Stroom in huis niet in orde:UPS of eigen groep?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.086 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Topicstarter
Na een babbel met een vriend van me, kwamen we erachter dat er hier in huis iig 2 apparaten zijn die gevoelig zijn voor "onstabiele" stroomvoorziening:
-De welbekende KPN Webvox (zit zelf gelukkig op de NT1)
-De voeding van mijn Philips 107S.

Met onstabiel bedoelen we dat er bepaalde groepen misschien teveel apparaten / spanningspieken hebben, wat zich vertaalt in problemen met de webvox (uitval) en mijn monitor die trillend beeld en andere voedinggerelateerde problemen heeft.
(Trust me folks, heb al andere monitoren eraangehangen..die hebben het niet, maar tis mijn 3e 107S!!)
Nou raadde die vriend van me mij aan om eens te gaan denken aan een UPS, deze zou de stroom stabiliseren.
Kan ik misschien eens een keertje beter een aparte groep voor mezelf in de meterkast laten zetten en daar eventueel ook de webvox op kunnen aansluiten?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Jay
  • Niet online

D-Jay

LMFD!

heppie geld over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Topicstarter
-D-jay, jij wilt me vast sponsoren, maarre..ik wil gewoon van dat gezeik van die webvox/monitor af..

ONtopic aub :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Jay
  • Niet online

D-Jay

LMFD!

ik èn sponsoren ? ik ben bijna blut joh
ik schrok me de tering toen ik zag dat m'n rekening bijna leeg was omdat ik dan mijn Friaco rekening (m'n eerste nog wel) niet kon betalen zodat ik afgesloten werd (en ze hebben nu tot Sint Juttemis een ledenstop dus flatfee was weer over voor mij dan :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 20:24 schreef 2Dutch het volgende:

Met onstabiel bedoelen we dat er bepaalde groepen misschien teveel apparaten / spanningspieken hebben, wat zich vertaalt in problemen met de webvox (uitval) en mijn monitor die trillend beeld en andere voedinggerelateerde problemen heeft.

Kan ik misschien eens een keertje beter een aparte groep voor mezelf in de meterkast laten zetten en daar eventueel ook de webvox op kunnen aansluiten?
Bedoel je nou bepaalde groepen of alle groepen. Ik neem ook aan dat het geen spanningspieken maar dalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe is de groepenkast bij jullie geaard?
als dit niet goed is kan je rare zwerfstroom krijgen over je net.een oude loden waterleidingaarding op een afgekapte leiding die is gesaneerd(en das niet geheel ondenkbaar)zorgt soms ook vooreen boel ellende.
kijk dus eerst of je aarde goed in elkaar zit (let op de maximale ohmse waarde voor jou omgeving) voordat je een upsje gaat kopen.een aardpen laten slaan is ff wat goedkoper als een ups denk ik en lost ook een boel zooi op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 20:39 schreef strypak het volgende:
hoe is de groepenkast bij jullie geaard?
als dit niet goed is kan je rare zwerfstroom krijgen over je net.een oude loden waterleidingaarding op een afgekapte leiding die is gesaneerd(en das niet geheel ondenkbaar)zorgt soms ook vooreen boel ellende.
kijk dus eerst of je aarde goed in elkaar zit (let op de maximale ohmse waarde voor jou omgeving) voordat je een upsje gaat kopen.een aardpen laten slaan is ff wat goedkoper als een ups denk ik en lost ook een boel zooi op.
Spanningsdalen ipv pieken? Sorry..ben een stroomn00bje denk ik zo.. :)
Zover ik weer hebben we aardlek/randaarde, kabel naar mijn kamer is ook nieuw gelegd. Het is ook niet constant, maar op bepaalde tijden.
Bedankt in ieder geval, ik zal het hier eens aan mijn pa navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't is een misverstand om te denken dat een nieuwe of andere groep je uit de problemen helpt.
Een aparte groep wil alleen maar zeggen dat je een stukje elektriciteitsnet hebt waar een zekering voor zit.
Alle groepen staan dus met elkaar in verbinding.
Heb je een dip in groep 1, dan heb je een dip in alle groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 20:47 schreef exter het volgende:
't is een misverstand om te denken dat een nieuwe of andere groep je uit de problemen helpt.
Een aparte groep wil alleen maar zeggen dat je een stukje elektriciteitsnet hebt waar een zekering voor zit.
Alle groepen staan dus met elkaar in verbinding.
Heb je een dip in groep 1, dan heb je een dip in alle groepen.
Tenzij je een dun snoertje van tientallen meters lang na die ene groep gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Topicstarter
De meterkast staat onder aan de trap, erg lang zal de kabel niet zijn. Maar het verstandigste is om even te kijken of de aarde in orde is? Kan ik misschien ook met een of ander metertje het een en ander nameten? Of de monitor extra aarden? Zo gek..die Iiyama die ik heb heeft nergens last van..zucht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens met een verlengsnoer vanaf de huiskamer of zoiets. Kijk of er dan nog steeds problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Topicstarter
Goed plan, zal morgen eens een verlengsnoertje gaan zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lapje tekst ;) :

Nou moet ik ff denken,maar volgens mij is de norm een verschil van 0,5 ohm tussen de aarde en de aardstek(wij slaan ze hier wel eens voorstroomdistrictskasten)
je hebt alleen speciale apparatuur nodig om die rommel te meten.die meet door 3 pennen een soort veldweerstand en aan de hand daarvan slaan ze je aardelektrode.de weerstand is ook weer afhankelijk van de grondsoort enzo dus als n00b kan je weinig beginnen buiten een goede installateur te bellen om je elektrode door te laten meten.

