Rare Min-voltages bij mijn voeding

Pagina: 1
Acties:

• Rudy_X
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03-2013
Hoi allemaal,

Ik heb een Enermax 350watt voeding. Alles werkt goed, maar als ik via MBM5 kijk naar mijn voedingvoltages geeft deze aan dat:

mijn -12volt fluctueerd tussen -14,20 en -16,20
mijn - 5volt fluctueerd tussen - 4,98 en - 6,06

De rest van de voltage's zijn precies zoals ze moeten zijn.

Nu is de vraag of deze fluctuaties nu komen doordat er een fout zit in de voeding. Of geeft de software het fout aan. Of ligt het misschien aan de mobo (zie sign). En of dit kwaad kan.

alvast bedankt

Pc: Geen :(

• Rudy_X
Heeft iemand een simpele oplossing of verklaring hiervoor? :?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Mijn ervaring met MBM is dat je nogal gekke dingen kan verwachten als je niet de goede chip gebruikt om de waardes uit te lezen.

(MBM5 op een Tyan K7 Thunder ging al helemaal gek doen: -5 volt op de +3,3 bijvoorbeeld, en -12 volt waar 5 volt zou moeten staan. )

Ga eens in de BIOS kijken wat voor spannings waarden worden aangegeven, die zijn denk ik betrouwbaarder.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

De negatieve spanningen die aangegeven worden zijn onbelangrijk.
Bij de meeste boarden kloppen deze spanningen volgens mainboard monitor niet.
Enige mogelijkheid om dit te testen is gewoon even met een multimeter, maar nogmaals als deze een afwijking hebben dan zegt dat nog niet zoveel want apparatuur die deze negatieve spanning(en) gebruikt is niet echt actueel meer.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Die meetsoftware is nogal onbetrouwbaar. Je kunt beter met een voltmeter die spanningen eens nameten. Blijken ze echt zo te zijn, dan is er echt iets mis.

Verwijderd

Sterker nog,
ze zijn niet instabiel, maar worden gewoon niet gebruikt. Dat is een eogenschap van ATX schakelvoedingen die niet belast worden. Dan worden de niet gebruikte spanningen niet goed ingeregeld.

Kijk maar eens in de specs van zo'n voeding, die hebben altijd en minimum stroom bij elke spanning staan.

Op mijn 2e systeempje met een P5A moederbord worden ze wel gebruikt, en staan ze ook stil. Deze, met een KT7A-RAID, gebruikt ze niet, dus krijg je die wapperende waardes. Omdat ze niet gebruikt worden. En ja, ik heb dezelfde voeding er wel eens op gehad .. ;)

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Ik kan je adviseren om gewoon de software die bij je moederbord is geleverd te gebruiken. Die zal het waarschijnlijk wel goed doen

weg met MBM!

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 10:43 schreef CyberTijn_ het volgende:
Ik kan je adviseren om gewoon de software die bij je moederbord is geleverd te gebruiken. Die zal het waarschijnlijk wel goed doen

weg met MBM!
HAH :D *REUTEL*

Dat klopt op zich, omdat die geen min voltages aangeven, heheehh..

• Rudy_X
OK. Dan hoef ik niet bang te zijn voor een onstabiel systeem. Maar ik vond het gewoon raar dat het zo erg fluctueerde.

Pagina: 1