Wat is slecht voor een laptopaccu?

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Wat is slecht voor een laptopaccu? Hoe krijg je het voor elkaar dat ie zo lang mogelijk mee gaat en zo min mogelijk steeds minder opgeladen kan worden?

1: is het bijvoorbeeld niet goed voor de accu om de laptop altijd op stroom te laten draaien (gewoon een laptop 24/7 aan laten staan, maakt dat uit voor de accu?)
2: Een accu niet volledig gebruiken in de zin van, niet helemaal tot 0% verbruiken, maar tot 60 en dan weer opladen (en dit dus steeds opnieuw) of moet je hem zo nu en dan es tot 0% laten gaan :?
3: laptop gedurende lange periode (weken, maand, maanden) niet gebruiken, en dan weer wel, dan weer een hele poos niet.

dit was het wel zo'n beetje. Het gaat dus met name om de nieuwe li-ion accu's aangezien die dus nu het meest verbruikt worden.

Heeft iemand nog andere tips om je accu zo goed mogelijk te behouden of zo min mogelijk te slijten bij veel gebruik?

laat het ff weten, thx

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Denk nummer 2 ,die is namelijk ook het slechtst voor mobiele telefoons heb ik gehoord.

• Ed.
wat bedoel je? het is wel slecht om hem vanaf 60% op te laden weer naar 100 of juist niet?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Wel slecht ,het best is volgens mij gewoon helemaal op verbruiken en dan pas weer opladen.

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:24
in het begin:
voor ALLE accu's/batterijen, een paar keer volledig opladen en leeg trekken

Daarna maakt het volgens de theorie bij Li-on batterijen/accu's niet meer uit.

Maar ik trek mijn accu's altijd 1x in de zoveel tijd helemaal leeg (als ik tijd heb dus :))

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

1: niet in vuur gooien
2: niet op de grond gooien
3: niet in water gooien
4: (just in case you hadn't noticed yet) NIET GOOIEN!
5: als hij op stroom staat gewoon de accu er uit laten en apart opladen
6: niet lang niet gebruiken (get it?) niet lang laten afstaan dus, heeft volgens mij zowat hetzelfde effect van een autobatterij die lange tijd niet draait
7: de handleiding goed lezen en doen wat er instaat
8: ...weet er geen meer, zijn maar mijn gedachtes hoor heb zelf geen laptop

Verwijderd

1) Leeg laten gaan en dan pas opladen
2) Bij lange tijd niet gebruiken OF helemaal leeg laten OF helemaal vol laten. Liefst leeg. Bij halfvol trekken de cellen krom.

Veel (en lang) plezier met je accu...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

OSen gebruiken die brak met batterijen omgaan (zoals win98 of ME) daardoor worden ze nooit helemaal leeg gehaald.
2000 en XP doen dat blijkbaar wel.

• Ed.
Dus eigelijk is het het beste om je laptop maar lekker veel te gebruiken EN op netstroom te laten gaan? en het liefst elke x dat je de accu gebruikt, deze helemaal tot 0% laten gaan, en dan weer opladen?

• Excrusiator
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Op woensdag 06 maart 2002 20:21 schreef Robbel het volgende:
1) Leeg laten gaan en dan pas opladen
2) Bij lange tijd niet gebruiken OF helemaal leeg laten OF helemaal vol laten. Liefst leeg. Bij halfvol trekken de cellen krom.

Veel (en lang) plezier met je accu...
Trekken de cellen krom?
Hoe moet ik mij dat voorstellen? :?

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 16:19

Part

Helemaal niets.....

Op woensdag 06 maart 2002 20:09 schreef Rolex het volgende:
1: is het bijvoorbeeld niet goed voor de accu om de laptop altijd op stroom te laten draaien (gewoon een laptop 24/7 aan laten staan, maakt dat uit voor de accu?)
Ik heb hier een laptop staan die bijna 24 uur 7 dagen perweek aanstaat al ongeveer 1 jaar lang. De accu is nog maar 30% van wat hij zou moeten zijn.
Het is natuurlijk de vraag of de accu beter was geweest als hij minder dagen aangestaan had maar de accu kan dus wel minder worden door lang aan staan.

