HD doet het nog wel, maar wil niet meer opstarten!

Pagina: 1
Acties:

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik heb hier een oud pc'tje gekregen, een P100. De HD doet het gewoon want als ik hem in een andere comp stop, werkt ie gewoon, geen HD defect dus. Ook de flatcable werkt naar behoren.

Als ik hem nu terug in die P100 stop kan ie P100 er niet mee opstarten ;(
Het vreemde is dat ie de HD wel gewoon in het BIOS ziet en detecteert, alleen niet ermee opstart, terwijl er gewoon w98 is opgezet (door mij, nadat ik hem geformat had in andere comp). Als ik met een w98 opstartflop opstart, hij de ramdrive aanmaakt op C: en dus gewoon doet alsof er geen C inzit. Ook geeft hij onder het opstarten dan de fout aan dat ie geen C kan vinden.

Ook vreemd is dat wanneer ik de cdromdrive aansluit als slave op de primary kabel, bios de cdromdrive niet ziet of detecteerd, maar na booten met opstartflop kan ik wel gewoon op de cd kijken die erin zit... :? (jumpers van cdrom staan goed)

Ik heb de HD al op primary en secundary gezet, maar nix lijkt te helpen... Ik snap er echt geen hol meer van. Iemand nog enig idee wat er nou aan de hand kan zijn?

Hij geeft trouwens de error nadat je de bios systemconfiguration ziet:
"I/O fout
vervang de diskette en druk op een toets"
(ook weird dat dit in het NL is trouwens, waar haalt ie die NL tekst vandaan!?

Hopelijk weten jullie hoe dit op te lossen, alvast bedankt!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik heb ook eens een dergelijk probleem gehad. Een oude pentium, die niet meer van zijn HD bootte, terwijl die het toch kennelijk wel deed. Na enig onderzoek bleek de HD toch niet helemaal goed meer: hij kon alleen nog werken als slave. Toen je hem in een andere PC zette, deed je dat waarschijnlijk als slave, dus misschien is dit ook jouw probleem.

Verwijderd

Cable select?

Wat voor merk computer is dat? :+

• Ed.
Op donderdag 07 maart 2002 07:59 schreef polaris het volgende:
Ik heb ook eens een dergelijk probleem gehad. Een oude pentium, die niet meer van zijn HD bootte, terwijl die het toch kennelijk wel deed. Na enig onderzoek bleek de HD toch niet helemaal goed meer: hij kon alleen nog werken als slave. Toen je hem in een andere PC zette, deed je dat waarschijnlijk als slave, dus misschien is dit ook jouw probleem.
Nee, ik heb hem op beide master en slave geprobeert. Probleem is dat de jumpersettings van het ding er niet bij staan want hij zat altijd als master in de pc.

Het is zo'n blok van 2 rijen van 3 pins.
code:
1
2
.(1).(2).(3)
.(4).(5).(6)

Hij zit nu om pin 4 en 5.

Het is een western digital caviar 31200

Verwijderd

Hdd controller van die p100 kan natuurlijk ook om zeep zijn.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Heb je al eens met een DOSflop geprobeerd op te starten?

• Ed.
Op donderdag 07 maart 2002 10:17 schreef Gregole het volgende:
Hdd controller van die p100 kan natuurlijk ook om zeep zijn.
Dat zou betekenen dat en primary en secundary het niet meer doen? lijkt me niet zo'n grote kans
Op donderdag 07 maart 2002 10:32 schreef polaris het volgende:
Heb je al eens met een DOSflop geprobeerd op te starten?
Nee, alleen met een w98 opstartdiskette. Hoe maak ik zo'n dosflop dan?

Verwijderd

je hebt hem op een andere comp geformatteerd
in welke mode : large/normal/lba
staat de p100 wel in dezelfde mode ??

• Ed.
Op donderdag 07 maart 2002 10:51 schreef Oldy het volgende:
je hebt hem op een andere comp geformatteerd
in welke mode : large/normal/lba
staat de p100 wel in dezelfde mode ??
Om eerlijk te zijn weet ik niet meer in welke mode ik hem geformateerd heb, maar ik heb wel alle 3 andere modussen geprobeert de HD op te starten, zonder effect.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op donderdag 07 maart 2002 10:45 schreef Rolex het volgende:
Nee, alleen met een w98 opstartdiskette. Hoe maak ik zo'n dosflop dan?
Op een DOS systeem (of in een DOSbox) FORMAT a:/s Zet er ook nog maar wat utilities bij zoals FDISK,CHKDSK, enz.

Verwijderd

nog dom vraagje,
staat je drive (primery partition) actief
kan je met fdisk nakijken (op bootflop)

• Ed.
Op donderdag 07 maart 2002 11:52 schreef Oldy het volgende:
nog dom vraagje,
staat je drive (primery partition) actief
kan je met fdisk nakijken (op bootflop)
De status staat op 'a', dus actief.

Ik heb nu een bootflop gemaakt, en als ik dus nu netjes met die dosflop opstart en dan c: intik, geeft ie aan dat de stationsaanduiding ongeldig is ;(

Als ik trouwens de HD op secundary zet, dan doet ie helemaal nix meer (zelfs niet eens meer aangaan, je weet wel, dat de HD gaat draaien bij het opstarten).

Ik snap er echt niets meer van.

Het laatste wat me nog is opgevallen. Is dat degene hier 2x een 1.5volt AAA alkaline batterij heeft ingestopt ter vervanging van het 3v knoopcelbatterijtje... Kan dit er misschien iets mee te maken hebben? (het knoopcelbatterijhoudertje is ook verdwenen, had hem ff opgebeld en hij zei dat ie was afgebroken ooit es, dus dat ie deze oplossing had gemaakt)

• Ed.
Heb trouwens nu ook ff dit geprobeerd: een oude 120 mb HD in die comp gezet, en deze werkt gewoon! (nadat ie een cmos checksum error - Cmos battery failed error geeft :( )

Dit terwijl die 1 gig HD het wel in die oude comp doet.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Meet de spanning van die batterijtjes eens. Zo te zien zijn ze leeg en er behoort 3V uit te komen. Het kon best wel eens zijn dat dat het probleem is, want dan kan de BIOS niet meer onthouden wat voor soort harde schijf erin zit.

• Ed.
Maar dit zou toch niet mogen uitmaken als ik het terwijl de comp aanstaat instel en dan opnieuw opstart? dan kan de cmos zijn stroom gewoon van de voeding krijgen lijkt me
Pagina: 1