Maxtor d540x 120GB niet op ATA/66?

Pagina: 1
Acties:

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02 22:19

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Topicstarter
Ik heb zojuist een MAxtor d540x 120GB proberen aan te sluiten op mijn BX MAster die ATA/66 ondersteunt.
Ik krijg 'm daar echter niet mee aan de praat.
Op de gewone IDE poort weel.
Ik lees in de manula van de schijf:
ANSI ATA-5/6 compliant PIO Mode 4 interface (Enhanced IDE)
Supports ATA-6 UltraDMA Mode 5 (100 MBytes/sec) and Maxtor Ultra ATA/133 MBytes/second data transfer rates

Lees ik het dan nu goed dat ik ATA/66 idd wel kan vergeten en terug moet naar E-IDE of een losse (RAID)-kaart kopen (ik heb namelijk 2 van die schijven gekocht!)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Wat werkt er niet aan ? Wordtie niet herkent ?
Het kan zijn da je je BIOS flashen moet voor support voor schijven > 32 GB

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is een beperking van ata 66. Je hebt dus idd een ata 100 of 133 controller nodig. :)

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 23:18 schreef Tele het volgende:
Het is een beperking van ata 66. Je hebt dus idd een ata 100 of 133 controller nodig. :)
Dan toch maar naar een RAID 1 configuratie met de twee schijven.
Jammer dat ze controllers niet ook voor ATA/66 geschikt maken.

edit:
wat doe ik in PMG! Even een SU aanmaken om 'm te laten verplaatsen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01
Hang ze eerst aan je mobo en gebruik een tooltje van Maxtor om em in UDMA/66 mode te zetten, zou moeten werken

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 23:18 schreef Tele het volgende:
Wat is een beperking van ATA 66?
Het enige verschil tussen 66 en 100 is de snelheid IIRC.
En het enige verschil met 133 is de snelheid en maximale capaciteit (> 128 gb).

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37

Exirion

Gadgetfetisjist

->[OM]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Op donderdag 07 maart 2002 09:46 schreef _JGC_ het volgende:
Hang ze eerst aan je mobo en gebruik een tooltje van Maxtor om em in UDMA/66 mode te zetten, zou moeten werken
Ik heb de site van Maxtor afgezocht. Ik heb wel een tooltjes gevonden maar niet voor dit probleem.
Kan het nu wel of niet dat een schijf alleen ATA/100 & ATA/133 aankan maar niet ATA/66?
Weet iemand dit zeker of iemand een site waar ik het vinden?
De BIOS herkent de schijf wel, maar Windows XP komt niet voorbij het opstart scherm en wil zelfs in Safe mode niet opstarten.

Verwijderd

volgens mij moet dat wel gaan hoor, die beperking (waarbij je ata133 nodig hebt) is pas boven de 120 gig (die 160 gig was het volgens mij)

succes :)

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Dat is ook precies de reden dat ik de 120GB gekocht heb.
Maar toch werkt het niet. Denk je dat het wel moet werken of weet je het zeker?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
't zou wel moeten werken..

Ik denk dat je gewoon last hebt van een bios limiet.. Zowel UDMA33, 66 en 100 moeten in principe gewoon werken tot de 137GB..

Verwijderd

Dit heb ik gevonden op de maxtor site,
gezocht op: backward compatibility
is blijkbaar al wat ouder want er staat nog niks over
ata 100/133 :'(

Are Ultra DMA drives backward compatible with older systems?

The short answer is yes, however there are issues to be aware of. Any EIDE drive can be used on an older system. The hard drives performance is reduced to the maximum capability of the system it is installed in. If a UDMA/66 drive is installed in a system with a maximum capability of UDMA/33 then the UDMA/66 drive is limited to UDMA/33. If a UDMA/66 or UDMA/33 drive is installed in a system with a maximum performance of PIO Mode 4 then the drives are limited to the system PIO Mode 4 performance. The older the system the more limited is its performance. In older systems where UDMA/66 performance cannot be achieved the use of the 80-wire UDMA/66 IDE interface cable is not required. If this cable is available Maxtor recommends using it on any UDMA drive as it will improve data integrity on any system.

Maxtor does not recommend that any of the currently manufactured hard drives be installed in a system older than 486-66 due to the system and BIOS limitations for supporting the larger capacity and higher performing hard drives. A UDMA drive is configured the same regardless of the system it is installed in and will work with the standard IDE motherboard and interface card connections.

volgens mij moet het werken

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Zou je zeggen hè. Of zou het kunnen zijn dat ik een ATA/100 en ATA/133 schijf niet op 1 kabel kan aansluiten. Nee dat kan het niet zijn, toch?

Verwijderd

Mijn huisgenoot heeft een ata66 kaartje (CMD648) dat vast loopt op schijven groter dan 64GB. Is waarschijnlijk hetzelfde als bij de 32GB limit, een tellertje dat overloopt ofzo.
Nu had hij ooit het ata66 kaartje gehaald omdat z'n mobo last had van de 32GB limit en geen bios-update beschikbaar was |:(
Hij heeft z'n 80Gb maar omgeruild voor een 60Gb variant..

Ik zou eens kijken of een biosupdate het probleem oplost.
En anders zul je voor de beste performance toch een nieuw ata66/100/133-kaartje aan moeten schaffen

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Ik heb vandaag een CMD ata/100 RAID kaartje gehaald. Verder een NoName kaart.
Beide schijven zijn u operationeel en draaien perfect in raid 0.
Totaal dus 228 GB (echte 1024^3) en lekker snel.
Pagina: 1