Hallo ik wil een teslacoil in me kast verwerken maar hoe maak je zo'n ding ? eerst dikke spoel dan dunne spoel?
ach dan maar niet voor in m'n computer maar ik wil er zowieso eentje maken die dingen zijn GAAF dan kan ik een gas geweer maken
Ben jij nou helemaal gek?
Ik neem aan dat je 't idee van Command & Conquer Red Alert (2) hebt?
Een teslacoil zoals in deze spellen bestaat niet!
De energie die uit de spoel (coil) vloeit is niet te regelen! De stroom gaat zijn eigen weg.
Dus als je zo'n ding aanzet in je kamer is alles binnen een half uurtje kapot!
De energie die uit de spoel (coil) vloeit is niet te regelen! De stroom gaat zijn eigen weg.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Idee is vrij simpel, laat een groot condensator langzaam op en sluit dan een spoel aan waar die in 1 keer langs leegloopt. Dan komt over de spoel een enorme spanning te staan die dan op b.v een metalenpin aan aarde slaat
'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'
Op donderdag 07 maart 2002 14:02 schreef Mries! het volgende:
[..]
Fijn zoiets in je PC
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Verwijderd
Voor een bougie kun je ook gewoon een autobobine nemen.
Over tesla-coils staat genoeg op inet.
Over tesla-coils staat genoeg op inet.
Master kwijlen 
Kan je zoiets zelluf maken? VEEEEEEEEEEEEEEEEET!!!!
Ik voel een Tweakers projectje aankomen!!!
Verwijderd
O leuk, ik was even verward, Tesla is magnetische veldsterkte. Elke spoel waar stroom doorheen loopt dus.. 
Ga je nu ook bolbliksems maken ? Tesla zelf was dacht ik op latere leeftijd gek geworden..
Ga je nu ook bolbliksems maken ? Tesla zelf was dacht ik op latere leeftijd gek geworden..
heheOp donderdag 07 maart 2002 12:45 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
Ben jij nou helemaal gek?
jah klopt
*KNAL* en toen was je hondje geroosterd
Yep, heel simpel:Op donderdag 07 maart 2002 14:09 schreef Praeth het volgende:
Master kwijlen
kleine spoel --> grote spoel = veel power
grote spoel --> kleine spoel = een steeksleutel smelten met een 4,5V battery
met kleine/grote spoel bedoel ik dus het aantal wikkelingen
Als je dus een loodijzeren kern hebt en je bouwd er aan een kant een spoel met +/- 1000 wikkelingen aan en aan de andre kan een met 100.000 dan krijg je dus een theoretische verhouding van 1 op 100, wat dus betekent dat je van 220V 22.000V kan maken
Een jacobsladder doet het ook leuk

Je kan het gewoon thuis in je garage in elkaar knutselen:

Maareh, het is gevaarlijk (duh!) en niet leuk om bij je pc te plaatsen

waar denk je dat ik mijn icon vandaan heb
tjek de volgende pages m8 
daar staat in hoe je een generator kan bouwen voor 5 cm lange vonken (dikke)
is heel simpel, en ook nog es goedkoop
daar staat in hoe je een generator kan bouwen voor 5 cm lange vonken (dikke)
is heel simpel, en ook nog es goedkoop
zo'n hertshoren (jacobsladder) is kewl ja. omdat die warme lucht opstijgt gaat het hoger beter geleiden en gaat die stroom omhoog.Op donderdag 07 maart 2002 14:48 schreef LeonM het volgende:
[..]
Yep, heel simpel:
kleine spoel --> grote spoel = veel power
grote spoel --> kleine spoel = een steeksleutel smelten met een 4,5V battery
met kleine/grote spoel bedoel ik dus het aantal wikkelingen
Als je dus een loodijzeren kern hebt en je bouwd er aan een kant een spoel met +/- 1000 wikkelingen aan en aan de andre kan een met 100.000 dan krijg je dus een theoretische verhouding van 1 op 100, wat dus betekent dat je van 220V 22.000V kan makenAls je deze hoeveelheid in een keer ontlaad krijg je dus een soort tesla coil.
