[FS2002] Vatsim

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:22
Ik heb een paar vraagjes over Vatsim. Vatsim maakt het mogelijk om met Fs2002 of andere versies, online met elkaar te vliegen.
Ik ben nu al een tijdje alleen aan het vliegen en nu wil ik dit is een keer proberen.
Maar wat voor software heb je allemaal nodig?
Moet je pay-ware kisten hebben? Of kan je gewoon met de standaart planes vliegen.

Ik heb de indruk dat het nogal een serieus programma is. De toren wordt ook bemand door mensen.

Vliegt hier iemand al regelmatig met Vatsim? Kan hij dat een beetje uitleggen?
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilernie933
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:12
rdluca zal zo je vraag wel beantwoordenm hij vliegt vaak op vatsim en het is idd erg serieuze shit. Payware is niet vereist maar wel zeer handig omdat je dan je waypoints en zo zelf kan inprogrammeren en vliegen via echte luchtwegen. Dat is met een standaard wat moeilijker...

Rdluca komt zo.... ;)

tampert, kriminalpolizei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is Vatsim precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
Tja.. hoe moet je het noemen.. het is niet echt een programma. Je moet je registreren alvorens je mag vliegen ofzo.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilernie933
Op woensdag 06 maart 2002 16:29 schreef Devils Child het volgende:
wat is Vatsim precies?
Vatsim is een internationaal netwerk met flightsimmers die vliegen via internet op een proffessioneel niveau. Je hebt vliegers, en je hebt controllers (dus mensen die echt real-time atc nabootsen) Dan moet je een flightplan indienen en dan moet je via dit flightplan gaan vliegen en dan wordt je zo naar je bestemming geloost. Er zit dan ook een realistisch aantal verkeer in de lucht en soms moet je echt een tijdje in bijv een hold pattern. Maar het is dus echt serieuze shit en niet zomaar ff multiplayeren....

tampert, kriminalpolizei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:26
vatsim is heel anders hoor dan die standaard atc ofzo
ik kan het weten, ik heb er maanden op gevlogen
je moet wel kennis van dingen nodig, als je bijv nog nooit van een vor/ils etc.. heb gehoord zal ik het nog lang niet proberen
en je hebt geen payware kisten nodig (liever wel maar is niet vereist)
je hebt minimaal: squawkbox, fs98/200x en een vatsim id nodig (en kennis :P) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Heb je al charts ed?

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 16:15 schreef Freak187 het volgende:
Ik heb een paar vraagjes over Vatsim. Vatsim maakt het mogelijk om met Fs2002 of andere versies, online met elkaar te vliegen.
Ik ben nu al een tijdje alleen aan het vliegen en nu wil ik dit is een keer proberen.
Maar wat voor software heb je allemaal nodig?
Moet je pay-ware kisten hebben? Of kan je gewoon met de standaart planes vliegen.

Ik heb de indruk dat het nogal een serieus programma is. De toren wordt ook bemand door mensen.

Vliegt hier iemand al regelmatig met Vatsim? Kan hij dat een beetje uitleggen?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Op VATSIM wordt vliegen onder real ATC zo realistisch mogelijk benaderd.
Dat betekent dat van de start aan de gate voor vertrek tot en met de engine shut-down aan de gate bij aankomst alles gaat zoals het in het echt ook gaat met Air Traffic Control.

Wat je zeker nodig hebt:
1. Squawkbox
build5 te vinden op vatsim.net en avsim.com (2002.zip of sd-fs2002.zip)
Squawkbox is het hoofdprogramma. Hiermee zend je de benodigde informatie naar de ATC en chat je met de ATC.
Alvorens je met VATSIM connect moet je in SB flightplan opstellen. Deze moet langs airways lopen als je IFR gaat vliegen.
Verder bevat je flightplan alle gegevens die de ATC nodig heeft en zodat andere piloten ook kunnen zien we je bent wat je vliegt en welke route je vliegt.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2981299540

Als de dan connect moet je je flightplan indienen. Je start aan de gate of op een parkingspot en dan zoek je contact met de toren en vraag je "IFR clearance" vervolgens krijg je pushback en engine start clearance en wordt je dus onder instructies van de ATC van gate tot gate begeleid net zoals in het echt. Alle instructies, termen, procedures enz die gelden in real life worden dus gevolgd.

Je kan in principe met iedere plane op VATSIM vliegen maar zeker voor IFR vluchten is een FMC wel handig.
Je moet dus een vliegtuig goed beheersen en direct de instructies van de ATC op kunnen volgen. Daarom moet je het navigeren via VOR en NDB beheersen. Daarnaast SID en STAR's kunnen vliegen.
Approach charts met de SID/STARs en charts van de airports met parkingspots en taxiway zijn ook erg handig aangezien je de ATC vertelt waar je op het vliegveld staat en dan te horen krijgt via welke taxiways je naar de holding point of the runway moet taxien. Dan via welke SID je kan vertrekken.Bij aankomst idem dito.

Verder gebruik je Servinfo.
Daarmee kan je alle info zien van de ATC en piloten die online zien en die je nodig hebt tijdens de vlucht.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2264048566

Veder gebruik je whazzup.
daarmee kan je zien wie waar online is en wat er op VATSIM gaande is
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1574513934

Wannneer je niet alleen via txt met de ATC wilt communiceren kan je Roger Wilco gebruiken. DAn kan je dus met de ATC praten.

Vliegen op VATSIM maakt het ontzettend realistisch en is voor een beginner net zo'n uitdaging en geeft net zoveel voldoening als als newbie met FS2002 beginnen en na een tijd echt met jets te kunnen vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 19:38 schreef rdluca het volgende:

[..]

Op VATSIM wordt vliegen onder real ATC zo realistisch mogelijk benaderd.
Dat betekent dat van de start aan de gate voor vertrek tot en met de engine shut-down aan de gate bij aankomst alles gaat zoals het in het echt ook gaat met Air Traffic Control.

