Toon posts:

dual amd of p4 nortwood

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
zoals de topic titel al aangeeft heb ik dus de keus uit een dual amd systeem
mobo:Asus A7M266-D
proc's:2 keer amd mp 1800

of
mobo:Asus P4B266
proc p4 northwood 2000

allebei dus ddr geheugen(wil geen rambus, zie ik geen toekomst in)

systeem gaaat gebruikt worden voor:
voor het standaard werk maar wel met onwijs veel progies open(flash fxp win rar enzo)

is dual aan te raden of toch maar gaan voor de oude vertrouwde intel proc??

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Ik weet uit ervaring dat een dual gewoon heel soepel werkt met veel programma's open.

Ik heb zelf een dual 733 met 512 mb sdram, en kan RTCW spelen en ftp server en client volledig laten draaien zonder hikups.

Ik weet helaas waar die Northwood tot in staat is, je hebt iig wel het voordeel van 512 kb cache geheugen, en das wel lekker.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou voor Dual AMD gaan. En dan vooral omdat je zelf opgeeft heleboel stuff tegelijk te gebruiken. Dan trek je zeker wel profijt van een Dual CPU systeem. Uit ervaring weet ik ook dat een Dual CPU systeem dan heel soepel en smeuiig werkt :9

Ook wil je alleen DDR gaan gebruiken. De combinatie P4 + DDR is momenteel nog niet echt de optimaalste combinatie. De huidige DDR reepjes kunnen de bandbreedte van de P4 nog niet helemaal tot aan haar grenzen vullen. Hierdoor kan de P4 niet op haar maximum presteren. Dan trekt een Dual AMD (zelfs in single modus) met grootste gemak de P4+DDR combo uit. Zonde dus.

Verwijderd

Topicstarter
op dat mobo draaien ook 2 amd xp porc's maar als ik die gebruik wil mijn leverancier geen garantie genven dat het werkt(logisch doet de fabrikant ook niet)

moet dus wel twee amd mp worden

aangezien ze de 2 eventueel niet werkende xp niet terug willen nemen!!! jammer maar helaas

zijn die mp's wel over te klokken??

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Koop geen dual, maar gewoon SCSI.
Als je zit te twijfelen tussen een P4 (enkel) of AMD (dual) zal je dual waarschijnlijk toch niet gebruiken. de chipset zorgt ervoor dat spellen iets minder draaien etc.
Ik heb zelf ook (zwaar) na zitten denken over dual en ben vandaag tot de conclusie gekomen dat hoe vet ik het vind staan niet echt opweegt tegen het performance verlies wat ik er mee heb (Ik doe geen zwaar renderwerk enzo).

Als je echt een lekker vlot draaien systeem wil hebben neem je een snelle SCSI schijf. (dat werkt pas lekker!)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 06 maart 2002 21:43 schreef donicpiranja het volgende:
op dat mobo draaien ook 2 amd xp porc's maar als ik die gebruik wil mijn leverancier geen garantie genven dat het werkt(logisch doet de fabrikant ook niet)

aangezien ze de 2 eventueel niet werkende xp niet terug willen nemen!!! jammer maar helaas

Da's een vaag fabeltje, de XP's gaan wel werken. Reken maar!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
Op woensdag 06 maart 2002 21:40 schreef Da Joker het volgende:
.....
Ik weet helaas waar die Northwood tot in staat is, je hebt iig wel het voordeel van 512 kb cache geheugen, en das wel lekker.
Een Dual XP heeft op de keper beschouwd ook totaal 512kB L2 (eigenlijk meer cache i.v.m. exclusive architectuur) :P

Met onwijs veel progs open ben je dus lekker aan het multitasken, and that's where SMP comes in 8-)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• InterCC

tuurlijk zijn die over te clocken. Zijn eigenlijk gewoon XP's maar dan extra getest om in SMP opstelling te werken.

• InterCC
Op woensdag 06 maart 2002 21:45 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Een Dual XP heeft op de keper beschouwd ook totaal 512kB L2 (eigenlijk meer cache i.v.m. exclusive architectuur) :P

Met onwijs veel progs open ben je dus lekker aan het multitasken, and that's where SMP comes in 8-)
SMP heeft niet echt voordeel bij simpele programma's open (bvb icq, msn, norton antivirus 2002, 2a3 x leechftp/flashfxp, een keer of 5 internet explorer en photoshop (simpele icoontjes maken enzo, want veel meer kan ik niet)

Verwijderd

Topicstarter
ik weet ook wel dat twee xp's zullen gaan werken maar de zaak waar ik dat dus koop wil de handel ook niet voor me in elkaar zetten als ik xp koop. koop wel gewoon mp

off topic

wel grappig heb nu al meerder topics geopend met wat moet ikkopen, dat alleen maar omdat dat pc-prive project bij mijn vader op z'n werk steeds wordt uitgesteld!!

off topic

• maratropa
  • Niet online
Mijn broertje had altijd verschrikkelijk veel progjes open, browsers, ftp-progs, zip shit, tools, etc etc etc. hij had een celeron 433. Wat belangrijker was, was dat hij een snelle HD, en minstens 400 mb geheugen had.

Het fijne aan mijn dual MP is dat als ik aan het renderen ben, ik nog kan photoshopppen en autocad'en, dus meerdere programma's vragen tegelijk cpu-tijd. Flash en een zooi progs open haalt niet zo veel uit een dual denk ik. je kunt beter een stoot geheugen kopen, en een 10k scsi, dan het extra geld aan een dual besteden, als je toch geen multi-threaded applicaties draait, en geen applicaties tegelijkertijd veel cpu power vragen.