Een jacobsladder doet het ook leuk
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Je kan het gewoon thuis in je garage in elkaar knutselen:
[afbeelding]
Maareh, het is gevaarlijk (duh!) en niet leuk om bij je pc te plaatsen
[afbeelding]
waar denk je dat ik mijn icon vandaan heb
220V -> 220000V betekend ook dat
5A -> 5mV
volt maal 1000 = ampere gedeeld door 1000.
maar je hebt wel mooie vonken dan
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Je houd niet echt veel ampere meer over volgensmij nee.
Maar volgens mij zit er meer achter dan alleen een hoge spanning. Want dan zit je echt met ExaVolts te kloten volgensmij.
Ik heb ook al een paar keer gezocht en gekeken naar dit onderwerp. Volgensmij is het dus meer.
Maar volgens mij zit er meer achter dan alleen een hoge spanning. Want dan zit je echt met ExaVolts te kloten volgensmij.
Ik heb ook al een paar keer gezocht en gekeken naar dit onderwerp. Volgensmij is het dus meer.
damn, hebben ze toch mijn geheime projectje ontdekt 
ach ja, moest er ee keer van komen met een ding van 5 m hoog in je tuin waar iedereen last van heeft als ik hem gebruik
ach ja, moest er ee keer van komen met een ding van 5 m hoog in je tuin waar iedereen last van heeft als ik hem gebruik
Verwijderd
Leuke tuin verlichting...Op donderdag 07 maart 2002 15:31 schreef epsilon het volgende:
Ow dus ik heb bij jou over het tuinhek gehangen met m'n camera?Op donderdag 07 maart 2002 15:31 schreef epsilon het volgende:
houdt ook goed inbrekers buiten het huisOp donderdag 07 maart 2002 15:34 schreef NightZhark het volgende:
[..]
Leuke tuin verlichting...
Warning! Tesla coils and their ancillary equipment are VERY VERY dangerous and you should not even THINK about trying to make one unless you really understand the dangers of high-voltage electrical systems.
Verwijderd
Of je bouwt gewoon een TASER in je kast! (Zo'n schokapparaatje waarmee je alles en iedereen tegen de vloer kan schocken!)
Hit this button to auto-destruct!
Hit this button to auto-destruct!
Op donderdag 07 maart 2002 15:27 schreef SquareHugo het volgende:
Safety first...
En daarna pas knutselen:
[afbeelding]
Maar dan mag het resultaat er zijn!
[afbeelding]
Verwijderd
hmmz, LOL
Ik heb nog een schakelingetje liggen van een startschotsimulator (=mooi galgjewoord)
Is een schakeling die uit een batterij een aantal condensators oplaadt en bij een druk op de knop deze in 1 keer ontlaad..
Gevolg: een stroom van 30ampere bij 400Volt...
Waarvoor je deze kan gebruiken weet ik verder niet, als voorbeeld droegen de makers aan om m te gebruiken om luidspreker conussen mee weg te schieten: Schakeling op luidspreker aansluiten, druk op t knopje en WEG vliegt je conus...
Misschien bruikbaar
Ik heb nog een schakelingetje liggen van een startschotsimulator (=mooi galgjewoord)
Is een schakeling die uit een batterij een aantal condensators oplaadt en bij een druk op de knop deze in 1 keer ontlaad..
Gevolg: een stroom van 30ampere bij 400Volt...
Waarvoor je deze kan gebruiken weet ik verder niet, als voorbeeld droegen de makers aan om m te gebruiken om luidspreker conussen mee weg te schieten: Schakeling op luidspreker aansluiten, druk op t knopje en WEG vliegt je conus...