Wat je zeker nodig hebt:
1. Squawkbox
build5 te vinden op vatsim.net en avsim.com (2002.zip of sd-fs2002.zip)
Squawkbox is het hoofdprogramma. Hiermee zend je de benodigde informatie naar de ATC en chat je met de ATC.
Alvorens je met VATSIM connect moet je in SB flightplan opstellen. Deze moet langs airways lopen als je IFR gaat vliegen.
Verder bevat je flightplan alle gegevens die de ATC nodig heeft en zodat andere piloten ook kunnen zien we je bent wat je vliegt en welke route je vliegt.

[afbeelding]

Als de dan connect moet je je flightplan indienen. Je start aan de gate of op een parkingspot en dan zoek je contact met de toren en vraag je "IFR clearance" vervolgens krijg je pushback en engine start clearance en wordt je dus onder instructies van de ATC van gate tot gate begeleid net zoals in het echt. Alle instructies, termen, procedures enz die gelden in real life worden dus gevolgd.

Je kan in principe met iedere plane op VATSIM vliegen maar zeker voor IFR vluchten is een FMC wel handig.
Je moet dus een vliegtuig goed beheersen en direct de instructies van de ATC op kunnen volgen. Daarom moet je het navigeren via VOR en NDB beheersen. Daarnaast SID en STAR's kunnen vliegen.
Approach charts met de SID/STARs en charts van de airports met parkingspots en taxiway zijn ook erg handig aangezien je de ATC vertelt waar je op het vliegveld staat en dan te horen krijgt via welke taxiways je naar de holding point of the runway moet taxien. Dan via welke SID je kan vertrekken.Bij aankomst idem dito.

Verder gebruik je Servinfo.
Daarmee kan je alle info zien van de ATC en piloten die online zien en die je nodig hebt tijdens de vlucht.
[afbeelding]

Veder gebruik je whazzup.
daarmee kan je zien wie waar online is en wat er op VATSIM gaande is
[afbeelding]

Wannneer je niet alleen via txt met de ATC wilt communiceren kan je Roger Wilco gebruiken. DAn kan je dus met de ATC praten.

Vliegen op VATSIM maakt het ontzettend realistisch en is voor een beginner net zo'n uitdaging en geeft net zoveel voldoening als als newbie met FS2002 beginnen en na een tijd echt met jets te kunnen vliegen.
WOW dit is echt super VET ik ga me er eens in verdiepen *D

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilernie933
ik zei toch dat rdluca zou komen ;) maarrre hier waag ik me voorlopig nog niet aan...

tampert, kriminalpolizei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
Op woensdag 06 maart 2002 20:07 schreef Evilernie het volgende:
ik zei toch dat rdluca zou komen ;) maarrre hier waag ik me voorlopig nog niet aan...
* KIMBLE ook nie :X
ookal heb ik het wel een hele tijd gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 20:07 schreef Evilernie het volgende:
Ik ga denk een keer een kort vluchtje doen op een rustig airport om het eens te proberen bv. Rotterdam -> Bremen

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
Op woensdag 06 maart 2002 20:10 schreef The_FrankO het volgende:

[..]

Ik ga denk een keer een kort vluchtje doen op een rustig airport om het eens te proberen bv. Rotterdam -> Bremen
als er eham atc is zul je je toch moete melde bij eham atc :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroogKloot
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Op woensdag 06 maart 2002 20:03 schreef The_FrankO het volgende:

[..]

WOW dit is echt super VET ik ga me er eens in verdiepen *D
Moet je wel waarschuwen... onderschat de moeilijkheidsgraad niet. Het is niet iets dat je in 5 minuten onder de knie hebt... er komt nog vrij veel bij kijken (Jeppesen, SID/STAR, ATC linguo, procedures, de hele santemik) :)

Maar als je het eenmaal beheerst... dan is het vet met drie vette hoofdletters :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Ik zou deze eens doornemen.

Goede uitleg hoe te beginnen met Squawkbox
http://www.vatsim.net/gettingstarted_2002.html

en voor een uitleg van SIDs (Standard Instrument Departures)
http://vatsim.net/howtoflyadp.html

STARs (Standard Terminal Arrivals)
http://vatsim.net/star.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:09

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik wil binnenkort zeker op VATSIM gaan vliegen. De kennis heb ik denk ik wel, en ik ben al geregistreerd.

Alleen wil ik wel GOED doorhebben hoe het werkt, dus moet ik al die tutorials nog eens goed doorlezen.

Wel jammer dat er niet altijd ATC is in sommige zones. Op dit moment is er volgens Whazzup geen ATC op EHAM en EGLL. Betekent dat dan dat je een vluchtje EHAM-EGLL wel kan vergeten? Dan moet je je vlucht dus eigenlijk plannen aan de hand van de aanwezige ATC?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 21:14 schreef Tourniquet het volgende:
Ik wil binnenkort zeker op VATSIM gaan vliegen. De kennis heb ik denk ik wel, en ik ben al geregistreerd.

Alleen wil ik wel GOED doorhebben hoe het werkt, dus moet ik al die tutorials nog eens goed doorlezen.

Wel jammer dat er niet altijd ATC is in sommige zones. Op dit moment is er volgens Whazzup geen ATC op EHAM en EGLL. Betekent dat dan dat je een vluchtje EHAM-EGLL wel kan vergeten? Dan moet je je vlucht dus eigenlijk plannen aan de hand van de aanwezige ATC?
Whazzup is helaas niet altijd betrouwbaar. Kan je beter alles in de gaten houden met Servinfo.

De eerstgenoemde tut. is erg duidelijk.

Om te beginnen zou ik eerst alleen met ATC starten en vertrekken van een vliegveld. Hou van de tut. de par. 10.0 en verder bij de hand. Kijk met Servinfo welke runway in use is en zorg dat je daar dicht bij aan de gate staat (je moet melden welke gate) of dat je de taxiways kent.
Dat kan je beginnen met Clearance, flight plan approved, push back, engine start, taxi to holding point active runway, take off clearance, climb out, handover.

