[LINUX] inetd, trage opbouw verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Hallo mensen.

Ik heb het volgende probleem. Nu alweer een klein tijdje (3 weken ong.) loopt hier een verse installatie van SuSE7.0 op een P-100 servertje.
Het probleem wat ik nu heb is pas weer "ontstaan uit het niks". Verbinding maken met mijn server (SSH verbinding en POP-box) duurt heeel erg lang. Als de verbinding er eenmaal is zijn er geen problemen mee, maar de opbouw doet er heel lang over.

Dit verschijnsel lijkt zich alleen voor te doen bij programma's die via inetd worden aangeroepen. Andere zaken als SAMBA en APACHE doen het gewoon met goede responstijd.

inetd is dus het probleem. Ik heb echter geen idee hoe ik dit zou kunnen oplossen, en/of het een bekend probleem is. Voordat ik dit postte heb ik op GoT gezocht met 'inetd' waarbij niet mijn probleem aan de orde kwam.

Graag een oplossing, mijn ouders zijn niet goed meer in staat mail op te halen :'( , omdat outlook vindt dat ze te lang moet wachten.

Ik hoop dat ik met deze vraag het niveau van GoT niet naar beneden haal. Ik heb er vertrouwen in dat mensen op dit forum genoeg kennis van zaken hebben om me te helpen. Bij deze dan ook mijn dank :)

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:11
Even in /etc/hosts kijken of je daar je lokale ip adressen in heb staan.
Deed hier wonderen.

• Bart B
Ik heb geen idee waarom, maar het LIJKT te werken (PocketPC connect veel sneller, SSH ook..)

Nu vindt ik het leuk dat het werkt, maar waarom is het nu sneller?

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:11
Omdat hij nu niet meer hoeft te zoeken naar je pc maar gelijk weet wie wat is.
Hij hoeft als het ware geen dns search meer te doen..
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:21
inetd probeert bij een standaard installatie je reversed dns naam uit de DNS te halen. Omdat hij dit kan duurt dit enige seconden (soms wel meer als een minuut).
Oplossing hiervoor is inderdaad de pc waarvandaan je verbinding maakt opnemen in de hostfile op de linux machine. Mooier is het natuurlijk om op die linuxmachine een DNS te draaien ;)

• Bart B
Ah..... natuurlijk :)

Bedankt mede tweakers voor het helpen!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Op donderdag 07 maart 2002 01:46 schreef Mark het volgende:
inetd probeert bij een standaard installatie je reversed dns naam uit de DNS te halen. Omdat hij dit kan duurt dit enige seconden (soms wel meer als een minuut).
Het klopt van dat reversed DNS, maar wat er precies gebeurt is dat als je DNS (op de router dus) de naam niet kent, hij de naam forward naar de DNS van je provider. Die provider kent hem ook niet en gaat alle DNSsen af tot aan het top-level DNS. Op een gegeven moment zijn alle DNSsen uitgeput en kan de naam dus niet geresolved worden. Dan gaat inetd gewoon verder, aangezien die reverse DNS lookup helemaal niet echt nodig is.

Het kan in ieder geval zelfs een paar minuten duren voordat de DNS van je provider terugmeldt dat de naam niet gevonden is.

Macbook Pro

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:21
Op donderdag 07 maart 2002 13:35 schreef RetepV het volgende:

[..]

Het klopt van dat reversed DNS, maar wat er precies gebeurt is dat als je DNS (op de router dus) de naam niet kent, hij de naam forward naar de DNS van je provider. Die provider kent hem ook niet en gaat alle DNSsen af tot aan het top-level DNS. Op een gegeven moment zijn alle DNSsen uitgeput en kan de naam dus niet geresolved worden. Dan gaat inetd gewoon verder, aangezien die reverse DNS lookup helemaal niet echt nodig is.

Het kan in ieder geval zelfs een paar minuten duren voordat de DNS van je provider terugmeldt dat de naam niet gevonden is.
Euuhh, dit hoeft dus niet. Binnen bedrijfs netwerken wordt vaak genoeg helemaal niet geforward richting een DNS server op het internet omdat ze internet toegang verschaffen via proxyservers (deze gebruiken dan vaak wel de DNS van je provider). Waarom zouden gebruikers het IP adres moeten weten van een host op het internet ???
Pagina: 1