Misschien bruikbaar
Verwijderd
je hebt niet zo veel stroom nodigOp donderdag 07 maart 2002 15:29 schreef roedie het volgende:
Je houd niet echt veel ampere meer over volgensmij nee.
alleen maar veel spanning
een autobobine lever 10 a 12KILOvolt als er een bougie aanzit... maar de stroom is niet hoog
let wel op dat je Dunne Draden gebruikt met veel Isolatie
Een tesla spoel is meer dan een transformator die een ingangsspanning omzet in een veel hogere uitgangsspanning.
In feite is een tesla spoel een zeer precies afgestelde LC kring, waarbij de hoogspanningsspoel de L is, en de bol / torus bovenop de C. Zo iets is echt heel gevaarlijk te maken, er komen zeer hoge spanningen en zeer grote stromen bij kijken. Ik zelf heb een kleine spoel gemaakt (werkt prima), maar een grote durf ik gewoon niet te maken.
Als je nu toch nog wilt experimenteren met hoogspanning, dan moet je bij google maar eens zoeken op 'solid state tesla', zo'n apparaatje is eenvoudig te maken, en levert een zeer hoge spanning bij een grote stroom.
Degene die ik heb gemaakt was iets van 100Watt, en kon een gaatje branden door 2mm glas.
In feite is een tesla spoel een zeer precies afgestelde LC kring, waarbij de hoogspanningsspoel de L is, en de bol / torus bovenop de C. Zo iets is echt heel gevaarlijk te maken, er komen zeer hoge spanningen en zeer grote stromen bij kijken. Ik zelf heb een kleine spoel gemaakt (werkt prima), maar een grote durf ik gewoon niet te maken.
Als je nu toch nog wilt experimenteren met hoogspanning, dan moet je bij google maar eens zoeken op 'solid state tesla', zo'n apparaatje is eenvoudig te maken, en levert een zeer hoge spanning bij een grote stroom.
Degene die ik heb gemaakt was iets van 100Watt, en kon een gaatje branden door 2mm glas.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Heel simpel, gewoon twee ijzeren staafjes buigen zoals op de foto en daar een heeeeeeel hoog voltage opzetten. De rest gaat vanzelf. Alleen dat hele hoge voltage is lastig, daar gebruikt die gast op die site professionele transformatoren voor. maar het schijnt ook te kunnen met een transformator voor neon.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Verwijderd
Wat is de Q van die kring ongeveer?Op donderdag 07 maart 2002 19:52 schreef koffercomputer het volgende:
In feite is een tesla spoel een zeer precies afgestelde LC kring, waarbij de hoogspanningsspoel de L is, en de bol / torus bovenop de C.
DaBit: geen flauw idee, ik weet alleen dat het tamelijk precies komt om het geheel goed afgesteld te krijgen.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Verwijderd
Ik weet dat dit vast overbodig is maar ik zeg het toch nog maar een keer:
Pas op wat je doet, Dit is geen speelgoed. Een schokje uit een 220v stopkontact kun je hebben (spreek uit ervaring
)
Maar als je met dit soort grappen een klein foutje maakt of toch net iets te dichtbij staat kan het direct afgelopen zijn.
Dus mocht je er toch een willen maken zorg dan dat je eerst verdomd goed weet wat je precies aan het maken bent en niet zomaar iemand anders zijn tekening namaakt. Zorg ervoor dat je weet wat je gebruikt hoe het werkt warom je het nodig hebt en wat er kan gebeuren als je iets fout doet met dat\die onderdelen.
Neem er de tijd voor en doe je HUISWERK
Pas op wat je doet, Dit is geen speelgoed. Een schokje uit een 220v stopkontact kun je hebben (spreek uit ervaring
Maar als je met dit soort grappen een klein foutje maakt of toch net iets te dichtbij staat kan het direct afgelopen zijn.
