CD-romspeler als standalone cdspeler gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-12 00:54
Ik wil dus een CD-romspeler als standalone cdspeler gebruiken. Nu zit er wel een mooi ejectknoppie op en op sommige ook een play/skip knoppie, maar hoe kan ik op een makkelijke manier de volgende knoppies aansluiten?
<<,|<<,>>,|| en stopknop, kan dat via idekabel ofzo?

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Dat gaat je niet zomaar lukken. Dan moet je er toch een hele pc omheen bakken waarmee je hem dan kan bedienen en waarmee je hem op je stereo aan kunt sluiten.
Maar dan is hij niet meer zo standalone zoals je denk ik wil :+

• arjandijk162
ik heb nl een heel klein 12 volt voedingkje en met een beetje prutswerk moet er ook 5 volt uit te halen zijn, dan ik het gedoe compleet, digitale uitgang naar mn stereo en dan heb ik goed geluid en cd-rw compatibiliteit, ik kan eventueel een pcvoeding aansluiten en als het echt moet een 486 bord zonder koeler, maar het liefst houd ik het zo simpel mogelijk

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Er zijn spelers met spoelknoppen. Creative heeft ze gehad, IIRC. Maar daar moet je wel heel toevallig tegenaanlopen.
5 Volt maak je heel gemakkelijk met een 7805. Op die manier heb ik nog eens een cdrom gebruikt als autocdspeler. Hij heeft het best lang overleefd :)

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Verwijderd

Waarom doe je zo moeilijk? Koop voor 90€ bij de BCC een JVC cd-speler. Leest alles, incl. CD-RW . Sim-pel :)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Grappig, dat ga ik ook doen. Ik denk niet dat het iemand gaat lukken om in de bestaande cd-rom drive die functies in te bouwen, aangezien die digitale, logische schakelingen aansturen. Mocht het wel lukken, dan hou ik me ook aanbevolen. En voor tweak-metallica: ik heb nu een gratis 8-speed met cd-rw en multisessie compatibiliteit en digitale uitgang, voor een tientje ofzo bouw ik daar een voedinkje bij in. Dat vind ik wel een stuk interessanter dan €90,- = bijna fl.200,- uitgeven voor ook nog eens een grotere/zwaardere cd-speler.

• arjandijk162
Op donderdag 07 maart 2002 17:58 schreef TheLemon het volgende:
Grappig, dat ga ik ook doen. Ik denk niet dat het iemand gaat lukken om in de bestaande cd-rom drive die functies in te bouwen, aangezien die digitale, logische schakelingen aansturen. Mocht het wel lukken, dan hou ik me ook aanbevolen. En voor tweak-metallica: ik heb nu een gratis 8-speed met cd-rw en multisessie compatibiliteit en digitale uitgang, voor een tientje ofzo bouw ik daar een voedinkje bij in. Dat vind ik wel een stuk interessanter dan €90,- = bijna fl.200,- uitgeven voor ook nog eens een grotere/zwaardere cd-speler.
en zo is het ;)

Het lijkt mij ook het best om het zonder pc te doen, maar anders heb ik nog wel een 486 bord liggen op de zooi op aan te sluiten

Is er dan een mogelijkheid om een paar losse knopjes op de parralelle/seriele poort aan te sluiten en zonder scherm enzo te werken en toch de hele boel te bedienen, mijn voorkeur gaat uit naar een dosproggie

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

ik denk het wel, maar wordt erg lastig

1. Je moet zorgen dat je geen keyboard error krijgt
2. Zonder vga-kaart willen veel mobo's ook niet booten

Je zou ff moeten zoeken naar een dos-proggie om een cd-speler te bedienen met alle gewenste functies.
Als je erg handig bent, kan je misschien op de keyboard-input een soort keyboard met vijf knoppen ofzo kunnen maken.
Verder zou je op de parallelle of seriële poort een LCD kunnen aansluiten voor de tracknummers en die aansturen met een of ander zelfgemaakt programmaatje.