• JsB
  • Niet online

JsB

Als je je laptop 24 uur perdag aan het stroomnet laat hangen haal je de accu er toch uit? Bij mijn laptop is de accu een soort cartridge die je er gemakkelijk in en uithaalt. Dit lijkt mij beter voor de accu, dan kan ie niet slijten door overladen ofzo.

Verder is het zo dat als je een NiMh accu hebt je de accus altijd helemaal leeg moet trekken voordat je hem oplaad. Als je dit niet doet zou je last kunnen krijgen van hetzogenaamde memory-effect (je accu gaat dan steeds korter mee). Als je een NiMh accu een lange tijd niet gebruikt moet je hem helemaal opladen voordat je hem opbergt, ander kan ie lui worden.

Bij een Li-Ion accu maakt het niet uit of je hem leegtrekt voordat je hem oplaad, deze accu's kunnen daar tegen. Als je een Li-Ion accu opslaat kun je hem het beste helemaal leegtrekken voordat je hem opbergt.

Verwijderd

Voor alle accu's die slecht opladen: sluit hem bruut kort met een kabel van + naar -. Je hebt kans dat hem molt ( kleine kans, maar het kan). Vervolgens hem paar keer goed opladen zodat ie loeiheet wordt. Na deze handelingen zal de levensduur hoger liggen, teminste bij de iets oudere ( of vaak gebruikte) accu's.
Om te voorkomen dat nieuw accu's snel slecht worden: laat hem eerst echt helemaal leeg raken voordat je hem oplaadt..

• Swinnio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 08:20
Op woensdag 06 maart 2002 20:19 schreef Scalle-- het volgende:
1: niet in vuur gooien
2: niet op de grond gooien
3: niet in water gooien
4: (just in case you hadn't noticed yet) NIET GOOIEN!
5: als hij op stroom staat gewoon de accu er uit laten en apart opladen
6: niet lang niet gebruiken (get it?) niet lang laten afstaan dus, heeft volgens mij zowat hetzelfde effect van een autobatterij die lange tijd niet draait
7: de handleiding goed lezen en doen wat er instaat
8: ...weet er geen meer, zijn maar mijn gedachtes hoor heb zelf geen laptop
Dit zijn allemaal dingen die goed zijn voor een accu, de topic opener vroeg om dingen die slecht zijn :+

If the world wouldn't suck, we'd all fall off

• Nowhere
  • Laatst online: 09-07 10:24
Op woensdag 06 maart 2002 21:12 schreef Kameeel het volgende:
Voor alle accu's die slecht opladen: sluit hem bruut kort met een kabel van + naar -. Je hebt kans dat hem molt ( kleine kans, maar het kan). Vervolgens hem paar keer goed opladen zodat ie loeiheet wordt. Na deze handelingen zal de levensduur hoger liggen, teminste bij de iets oudere ( of vaak gebruikte) accu's.
Om te voorkomen dat nieuw accu's snel slecht worden: laat hem eerst echt helemaal leeg raken voordat je hem oplaadt..
of in de vriezer leggen....

www.kuiphuis.nl

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op woensdag 06 maart 2002 21:12 schreef Kameeel het volgende:
Kortsluiten is natuurlijk voor geen enkele accu goed maar doe het alsjeblieft nooit met een lion accu.
De meeste laptop accu's hebben ook een zekering dus na kortsluiting zullen ze meestal niet veel meer doen.

Verwijderd

Gast leer scheikunde.....

• Ed.
Het probleem is eigelijk dat de laptop die ik hier heb, niet van mij is. Hij wordt wekelijks misschien 2 dagen door een ander gebruikt, en de rest van de tijd kan ik me erop uitleven.

