• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14
Omdat er eigenlijk steeds dezelfde vragen komen, heb ik besloten om maar eens wat moeite te doen om de mensen te helpen die van plan zijn een digicam aan te schaffen.

Hieronder eerst de megapixel-indeling:

< 1 mp
meest voorkomende hoogste resolutie: 1024x768
gebruik: plaatjes op PC en webcam-functie

1+ mp
meest voorkomende hoogste resolutie: 1280x960
gebruik: vakantie -en familiefoto's
(afdrukken op pasfoto-formaat)

2+ mp
meest voorkomende hoogste resolutie: 1600x1200
gebruik: semi-serieuzere werk
(redelijke afdrukken op fotoformaat)

3+ mp
meest voorkomende hoogste resolutie: 2048x1536
gebruik: serieuzere werk
(goede afdrukken op fotoformaat)

4+ mp
meest voorkomende hoogste resolutie: 2272x1704
gebruik: amateur-fotograaf klasse
(hele goede afdrukken op fotoformaat)

5+ mp
meest voorkomende hoogste resolutie: vanaf 2560x1920
gebruik: top-amateur/bijna prof. klasse
(goede afdrukken op A4-formaat)

Nu de indeling per prijsklasse:
(de aanraders zijn op basis van reviews en persoonlijke voorkeur - ook heb ik afgelopen 1,5 jaar meerdere camera's zelf getest)

tot 200 euro
Aanraders: Fuji 1300 (1.3mp)

tot 300 euro
Aanraders: Fuji A201 (2mp)

tot 400 euro
Aanraders: Fuji 2600 (2mp)

tot 600 euro
Aanraders: Canon Ixus (2.1mp), Canon A20 (2.1mp)

tot 800 euro
Aanraders: Canon S30 (3.3mp), Fuji 6800 (3.3mp)

tot 1000 euro
Aanraders: Canon S40 (4mp), Canon G2 (4mp)

1000+ euro
Aanraders: Canon G2 (4mp)

Natuurlijk zijn er duurdere camera's, maar ik ben uitgegaan van wat de mensen hier willen (en kunnen kopen).

Tenslotte nog wat links naar digicam-sites:

http://www.imaging-resource.com/
http://www.dpreview.com/
http://www.steves-digicams.com/
http://www.dcresource.com/

Zo..ik heb mijn best gedaan :)

Willen de n00bs op digicam-gebied ff n00by vragen stellen, dan kan ik deze post uitbreiden met een FAQ-gedeelte

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:35
+2 Behulpzaam :)

Goed werk.

Misschien mag ie wel [Sticky] worden ;)

• Mooody
Op donderdag 07 maart 2002 10:40 schreef MetHod het volgende:
+2 Behulpzaam :)

Goed werk.

Misschien mag ie wel [Sticky] worden ;)
dankoe :Y)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Zat 'serieuze amateurs' die het doen met 2 Mpix hoor (en dan vooral Olympus)... En ik vind dit hele lijstje verder ook een *klein* beetje Canon- en Fuji minded. Ik mis Olympus en Nikon (ben niet zo weg van de Sony-kleuren, de rest is point-and-shoot). Bij de fotozaak verkopen ze je iig liever Olympus als ze weten dat je foto-hobbyist bent en niet een bijster groot budget hebt.....

...And the world goes on racing, like the world always will...

• Mooody
Op donderdag 07 maart 2002 12:24 schreef Parlor_Inventor het volgende:
Zat 'serieuze amateurs' die het doen met 2 Mpix hoor (en dan vooral Olympus)... En ik vind dit hele lijstje verder ook een *klein* beetje Canon- en Fuji minded. Ik mis Olympus en Nikon (ben niet zo weg van de Sony-kleuren, de rest is point-and-shoot). Bij de fotozaak verkopen ze je iig liever Olympus als ze weten dat je foto-hobbyist bent en niet een bijster groot budget hebt.....
(de aanraders zijn op basis van reviews en persoonlijke voorkeur - ook heb ik afgelopen 1,5 jaar meerdere camera's zelf getest)
dus :)

mijn voorkeur gaat gewoon naar canon....
en de canons en fuji's hebben naar mijn mening gewoon de beste prijs/kwaliteit verhouding en beste looks/hanteerbaarheid

dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook zat goede sony, minolta, olympus en nikon camera's zijn...