Als ik jouw was zou ik een snelle p4 kopen (met het liefst rambus, voor content creation is een p4 door zijn bandbreedte erg snel)

specs

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 14:07
Ikzelf heb een Dual PIII-750 draaiend op een mobotje van Intel zelf (Intel Serverworks L440-GX+) en moet zeggen dat het top werkt! :)
Enigste waar ik niet blij mee was was dat er geen AGP op zat maar ach heb ik eigenlijk niet nodig op een server PC.
voor de rest werkt het Top! mits je wel Win2K of WinXP draait. Linux wou heir niet helemaal goed werken :( anders kon ik daar ook een mening bij geven.
Games, Progs alles werkt perfect met elkaar mee.
ik kan MOHAA op een GF2MX200 PCI op 800*600 op alles high draaien dus snel zat voor mensjes die langskomen >:)

• Abbadon
Op woensdag 06 maart 2002 21:48 schreef InterCC het volgende:

[..]

SMP heeft niet echt voordeel bij simpele programma's open (bvb icq, msn, norton antivirus 2002, 2a3 x leechftp/flashfxp, een keer of 5 internet explorer en photoshop (simpele icoontjes maken enzo, want veel meer kan ik niet)
Moach, alles draait niet op één cpu, dat maakt dat de cpu's minder snel hoeven te switchen tussen de applicatie threads en alles meer 'snappy' aanvoel. Maar toegegeven, met simple stuff zal het wat minder uitmaken dan met wat zwaardere apps. Maar hij geeft aan dat 'ie ook win rar gebruikt, dat vreet cputime, en dan kan 'ie toch gewoon lekker doorgaan met alle andere zaken.

• procyon
  • Laatst online: 21-08 19:47
Is water nat? :+

Natuurlijk kies je de dual, is gewoon ook een stuk stoerder bovendien is hij sneller dan een enkele 2GHz P4

• maratropa
  • Niet online
ligt maar net een beetje aan je budget. Als je pieken zat hebt zou ik zeggen GAAAAAAANNNNN. Maar anders moet je een zo gebalanceerd mogenlijke machine hebben. Plus als je wilt overclocken (overclocken? blegh) dan is een dual amd denk ik geen superkeus.

specs

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 06 maart 2002 21:48 schreef InterCC het volgende:

[..]

Ik wel. Daarnaast ook nog surfen (10 a 20 IE vensters), coden, terminal server, outlook, mirc, etc.. en het switchen tussen programma's gaat waarlijk zo van *zap*. Dat maak ik nooit never mee op de 2e bak hier (Abit KG7 XP1700+ 512MB). Juist het soepel en smeuiig werken vind ik veel prettiger dan applicaties die alleen maar sneller opstarten (tov mijn BP6 dan ;) ).

Verwijderd

Topicstarter
het stoer gehalte boeit me niks

het gaat mij om snelheid en om de prijs

kijk als ik die dual amd koop kan ik bijvoorbeeld geen
Hercules 3D Prophet 8500 All In Wonder, 64Mb DDR
kopen maar zal ik een veel goedkoper videokaart moeten kopen

en dat vind ik toch ook weer jammer

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb zelfs gehoord dat MP's al standaard unlocked zijn...

• Abbadon
Op woensdag 06 maart 2002 22:11 schreef donicpiranja het volgende:
het stoer gehalte boeit me niks

het gaat mij om snelheid en om de prijs

kijk als ik die dual amd koop kan ik bijvoorbeeld geen
Hercules 3D Prophet 8500 All In Wonder, 64Mb DDR
kopen maar zal ik een veel goedkoper videokaart moeten kopen

en dat vind ik toch ook weer jammer
Ja, da's ook een overweging. Toen ik mijn Dual XP kocht (nov '01) was dat even duur als een P4/RDRAM (DDR borden voor P4's waren er nog niet), dus was m'n keuze zo gemaakt (met name omdat een single XP ViA of iets dergelijks betekende, en dat komt er hier nooit in). Moest ik nu kiezen zonder de ervaringen van m'n bak, dan zou het vast een P4/DDR zijn geworden; het is namelijk niet zo dat ik een dual écht nodig heb, maar nu ik deze luxe gewend ben wil ik niet meer terug. En vergeet niet, één cpu kan slechts één thread tegelijk aan, het switchen van threads op een cpu levert vertraging op, op een dual bak heb je minder van deze threadswitches en dus wat minder vertraging (wel weer vertagende cachecoherency, maar MOESI is wat dat betreft al weer beter dan het door Intel gebruikte MESI), vandaar het soepele karakter. En als je zo nu en dan echt brute kracht nodig hebt (encoden, renderen o.i.d.) gaat het als de brandweer :)

Verwijderd

Topicstarter
ongeveer 70 % normaal gebruik
internet
dvd
office
flashfxp
enz
30 %

dvd
rippen
encoden
photosoep
oftewel het zware werk

is dit een dual bak waard

• maratropa
  • Niet online
naja, vind jij het het waard? want je bent nu aan het kiezen tussen supersnel en supersnellerst (:)) Het is niet dat op een p4 2000 al die dingen die je doet niet lekker lopen ofzo.

specs

Verwijderd

ik dacht dat de pentium4 sse2 heeft wat sneller was dan amd?

verder zal ik een pentium4 nemem met rimm geheugen
omdat je ook dvd wilt gaan rippen en die gebruiken veel snelheid van het geheugen .
en daar zijn die rimm geheugen het beste in
en waarom geen rimm?> omdat je bang bent dat je ooit te weinig heb? wel dan zorg je er toch voor dat je meer geheugen koopt en een minder snelle ati kaart neem zoals een 8500le ?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-08 20:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De dual Athlon zal sneller zijn dan de P4 en dankzij de twee CPU's ook bij het DIVX en MP3 encoding mits het progsel gebruik kan maken van twee processors). Met een beetje normaal Win2k/XP Pro gebruik kun je al een winst van zo'n 15 procent verwachten van twee CPU's en dan doe je nog niets bijzonders.

