User precies de zelfde rechten als root geven?

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nu hier een server met RH 7.2 draaien en daarmee log ik in op de SSH met de user 'root'

Dit is een beetje onveilig dus ik wil uitzetten dat root kan inloggen die naam weet iedereen namelijk.

Als ik een user aanmaak en die in de groep 'root' zet heeft deze toch niet PRECIES dezelfde rechten als root ofwel? Ik dacht van niet.

Kan iemand me helpen?

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Ben absoluut geen expert, maar bij mijn weten zou je ook daadwerkelijk de 'root-rechten' moeten toekennen aan deze user, anders blijft het een 'gewone' user.

The Flat Earth Society has members all around the globe.

Verwijderd

Als we het dan toch over veiligheid hebben zou ik inloggen als root of soortgelijke user via ssh niet toestaan. SSh-en met een normale user en dan su-en naar root is veel veiliger. Moet iemand 2 passwords kraken/raden. De optie om root niet te laten inloggen via ssh vind je in je sshd conf file.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Wat je kunt doen voor jouw vraag: geef de user in /etc/passwd het userid 0. Maar dat wil je niet. Je moet gewoon rootlogin uitzetten in je SSH server en als user inloggen en dan 'su' doen. Vragen? man su :P
Dit is vrij basic dus... ik ros em dicht. Heb je nog concrete problemen na dit geprobeerd te hebben, open gerust een nieuw topic :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Dit topic is gesloten.