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Ah, Minolta was ik nog vergeten. En Pentax misschien maar bij Pentax hebben ze hun ziel aan de duivel verkocht door een contract met HP aan te gaan. Hun cams zijn nu meer randapparaten voor computers dan echte fotocamera's.

Ik zie een dergelijke lijst liever samengesteld door een groep gebruikers dan door een enkel iemand, want nu krijg je toch wel een beetje een eenzijdige blik op de markt, en dat is niet bijster objectief eigenlijk....

• Mooody
Op donderdag 07 maart 2002 12:40 schreef Parlor_Inventor het volgende:
Ah, Minolta was ik nog vergeten. En Pentax misschien maar bij Pentax hebben ze hun ziel aan de duivel verkocht door een contract met HP aan te gaan. Hun cams zijn nu meer randapparaten voor computers dan echte fotocamera's.

Ik zie een dergelijke lijst liever samengesteld door een groep gebruikers dan door een enkel iemand, want nu krijg je toch wel een beetje een eenzijdige blik op de markt, en dat is niet bijster objectief eigenlijk....
nogmaals..het is een mening...

als we bezitters van digicams gaan vragen, komt het er toch meestal op neer dat hun camera de beste is

vergelijk voor de grap maar eens de testfoto's van canon/fuji met andere merken...

http://www.imaging-resource.com

het is ook nooit goed :)

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Op donderdag 07 maart 2002 10:36 schreef Mooooody het volgende:
Omdat er eigenlijk steeds dezelfde vragen komen, heb ik besloten om maar eens wat moeite te doen om de mensen te helpen die van plan zijn een digicam aan te schaffen.
[..]
In zo'n lijst, die voor newbies is, kun je dus beter ook meningen van anderen voor laten komen, dat is wat ik er mee wou zeggen. Op de grote DP-sites zie je vaak ook een top-5 per klasse die is samengesteld naar aanleiding van de mening van meerdere editors van die site. Een top-vijf van jouw ervaringen zegt een newbie niet veel, een top-vijf van alle DP'ers van GoT zegt een newbie veel meer... houd anders een top-vijf-per-klasse verkiezing onder de lezers van het GT-forum, en stel naar aanleiding daarvan je lijstje samen.

• Mooody
Op donderdag 07 maart 2002 13:01 schreef Parlor_Inventor het volgende:

[..]

In zo'n lijst, die voor newbies is, kun je dus beter ook meningen van anderen voor laten komen, dat is wat ik er mee wou zeggen. Op de grote DP-sites zie je vaak ook een top-5 per klasse die is samengesteld naar aanleiding van de mening van meerdere editors van die site. Een top-vijf van jouw ervaringen zegt een newbie niet veel, een top-vijf van alle DP'ers van GoT zegt een newbie veel meer... houd anders een top-vijf-per-klasse verkiezing onder de lezers van het GT-forum, en stel naar aanleiding daarvan je lijstje samen.
kijk mijn andere topic :)

• Mooody
laatste keer dat ik behulpzaam ben geweest ;(

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Op donderdag 07 maart 2002 20:38 schreef Mooooody het volgende:
Waarom? Mijn keuze voor een Fuji 2600 is zojuist een beetje sterker geworden.

Mooi koopwijzertje.. alleen had je misschien wat meer merken moeten meenemen, ik weet dat Canon en Fuji goede cams maken maar er zijn toch meer goede producenten :?

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Waar zit de Fuji 2800z in uw lijstje?
Bij Steve's digicams is deze uitverkozen tot camera van het jaar in zijn klasse (2Mpixels dus)
Die zou toch MOETEN in uw lijstje staan!

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 20:47 schreef BizonKid het volgende:
Bij Steve's digicams is deze uitverkozen tot camera van het jaar in zijn klasse (2Mpixels dus)
belg zeker

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06
Op donderdag 07 maart 2002 20:47 schreef BizonKid het volgende:
en Waar staat dat dan precies op steves-digicams.com ???

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:51

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Op donderdag 07 maart 2002 20:38 schreef Mooooody het volgende:
Wrom, je bent goed bezig imho.
Zenks :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Mooody
thnx..

en nogmaals..het hele aanrader-verhaal is gebasseerd op eigen ervaringen en naar eigen voorkeur...

all rights reserved :)

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Op donderdag 07 maart 2002 22:10 schreef onyx6666 het volgende:

[..]

belg zeker
nou, leuk opgemerkt, hollander. :Z

en die link bij steve's digicams is vervangen door het PMA-rapport.
Pagina: 1