Let ff op of dit soort dingen zich voordoen als bv de vriezer,wasmachine of vaatwasser aanslaat/staat.die dingen hebben een electromotor en die kan na enige tijd voor gare lekstromen zorgen.of een tl buis in huis met een rotte starter(trekt je net scheef)al moet dat wel heel gevoelige apparatuur zijn dan.

Een 2e mogelijkheid is dat je geen goeie frequentie hebt op je net.standaard 50 hz(tegenwoordig neigend naar 60 hz) in nederland.
een te lage of hoge (long shot hoor) kan ook voor veel Bull zorgen.

Zit je aan het eind van de kabel van het energiebedrijf bv? dan kan je een spanningsdip hebben(meet eens,of LAAT meten als je het niet zeker weet)je moet zoŽn 220v tot 230 volt hebben.te laag zorgt voor sptoringen,te hoog voor overdreven slijtage(heel snel zelfs)

kortom teveel om echt als n00b wat over te kunnen zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een leuke UPS heb je ook al voor een dikke € 150 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wij hebben ook veel schommelingen in onze stroom. Oorzaak: Hoofdzekeringen

Paar jaar terug een paar extra groepen gekregen, veel hogere belasting over het geheel -> plop, 3x hoofdzekering eruit. Nu hebben we twee hoofdzekeringen, maar vraag me af of die nog 100% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op woensdag 06 maart 2002 21:58 schreef strypak het volgende:
Een 2e mogelijkheid is dat je geen goeie frequentie hebt op je net.standaard 50 hz(tegenwoordig neigend naar 60 hz) in nederland.
een te lage of hoge (long shot hoor) kan ook voor veel Bull zorgen.
ik dacht dat de netspanningsfrequentie op lange termijn extreem nauwkeurig was, en dat zelfs veel wekkerradio's hiervan gebruik maken om de tijd weer te geven.

gezien de manier waarop die 50 hz ontstaat (generatoren) lijkt het me sterk dat de frequentie niet nauwkeurig vaststaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 13:03 schreef aatos het volgende:

[..]

ik dacht dat de netspanningsfrequentie op lange termijn extreem nauwkeurig was, en dat zelfs veel wekkerradio's hiervan gebruik maken om de tijd weer te geven.

gezien de manier waarop die 50 hz ontstaat (generatoren) lijkt het me sterk dat de frequentie niet nauwkeurig vaststaat.
Frequentie wordt zeer nauwkeurig op 50 Hz gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:59

FastBunny

Give it the Works !

Bel eens een iemand die naar je groepenkast komt kijken en wat dingen gaat meten enzo. Desnoods je energieleverancier ff bellen :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aatos en exter:ik kan jullie uit ervaring vertellen(ik ben hoogspanningsmonteur ) dat de frequentie niet altijd zo nauwkeurig op 50 hz ligt.denk alleen maar aan hogere harmonischen van bijvoorbeeld oude trafos(stukje netvervuiling) of een WKK die niet helemaal synchroon terug levert die zorgen voor een onzuivere frequentie.in theorie hebben jullie natuurlijk helemaal gelijk
al heb ik het nagevraagd en kan dit buiten een beetje extra slijtage niet echt voor dit soort problemen zorgen.

_JGC_:het lijkt me sterk dat je hoofdzekeringen de oorzaak zijn van storingen,behalve als ze liggen te vonken(slecht kontakt) of een weestandslaagje hebben opgebouwd,corrosie,slechte pasmoer ,enz.

voor de rest heb ik nog niet echt een oplossing voor dit probleem kunnen opsnorren.
het zou zelfs kunnen dat je gewoon een kieskeurige monitor hebt(bad luck) al is mijn eerste gook nog steeds een brakke aarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit:dubbelpostje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 13:51
Op woensdag 06 maart 2002 22:01 schreef Gianni Rombios het volgende:
Een leuke UPS heb je ook al voor een dikke € 150 :P
LET OP met goedkope ups-en

Die stabiliseren de spanning NIET.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Heb je geen problemen met je pc's?

Ik heb ook slechte stroomvoorziening. Mijn geheugen is al een paar keer gecrasht.

