Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Als je lager gaat dan 100 dan loop je het risico dat je wazige foto's krijgt.
maar wanneer foto's er op ISO 50 goed uitzien, is het dus niet aan te raden om naar ISO 100 te gaan?Op woensdag 06 maart 2002 22:50 schreef bazs2000 het volgende:
200 met APS, 100 digitaal.
Als je lager gaat dan 100 dan loop je het risico dat je wazige foto's krijgt.
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Vooral met tele zou ik voor de zekerheid naar een hogere ISO gaan!Op woensdag 06 maart 2002 22:57 schreef Mooooody het volgende:
[..]
maar wanneer foto's er op ISO 50 goed uitzien, is het dus niet aan te raden om naar ISO 100 te gaan?
hmmm
Als je sluitertijden laag genoeg blijven bij een diafragma dat je bevalt, is het aan te raden naar een lagere iso te gaan. Anders zul je een keuze moeten maken: wil ik scherpte bij bewegende opbjecten, wil ik een grote scherptediepte of wil ik weinig ruis in mijn beeld?
Zoef
Ik zou kiezen voor 50 ISO voor stilstaande objecten op statief, 100 iso voorstilstaande objecten uit de losse hand en 200 iso voor bewegende objecten (Sportwedstrijden e.d.).Op zaterdag 09 maart 2002 16:42 schreef Zpottr het volgende:
Ik maak regelmatig foto's in matig verlichte sporthallen en ga dan naar 800. Mijn voordeel is wel dat ik ver terug ga in resolutie (het is voor een website) dus evt. ruis wordt netjes uitgemiddeld.
Als je sluitertijden laag genoeg blijven bij een diafragma dat je bevalt, is het aan te raden naar een lagere iso te gaan. Anders zul je een keuze moeten maken: wil ik scherpte bij bewegende opbjecten, wil ik een grote scherptediepte of wil ik weinig ruis in mijn beeld?
Binnensporten bij kunstlicht kun je het beste doen met een externe flitser. Ik gebruik op mijn Sony DSC-F707 een HVL-F1000 op 0 graden vooruit zonder diffuuskap. Die werkt perfect.
Shots binnenshuis op 100 iso met flitser bouncen op het plafond.
Als je ermee ophoudt wat er in het hier en nu is te vergelijken met wat je zou willen dat er was, kun je beginnen met genieten van wat er is. - Cheri Huber
Ehh, ja. Maar flitsen mag niet (dat vinden de deelnemers verre van prettig) en levert bovendien snoeilelijke foto's op :-)Op zondag 10 maart 2002 11:43 schreef FerryHeibrink het volgende:
[..]
Ik zou kiezen voor 50 ISO voor stilstaande objecten op statief, 100 iso voorstilstaande objecten uit de losse hand en 200 iso voor bewegende objecten (Sportwedstrijden e.d.).
Binnensporten bij kunstlicht kun je het beste doen met een externe flitser. Ik gebruik op mijn Sony DSC-F707 een HVL-F1000 op 0 graden vooruit zonder diffuuskap. Die werkt perfect.
Een hoge 'filmgevoeligheid' zonder flits werkt vaak erg lekker. Maar: ruis is een probleem als je je foto's niet verkleint.
Zoef
Analoog: ISO200 binnen en buiten, ISO1600 icm 50mm lens 1/f=1.5 tijdens spooktochen (doe ik niet veel meer)
ISO1600 met een lens met f-waarde 1.5 kun je hele leuke dingen doen tijdens spooktochten... Met redelijk normale sluitertijden foto's maken in het donker die er dan ook nog fatsoenlijk uitzien.. Aangezien het lekker donker is maakt de korrel ook niet echt zo veel uit...
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Verwijderd
Ik = leekje
FotosoepOp donderdag 06 juni 2002 11:58 schreef aardappelhoofd het volgende:
Ik heb gisteren heel wat foto's op eenzelfde plek gemaakt met verschillende iso waarde. Op 100 echt heel donker, buiten, 400 lekker licht. Toen ik "auto" schoot stelde mijn camera hem in op 320. Dus hoe krijg je dan lichte foto's op 100? Want de kwaliteit is dan toch beter
Ik = leekje
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Verwijderd
und ohne fotosoep?Op donderdag 06 juni 2002 12:01 schreef klaasbram het volgende:
[..]
Fotosoep
lol, met fotosoep ziet het er idd ineens een stuk beter uit, was ik met mijn achterlijke kop nooit opgekomen
Weis ich nichOp donderdag 06 juni 2002 12:03 schreef aardappelhoofd het volgende:
[..]
und ohne fotosoep?
(ik moet mijn digicam nog binnen krijgen).
mocht mij duits niet goed zijn dan interesseerd me dat helemaal niets
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Wordt automatisch geregeld met waardes tussen de 100 en 300.
Verwijderd
En ik heb een dsc p20, waar het wel op kan?Op donderdag 06 juni 2002 13:12 schreef Phreak het volgende:
Ik kan ISO waarde niet handmatig instellen op mijn DSC-S70
Wordt automatisch geregeld met waardes tussen de 100 en 300.
Dit dingetje is al redelijk oud, denk zo'n 1,5 a 2 jaar nu.Op donderdag 06 juni 2002 13:44 schreef aardappelhoofd het volgende:
[..]
En ik heb een dsc p20, waar het wel op kan?
Die P20's zijn nieuwer
Verwijderd
Ik had al opgezochtOp donderdag 06 juni 2002 13:54 schreef Phreak het volgende:
[..]
Dit dingetje is al redelijk oud, denk zo'n 1,5 a 2 jaar nu.
Die P20's zijn nieuwer
Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°
Verwijderd
En afhankelijk van hoe donker het is past hij automatisch de sluitertijd aan...
(Niet fijn)
Verwijderd
Bij mij kan je het eigenlijk maar half instellen, en dat vind ik al niet fijn. Dus ik kan het me voorstellen...Op zaterdag 08 juni 2002 21:07 schreef clowntje het volgende:
Die kun je bij mij niet instellen...
En afhankelijk van hoe donker het is past hij automatisch de sluitertijd aan...
(Niet fijn)
Maar qua analoog fotoschieten weet ik dat 400 vrijwel altijd betere foto's opleverde... (ivm 200). Ik denk dat zodra ik de kans krijg het flink opschroef.
nog cameraloos, * itsgreen zucht, nog heel ff volhouden...
hmmm
Heb jij dan toevallig een FinepPix F601?Op zondag 09 juni 2002 15:32 schreef joep_k het volgende:
160,200,400,800,1600ligt aan de situatie.
Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford