ik probeer ATM een netwerk te bouwen met CAT5E UTPkabels en netwerkkaarten/switches geschikt voor CAT5 (100Mbit), maakt dit uit want ik krijg de zaak niet werkend...
verschil is er niet, alleen als het cat5E wil heten moet het dooe wat meer metingen heen komen, verder is het dezelfde kabel.
een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo
er is dus het verschil dat de ene meer is getest (en je dus een grotere kans hebt dat je een goeie kabel koopt) dan de andere
Verwijderd
Er is wel degelijk verschil, cat5 rating = 100mhz cat5e =350 mhz. Maakt echter met name uit als je A-merk kiest (zoals Avaya Systimax). Het zou echter wel samen moeten werken.
tnx, aan de kabel ligt et dus niet, ik ga ff verder met mijn hoofd pijnigen
als iemand nog suggesties heeft wat betreft et in elkaar knutselen van UTP ik houd volgorde van de draadjes aan zolas die in de FAQ gegeven staat maar et werkt gewoon niet, met andere (standaard) UTP kabel werkt et wel maar met me eigen gemaakt kabels geeft me switch geen sjoege en dus geen verbinding.
ps: ip adressen etc staat goed want et functioneerd wel met kant en klare utp
ps: ip adressen etc staat goed want et functioneerd wel met kant en klare utp
Verwijderd
Probeer de poorten op de switch eens op half duplex en 10 mb te zetten. Daarna op 100 mbit proberen en eventueel nog fd, als je dat wilt natuurlijk.
Weet je zeker dat je de connectoren wel juist hebt geplaatst? De juiste kleuren volgorde?
Verwijderd
Daar moet je echt goed op letten ja.Op woensdag 06 maart 2002 22:40 schreef Baksteen het volgende:
Weet je zeker dat je de connectoren wel juist hebt geplaatst? De juiste kleuren volgorde?
Ik had hier de draadjes gewoon 'random' aangesloten en toen werkte het maar op 10mibt. Als ik ging doormeten klopte alles gewoon. Nu heb ik de aders in de volgorde van de FAQ gedaan en werkt het gewoon op 100mbit. Ik vind het vaag, maar het is dus wel iets om op te letten
CAT5E is naar mijn weten geen officiele standaard.
Elke fabrikant verzint een andere naam.... Maar de kabel is wel beter dan gewoon CAT5
Elke fabrikant verzint een andere naam.... Maar de kabel is wel beter dan gewoon CAT5
If the world didn't suck, we would all fall off!!!
Verwijderd
Ik weet niet of 5E officieel is, maar het is wel algemeen geaccepteerd dacht ik. Het komt iig niet bij 1 fabrikant vandaan.Op woensdag 06 maart 2002 22:44 schreef MRic3 het volgende:
CAT5E is naar mijn weten geen officiele standaard.
heb de draadjes volgens de FAQ aangesloten en gecontroleerd, ik laat morgen wel een techneut uit die shop kijke, is altijd makkelijker dan zelf klooie
(kan ik hem tenminste de schuld geve dat et niet werkt
)
CAT5E kabel is geschikt voor 1Gbit over Twisted-Pair. Dat is het enige verschil
Dr. Phil himself!
Heeft iemand een idee wat echt het verschil is tussen CAT5 en CAT5E ?? Ik snap dat het een geschikt is voor gigabit over koper, en dat de kwaliteit beter is enz. maar wat is nu ECHT het fysieke verschil? En misschien een beetje offtopic, maar wat is bijvoorbeeld het fysieke verschil tussen cat3 en cat5(e) ?
Gewoon de kwaliteit van het koper. Het kan goed zijn dat een CAT3 kabel ook op 100Mb werkt ipv 10Mb, maar een 5(E) is getest en goed bevonden hiervoor.
Er hoeft niet noodzakelijkerwijs fysiek een verschil te zitten tussen de kabels, denk aan processor badges, ene is 1,4Ghz, ander is 1,8Ghz gelabeld.
Maar doet het ertoe wat exact de verschillen zijn? Ze zijn volgens dezelfde standaart (Twisted Pair) en doel (data-communicatie) gemaakt. Niet voor je gloeilampje of je optische verbinding....
Er hoeft niet noodzakelijkerwijs fysiek een verschil te zitten tussen de kabels, denk aan processor badges, ene is 1,4Ghz, ander is 1,8Ghz gelabeld.
Maar doet het ertoe wat exact de verschillen zijn? Ze zijn volgens dezelfde standaart (Twisted Pair) en doel (data-communicatie) gemaakt. Niet voor je gloeilampje of je optische verbinding....
