Simpel LED op Speakerdraad aansluiten ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17342

Topicstarter
Ik heb een vraagje, ik ben bezig een Cheap-ass subwoofer te maken in een Expensive-ass behuizing, maar nu wilde ik graag een LEDje aansluiten op de speakerdraad, zodat je kunt zien of er een signaal op staat.

is dit mogelijk ?
zo ja, hoe doe ik dit ?

het gaat dus gewoon om 1 ledje, geen VU meter.
Ik had gezocht maar de meeste lui zochten allemaal een VU-meter effect, maar dat wil ik niet.

alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:12

DinX

Motormuis

Ledje misschien parallel zetten met de luidsprekerkabel ?
Ik weet niet hoeveel volt er op zo'n luidsprekerkabel staat. Dus het kan zijn dat je ofwel een weerstandje moet gebruiken, ofwel dat er gewoon niet genoeg stroom opstaat en het niet gaat.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Je kan een ledje paralell zetten over je sub.

Echter: de spanning over die kabel wisselt nogal (duh, anders krijg je geen geluid).
Je zult dus een knipperend ledje krijgen, dat ook nog eens feller gaat knipperen wanneer je je sub harder zet.

En het vervelende is, is dat je ook nog eens een hoge waarde voorschakelweerstand moet gebruiken (denk aan 1kohm)omdat je anders je sub kortsluit en/of je led sloopt.
Het nadeel daarvan is weer dat je ledje alleen gaat branden (knipperen dus) als je sub vrij hard staat.

maw: het kan, maar het werkt slecht :P

Je kan beter ff iets anders verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm... Bedankt!
maar Wat kan ik dan doen om hetzelfde resultaat te krijgen ?
want het ledje opblazen is geen ramp, maar de sub :?
minder.....

iig bedankt voor je reactie, als iemand nog tips heeft, graag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Je sub kortsluiten is geen probleem want dan is de spanning over het ding 0 Volt, en daar is nog nooit een luidspreker stuk van gegaan.
Je sluit echter je versterkeruitgang kort, en dat is wel een probleem, want daar wordt ie niet beter van.
Als je een LEDje wil laten branden op het luidsprekersignaal zal je toch een schakelingetje moeten bouwen. Dat houdt dan in dat er een voedinkje in je sub moet komen en dat houdt in dat er een snoer met een stekker uit je sub komt.
De schakeling voor een VU-meter kun je in eerste instantie wel gebruiken, omdat ie een (variërende)gelijkspanning levert.
Voer dit signaal toe aan een als comparator geschakelde opamp en je hebt een vaste gelijkspanning op de uitgang.
LEDje met voorschakelweerstandje aansluiten en het resultaat is een gelijkmatig oplichtend LEDje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Denk eraan, als je een LED met voorschakelweerstand parallel over de sub aansluit, dan moet je twee antiparallel geschakelde LEDs gebruiken. Er staat dan namelijk wisselspanning over en aangezien de meeste LEDs een zeer geringe sperspanning hebben zou hij door kunnen slaan in zijn sperfase. De tweede LED, die dan in geleiding treedt, voorkomt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Dat heb ik ooit nog wel eens gebruikt in ouwe brakke boxen om daar 'discoboxen' van te maken. 6 ledjes erin die op de speakeringang stonden. Nix geen weerstandjes of wat dan ook erbij gewoon parallel erop. Zag er wel lachen uit, tot iemand het volume ff echt opendraaide. Alle ledjes naar de vanen. :( Ach ja, those where the days..... ;) Is toch al weer 15 jaar geleden nu ik er over nadenk! Ik wordt oud......

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

haha..
ja..niet aan te raden..ik heb et ook gedaan..
gebruik van die leuek schakelingen..gewoon van die velleman kitjes :p

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmmmm... Niet echt zo Simpel dus :?
Kijk, een Velleman kit wil ik eigenlijk vermijden, aangezien ik maar 1 ledje wil hebben, geen disco in mijn sub :)

maar aan de replies te zien zijn er weinig andere opties..

ik zal het morgen ff vragen bij Display in Eindhoven, misschien weten die gasten raad...

iig bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 09:17

Blamm

Niet meer Smart

En gewoon een transistor? is dat geen oplossing?

Dus een transistor met daaraan je led, een voorschakelweerstand en een batterij of evt een voeding. Dan kun je er nog een schakelaartje tussengooien ook als je hem zat bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op donderdag 07 maart 2002 23:52 schreef Razorfist het volgende:

Dus een transistor met daaraan je led, een voorschakelweerstand en een batterij of evt een voeding. Dan kun je er nog een schakelaartje tussengooien ook als je hem zat bent ;)
kan een transistor ook tegen die flinke spanningen wat eruit komt??

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 07 maart 2002 23:52 schreef Razorfist het volgende:

En wat is dan de funktie van de tor in deze? :?
Surprise me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsfeenema
  • Laatst online: 12-05 02:22

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Je kan gewoon een 24 volts led kopen bij de electronika zaak op de hoek en deze parallel met je sub zetten. :P

werkt perfect maar als je een gewoon led gebruikt blaas je em zo op (kan leuk zijn >:) )

die van hen is mooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17601

Op vrijdag 08 maart 2002 00:57 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

kan een transistor ook tegen die flinke spanningen wat eruit komt??
dan gooi je er gewoon weerstandje voor.. ingang-spanning van transistor hoeft niet zo hoog te liggen (alhoewel je ook wel zwaardere modellen hebt). en door hoge weerstand (eventueel pot-metertje) te gebruiken kan je hem zelfs instellen dat hij alleen bij xtreme stroom-pieken schakelt.. of juist bij alles (de gevoeligheid dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 08 maart 2002 11:24 schreef Neonlampje het volgende:

[..]

dan gooi je er gewoon weerstandje voor.. ingang-spanning van transistor hoeft niet zo hoog te liggen (alhoewel je ook wel zwaardere modellen hebt). en door hoge weerstand (eventueel pot-metertje) te gebruiken kan je hem zelfs instellen dat hij alleen bij xtreme stroom-pieken schakelt.. of juist bij alles (de gevoeligheid dus)
Een tor is niet zo dol op wisselspanning....
Pagina: 1