2e Hub in netwerk, geeft problemen

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
Mijn huidige netwerk bestaat momenteel uit 3 PC's en 1 hub.

Ik heb er nu een hub bij en nog steeds 3 PC's. Alleen heb ik die 2e hub op me kamer en als ik dan ff een andere PC op het netwerk wil hangen kan ik die zo inprikken. Het hele netwerk draait 10MBit en alle nic's zijn 3com's.

De oude situatie is:
Win2k Pro PC1 -2m- hub(1) -40m- Win2k Pro PC2
|
20m
|
Win 95 PC3

Nieuwe situatie:
Win2k Pro PC1 -2m- hub(1) -40m- hub(2) -2m- Win2k Pro PC2
|
20m
Win 95 PC3

Die 40m kabel tussen de 2 hubs zit in hub(1) in een normale poort en in hub(2) in de uplink. Dit is een normale straigt kabel.

PC2 is een beetje een server, hier komt een @home lijntje op binnen. Dit word met Windows 2k internet deling geshared over het netwerk. Verder zijn er nog wat mappen met mp3-tjes en data gedeeld, die regelmatig word geraadpleegt door PC1 en PC3.

Wat is nu het probleem? Als ik alles zo aansluit als de oude situatie, is er nix aan de hand en werkt alles perfect. Zodra ik die 2e hub er tussen hang. Kan ik vanaf PC2 wel nog pingen naar PC1 en PC3. Maar niet omgedraaid. Als ik bv ping vanaf PC1 na PC2 dan heb ik een 100% loss. Dit komt erop neer, dat PC1 en PC3 niet meer kunnnen internetten en ook niet meer bij de gedeelde mappen komen.

Aan instellingen heb ik helemaal nix veranderd, heb alleen hub ertussen gehangen. Ik heb nog niet echt tijd gehad om het uit te zoeken, en de hub ik maar weer afgekoppeld. Iemand een idee, wat ik het eerste moet checken nu? Waar zou het aan kunnen liggen?

Grtz. Mark

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

probeer eens een crosslink in de twee uplink-poorten.

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:53
Branden alle twee de lampies op beide hubs waar de kabel tussen die twee hubs inzit? zo nee => kabel/hub(poort) probleem. Als je erug gaat naar de oude situatie maar je gebruikt je nieuwe hub werkt het dan wel? zoja is je nieuwe in iedergeval ok.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• borgdaville
Op donderdag 07 maart 2002 11:14 schreef eric_klaassens het volgende:
probeer eens een crosslink in de twee uplink-poorten.
dit is niet zo makkelijk, tis een 40m kabel die door een oud huis is aangelegt. Ff een andere kabel trekken is niet zo 123 gedaan.

• borgdaville
Op donderdag 07 maart 2002 11:17 schreef snakeye het volgende:
Branden alle twee de lampies op beide hubs waar de kabel tussen die twee hubs inzit? zo nee => kabel/hub(poort) probleem. Als je erug gaat naar de oude situatie maar je gebruikt je nieuwe hub werkt het dan wel? zoja is je nieuwe in iedergeval ok.
lampjes branden zoals het hoort. Er is wel een connectie, want pingen vanaf PC2 naar PC1 of PC3 gaat wel. Maar pingen van PC1 of PC3 naar PC2 gaat niet. Dat met die hub verwisselen is wel een goed idee. Ik zal het eens proberen, maar volgens mij ligt het daar niet aan.

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 11:18 schreef borgdavile het volgende:

[..]

dit is niet zo makkelijk, tis een 40m kabel die door een oud huis is aangelegt. Ff een andere kabel trekken is niet zo 123 gedaan.
je kan de connectors afknippen en de aders opnieuw schikken (zie FAQ) Hoef je niet een nieuwe kabel te trekken :9

• snakeye
owja doe effe een arp -a op pc2 & pc1 en kijk of je de ip adressen van je andere pc aan de andere kant van de hub ziet dan weet je in iedergeval dat het tot laag2 (ethernet) goed zit.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Wat ik niet snap is waarom je totaal 42 met kabel en 2 hubs tussen pc 1 en 2 hangt :?
Kan dat niet gewoon 1 kabel zijn met 1 hub waar je wat bij kan prikken? 2 hubs zijn hier toch totaal overbodig als het maar 2 pc's met elkaar verbind?
en waarom heb je pc3 aan pc1 hangen? dan maak je weer geen gebruik van de hub en moet pc1 aanstaan om netwerk te hebben op pc3 :?

of zie ik dit verkeerd?

beetje onlogisch netwerk maar dat zal wel door je huis komen zoals je al zei.

Verwijderd

heeft je hub een uplink port?

Straight-through cables are used for connecting computers to a hub. Crossed cables are used for connecting a hub to another hub (there is an exception: some hubs have a built-in uplink port that is crossed internally, which allows you to uplink hubs together with a straight cable instead).

misschien dat dit hierboven helpt

• snakeye
Op donderdag 07 maart 2002 11:42 schreef Oldy het volgende:
heeft je hub een uplink port?

Straight-through cables are used for connecting computers to a hub. Crossed cables are used for connecting a hub to another hub (there is an exception: some hubs have a built-in uplink port that is crossed internally, which allows you to uplink hubs together with a straight cable instead).

misschien dat dit hierboven helpt
Dat staat er toch al, en hij geeft al aan dat beide lampjes branden dan connectie zit dan in 99 % van de gevallen goed

• borgdaville
Op donderdag 07 maart 2002 11:30 schreef sjuk het volgende:
Wat ik niet snap is waarom je totaal 42 met kabel en 2 hubs tussen pc 1 en 2 hangt :?
Kan dat niet gewoon 1 kabel zijn met 1 hub waar je wat bij kan prikken? 2 hubs zijn hier toch totaal overbodig als het maar 2 pc's met elkaar verbind?
en waarom heb je pc3 aan pc1 hangen? dan maak je weer geen gebruik van de hub en moet pc1 aanstaan om netwerk te hebben op pc3 :?

of zie ik dit verkeerd?

beetje onlogisch netwerk maar dat zal wel door je huis komen zoals je al zei.
als ik het met 1 hub doe, die moet ik dan op me kamer hebben omdat daar vaker ander PC's aangesloten moeten worden.
Heb ik een kabel naar PC1 nodig van 40 m en een kabel naar PC3 van 60 M.
Nu is het 1 kabel naar hub, vanuit de hub naar PC1 en naar PC3.
En hub is tevens repeater, dus zoals ik me nieuwe situatie wil is helemaal niet zo vreemd volgens mij. Zo is het langste stuk kabel 40m, en die is tussen 2 hubs(repeaters) als je er goed bekijkt.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:54
Ik heb ook al aantal keer gehad dat de lampjes brandden, maar er geen verbinding was...
Als je de kabel zelf geknepen hebt, maar nog nooit gebruikt heb zou ik es aan beide kanten nieuwe stekkers erop zetten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• borgdaville
Op donderdag 07 maart 2002 20:46 schreef FatalError het volgende:
Ik heb ook al aantal keer gehad dat de lampjes brandden, maar er geen verbinding was...
Als je de kabel zelf geknepen hebt, maar nog nooit gebruikt heb zou ik es aan beide kanten nieuwe stekkers erop zetten.
wanneer ik overstap van de oude naar de nieuwe situatie gebruik ik maar 1 nieuwe kabel die van hub(2) naar PC2. Deze heb ik al een aantal malen vervangen met een andere maar dat helpt niet. Voor de rest is alle bekabeling hetzelfde als in de oude situatie en daar werkt alles goed. Dus aan bekabeling ligt het niet.

Pagina: 1