[img]'http://tweakers.net/ext/i.dsp/1015463351.gif'[/img]

Tijdens die piek was ik een tijdje aan het heen en weer scrollen in Mozilla. Zoals je ziet wordt zelfs dan de load prima verdeeld over beide processors.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

bloasfist

Slot-A Crew

Op donderdag 07 maart 2002 02:10 schreef Femme het volgende:
De dual Athlon zal sneller zijn dan de P4 en dankzij de twee CPU's ook bij het DIVX en MP3 encoding mits het progsel gebruik kan maken van twee processors). Met een beetje normaal Win2k/XP Pro gebruik kun je al een winst van zo'n 15 procent verwachten van twee CPU's en dan doe je nog niets bijzonders.

[img]'http://tweakers.net/ext/i.dsp/1015463351.gif'[/img]

Tijdens die piek was ik een tijdje aan het heen en weer scrollen in Mozilla. Zoals je ziet wordt zelfs dan de load prima verdeeld over beide processors.
Nou zullen de meeste hier wel weten wat voor dual proc bak Femme heeft, maar kun je het voor mij ff vertellen dan?

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Op woensdag 06 maart 2002 22:45 schreef donicpiranja het volgende:
ongeveer 70 % normaal gebruik
internet
dvd
office
flashfxp
enz
30 %

dvd
rippen
encoden
photosoep
oftewel het zware werk

is dit een dual bak waard
Zag dat FlaskMPEG ook ondersteuning had voor SMP. Dus daar heb je wel wat aan dan. En is FlashFXP niet net zoals FlaskMPEG? (ken flashfxp niet namelijk :))
En ja als je het geld hebt voor een dual bak, het heeft wel iets lijkt me 8-)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 21:45 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Volgens mij heeft hij meer aan geheugen dan aan CPU performance. FTP client/server en zo nemen volgens mij niet zo heel veel CPU tijd in beslag.

En WinRAR zal ook niet continu bezig zijn.

• vlaag
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-07 17:58

vlaag

*diepe zucht*

Ik heb ook voor de keuze gestaan, dual systeem
of p4 of snelle hdd ?

Ik heb gekozen om het geld in de snelle hdd te stoppen!
Een "trage" p4 erbij, maar dan wel met RDRAM om later
als de 2,2 ghz cheaper word te kunnen uitbreiden en
toch de performance te halen!

de hdd is een scsi systeem geworden met 3x een 10k
schijf en een scsi raid controller (incl 128mb cache).

het resultaat is gewoon dat alles soepel draaid,
de hdd word zo ontzettend vaak aangesproken in het
windows systeem (algemeen) dat doordat deze nu zo snel
is (access tijd) alles gewoon soepeler draaid.

En inderdaad met een dual systeem erbij draaid het
nog beter, maar ergens lag de grens... en een dual
xeon systeem is expensive.. gniff gniff

planten?! goede vrienden zijn het

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 07 maart 2002 12:39 schreef vlaag het volgende:
Ik heb ook voor de keuze gestaan, dual systeem
of p4 of snelle hdd ?

Ik heb gekozen om het geld in de snelle hdd te stoppen!
Een "trage" p4 erbij, maar dan wel met RDRAM om later
als de 2,2 ghz cheaper word te kunnen uitbreiden en
toch de performance te halen!

de hdd is een scsi systeem geworden met 3x een 10k
schijf en een scsi raid controller (incl 128mb cache).

het resultaat is gewoon dat alles soepel draaid,
de hdd word zo ontzettend vaak aangesproken in het
windows systeem (algemeen) dat doordat deze nu zo snel
is (access tijd) alles gewoon soepeler draaid.

En inderdaad met een dual systeem erbij draaid het
nog beter, maar ergens lag de grens... en een dual
xeon systeem is expensive.. gniff gniff
Specs please :9

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• vlaag

vlaag

*diepe zucht*

ok de specs:

A-Open H600A MiddleTower, extra Justcooler System Fan

Asus P4T-E, i850, 478
Intel P4 1,6 Ghz
(2x) Dane-Elec 256mb RDRAM

Leadtek Winfast Titanium 200,64Mb DDR, TV-out
SoundBlaster Audigy Player
24X LiteOn Fikker
16X LiteOn DVD

Adaptec ASR-2100S, u160, 128mb SDRAM cache :)
(3x) Maxtor Atlas 10K-III, 18GB, u320 :)

---

De hdd's staan in RAID0, dus 54GB ter beschikking
ik ben nu niet thuis maar kan vanavond grafix posten
van snelheids test, met 3 schijven trekt hij mijn PCI bus leeg. ;)

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 07 maart 2002 13:02 schreef vlaag het volgende:
ok de specs:

A-Open H600A MiddleTower, extra Justcooler System Fan

Asus P4T-E, i850, 478
Intel P4 1,6 Ghz
(2x) Dane-Elec 256mb RDRAM

Leadtek Winfast Titanium 200,64Mb DDR, TV-out
SoundBlaster Audigy Player
24X LiteOn Fikker
16X LiteOn DVD

Adaptec ASR-2100S, u160, 128mb SDRAM cache :)
(3x) Maxtor Atlas 10K-III, 18GB, u320 :)