Dat vraagt al veel aandacht en concentratie. Ben je eenmaal op cruize level aangekomen, snak je naar een beetje rust en wel je es gewoon lekker ontspannen vliegen en landen.
Als je dat goed gaat kan je ook de approach erbij nemen.
Frankfurt, Dusseldorf en Schiphol zijn vaak 's middags bemand en dan is het lekker rustig.
Wanneer je je flighplan send, kan je bij de Remarks "Newbie, first flight at VATSIM" invullen". De ATC ziet dat en kan daar rekening mee houden. Ze zijn meestal heel behulpzaam.

Er zijn vaste avonden waarop wordt gevlogen en dan is het soms retedruk(zondag, dinsdag en vrijdag in europa). Op de VATSIM site's van de verschillende landen vind je alle info en charts die nodig zijn.
http://vatsim-eur.org/vACCs.htm

Er zijn ook regelmatig fly-ins. Zo is er vrijdag 15 maart een fly-in op Schiphol. Alle ATC posten zijn dan bemand.
De vrijdagavond op Schiphol qua arrivals en departures wordt dan nagebootst. Je kan van te voren al een vlucht reserven. Zo heb ik bijvoorbeeld al de vlucht HV 6146 TRA6146 22:30 Alicante-Schiphol gereserveerd.
http://loki.kub.nl/database/pilot/list_arrivals.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Hmmmm, ik vind het nu ook interessant worden, maar is het niet lastig dat je moet typen ipv spreken als je geen RW gebruikt?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 21:14 schreef Tourniquet het volgende:

Reserveer voor vrijdag 15/3 de HV 5586 TRA5586 Nice 2240 738.
Dan komen we ongeveer tegelijk aan en kunnen we mooi achter elkaar de approach en landing vliegen.
Het is heel maf en gaaf om jezelf en bekenden in de lijst met alle vluchten over de hele wereld te zien en je precies weet wat er om je heen gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major Carnage
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 11:15

Major Carnage

waki miko Reimu

En hoe is het geregeld qua scenery? (ja ik heb nu nog ff niks doorgelezen ;)) Moet je per sé default, of is er een lijst met gebruikte sceneries?

Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
Damn.. dit is echt serieuze shit. rdluca, bedankt voor je info ik begin het nu echt te snappen.
Ik moet alleen nog die proggie's downen en die charts.
Maar het kan dus voorkomen dat je een half uur moet wachten voordat je kan landen ofzo?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Op woensdag 06 maart 2002 22:44 schreef Freak187 het volgende:
Damn.. dit is echt serieuze shit. rdluca, bedankt voor je info ik begin het nu echt te snappen.
Maar het kan dus voorkomen dat je een half uur moet wachten voordat je kan landen ofzo?
Alles is mogelijk wat in real aviation ook gebeurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
ik ben gestopt omdat ik geregeld 45min moest w8ten totdat ik toestemming kreeg om mn motoren te starte en dan was je weer ruim 30min verder voordat je op de rwy zat gvd ;(
daar had/heb ik geen zin meer in dus ik ben er mee gestopt
* KIMBLE vind dat het voor meer stress dan plezier zorgt maarja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 22:44 schreef Freak187 het volgende:
Op drukke avonden kan het gebeuren dat je niet direct kan landen.
Of je moet dan in een holding pattern of de ATC geeft je vectors.
Als je ziet dat het druk wordt kan je ook besluiten naar een ander vliegveld uit te wijken, met toestemming van de ATC natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik ben alle theorie aan het doornemen, ben er al ruim 3 weken mee bezig maar vind het nog steeds moeilijk.. dit is alleen nog maar theorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 23:01 schreef Bolk het volgende:
Ik ben alle theorie aan het doornemen, ben er al ruim 3 weken mee bezig maar vind het nog steeds moeilijk.. dit is alleen nog maar theorie
Gewoon een keer als het rustig is proberen. Als je het eenmaal hebt gedaan wordt het allemaal een stuk duidelijker.
Je kan anders ook als observer ergens op een druk vliegveld gaan en op de tower freq. inloggen en de chat volgen. Dan zie je een beetje hoe het gaat en hoe de communicatie verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op woensdag 06 maart 2002 21:52 schreef rdluca het volgende:

[..]

Reserveer voor vrijdag 15/3 de HV 5586 TRA5586 Nice 2240 738.
Dan komen we ongeveer tegelijk aan en kunnen we mooi achter elkaar de approach en landing vliegen.
Het is heel maf en gaaf om jezelf en bekenden in de lijst met alle vluchten over de hele wereld te zien en je precies weet wat er om je heen gebeurt.
Lijkt me gaaf, alleen weet ik niet of ik die avond kan. Is het dan zo dat je alleen bij de approach van Schiphol ATC hebt, of is er ook ATC op alle vertrek-vliegvelden? Zo niet, mag je dan gewoon zelf vertrekken zonder ATC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 23:09 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Lijkt me gaaf, alleen weet ik niet of ik die avond kan. Is het dan zo dat je alleen bij de approach van Schiphol ATC hebt, of is er ook ATC op alle vertrek-vliegvelden? Zo niet, mag je dan gewoon zelf vertrekken zonder ATC?
Er zal lang niet op alle departures ATC aanwezig zijn. Zo ja, dan via ATC vertrekken en anders gewoon zelf de lucht in rossen. Wel het vliegverkeer om je heen in de gaten houden of via de chat mee praten op de UNICOM.

Je komt dan vanzelf wel in een sector met ATC. Dan meldt je je bij die ATC (TRA5582, FL340 passing VEKIN, flight plan as filed, with you). Zolang je in de sector van de ATC vliegt krijg je van hem instructies, als je de sector weer verlaat meldt de ATC dat en wordt verteld met wie je contact op moet nemen of dat je "on own navigation" verder en van zijn frequentie af kan.

Bij de volgende ATC meldt je je weer en houdt ondertussen de hoogte in de gaten mbt. het aanvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik heb zomaar het vage vermoeden dat de approach errug moeilijk is..