Nu wil ik dus het liefst de accu zo min mogelijk belasten tijdens het werken ermee zodat het dingetje lang mee kan gaan. Als het dus zo is dat bij een Li-Ion accu ook geld dat bij vele gebruik (op stroomnet) de accu er niet tegen kan lijkt mij de beste oplossing de laptop dus niet meer gebruiken dan puur noodzakelijk aangezien het nogal een gedoe wordt om elke x de accu erin en eruit te halen per x dat ik 'em wil gebruiken en de eigenaar 'em ff mee wil nemen op reis.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op woensdag 06 maart 2002 21:41 schreef Kameeel het volgende:
Gast leer scheikunde.....
Scheikunde??

Heeft er meer mee te maken dat als je kortsluit er in de accu door de warmte vloeistof verdampt (gasvorming) waardoor de accu kan ploffen of open kan scheuren.

Maar zoals ik al aangaf zit er op de meeste laptop accu's een zekering die gewoon doorbrand en dus einde verhaal voor de accu.
Ook de elektronica in een moderne laptopaccu zal het niet overleven.

• Ed.
is het trouwens slecht om de stroomstekker erin te laten terwijl de laptop uit staat?
Het is een IBM T20 (650 Mhz) met li-ion battery

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:15
Heb een Compaq Armada E500 (P3 600, 384 Mb) en zo eens in de zoveeltijd hercalibreer ik de accu met een tooltje dat op de Compaq site te vinden is. Dan slurpt ie 'm helemaal leeg en vult hem weer tot 100%. Dan klopt je powermeter in Windows ook altijd weer.

Verwijderd

Geheugeneffect treedt volgens mij alleen bij oude NiCd accu's op.. de nieuwere NiMH, Li-ion en Li-polymeer accus hebben daar geen last van.

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 19:28 schreef ExposingInnards het volgende:
Geheugeneffect treedt volgens mij alleen bij oude NiCd accu's op.. de nieuwere NiMH, Li-ion en Li-polymeer accus hebben daar geen last van.
In principe heeft iedere accu er last van. Zij het de één wat meer dan de ander :) HEt is altijd het beste om em helemaal leeg te maken en weer helemaal op te laden. Bij die Li-Ion (ook wel Lithium genoemd) maakt het minder uit, maar op een hele lange termijn merk je het wel. Voor iedere batterij geld: Na aankoop meteen helemaal opladen, en helemaal leegmaken, en dat dan 2-3 keer herhalen. :)

• Ed.
Maar is het dan ook slecht om de stekker die de stroom van het lichtnet afhaalt erin te laten zitten ook als je de laptop niet gebruikt?

Kan je hem op deze manier niet overladen ofzo?

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 22:42 schreef Rolex het volgende:
Maar is het dan ook slecht om de stekker die de stroom van het lichtnet afhaalt erin te laten zitten ook als je de laptop niet gebruikt?

Kan je hem op deze manier niet overladen ofzo?
Elke redelijke laptop laadt de accu op tot -ie vol is, en dan stopt hij als het goed is met laden...
Als de accu dus vol is, kan je gerust de stekker uit de wandcontactdoos halen, gebruikt hij ook geen energie meer
:7

Verwijderd

het is slecht voor een accu om:
hem in de brandt te teken
hem van een flat af te laten vallen
hem voor de trein gooien
hem open te breken (zodat er wat zuur over je bureau loopt)
hem in de rege te laten liggen :D

succes

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 19:55

silitek

Tubes Only

wat je in iedergeval NIET moet doen hem laten vallen. Heb een keer DAT advies gekregen, hij was werkzaam bij een laptop fabrikant. Vol overtuiging beweerde hij dat als je accu 30% of minder oplaad! De accu moest laten vallen zo de cellen een positief+ effect had. Had het zelf een aantal keer gedaan, zelf dode accu's op die manier van leven had voorzien... :r NIET DOEN!!!!...kost me € 176 voor een nieuwe, hij deed dus helemaal niks meer :(

[beetje offtopic]..maar zat me erg dwars!!

of een beetje näief :)

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 14:46 schreef Nuke2000 het volgende:
hem in de brandt te teken
hem in de rege te laten liggen :D
Hoezo brak tobo? :D (of slechte bediener :) )

• LauPro
  • Laatst online: 14-08 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Bij dit soort discussie's komen ook altijd weer de ergste dingenn naar boven...