---

De hdd's staan in RAID0, dus 54GB ter beschikking
ik ben nu niet thuis maar kan vanavond grafix posten
van snelheids test, met 3 schijven trekt hij mijn PCI bus leeg. ;)
Jum, wat kost dat zo'n controller :P
Heb zelf een nodig aan vervanging toezijnde Adaptec 2940 met een Atlas IV 18GB 7200rpm U160 harddisk :) Maar geen geld voor een nieuwe controller en nieuwe harddisk ;(

• vlaag

vlaag

*diepe zucht*

ik heb het systeem bij informatique besteld.
en daar kost die controller nu ;( 595 euro's
op tweakers pricewatch staat ie voor E 567 ...
gelukkig had ik het beeldscherm en de 3d kaart
al bij het kopen van deze pc, dus viel het totaal
bedrag weer mee.. ;)

• Abbadon
Op donderdag 07 maart 2002 11:51 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Volgens mij heeft hij meer aan geheugen dan aan CPU performance. FTP client/server en zo nemen volgens mij niet zo heel veel CPU tijd in beslag.

En WinRAR zal ook niet continu bezig zijn.
Da's de vraag niet (CPU of RAM), veel ram is altijd goed :)

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 07 maart 2002 13:20 schreef vlaag het volgende:
ik heb het systeem bij informatique besteld.
en daar kost die controller nu ;( 595 euro's
op tweakers pricewatch staat ie voor E 567 ...
gelukkig had ik het beeldscherm en de 3d kaart
al bij het kopen van deze pc, dus viel het totaal
bedrag weer mee.. ;)
Juist en ben maar een student :P Maar heb wel een SCSI only systeem >:) (kunnen weinig studenten zeggen ;))

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 13:21 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Da's de vraag niet (CPU of RAM), veel ram is altijd goed :)
Ik bedoel dus dat dual CPU hier niet zo'n groot voordeel oplevert.

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:22
p4 :P :) met 10 rpm schijfjes :)

Verwijderd

Topicstarter
de 3 keuzes dei ik dus heb

dual amd
Asus A7M266-D, Dual SocketA, AMD760MPX,4xDDR,AUDIO
2x amd mp 1800
512 ddr ram
kosten 1372

p4 ddr
Asus P4B266E,S-478,i845D,3xDDR,Audio, USB2.0, RAID
intal p4 2000 nortwood
512 ddr ram
kosten 1076

p4 rambus
Asus P4T-E, S-478, i850, 4xRIMM
intell P4 2000 northwood
28265 mb rambus
kosten 1102

scheelt dus 300 euro!! amd dual of p4 ddr

tot hoeveer gaat die p4 northwood nog komen ?? de 1600 is namelijk net 200 euro en als die nou ook nogeens op 3000 uitkomt ofzo voor deze asus mobo's is het mischien wel slim om eerst een 1.6 te kopen en dan ala de prijzen lekker gezakt zijn een 3000 ofzo.

• De_Flexe_Toki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 10:36

De_Flexe_Toki

Opgeroegd staat noger!

Was het niet zo dat die P4 alleen lekker overclockt met DDR ram? Dan zou ik lekker voor DDR gaan icm met die P4. Het is dan geen gek idee om een 1,6GHz te nemen en die een enorme trap onder de reet te geven. Het is goedkoper, en met een FSB van 133, als je dat haalt(?), is het vast niet veel langzamer dan dual AMD. Als het je eigen geld is zou ik dus voor P4 gaan als single AMD geen optie is door VIA.

Aan de andere kant is 28265 mb rambus wel erg lekker!!! :P

specs

Verwijderd

Topicstarter
ik heb liever geen via chipset nee, hoe goed de verhalen zijn over epox , msi en asus.

mijn ervaringen met via zijn niet echt goed

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 07 maart 2002 13:45 schreef donicpiranja het volgende:
p4 rambus
Asus P4T-E, S-478, i850, 4xRIMM
intell P4 2000 northwood
28265 mb rambus
kosten 1102

scheelt dus 300 euro!! amd dual of p4 ddr
28365mb rambus? Ter grote van een 30gb harddisk zo ongeveer. Lijkt me stug hoor :) Hoeveel bedoelde je :P

Verwijderd

Topicstarter
oeps sorry

2X 256 mb moet dat zijn

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-08 20:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op donderdag 07 maart 2002 03:26 schreef bloasfist het volgende:

[..]

Nou zullen de meeste hier wel weten wat voor dual proc bak Femme heeft, maar kun je het voor mij ff vertellen dan?
Dual Athlon XP 1700+ op Tiger MP met 1GB RAM.

Als ik voor de keuze zou staan tussen dual Athlon XP of Northwood 2GHz zou ik een single Athlon XP 2000+ nemen als ik niet voor de dual zou gaan :) . Dan hou je nog meer geld over voor snellere hd's e.d. (ik heb ook nooit grote problemen gehad met VIA chipsets).