Takeoff ed valt wel mee lijkt mij.. behalve bijv een VALKO departure op EHAM.. eerst naar 500 ft, 220 IAS .. dan volgende waypoint boven de 3000 naar FL 60 :z Doorstoten naar VALKO en ook nog :z met de :z :z ATC lull... :Z :Z

:P

Nagoed, ik kijk het eens rustig aan en ga het wel proberen. Moet alleen ff charts aanschaffen van de airways, jeppview gebruik ik wel voor de airports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op woensdag 06 maart 2002 23:27 schreef Bolk het volgende:
Ik heb zomaar het vage vermoeden dat de approach errug moeilijk is..

Takeoff ed valt wel mee lijkt mij.. behalve bijv een VALKO departure op EHAM.. eerst naar 500 ft, 220 IAS .. dan volgende waypoint boven de 3000 naar FL 60 :z Doorstoten naar VALKO en ook nog :z met de :z :z ATC lull... :Z :Z

:P

Nagoed, ik kijk het eens rustig aan en ga het wel proberen. Moet alleen ff charts aanschaffen van de airways, jeppview gebruik ik wel voor de airports
Charts van de airways is wel handig om te hebben ja. Ik heb hier op papier alle Jeppesen Low Altitude charts van Europa en de High Altitude Enroute Chart 1/2 (grofweg UK, Benelux, Frankrijk, West-Duitsland, Zwitserland en Noord-Italië).

Je kan trouwens ook FS Navigator gebruiken om de airways te bepalen, of zelfs de flightplanner van FS! Het is alleen handiger en leuker om de route ook echt "op papier" te volgen.

BTW Charts zijn ook online te koop, bij www.lhshop.nl of www.pilotshop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Op woensdag 06 maart 2002 23:38 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Charts van de airways is wel handig om te hebben ja. Ik heb hier op papier alle Jeppesen Low Altitude charts van Europa en de High Altitude Enroute Chart 1/2 (grofweg UK, Benelux, Frankrijk, West-Duitsland, Zwitserland en Noord-Italië).

Je kan trouwens ook FS Navigator gebruiken om de airways te bepalen, of zelfs de flightplanner van FS! Het is alleen handiger en leuker om de route ook echt "op papier" te volgen.

BTW Charts zijn ook online te koop, bij www.lhshop.nl of www.pilotshop.nl
Ja dat weet ik, maar ik heb gehoord dat FS nav niet zo goed was als jeppview ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb vanavond nog gevlogen op VATSIM, van KSFO (San Fransisco) naar KLAX (Los Angeles). Ik had van begin tot het eind ATC. Ik heb nog geen SID/STAR charts. Wat kosten die eigenlijk?

Het leuke aan Vatsim is dat alles Real Time en zoals jullie het noemen; rete serieus is. Het weer is ook altijd up-to-date (van wolken tot wind), je vliegt in een wereldwijd netwerk dus eigenlijk ben je nooit alleen. Als beginner op Vatsim, zoals mij dus, kun je er aardig terecht. Ik heb vanavond bijvoorbeeld hulp gehad n.a.v. een incorrecte afhandeling op EHAM, waar ik eigenlijk eerst wilde gaan vliegen. Een andere nederlander heeft mij toen een aantal dingen uitgelegd.

De vlucht op zich ging redelijk, heb ook al redelijk wat vlieguren achter de rug, maar dit met ATC is dus heeeel gaaf, geeft zo'n kick van realisme erachter aan, NAAST wat FS2002 nog voor je in petto heeft. Vatsim kun je zien als het puntje op de i van Realisme. Voor de rest kun je je het zo moeilijk maken als je wil.

Dus, ben je thuis in FS, weet je hoe te werken met VOR/ILS/NDB/Intersections, dan heb je genoeg basiskennis om VATSIM zeker is te gaan proberen. Een flightplanner zoals FS Navigator is ook aangeraden. Een goeie tutorial om je op weg te helpen is te vinden op de Nederlandse VATSIM, genaamd DutchVACC > http://loki.kub.nl/training/pilots/index.html

Ik heb zelf met een aantal anderen uitgezocht hier op GoT hoe je in een lokaal netwerk kan vliegen. Misschien kunnen we dat met GoTters onder elkaar is proberen?

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

BlueBird gaat trouwens VATsim training geven.. we zijn immers niet voor niets een Virtual Airline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07-2024
Op woensdag 06 maart 2002 23:55 schreef Bolk het volgende:
BlueBird gaat trouwens VATsim training geven.. we zijn immers niet voor niets een Virtual Airline
ahh kijk! daar hebben we wat aan :) is het trouwens niet leuk om vandaag een eigen servert met atc online te zetten dan kunnen we allemaal vast een beetje kennis maken met de programma's enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
Op woensdag 06 maart 2002 23:49 schreef -Sander_ het volgende:
Ik heb vanavond nog gevlogen op VATSIM, van KSFO (San Fransisco) naar KLAX (Los Angeles). Ik had van begin tot het eind ATC. Ik heb nog geen SID/STAR charts. Wat kosten die eigenlijk?

Het leuke aan Vatsim is dat alles Real Time en zoals jullie het noemen; rete serieus is. Het weer is ook altijd up-to-date (van wolken tot wind), je vliegt in een wereldwijd netwerk dus eigenlijk ben je nooit alleen. Als beginner op Vatsim, zoals mij dus, kun je er aardig terecht. Ik heb vanavond bijvoorbeeld hulp gehad n.a.v. een incorrecte afhandeling op EHAM, waar ik eigenlijk eerst wilde gaan vliegen. Een andere nederlander heeft mij toen een aantal dingen uitgelegd.

De vlucht op zich ging redelijk, heb ook al redelijk wat vlieguren achter de rug, maar dit met ATC is dus heeeel gaaf, geeft zo'n kick van realisme erachter aan, NAAST wat FS2002 nog voor je in petto heeft. Vatsim kun je zien als het puntje op de i van Realisme. Voor de rest kun je je het zo moeilijk maken als je wil.