Oh btw ik heb eventueel nog een APC Smart UPS 900 over.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt toch ook van die stekkerdozen die beschermen tegen piekspanningen?? of ben ik nou in de war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 23:08
Op vrijdag 08 maart 2002 09:37 schreef raoul het volgende:
Je hebt toch ook van die stekkerdozen die beschermen tegen piekspanningen?? of ben ik nou in de war
Voor sover ik weet werken die voor geen ene reet. Hier staan dus ook alle 4 de pc's gewoon op 4 lange normale 10-stekkerige stekkerdoosjes aaneengeschakeld aan 1 stopcontact, waar dus ook tafellampen ed aan itten die voor Behoorlijke pieken sorgen als se aan of uit gedaan worden hehe en 't heeft nog nooit gefaald (ff afkloppen) ;)

(sorry voor de vage spelling, toetsenpord doet klote)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op donderdag 07 maart 2002 16:48 schreef strypak het volgende:
aatos en exter:ik kan jullie uit ervaring vertellen(ik ben hoogspanningsmonteur ) dat de frequentie niet altijd zo nauwkeurig op 50 hz ligt.denk alleen maar aan hogere harmonischen van bijvoorbeeld oude trafos(stukje netvervuiling) of een WKK die niet helemaal synchroon terug levert die zorgen voor een onzuivere frequentie.in theorie hebben jullie natuurlijk helemaal gelijk
al heb ik het nagevraagd en kan dit buiten een beetje extra slijtage niet echt voor dit soort problemen zorgen.

_JGC_:het lijkt me sterk dat je hoofdzekeringen de oorzaak zijn van storingen,behalve als ze liggen te vonken(slecht kontakt) of een weestandslaagje hebben opgebouwd,corrosie,slechte pasmoer ,enz.

voor de rest heb ik nog niet echt een oplossing voor dit probleem kunnen opsnorren.
het zou zelfs kunnen dat je gewoon een kieskeurige monitor hebt(bad luck) al is mijn eerste gook nog steeds een brakke aarde
Als je eerst 5 groepen hebt, en daarna 8 groepen en deze ook gewoon volop gaat gebruiken met dezelfde zekering, zal een hoofdzekering net zoals een ouderwetse porselein-zekering gewoon langzaam doorbranden. uiteindelijk is ie te ver en gaat je licht knipperen, en na verloop van tijd zit je helemaal in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

SambalBij

We're all MAD here

Op donderdag 07 maart 2002 18:23 schreef Sine het volgende:

[..]

LET OP met goedkope ups-en

Die stabiliseren de spanning NIET.
Om de spanning goed te stabiliseren moet je eigenlijk een online UPS hebben ipv een offline zoals de 'simpele' APC SmartUPS gevallen.
Bij een offline UPS wordt alleen de spanning gefilterd, maar loopt verder 'direct' van de ingang naar de uitgang. Bij een spanningsuitval of piek/dal schakelt ie razendsnel de omvormer in om de spanning te compenseren vanuit de accu's.

Bij een online UPS loopt de spanning altijd via het laadcircuit (wordt dus omgezet naar accuspanning, bijv. 36VDC), en wordt vervolgens door de omvormer weer omgezet naar de gewenste uitgangsspanning en frequentie.

Bij stroomuitval valt dus de transformator weg, maar aan de ingang van omvormer staat nog steeds dezelfde 36VDC, de omvormer merkt het niet eens en de uitgang blijft exact hetzelfde :)

Ik heb zelf een oude MGE Pulsar 10EX (online) ergens vandaan opgescharreld, en de uitgang is altijd 230VAC, 50Hz.
(Zelfs als je er bijv 120VAC 60Hz in zou stoppen, dat schijnt ie ook te kunnen.)

Je kunt ook gewoon zelf kiezen wat je eruit wilt laten komen, 224VAC op 56Hz?? geen punt bij karwei (niet dat ik dat ooit geprobeert heb, maar de instellingen ervoor heeft ie wel)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op donderdag 07 maart 2002 16:48 schreef strypak het volgende:
ik geloof best dat er bovenop de 50 hz frequentie nog heel wat vervuiling ligt (zoals bijvoorbeeld radio op een draaggolf gemoduleerd is). maar dat neemt niet weg dat die basisfrequentie heel nauwkeurig hetzelfde blijft. het lijkt me onzin om te zeggen dat als je een wisselstroom van 50 hz, bij 230 volt, en daarbij wat 1000 hz (ik noem maar wat) op 1 volt hebt dat dan de frequentie 60 hz ofzo is. het is dan toch gewoon zo dat je die twee signalen naast mekaar hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Topicstarter
-late update-

Heb een vriend van me gebeld (electricien) en die verdenkt gewoon de monitor. Had bij hem op de zaak 5 keer achter elkaar een stel Philips xxS serie monitoren die ook zo raar deden...een ander type en het was over.
Volgens hem heeft het niets met de stroomvoorziening te maken.
Heb de 107S er maar even aangehad, heb zelf het vermoeden dat ie na vele uren aangestaan te hebben pas gek gaat doen.
Morgen gaat ie met een verlengkabel op een stopcontact beneden en de hele dag flink bakken :P
De reden dat ik dit niet eerder heb gedaan is omdat ik veel computer / game en een 2e monitor heb die prima werkt...
Er staan trouwens wel goede tips en opmerkingen in mijn topic..bedankt mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Topicstarter
Zucht..hij doet het overal in huis hetzelfde. Pas na een aantal uurtjes gaat ie moeilijk doen. Vage bak :(

Pagina: 1