De prijzen van de dual Athlon hierboven zijn onnodig hoog omdat je Athlon MP's neemt. Dat is zo'n 120 euro duurder per processor. Als je de doos zelf in elkaar zet maakt het ook niet uit wat de winkel vindt van jouw plannen om dual XP te draaien.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 07 maart 2002 14:33 schreef donicpiranja het volgende:
oeps sorry

2X 256 mb moet dat zijn
Ik vroeg me al af hoe je je hdd als ram kon gebruiken :+

Verwijderd

Topicstarter
en daar hebben we dus het grote probleem te pakken

een hd er bij prikken gaat nog wel een beetje geheugen erinprikken is een makkie

maar van allemaal losse onderdelen een computer maken !! gaat me denk ik wat moeite en zweet kosten

en als het om zoveel geld gaat laat ik het eigenlijk liever doen(al leer je het zo nooit natuurlijk)

zie vooral op tegen de porc'op het mobo zetten en dan de coolers erop!! genoeg kapote amd's gezien

(oftewel hulp omgevig vlaardingen gezocht)

• We Are Borg
  • Laatst online: 07:02

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op donderdag 07 maart 2002 14:43 schreef donicpiranja het volgende:
en daar hebben we dus het grote probleem te pakken

een hd er bij prikken gaat nog wel een beetje geheugen erinprikken is een makkie

maar van allemaal losse onderdelen een computer maken !! gaat me denk ik wat moeite en zweet kosten

en als het om zoveel geld gaat laat ik het eigenlijk liever doen(al leer je het zo nooit natuurlijk)

zie vooral op tegen de porc'op het mobo zetten en dan de coolers erop!! genoeg kapote amd's gezien

(oftewel hulp omgevig vlaardingen gezocht)
Ik heb eigelijk precies hetzelfde, maar toch heb ik besloten om mijn eigen pc te bouwen. Pricewatch erbij en dan alle (goede) onderdelen bestellen voor de beste prijs ;) Ik ken gelukkig iemand die al vaak zat een pc in elkaar heeft gezet, dus die kan altijd helpen. Liever niet natuurlijk :+

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Even net als Femme een leuke voorbeeldpicje posten ;)
Hier gebruik ik WinAce, ook zo'n compressietooltje als WinRAR. Ik was zojuist een heleboel stuff tegelijk aan het comprimeren, op het moment waren er 4 WinAce venstertjes open. WinAce is op zich een pure Single CPU progseltje, maar Win2K als OS op zich ondersteunt uiteraard multiprocessing en verdeelt de load lekker over de beide CPU's. Ondertussen kan ik toch nog lekker zonder te hikken switchen naar een van de 9 IE browsers die ik op het moment open heb staan. Let wel, dit is op een Dual Celeron 500@600, dus met een Dual XP 1800 moet het gewoon werelds zijn! :9

Afbeeldingslocatie: http://213.46.22.12:8003/GOT/Taakbeheer.jpg

Verwijderd

Topicstarter
dat ziet er mooi uit hierboven!!

heb trouwens wel besloten dat als het dual wordt ik dan gewoon amd xp proc's neem.

Ik heb nu zoveel stukjes gelezen dat ze de xp gewoon hebben draaien op duaal mobos

Verwijderd

Hiya,

Als je hulp nodig hebt met inbouwen, wil ik best wel even naar je toe komen treinen hoor das geen punt.

stuur maar mailtje naar majic@xs4all.nl

Verwijderd

Zit zelf met ongeveer dezelfde "werkverdeling": 30% heavy, 70% normaal...

Die €300,- verschil haal je er makkelijk uit: Tijdens die 70% zul je het nauwelijks merken: Alleen merk je dat je nooit meer vertraging hebt, bijvoorbeeld als je progs als edonkey op de background draait, en zo nu en dan wat dingen uit- en inpakt.
Maar tijdens die 30% vliegt alles: Flask draait bij mij rond de 40FPS (terwijl de TB1000 die hier staat dit met 7 doet), Premiere, Photoshop, overslepen van veel sjit: Zoefff....:P

Maarja, het is idd meer geld, en je zult bijvoorbeeld moeten besparen op je videokaart. Je kan ook voor een 2.0A gaan (zelf mee gewerkt: Zeker niet langzaam :)), maar Dual is wat dat betreft niet te vergelijken met single.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Op donderdag 07 maart 2002 20:34 schreef BalusC het volgende:
Hier gebruik ik WinAce, ook zo'n compressietooltje als WinRAR. Ik was zojuist een heleboel stuff tegelijk aan het comprimeren, op het moment waren er 4 WinAce venstertjes open. WinAce is op zich een pure Single CPU progseltje, maar Win2K als OS op zich ondersteunt uiteraard multiprocessing en verdeelt de load lekker over de beide CPU's. Ondertussen kan ik toch nog lekker zonder te hikken switchen naar een van de 9 IE browsers die ik op het moment open heb staan.
OK.. Ik begrijp wat je bedoelt. Echter ik heb zelf ook een aantal dual proc machines gehad. Maar meestal is voor hetzelfde budget een snellere (recentere in mijn geval) Overall toch stukken sneller. Neem bv. ik had een BP6 van abit met 2 366@550 Cellys. Nou ik kan je verzekeren dat de PIII650@800 die ik erna heb gekocht met geld overhoudende een stuk sneller was. Ook al konden de twee celly's samen sneller rekenen als die ene PIII. Maar ja, daarvoor gebruik ik mijn CPU kennelijk niet intensief genoeg.

En tweede punt dat ik niet als flame kwijt wil, maar toch kwijt wil. Die respons van het systeem waar jij het over hebt (zie quote) is precies waarom ik van NT > 3.51 afgestapt ben. Met NT < 4.0 was dat zeer goed geregeld. Dat systeem reageerde altijd en onmiddelijk. Met alle NT (en equivalenten) is dat verdwenen na 3.51. Om daar een dual bak te voor kopen vind ik complete onzin, ze moeten het systeem goed programmeren. Met Linux, FreeBSD en BeOS hebben ze dat goed geregeld. Voor mij dus reden om Linux-only te draaien, dat is een systeem dat voldoet aan mijn criteria voor een OS. Wellicht met VMWare voor die paar essentiele apps die je toch moet hebben omdat niemand rekening houdt met het feit dat niet iedereen propriety applicaties draait.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

je kunt ook altijd nog voor Nortwood 2200 gaan toch?

• En1
  • Laatst online: 01-07 17:49

En1

ik heb sinds gisteren DUAL AMD XP 1900+ en het bevalt me Prima :9 , ik heb hiervoor 2 DUAL PIII's gehad en dat beviel me ook goed maar die vliegt gewoon :9~

A7M266-D
2xAMD XP1900+
1x512 Kingston Cas2 DDR 266 MHz
voor de rest ben ik nog bezig
maar wil een raid setje erbij iig :)

en de }:O draait er ook lekker op..
Cpu's worden full load 45 grade dus valt nog mee :)

8-)

Maximum effort - Deadpool

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

p4 ddr
Asus P4B266E,S-478,i845D,3xDDR,Audio, USB2.0, RAID
intal p4 2000 nortwood
512 ddr ram
kosten 1076
epox 4sda+
intel p4 northwood 2.0a
512 ddr 2700 Nanya
kosten 138+548+221+15=922 euro

(dit op 1 adres)

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Mag ik misschien vragen waarom een 2.0 GHz?. Terwijl een 1.6 zeer hoogstwaarschijnlijk ook op 2.2 GHZ loopt. Scheelt toch zo'n 300 EUR. Ik verdien best, maar vind dat nog best verrot veel geld. (hfl 660)

Maar goed, je moet doen wat je niet laten kunt.. Enkelen kunne mij zelfs nog wel verwijten waarom ik een 1.6 GHz moet kopen terwijl mijn PIII650@806 zijn werk ook prima doet (voornamelijk door het vele geheugen)

• Diablow
  • Laatst online: 19-08 21:20
Hoe hoger de cpu vanuit de fabriek geklok is, hoe hoger hij is overteklokken, al is het relatief natuurlijk minder.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op zaterdag 09 maart 2002 11:43 schreef Papillon het volgende:
Mag ik misschien vragen waarom een 2.0 GHz?. Terwijl een 1.6 zeer hoogstwaarschijnlijk ook op 2.2 GHZ loopt. Scheelt toch zo'n 300 EUR. Ik verdien best, maar vind dat nog best verrot veel geld. (hfl 660)

Maar goed, je moet doen wat je niet laten kunt.. Enkelen kunne mij zelfs nog wel verwijten waarom ik een 1.6 GHz moet kopen terwijl mijn PIII650@806 zijn werk ook prima doet (voornamelijk door het vele geheugen)
Maar een 2GHz gaat weer 2.4GHz ofzo :) Eb sommige clocken niet meteen over. Zoals ik dus, bij gebrek aan geld ;)

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

OK... Maar 300 EUR voor die laatste 200 Mhz????

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op zaterdag 09 maart 2002 11:58 schreef Papillon het volgende:
OK... Maar 300 EUR voor die laatste 200 Mhz????
Tja persoonlijk zou ik het investeren in snelle harddisks. Een 29160 scsi controller en een paar 10k of 15k rpm schijven :9

offtopic:
overigens hoe heb je raid op je adaptec 2940 voor elkaar? Software matig ofzo?

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Op zaterdag 09 maart 2002 11:47 schreef Diablow het volgende:
Hoe hoger de cpu vanuit de fabriek geklok is, hoe hoger hij is overteklokken, al is het relatief natuurlijk minder.
Dit is dus niet waar.. Ze komen allemaal van min of meer dezelfde machine. De minder snelle versies hebben minder (intensieve) tests ondergaan. Theoretisch gesproken zouden ze allemaal evenhard moeten kunnen (zelfde machine en zelfde die size). Wellicht spelen bij het opcloacken factoren als Multiplier, FSB, Memclock, PCI clock en AGP clock een rol. Maar als je deze allen goed weet te beheersen kun je met de minder snel geclockte CPU's net zo hard als de hele snelle versies.

Het is eerder als volgt, de langzaamste kunnen relatief veel beter opgeclockt worden dan de snelle. Dat is dan ook vanwege de bovengrens.

Wat hier wel aan waar is is dat de samples van de snelle CPU's (Die dus meer tests ondergaan hebben) kwalitatief van hoger niveau "kunnen" zijn waardoor de hoogst te halen freq. waarschijnlijk hoger kan komen te liggen als de veel goedkopere lage getakte CPU's.

Maar dan praat je net als ik hierboven als heb aangegeven over enkele 100'en MHzen.. Maar waarschijnlijk geen .5 GHz.

En sorry, daar geef ik geen 300 EUR aan uit !

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Op zaterdag 09 maart 2002 12:02 schreef FastBunny het volgende:

[..]

Tja persoonlijk zou ik het investeren in snelle harddisks. Een 29160 scsi controller en een paar 10k of 15k rpm schijven :9

offtopic:
overigens hoe heb je raid op je adaptec 2940 voor elkaar? Software matig ofzo?
Zoals je waarchijnlijk al gezien heb zit ik met 2 10K rpm schijven opgescheept >:)

Hmm.. ja ik heb softwarematige RAID ingesteld. Heb absoluut geen hardware controller voor RAID0 nodig. Let wel.. dit is wel met Linux. Datarate van rond de 75 MB/s is gewoon.... hiero.. Met dan natuurlijk de accesstimes van 4.5 ms. Werkt super !!!!

Ik heb in mijn andere machine een 29160LP controller.. Op het moment dat er een derde 10K schijf bijkomt zal ik deze omruilen. In die andere machine zit trouwens een Maxtor 10KIII.. Die trekt in zijn 1'tje al ca 52 MB/s.. Echt een lekker schijffie is dat. Dat heb ik geen enkele IDE schijf zien doen tot op heden.