Dus, ben je thuis in FS, weet je hoe te werken met VOR/ILS/NDB/Intersections, dan heb je genoeg basiskennis om VATSIM zeker is te gaan proberen. Een flightplanner zoals FS Navigator is ook aangeraden. Een goeie tutorial om je op weg te helpen is te vinden op de Nederlandse VATSIM, genaamd DutchVACC > http://loki.kub.nl/training/pilots/index.html

Ik heb zelf met een aantal anderen uitgezocht hier op GoT hoe je in een lokaal netwerk kan vliegen. Misschien kunnen we dat met GoTters onder elkaar is proberen?
aha dus jij was die stumper waarover ik mail kreeg:
Mr Newbie goes flying...

Hij kan zijn ac besturen (de autopilot althans) en wil een vluchtje
maken van Schiphol naar Heathrow. Heeft de aanwijzingen op Vatsim.net
goed gelezen en start dus op aan een gate op Schiphol. Ook heeft ie
Roger Wilco al aan de praat ! Hij heeft al een aantal vluchtjes gedaan
binnen de US en was erg tevreden over de vriendelijke behulpzame
houding van de andere Vatsim leden. Heeft vaag het idee dat hij,
hoewel hoog gegrepen, op den duur misschien ook eens atc zou kunnen
proberen. Nu ook maar eens proberen in eigen land...

Hij komt online als PH-SAX met zijn default 737 en filed dan maar een
flightplan... EHAM - EGLL, direct GPS.. zo heeft ie het al vaker
gedaan.

Het is druk op Schiphol... W_APP is online, een kundige 'as real as it
gets' atc handelt in snel tempo clearance, taxi, departures en
arrivals af... Het radioverkeer is druk, Mr Newbie wacht even af tot
het rustig is om zijn clearance te verzoeken. Het antwoord is kort en
krachtig 'please file a valid flightplan sir'. Mr Newbie snapt het
niet, verandert VFR in IFR en probeert het nog maar eens... Hij krijgt
rap hetzelfde antwoord... nu is het helemaal duister voor Mr Newbie,
zo heeft hij toch al vaker gevlogen ? Uiteindelijk krijgt hij te horen
dat de atc hem best wil helpen, maar niet nu, het is echt te druk...

Een meeluisterende pilot geeft Mr Newbie via chat nog aan dat het
REFSO-UR1-LOGAN moet zijn, en dat hij een Valko SID 24 kan verwachten.

Nu zakt Mr Newbie het lood in schoenen... Wat is Refso dan ? en UR1 ?
een Valko wat !? De PH-SAX verdwijnt van het PC radarscherm, terwijl
Mr Newbie nog mompelt dat hij dan maar een ander veld gaat zoeken.

Op Whazzup en Servinfo is de PH-SAX wat later weer te vinden : hij
vliegt KSFO-KLAX, even naar het fp kijken... 'direct GPS' <g>

** Tot zover dit (niet zo heel) fictieve verhaaltje **

Twee vragen :
1) zien we Mr Newbie (en zijn vrienden) nog vaker binnen EHAA-FIR ?
2) had de atc niet een 'vectored departure' kunnen geven (toevallig
via de SID en airways ?) nu hij geen tijd had om uitgebreid uitleg te
geven ?

groeten,

Hans.
nog maar wat gaan oefenen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 15:31 schreef KIMBLE het volgende:

Mr Newbie goes flying...
Die is gaaf geschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
Op donderdag 07 maart 2002 15:39 schreef rdluca het volgende:

[..]

Die is gaaf geschreven :)
hehe
ben je al geweest in de lhshop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 15:40 schreef KIMBLE het volgende:

[..]

hehe
ben je al geweest in de lhshop?
yups,
heb ik weer, juist de kaart waarvoor ik kom is er niet. De videos vielen ook tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
Op donderdag 07 maart 2002 15:46 schreef rdluca het volgende:

[..]

yups,
heb ik weer, juist de kaart waarvoor ik kom is er niet. De videos vielen ook tegen.
jammers ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 15:49 schreef KIMBLE het volgende:

[..]

jammers ;(
dus maar onder het genot van een cheeseburger-menu bij baan 27 in het zonnetje gaan zitten kijken naar al dat moois dat voorbij komt en constant proberen voor te stellen welke handelingen in de cockpit worden verricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
Op donderdag 07 maart 2002 15:58 schreef rdluca het volgende:

[..]

dus maar onder het genot van een cheeseburger-menu bij baan 27 in het zonnetje gaan zitten kijken naar al dat moois dat voorbij komt en constant proberen voor te stellen welke handelingen in de cockpit worden verricht.
sorry dat ik het zeg maar ik zweer dat er een macdonalds is bij de 06 hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 16:04 schreef KIMBLE het volgende:

[..]

sorry dat ik het zeg maar ik zweer dat er een macdonalds is bij de 06 hoor
Op de parkeerplaats bij 06-24 staat een ranzige frietkraam.
Als je langs de snelweg A4 en F-G platform van Schiphol door de schipholtunnel langs P3 om baan 19L rijdt kom je bij de MacDrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
Op donderdag 07 maart 2002 16:11 schreef rdluca het volgende:

[..]

Op de parkeerplaats bij 06-24 staat een ranzige frietkraam.
Als je langs de snelweg A4 en F-G platform van Schiphol door de schipholtunnel langs P3 om baan 19L rijdt kom je bij de MacDrive.
nee echt bij de begin van de 06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 16:12 schreef KIMBLE het volgende:

[..]

nee echt bij de begin van de 06
Oooo.... die.
Aan de andere kant van de A4 inderdaad. Alleen heb je daar geen uitzicht op een runway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroogKloot
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

[..]

aha dus jij was die stumper waarover ik mail kreeg:
[..]
Uhm... why? Soort van VATSim nieuwsbrief waarin af en toe newbies worden afgekraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
Op donderdag 07 maart 2002 16:23 schreef DroogKloot het volgende:

[..]