Als je dan toch zo bezig gaat is het nog cooler om een PIC-je (soort mini CPU-tje met geheugen en i/o erbij in) te kopen en te programmeren in assembly, maar goed dan ben je wel een erge die-hard knutselaar.

• arjandijk162
Als ik het zo hoor kan ik er net ze goed een pentium bord met een passief gekoelde p-90 aanhangen zodat ik mp3tjes kan draaien

Verwijderd

Het bestaat wel een apparaat waar je je cd-rom speler in bouwt en dat ie het dan gewoon als cd-speler doet, kost alleen best veel, je kan beter een gewone kopen.

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 21:02 schreef TheLemon het volgende:
ik denk het wel, maar wordt erg lastig

1. Je moet zorgen dat je geen keyboard error krijgt
2. Zonder vga-kaart willen veel mobo's ook niet booten

Je zou ff moeten zoeken naar een dos-proggie om een cd-speler te bedienen met alle gewenste functies.
Als je erg handig bent, kan je misschien op de keyboard-input een soort keyboard met vijf knoppen ofzo kunnen maken.
Verder zou je op de parallelle of seriële poort een LCD kunnen aansluiten voor de tracknummers en die aansturen met een of ander zelfgemaakt programmaatje.

Als je dan toch zo bezig gaat is het nog cooler om een PIC-je (soort mini CPU-tje met geheugen en i/o erbij in) te kopen en te programmeren in assembly, maar goed dan ben je wel een erge die-hard knutselaar.
Als ik dit zo ga horen wordt het dus praktisch gewoon een standalone MP3 player. Die zijn er al 100000 geweest, kijk es in [OCM] en in de search.

1. Kan uit in BIOS, en anders sloop je een oud tobo, en legt de controller in de kast.
2. Oude Pentium mobo's meestal nog niet, en anders stop je er een 0,5MB ISA in. Soms zitten ze onboard :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Heeft er hier iemand wel eens serieus op de geluidskwaliteit van een cd-rom speler gelet? Digitaal audio rippen doen ze prima, maar zodra het naar analoog omgezet moet worden zijn die dingen nergens meer.

Als je met die kwaliteit tevreden bent moet je 't allemaal maar zelf weten, maar ik raad 't je persoonlijk af om zo'n ding voor audio te gebruiken.

Siditamentis astuentis pactum.

• arjandijk162
ik sluit de coaxiale digitale uitgang aan op mijn digitale ingang van mijn versterker, dus dan heb je nergens last van, maar als ik de boel niet normaal kan bedienen dan bouw ik wel een klein mp3pctje

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou ook wel een bakje willen maken (heb een cd-rom spelen en een audikaartje waar ik de uitgang van de cd-rom op aan kan sluiten. Deze kaart hoeft geen stroom te krijgen)
Het enige probleem is de vooruitknop etc ... Iemand enig idee hoe je deze kan nabootsen?

• arjandijk162
Op zaterdag 09 maart 2002 13:18 schreef Blizard het volgende:
Ik zou ook wel een bakje willen maken (heb een cd-rom spelen en een audikaartje waar ik de uitgang van de cd-rom op aan kan sluiten. Deze kaart hoeft geen stroom te krijgen)
Het enige probleem is de vooruitknop etc ... Iemand enig idee hoe je deze kan nabootsen?
De uitgang van je cdrom kun je eventueel direct naar 2* tulp laten lopen, zodat je deze makkelijk op je stereo kunt aansluiten, daar heb je geen "audikaartje" voor nodig.

En dat idd het probleem met de "vooruitknop etc..", dat is precies de reden dat ik dit topic gestart heb

Ik ben er nu wel achter dat ik gewoon een pctje erbij nodig heb. Ik heb nog wel een oud pentium moederbord met een pentium 90 liggen. Maar als ik hier een vga en soundkaart op prik dan krijg je meteen weer zo'n hoge kast. Daarom wil ik de kaartjes liever op z'n kant zetten met een pci-raiser ofzo, maar is dit een beetje zelf te maken?

Dus gewoon een manier om de kaart op en hoek van 90 graden te zetten.
Pagina: 1