Maar waar blijven in hemelsnaam de moederborden met 64 bits PCI voor de consumenten. Als er een ASUS/ABIT/MSI moederbord zou zijn geweest met 64 bits PCI had ik die ongetwijveld gekocht. (Aan die SMP borden van 400+ EUR begin ik niet)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 22:08

Vidra

Vragen?

Ik zit dus ook met hetzelfde probleem...ik heb € 1600 te besteden...

budget: € 1600
Ik heb al:
GF3 Ti500
Plextor 40x SCSI
Plexwiter 12x SCSI
Maxtor Atlas III 10K 18 GB U320 :9~
2x IBM 60 GB IDE
Kast etc....

Wat is dus nodig heb is:
Moederbord
CPU('s)
RAM (1GB ofzo)
SCSI controller (Adaptec 29160)

Maar wat is het beste een single P4 (DDR/Rambus) of Dual XP (dan wel 64 bits SCSI controller)....

Bezigheden:
gamen
en multitasken...
geen zware progs zoals fotosoep enzo...

Moet gewoon snel zijn, en ik wil geen Via...

Wat moet ik nu kopen...??

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Veel geheugen !!!!

Daar heb ik zelf altijd de meeste performance "sprongen" mee gemaakt. Wellicht moet je er een snel CPU en HD bij hebben. Maar dat heb je al redelijk voor elkaar..

Maar met Fotosoep heb je gewoon een bult RAM nodig. Afhankelijk van hoe en wat je doet natuurlijk. De AMD is denk ik beter met fotosoep dan de intels, vanwege de sterkere reken performance...

Voor multitasking is multiCPu ook leuk echter ook heir geldt weer de voorwaarde met voldoende geheugen. Ook hier heb ik meer gewonnen met meer geheugen dan met een snellere CPU. Bij mij staat de CPU toch ca. 99% van zijn tijd uit zijn neus te peuteren....

Gamen is op de PIV ietsje sneller denk ik ..

Afhankelijk van de OS zou ik er eerder 1 GB instoppen dan een 2e CPU...

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op zaterdag 09 maart 2002 12:09 schreef Papillon het volgende:

[..]

Zoals je waarchijnlijk al gezien heb zit ik met 2 10K rpm schijven opgescheept >:)

Hmm.. ja ik heb softwarematige RAID ingesteld. Heb absoluut geen hardware controller voor RAID0 nodig. Let wel.. dit is wel met Linux. Datarate van rond de 75 MB/s is gewoon.... hiero.. Met dan natuurlijk de accesstimes van 4.5 ms. Werkt super !!!!

Ik heb in mijn andere machine een 29160LP controller.. Op het moment dat er een derde 10K schijf bijkomt zal ik deze omruilen. In die andere machine zit trouwens een Maxtor 10KIII.. Die trekt in zijn 1'tje al ca 52 MB/s.. Echt een lekker schijffie is dat. Dat heb ik geen enkele IDE schijf zien doen tot op heden.

Maar waar blijven in hemelsnaam de moederborden met 64 bits PCI voor de consumenten. Als er een ASUS/ABIT/MSI moederbord zou zijn geweest met 64 bits PCI had ik die ongetwijveld gekocht. (Aan die SMP borden van 400+ EUR begin ik niet)
ja ik zag het in je signature vandaar :) En die Mactor 10KIII schijven zijn :9~. Heb zelf een Atlas IV 7200rpm 18GB schijf :) Maar ja als ik geld heb komt er een 29160 met een 36gb 10kIII schijffie :9

• Abbadon
Op zaterdag 09 maart 2002 12:12 schreef Vidra het volgende:
Ik zit dus ook met hetzelfde probleem...ik heb € 1600 te besteden...

..............

Bezigheden:
gamen
en multitasken...
geen zware progs zoals fotosoep enzo...

Moet gewoon snel zijn, en ik wil geen Via...

Wat moet ik nu kopen...??
Waar ligt de nadruk op qua gebruik? Voor gamen ben je echt beter af met een uni-processor bak (is sneller).

• Vidra

Vidra

Vragen?

Op zaterdag 09 maart 2002 12:21 schreef Papillon het volgende:
Voor multitasking is multiCPu ook leuk echter ook heir geldt weer de voorwaarde met voldoende geheugen. Ook hier heb ik meer gewonnen met meer geheugen dan met een snellere CPU. Bij mij staat de CPU toch ca. 99% van zijn tijd uit zijn neus te peuteren....

Gamen is op de PIV ietsje sneller denk ik ..

Afhankelijk van de OS zou ik er eerder 1 GB instoppen dan een 2e CPU...
Ik weet niet wat jij allemaal doet op je PIII 650, maar ik heb een PIII 550 (Katmai) die zit dus constant op de volle 100% use.....dus tijd voor vernieuwing....alleen het moet snel gaan...en ik heb nu ook al een SCSI systeem dat roelt dus dat blijf ik wel houden....dus de hd's zijn snel zat alleen welke moederbord en nog belangrijker welke CPU('s)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Vidra

Vidra

Vragen?

Op zaterdag 09 maart 2002 12:27 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Waar ligt de nadruk op qua gebruik? Voor gamen ben je echt beter af met een uni-processor bak (is sneller).
Gamen = max 40%
De rest is ....the usual: downen, rippen, dvd kijken, fikken, irc, surfen, webdesign, mail, databases, office etc etc

Ik doe niets met renderen (op rippen na) fotosoep etc...

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op zaterdag 09 maart 2002 12:34 schreef Vidra het volgende:

[..]