Uhm... why? Soort van VATSim nieuwsbrief waarin af en toe newbies worden afgekraakt?
:?
dit is gewoon de dutchvacc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 16:25 schreef KIMBLE het volgende:

[..]

:?
dit is gewoon de dutchvacc
Jah maar het is nog wel een brief waarin newbies worden afgekraakt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Op donderdag 07 maart 2002 15:27 schreef nealzie het volgende:

[..]

ahh kijk! daar hebben we wat aan :) is het trouwens niet leuk om vandaag een eigen servert met atc online te zetten dan kunnen we allemaal vast een beetje kennis maken met de programma's enzo..
Ikke ken de proggies nie vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Op donderdag 07 maart 2002 18:58 schreef Bolk het volgende:

[..]

Ikke ken de proggies nie vinden :(
Daar heb ik een FAQ over geschreven, moet je ff naar Kimble + Rateltjes site gaan, en hij staat in het rechter rijtje. onder ATC online

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Rete interessant om te lezen rdluca. Eerst de PIC en FMC leren en dan ga ik ook een sprong in het diepe wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
Op donderdag 07 maart 2002 19:54 schreef Robin Shrine het volgende:
Rete interessant om te lezen rdluca. Eerst de PIC en FMC leren en dan ga ik ook een sprong in het diepe wagen :)
zoals ik je toen de laatste keer zag vliege geloof ik niet dat jij de fmc kan vliege :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Op donderdag 07 maart 2002 19:35 schreef ND het volgende:

[..]

Daar heb ik een FAQ over geschreven, moet je ff naar Kimble + Rateltjes site gaan, en hij staat in het rechter rijtje. onder ATC online
dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
duz wat raden jullie iemand aan, die het wil prberen, en net al die faqs heb lope doorlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online

[..]

aha dus jij was diegene waarover ik mail kreeg:
[..]

nog maar wat gaan oefenen :X
Take it easy ja.. Erg aardig dat er nog zo'n achterliggend netwerk bestaat en vooral dat dat DutchVACC zelf nog wel is. Dat spiegelfiguur zou mij wel even op weg helpen, maar achteraf een mooi verhaaltje schrijven. Kun je zelf nog herinneren dat je een newbie was? Voor mij was het de 1e keer.. Dank je wel. En 9 jaar ervaring met FS, weet WEL wat intersection/FMC/QNH is e.d. Heb alleen geen charts.. Dus.. je zult mij gewoon vaker terugzien op EHAM, no matter what.

En de helft in dat verhaal klopt niet, maar ja. Dat is enkel een belangrijk detail.

Dus; waag je alleen op Vatsim als je EXTREEM ervaren bent, door bijv. eerst ergens anders even te gaan kijken. Kom je per ongeluk aardig Nederlanders tegen, kijk uit met wat je zegt, voor je het weet ga je rond en door de grond in een mailing en wordt je hier zelfs in een uiterst geval door een stumper nog even neergezet. Newbees zijn NIET welkom op Vatsim..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik ken die software echt niet vinden.. wel gevonden, maar allemaal txt files.. dus niet het goede lijkt mij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 20:28 schreef -Sander_ het volgende:

[..]

Take it easy ja.. Erg aardig dat er nog zo'n achterliggend netwerk bestaat en vooral dat dat DutchVACC zelf nog wel is. Dat spiegelfiguur zou mij wel even op weg helpen, maar achteraf een mooi verhaaltje schrijven. Kun je zelf nog herinneren dat je een newbie was? Voor mij was het de 1e keer.. Dank je wel. En 9 jaar ervaring met FS, weet WEL wat intersection/FMC/QNH is e.d. Heb alleen geen charts.. Dus.. je zult mij gewoon vaker terugzien op EHAM, no matter what.

En de helft in dat verhaal klopt niet, maar ja. Dat is enkel een belangrijk detail.

Dus; waag je alleen op Vatsim als je EXTREEM ervaren bent, door bijv. eerst ergens anders even te gaan kijken. Kom je per ongeluk aardig Nederlanders tegen, kijk uit met wat je zegt, voor je het weet ga je rond en door de grond in een mailing en wordt je hier zelfs in een uiterst geval door een stumper nog even neergezet. Newbees zijn NIET welkom op Vatsim..
Het stukje zelf vond ik leuk geschreven wanneer het was geweest om gewoon eens te beschrijven hoe newbies meteeen denken alles te weten en alles willen. Dat gevoel heeft de harde kern van het FS2002 topic op GoT ook wanneer een volslagen newbie meteen met een 747 een ILS approach wil maken zonder één letter te hebben gelezen en meteen allemaal vragen begint te stellen.

Wanneer het echter van de persoon komt die je op weg zou helpen is het een misselijke streek.
Over het algemeen vind ik de mensen op VATSIM geduldig en behulpzaam en is het stukje niet representatief voor de sfeer op VATSIM.

Net zo als mijn mede-vliegers ben ik zeker bereid mensen te helpen wanneer ze op VATSIm willen gaan vliegen. Ikzelf weet zeker lang niet alles maar wil graag datgene wat ik weet delen met de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
rdluca,

Zo is het dus wel gegaan helaas. Zelf had ik hele andere gedachten van Vatsim, maar pas nu wel op. Jammer dat het zo gegaan is en dat er toch van die spiegelfiguren rondlopen die doen alsof ze je een beetje wegwijs maken maar vervolgens daar een leuk verhaal over gaan schrijven. En zoals je zelf zegt, er zijn zeker >betrouwbare< mensen die je na het lezen van alle faq's nog is rustig op weg willen helpen. Dus alle beginners.. je bent gewaarschuwd. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
Op vrijdag 08 maart 2002 10:01 schreef -Sander_ het volgende:
rdluca,