"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."
bedankt iedereen, me netwerk draait nu op topsnelheid
heb niet eens naar die techeut hoeven gaan, ff doorprutse tot 02:30 was genoeg
cat5e is ook 100 MHz hoor, cat6 gaat tot 250 MHz.Op woensdag 06 maart 2002 22:06 schreef ellionrojo het volgende:
Er is wel degelijk verschil, cat5 rating = 100mhz cat5e =350 mhz. Maakt echter met name uit als je A-merk kiest (zoals Avaya Systimax). Het zou echter wel samen moeten werken.
verder hebben de netwerk protocollen tot nu toe genoeg aan 100 MHz, gigabit ethernet heeft maar 80 MHz nodig en alle 4 de aderparen.
een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo
Verwijderd
Je hebt gelijk, ik zat teOp donderdag 07 maart 2002 18:01 schreef Oezie Woezie het volgende:
[..]
cat5e is ook 100 MHz hoor, cat6 gaat tot 250 MHz.
verder hebben de netwerk protocollen tot nu toe genoeg aan 100 MHz, gigabit ethernet heeft maar 80 MHz nodig en alle 4 de aderparen.
Overigens gaat powersum wel tot 155,5 mhz
Ff uit de FAQ hier gevist.
Verschillende "smaken bekabeling" :
CAT1 - Snelheden tot 1 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor analoge telefonie en eventueel ISDN.
CAT2 - Snelheden tot 4 Mbit/s - Wordt Voornamelijk gebruikt in oude Token Ring netwerken. (4 Mbit/s)
CAT3 - Snelheden tot 16 Mbit/s - Wordt gebruikt voor 10BaseT Ethernet en Token Ring. (Voor Token Ring 16/4 Mbit/s)
CAT4 - Snelheden tot 20 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor 16 Mbit/s Token Ring. Komt voor de rest niet veel voor.
CAT5 - Snelheden tot 100 Mbit/s - Tegenwoordig de meest voorkomende smaak kabel. Geschikt voor 100BaseTX Ethernet.
CAT5E - Snelheden tot 1000 Mbit/s - In principe het "luxe" broertje van CAT5, ook geschikt voor Gigabit. Is dus minder gevoelig voor interferentie dan de normale CAT5.
CAT6 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - De standaard Gigabit kabel. (was er ook eerder dan CAT5E)
CAT7 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - Standaard staat nog niet helemaal vast. Is de bedoeling om gebruikt te worden voor Gigabit, maar dan voor langere afstanden dan CAT6.
De verschillen tussen de diverse CATegorieën bekabeling zit hem voornamelijk in afscherming voor interferentie, en dempingsfactor.
Zo is bijvoorbeeld een CAT3 geschikt voor een 16 Mhz signaal, en CAT5 voor een 100Mhz signaal. (CAT5E=400 Mhz, CAT6=550 Mhz, CAT7=600Mhz.)
Verschillende "smaken bekabeling" :
CAT1 - Snelheden tot 1 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor analoge telefonie en eventueel ISDN.
CAT2 - Snelheden tot 4 Mbit/s - Wordt Voornamelijk gebruikt in oude Token Ring netwerken. (4 Mbit/s)
CAT3 - Snelheden tot 16 Mbit/s - Wordt gebruikt voor 10BaseT Ethernet en Token Ring. (Voor Token Ring 16/4 Mbit/s)
CAT4 - Snelheden tot 20 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor 16 Mbit/s Token Ring. Komt voor de rest niet veel voor.
CAT5 - Snelheden tot 100 Mbit/s - Tegenwoordig de meest voorkomende smaak kabel. Geschikt voor 100BaseTX Ethernet.
CAT5E - Snelheden tot 1000 Mbit/s - In principe het "luxe" broertje van CAT5, ook geschikt voor Gigabit. Is dus minder gevoelig voor interferentie dan de normale CAT5.
CAT6 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - De standaard Gigabit kabel. (was er ook eerder dan CAT5E)
CAT7 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - Standaard staat nog niet helemaal vast. Is de bedoeling om gebruikt te worden voor Gigabit, maar dan voor langere afstanden dan CAT6.
De verschillen tussen de diverse CATegorieën bekabeling zit hem voornamelijk in afscherming voor interferentie, en dempingsfactor.
Zo is bijvoorbeeld een CAT3 geschikt voor een 16 Mhz signaal, en CAT5 voor een 100Mhz signaal. (CAT5E=400 Mhz, CAT6=550 Mhz, CAT7=600Mhz.)
Juist
Pagina: 1