Een autoaccu: Is als buffer bedoeld en om te starten. Een batterij van een laptop niet en moet eigenlijk altijd een constante spanning afleveren. Maar het is niet werkbaar als je een accu telkens helemaal leeg moet maken en als hij leeg is weer de stekker erin en dan weer leeg laten lopen en dan weer stekker erin ect ect..

Dus ik zou gewoon zeggen: een accu gaat 2 jaar mee en daarna is hij afgeschreven.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 21:15 schreef Swinnio het volgende:

[..]

Dit zijn allemaal dingen die goed zijn voor een accu, de topic opener vroeg om dingen die slecht zijn :+
my bad :o

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 07:29

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Op woensdag 06 maart 2002 20:24 schreef Excrusiator het volgende:

[..]

Trekken de cellen krom?
Hoe moet ik mij dat voorstellen? :?
In een accu zit accuvloeistof (de accu is verdeeld in "kamertjes") in de deze kamertjes zit dus accuvloeistof en daar weer in zitten accuplaten die het accuzuur omzetten in stroom.. (correct me if im wrong) Als je de accu nou lange tijd halfvol laat staan beginnen deze platen krom te trekken.. trekken ze naar mekaar toe krijg je kortsluiting (en dat wil je niet :9 |:() en trekken ze vanmekaar af.. weet ik niet wat er gebeurd :?

En bedankt voor de tips.. zal mij laptop Accu ook weer ff leegtrekken :D *D

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

• LauPro
  • Laatst online: 14-08 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Op vrijdag 08 maart 2002 16:47 schreef AngelDust het volgende:

[..]

In een accu zit accuvloeistof (de accu is verdeeld in "kamertjes") in de deze kamertjes zit dus accuvloeistof en daar weer in zitten accuplaten die het accuzuur omzetten in stroom.. (correct me if im wrong) Als je de accu nou lange tijd halfvol laat staan beginnen deze platen krom te trekken.. trekken ze naar mekaar toe krijg je kortsluiting (en dat wil je niet :9 |:() en trekken ze vanmekaar af.. weet ik niet wat er gebeurd :?

En bedankt voor de tips.. zal mij laptop Accu ook weer ff leegtrekken :D *D
Je hebt wel gelijk alleen dit duurt jaren... Dus ik denk dat niemand een gloednieuwe laptop jarenlang in de kast laat liggen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:08

GaMbiNo

1337

Hmmmz, volgens mij maakt dit allemaal met een Lion accu niet zo gek veel uit.
Je kan dat ding inpluggen/uitpluggen wanneer dat nodig is volgens mij.

Dat verhaal van dat leegtrekken alvorens opnieuw op te laden is alleen van toepassing op andere types accu.

• GreenPictures
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

In de vriezer leggen is was voor mijn NiCD accu's ook niet echt super... ik heb hier 2 oude 486 laptops en heb daar beide accu's een dag in de vriezer gehad en daarna gelijk opgeladen zoals in andere topcis werd beschreven.. werkt dus niet, ze zijn alleen maar slechter geworden |:(

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 07:29

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Op vrijdag 08 maart 2002 17:16 schreef laupro het volgende:

[..]

Je hebt wel gelijk alleen dit duurt jaren... Dus ik denk dat niemand een gloednieuwe laptop jarenlang in de kast laat liggen.
Daar gaat het niet om.. der werd gevraagd wat er word bedoeld met kromtrekken van accu's dus gagf ik antwoord :9 :P

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

• Ed.
je zegt nu dat dat platen kromtrekken, terwijl er eerst gezegt werd dat de cellen kromtrokken...

en volgens mij zijn dat 2 verschillende dingen
Pagina: 1