Gamen = max 40%
De rest is ....the usual: downen, rippen, dvd kijken, fikken, irc, surfen, webdesign, mail, databases, office etc etc

Ga dan voor single. en een snelle harddisk :)

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Op zaterdag 09 maart 2002 12:29 schreef Vidra het volgende:

[..]

Ik weet niet wat jij allemaal doet op je PIII 650, maar ik heb een PIII 550 (Katmai) die zit dus constant op de volle 100% use.....dus tijd voor vernieuwing....alleen het moet snel gaan...en ik heb nu ook al een SCSI systeem dat roelt dus dat blijf ik wel houden....dus de hd's zijn snel zat alleen welke moederbord en nog belangrijker welke CPU('s)
De machine staat wel continu aan ... Ik zit er dus natuurlijk niet continu achter. Moet ook werken en zo... En ik moet toegeven dat 99% wel overdreven is.. Maar goed omdat ik de prioriteiten van de op mijn CPU draaiende processen goed kan regelen is de respons naar mij toe in elk geval zeer goed, mede door de bult geheugen..

Dat rippen van diverse films e.d. heeft bij mij een lage prioriteit en laat ik op mijn andere vrijwel evensnelle machine gebeuren. Die heb ik voor dat soort klussen ingericht. Dus op mijn aigen machine is het veelal Films kijken, muziek draaien gamen, en het gros wel experimenteren met diverse server aplicaties via/op een 3e machine die weer ingericht is voor experimenteer werk e.d.

Ja ja .. ik weet het.. beetje overkill allemaal.. Maar op deze maniet hoef ik slechts 1 machine regelmatig opnieuw in te richten.. nl. mijn experimenteer machine.. Ik heb dus altijd een server online (ook via internet). Op mijn client kan ik altijd wel gamen, internetten en al die andere dingen die ik erop doe en op mijn experimenteer machine mag er wel het nodige fout gaan.. (de laatste is overigen mijn enige IDE machine)

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Op zaterdag 09 maart 2002 12:34 schreef Vidra het volgende:

[..]

Gamen = max 40%

Dan zou ik voor een PIV gaan.. Of een single AMD..

It's up to you.. Which do you prefer..

Maar dual is zonde hiervoor... Daar heb je alleen iets aan met zeer zware rekenwerk. En dan moet de applicatie ook zo gemaakt zijn dat ie gebruik maakt van meerdere CPU's.

• Abbadon
Ja dan denk ik ook dat je beter voor een supersnelle single cpu kan gaan. Games is bij mij amper 5% en het heavy stuff dik 30%, maar pas bij die dikke 30% maak ik echt gebruik van het volle potentieel. Voor de overige 60~65% loopt 't dankzij smp ook soepel, maar daar moet je niet een dual voor aanschaffen denk ik.
Gebruik dan die extra pegels zoals eerder is aanbevolen voor genoeg ram en snelle disken, d'r is niks erger dan een snelle cpu die honger lijdt (oh ja toch: twee cpu's die honger lijden ;) )

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 21:40 schreef Dreamstar het volgende:
Ik weet uit ervaring dat een dual gewoon heel soepel werkt met veel programma's open.

Ik heb zelf een dual 733 met 512 mb sdram, en kan RTCW spelen en ftp server en client volledig laten draaien zonder hikups.

Euhhh ik kan met Single duron@700 ook RTCW spelen en ftp server en client volledig laten draaien zonder hikups :)
Zo bijzonder is dat niet ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 09 maart 2002 13:29 schreef NoStra het volgende:

[..]

Euhhh ik kan met Single duron@700 ook RTCW spelen en ftp server en client volledig laten draaien zonder hikups :)
Zo bijzonder is dat niet ;)
Da's inderdaad niet bijzonder :o
Alsof een FTP server/client karrevrachten processorkracht vreet :X

• Vidra

Vidra

Vragen?

Op zaterdag 09 maart 2002 13:50 schreef BalusC het volgende:

[..]

Da's inderdaad niet bijzonder :o
Alsof een FTP server/client karrevrachten processorkracht vreet :X
Nee, maar wel als je 4 explorers, taskmanager, outlook, 16 IE windows, winamp, flashget, flashfxp,irc. icq, Anti-virus etc open hebt staan....

• Vidra

Vidra

Vragen?

Op zaterdag 09 maart 2002 12:54 schreef Abbadon het volgende:
Ja dan denk ik ook dat je beter voor een supersnelle single cpu kan gaan. Games is bij mij amper 5% en het heavy stuff dik 30%, maar pas bij die dikke 30% maak ik echt gebruik van het volle potentieel. Voor de overige 60~65% loopt 't dankzij smp ook soepel, maar daar moet je niet een dual voor aanschaffen denk ik.
Gebruik dan die extra pegels zoals eerder is aanbevolen voor genoeg ram en snelle disken, d'r is niks erger dan een snelle cpu die honger lijdt (oh ja toch: twee cpu's die honger lijden ;) )
Kiezen we dan voor een PIV DDR of RAMBUS...???

• Abbadon
Op zaterdag 09 maart 2002 15:11 schreef Vidra het volgende:

[..]

Kiezen we dan voor een PIV DDR of RAMBUS...???
Ik zie dat het prijsverschil tussen 256MB PC800 RIMM's en 256MB PC2100 DIMM's helemaal niet zo groot meer is, dan zou ik voor Rambus gaan, is toch wat sneller :) Het leukste is dat je met het juiste bord en de juiste RIMM's het zooitje evt. op 133MHz kan laten draaien, dan heb je een ultra snelle single cpu oplossing. Kijk hiervoor in de één of twee topics die hier over lopen :)

• Vidra

Vidra

Vragen?

Ja oke....

Pagina: 1