Stel ik heb een Producten tabel met de volgende velden:
- ProductID
- ProductNaam
Een andere tabel heet ProductCategorie waar alle product categorieeen zijn opgeslagen in de volgende velden:
- ProductCatID
- ProductCatNaam
Nu wil ik de relatie vastleggen tussen de producten en de product categorieeen.
Hierbij kan een product soms bij meerdere product categorieeen horen.
Daarom heb ik nog een tussen tabel ProductRelatie aangemaakt met de volgende velden:
- ProductCatID
- ProductID
Een zelfde ProductCatID kan meerdere keren voorkomen aangezien er meerdere producten bij een categorie kunnen horen.
Ook een zelfde ProductID kan meerdere keren voorkomen aangezien een product bij meerdere categorieeen kan horen.
Dus de combinatie van ProductCatID en ProductID is uniek.
Mijn vraag is nu:
Moet ik ook nog 1 unieke sleutel voor de ProductRelatie tabel toevoegen, bijvoorbeeld ProductRelatieID?
Sommige mensen zeggen dat een tabel altijd een unieke sleutel moet hebben.
Wat zijn de voordelen als een tabel met een extra unieke sleutel te benaderen is
- ProductID
- ProductNaam
Een andere tabel heet ProductCategorie waar alle product categorieeen zijn opgeslagen in de volgende velden:
- ProductCatID
- ProductCatNaam
Nu wil ik de relatie vastleggen tussen de producten en de product categorieeen.
Hierbij kan een product soms bij meerdere product categorieeen horen.
Daarom heb ik nog een tussen tabel ProductRelatie aangemaakt met de volgende velden:
- ProductCatID
- ProductID
Een zelfde ProductCatID kan meerdere keren voorkomen aangezien er meerdere producten bij een categorie kunnen horen.
Ook een zelfde ProductID kan meerdere keren voorkomen aangezien een product bij meerdere categorieeen kan horen.
Dus de combinatie van ProductCatID en ProductID is uniek.
Mijn vraag is nu:
Moet ik ook nog 1 unieke sleutel voor de ProductRelatie tabel toevoegen, bijvoorbeeld ProductRelatieID?
Sommige mensen zeggen dat een tabel altijd een unieke sleutel moet hebben.
Wat zijn de voordelen als een tabel met een extra unieke sleutel te benaderen is
It’s nice to be important but it’s more important to be nice