Dus mocht je er toch een willen maken zorg dan dat je eerst verdomd goed weet wat je precies aan het maken bent en niet zomaar iemand anders zijn tekening namaakt. Zorg ervoor dat je weet wat je gebruikt hoe het werkt warom je het nodig hebt en wat er kan gebeuren als je iets fout doet met dat\die onderdelen.
dit topic mocht volgens mij al lang niet meer andere zijn gesloten omdat het te gevaarlijk was hij had al filmpies maar die mochten ook niet meerOp donderdag 14 maart 2002 15:20 schreef lada het volgende:
Ik weet dat dit vast overbodig is maar ik zeg het toch nog maar een keer:
Pas op wat je doet, Dit is geen speelgoed. Een schokje uit een 220v stopkontact kun je hebben (spreek uit ervaring)
multisync is gebanned dat was hard nodig :D
werkt best lekker zo te zien maar ik zou hem liever niet in mijn computer willen hebben
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
t Project is al weer klaarOp donderdag 14 maart 2002 15:50 schreef ice-T het volgende:
werkt best lekker zo te zien maar ik zou hem liever niet in mijn computer willen hebben
Ziet er gaaf uit !Op donderdag 14 maart 2002 15:52 schreef mast3r het volgende:
[..]
t Project is al weer klaarik heb m'n experimenten succevol laten verlopen
Waar haal je nou die spanning vandaan?
t draadje bovenop op het midden van de beeldbuis uit een monitor of een tvOp donderdag 14 maart 2002 20:15 schreef Devil het volgende:
[..]
Ziet er gaaf uit !
Waar haal je nou die spanning vandaan?
jeez, dit is link man
ik had er in de huiskamer een topic over gestart over hoe je een tesla lamp op kon voeren. oftewel je kreeg met die miezerige 24V adapter zo'n schok dat je ff geen boeh of bah meer kon zeggen, nou ik daag je uit om het met een Flyback van een TV te doen, als je daar een opnaai van krijgt ben je dus echt wel ff de lul. en als je met grote condensators/capacitors gaat werken word het helemaaaaal link 
dat topic is btw dichtgegooid
Verwijderd
Weet je nog het nummer van dat topic? Zoeken in huiskamer gaat nl. niet.Op vrijdag 15 maart 2002 23:29 schreef AtomicShockwave het volgende:
Verwijderd
hih ja is goed voor je pc joh die hoge voltages en erg hoog magnetische veld goed voor je hd's enzoOp donderdag 07 maart 2002 12:36 schreef mast3r het volgende:
Hallo ik wil een teslacoil in me kast verwerken maar hoe maak je zo'n ding ? eerst dikke spoel dan dunne spoel?
maar als je dr toch een wilt bouwen hier het schema

dit schema werkt voor alle flybacks het beste omdat ie af te regelen is mijn max voltage met deze schakeling was 120 kv kortstondig omdat de flyback dit niet leuk vondt en intern de vonk oversprong met resultaat dode flyback je kan eventueel ook de ontstekings spoel van een auto gebruiken die kunnen iets meer hebben
ok ook nog ff voor de duidelijkheid als je een oplawaaid krijgt van een flyback zal je dr hoogstends van schrikken maar dood gaan zal je dr nooit aan gaan daar is de stroom te laag voor ik durf de vonk gerust op me vinger over te laten springen
heb ook nog ergens filmpjes vanmijn voeding
ik mag ook niet verder praten van GoT : ze vonden het te link of zo, ook wel begrijpelijk. Maar vandaar dat ik er ook niet echt verder op in ga in dit topicOp vrijdag 15 maart 2002 23:29 schreef AtomicShockwave het volgende:
jeez, dit is link manik had er in de huiskamer een topic over gestart over hoe je een tesla lamp op kon voeren. oftewel je kreeg met die miezerige 24V adapter zo'n schok dat je ff geen boeh of bah meer kon zeggen, nou ik daag je uit om het met een Flyback van een TV te doen, als je daar een opnaai van krijgt ben je dus echt wel ff de lul. en als je met grote condensators/capacitors gaat werken word het helemaaaaal link
Verwijderd
of je bouwt zo'n geval:
benodigdheden, dik koperdraad, dikke elco's, en dikke diodes. gebruik een afstand
code:
1
2
3
| ---------||-----||-------||------||-----||-------
V ^ V ^ V ^ V ^ V ^ V
----||------||------||--------||-----||------||--- |
benodigdheden, dik koperdraad, dikke elco's, en dikke diodes. gebruik een afstand
Waarom zou je hier niet over mogen praten? Het is inderdaad gevaarlijk, maar ik denk dat dat volledig duidelijk wordt uit het topic en anders zullen de meeste sowieso wel begrijpen dat het link is. Ik denk dat een n00b die 'ff' zijn waterpomp op z'n voeding wil aansluiten meer risico loopt dan iemand die goed gedocumenteerd aan de slag gaat om zo'n tesla geval te maken.Op zaterdag 16 maart 2002 12:28 schreef mast3r het volgende:
[..]
ik mag ook niet verder praten van GoT : ze vonden het te link of zo, ook wel begrijpelijk. Maar vandaar dat ik er ook niet echt verder op in ga in dit topic
ja das waarOp zaterdag 16 maart 2002 12:36 schreef Devil het volgende:
[..]
Waarom zou je hier niet over mogen praten? Het is inderdaad gevaarlijk, maar ik denk dat dat volledig duidelijk wordt uit het topic en anders zullen de meeste sowieso wel begrijpen dat het link is. Ik denk dat een n00b die 'ff' zijn waterpomp op z'n voeding wil aansluiten meer risico loopt dan iemand die goed gedocumenteerd aan de slag gaat om zo'n tesla geval te maken.
trouwens als je een monitor gebruikt zal die na 10 minuutjes doorbranden ik weet niet hoe dat zit met een tv maar iig moet ik die monitor voeding weer gaan fixen
Ja daar heb ik ergens over gelezen er moet een voltage regulator of stroom limiter achter de trafo zitten, omdat de wwerstand in die vonkbrug heel klein is sluit je de trafo als het ware kort.Op zaterdag 16 maart 2002 12:39 schreef mast3r het volgende:
[..]
ja das waar![]()
trouwens als je een monitor gebruikt zal die na 10 minuutjes doorbranden ik weet niet hoe dat zit met een tv maar iig moet ik die monitor voeding weer gaan fixen
een van die weerstandjes is helemaal weggefikt en nog een dingetkjes was geknapt ff nieuwe solderen dusOp zaterdag 16 maart 2002 12:42 schreef Devil het volgende:
[..]
Ja daar heb ik ergens over gelezen er moet een voltage regulator of stroom limiter achter de trafo zitten, omdat de wwerstand in die vonkbrug heel klein is sluit je de trafo als het ware kort.
Je moet iets hebben dat ervoor zorgt dat er bij kortsluiting niet teveel stroom(A) doorheen gaat.Op zaterdag 16 maart 2002 12:45 schreef mast3r het volgende:
[..]
een van die weerstandjes is helemaal weggefikt en nog een dingetkjes was geknapt ff nieuwe solderen dus
Heb je nou een Jacobsladder, of gewoon een vonkboog?
Dus gaat die 'bliksem' ook van benden naar boven?
ik had toen dit pinnetjes eraf gehaald en toen aangezet dus kreeg je een bliksem tussen die 2 schroeven waar de witte en de zwarte kabel op het plankje zittenOp zaterdag 16 maart 2002 12:52 schreef Devil het volgende:
[..]
Je moet iets hebben dat ervoor zorgt dat er bij kortsluiting niet teveel stroom(A) doorheen gaat.
Heb je nou een Jacobsladder, of gewoon een vonkboog?
Dus gaat die 'bliksem' ook van benden naar boven?
Pagina: 1