Zo is het dus wel gegaan helaas. Zelf had ik hele andere gedachten van Vatsim, maar pas nu wel op. Jammer dat het zo gegaan is en dat er toch van die spiegelfiguren rondlopen die doen alsof ze je een beetje wegwijs maken maar vervolgens daar een leuk verhaal over gaan schrijven. En zoals je zelf zegt, er zijn zeker >betrouwbare< mensen die je na het lezen van alle faq's nog is rustig op weg willen helpen. Dus alle beginners.. je bent gewaarschuwd. >:)
over mij mogen ze best schrijven hoor, als ik het daar maar naar me zin heb is alles best toch? lijkt me best leuk om eens te proberen, en als ik dan na me eerste keer dit over mij zou lezen, zou ik denken, naja zo is het toch ook gegaan? je schreef eerst dat je het heel leuk vond dat je net op vatsim was geweest, daar gaat het toch om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Was ook tof, als je wil gaan, vooral doen. Alleen even alle doc's lezen die je op het net kan vinden. Echt de moeite waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
Op vrijdag 08 maart 2002 10:27 schreef -Sander_ het volgende:
Was ook tof, als je wil gaan, vooral doen. Alleen even alle doc's lezen die je op het net kan vinden. Echt de moeite waard :)
ja, ik wil het zograag een keertje doen, kep net alle docs van dutchvacc door gelezen, en begin het allemaal wat duidelijker te vinden, maar wat ik nog niet snap

1. hoe die je dat fp in? zeg je gewoon wat waypoints ofzo???
2. als je alles verknalt, via verkeerde taxi ways enzo, wordt je dan gekicked/gebanned?
3. hebben ze ergens een duidelijke kaart van eham met de taxyways en gates?
4. moet je van tevoren alle feqs. van tower, en ground enzo weten?
5. nog andere belangrijke voorbereidingen die je moet maken?
6. kimbletje zei dat ik maar moest beginnen met wat 'rondjes schiphol' ofzo, maarja, hoe zit het dan met fp indienen?
7. wat zijn meestal de rustigste dagen?
8. wat zijn goeie dep/arr voor een n00b?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 17:07 schreef nealzie het volgende:

[..]

ja, ik wil het zograag een keertje doen, kep net alle docs van dutchvacc door gelezen, en begin het allemaal wat duidelijker te vinden, maar wat ik nog niet snap

2. als je alles verknalt, via verkeerde taxi ways enzo, wordt je dan gekicked/gebanned?
6. kimbletje zei dat ik maar moest beginnen met wat 'rondjes schiphol' ofzo, maarja, hoe zit het dan met fp indienen?
1. In SB kan je op deze manier je flightplan indienen. Mijn route is dus vertrek van LEPA via een ADX1A departure (SID), daarna volgen de ISEC/Waypoint en de airway die ik tussen de punten neem en een DENUT arrival (STAR) op EHAM.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2991238173

2. Je wordt niet gekicked of wat dan ook maar de ATC zal het wel opmerken en je vragen wat er aan de hand is.

3. Heb je LAGO-Schiphol, dan zitten in het pdf bestand dat daarbij zit alle kaarten van Schiphol die je nodig hebt.
Op de VATSIM site van de verschillende landen zijn alle benodigde charts te vinden.

4. In SB het je een lijst met alle beschikbare ATC's. Je krijgt van de ATC te horen met wie bij een handover contact moet opnemen en die kan je gewoon uit de lijst selecteren. Je comm. wordt dan door SB op de juiste freq. gezet.

5. De kaarten van de airports waarop je vetrekt en gaat aankomen bij de hand hebben.
-plattegrond van departure met de gates, taxiway's en holding points.
-overzicht van de SIDs/STARS

6. Dan ga je VFR vliegen, onder FL190

7. JE kan het beste met WHAZZUP en Servinfo kijken wanneer he rustig is, meestal 's middags.

8. Goede depp/arr is moeilijk te zeggen. De SIDs en STARs worden bepaald door de baan waarop vetrokken/geland wordt en de route die je vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE

[..]

• in het fp gedeelte van sb staat een heel groot gedeelte waar je al je waypoints in kwijt kan
• denk het nie he(je word meestal gewoon geholpen), alleen als je stoute dingen gaan doen word je gekicked
www.dutchvacc.com
• beste wel maar die kan je zo afhalen van de kaarten die je van de dutchvacc heb :P
• de atc regeo's weten eu.. verder kan ik op het moment nie bedenken
• eham eham , en erin zette dat je beginner bent
• s'avonds of smorgens
:? sid/stars? dat kiest de atc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
Op vrijdag 08 maart 2002 17:40 schreef KIMBLE het volgende:

[..]

:? sid/stars? dat kiest de atc
ik bedoel airports, het lijkt me verstandig niet meteen op eham te beginnen?

en een vliegveld waarbij ik niet uren moet wachten om te landen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
Op vrijdag 08 maart 2002 17:50 schreef nealzie het volgende:

[..]

ik bedoel airports, het lijkt me verstandig niet meteen op eham te beginnen?
waarom niet?
als je het niet snapt moet je in engels uitleg gaan vragen en nederlands is toch wel wat handiger (vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
Op vrijdag 08 maart 2002 17:51 schreef KIMBLE het volgende:

[..]

waarom niet?
als je het niet snapt moet je in engels uitleg gaan vragen en nederlands is toch wel wat handiger (vind ik)
ow engels=geen probleem hoor (/me zit op tweetalig VWO (helft van de lessen in het engels) B-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
Op vrijdag 08 maart 2002 17:52 schreef nealzie het volgende:

[..]

ow engels=geen probleem hoor (/me zit op tweetalig VWO (helft van de lessen in het engels) B-))
ik heb ook geen probleem met engels maar ik heb toch liever een nederlander ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online

[..]

ff naar boven scrollen, keb ff mijn antwoord op je vraag verduidelijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
ok, bedankt jullie bijde, nou is het alweer een stuk duidelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 17:59 schreef nealzie het volgende:
ok, bedankt jullie bijde, nou is het alweer een stuk duidelijker!
We kunnen ook eens samen dezelfde vlucht maken op VATSIM. Als ik dan als eerste vertrek kan je zien en lezen wat je kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major Carnage
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 11:15

Major Carnage

waki miko Reimu

Mij lijkt het ook wel interessant, alleen is het echt per se nodig om een FMC te hebben? Of gaat het ook wel als je de hele ruk met VORS en ADF fixt?

Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
Op vrijdag 08 maart 2002 18:05 schreef rdluca het volgende:

[..]

We kunnen ook eens samen dezelfde vlucht maken op VATSIM. Als ik dan als eerste vertrek kan je zien en lezen wat je kan verwachten.
kunnen we doen, maar ik ben bang dat jij al bent gelandt voordat ik ook maar inde lucht zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Hieronder de e-mail die ik van DUTCHVACC heb ontvangen voor de fly-in op 15/3.

....
Routing is in ICAO format. Full waypoint lists cannot be provided here. For that information, please refer to enroute
charts, information in FsNavigator v4.0 or to the information given by your FMC. For more information on this,
please read below. Routes entered in the Squawbox flightplan shall be in the above mentioned format (so do not
enter a full waypoint list there! ;-) )

1. Introduction

A bit more than a week to go and the Dutch VACC will host the second edition of the Friday-Nite Fly-in held at
Amsterdam's Schiphol Airport. For the first time, we have worked with a registration system for pilots.

Schiphol Amsterdam is a major airport in Europe. We believe in it's capacity and in the fact that our virtual airport
is able to deal with the traffic that is expected. However, there are a couple of local ATC procedures and general
information that participants should be informed about. For this reason, you have received this email. Please take
some time to study the information contained in this document.

2. General "rules of the game"

When something is organised, there always need to be some rules in order to make sure that everyone knows what
to expect.

Pilots shall never:

- Pause Flight Simulator during the flight, unless prior permission from ATC has been obtained
- Disconnect immideately after landing, we expect you to be able to taxi to your assigned parking stand
- Climb higher than FL60 after departure unless clearance for a higher level is obtained from Schiphol APP/DEP
- Do unnessary reports to ATC. These are reports like "airborne" and "maintaining FL310". Remember that ATC
has you on the radar all the time. Only do position reports if really necessary. This is to avoid R/T load on RW.
- Connect to VATSIM when they are AT or NEAR the runway. Only connect at a parking stand.

Pilots shall always:

- Login on VATSIM with their ICAO ATC-callsign. The IATA flightnumbers are displayed for information pur-
poses only and are not used in ATC environment.
- Set their altimeters to 1013,2 HPa or 29.92 Inches when passing Transition Altitude 3000ft on departure
- Have approperiate charts, including SID/STAR/approach/airport/apron charts printed and ready at hand
- Fly holding patterns (if instructed by ATC) as they are published on STAR charts
- Reduce their speed to 250 IAS below FL100, unless cleared otherwise by ATC
- Comply with all local traffic regulations as described below

3. Local traffic procedures

IMPORTANT - Please study this paragraph very carefully!!! - IMPORTANT

Startup & Clearance procedures:

Airway clearances may be requested maximum 20 minutes before ETD. Airway clearances shall be requested
on the Schiphol Delivery frequency (EHAM_V_DEL; 121.970) and not on EHAM_S_DEL. A pilot requesting an
airway clearance does not need to be fully ready for startup already. After the readback of the enroute clearance
has been confirmed, expect a handover to Schiphol Startup Control (EHAM_S_DEL; 119.900). This controller may
be contacted when a pilot is fully ready for startup. Pilots may expect either startup clearance immideately or may
be put in a startup sequence, if the present traffic situation on the airport requires ATC to do so. Pilots are reminded
that only a "startup clearance" is given by Schiphol Startup Control and that this does not mean that a pilot is
cleared for push-back.

Pushback, taxi and other ground procedures:

After handoff from Startup Control, departing aircraft shall contact Schiphol Ground for the pushback clearance.
Pilots shall comply with standard pushback directions as indicated on the apron/ground charts. Taxi clearances
will be given based on these procedures. Pilots who are cleared for an alternative pushback shall carry out the
pushback to the opposite way as indicated on the Ground-charts.

Pilots shall always follow standard taxi routings as indicated on apron/ground charts. The A-taxiway is used for
traffic taxiing clockwise, the B-taxiway for traffic taxiing anti-clockwise. Only deviate from this system if instructed
by Schiphol Ground. Pilots are reminded that intersection take offs are commonly used to seperate traffic and
to prevent holding qeues blocking main taxiways. Intersection departures will be assigned and coordinated by
Schiphol Ground and Schiphol Tower.

Taxi instruction "via the south" means taxiing via taxiway "S" and the southern side of the airport. Taxi instruction
"via the north" means taxiing via A or B-taxiway (depending on the direction you taxi) parallel to runway 09/27 and
the northern part of the airport. Pilots shall still adhere to the above mentioned standard taxi routings.

Automatic handoff procedures

Arriving aircraft shall vacate the landing runway immideately and contact Schiphol Ground on 121.700 MHz. No
handover instruction from Schiphol Tower will be given.

Departing aircraft shall report passing 2000ft to Schiphol APP/DEP without handover instruction from the Tower.
Pilots shall select departure frequency depending on SID:

EHAM_W_APP 121.200 for BERGI, REFSO, SPIJKERBOOR, TEXEL, VALKO and VOLLA departures
EHAM_E_APP 119.050 for ANDIK, ARNEM, LEKKO, LOPIK and PAMPUS departures

When pilots do not see a EHAM_E_APP online, they shall contact EHAM_W_APP on 121.200, no matter what
SID they fly on.

4. Scenery recommendation

A very good freeware scenery of the Netherlands is made by the NL2000-Team. This scenery can be down-
loaded on http://www.nl-2000.com

For optimised frame rates and best performance, set the overall scenery complexity to Dense in FS2000/02.
An additional (but unofficial) patch for some navigational problems can be downloaded here. It is recommended
to install this file, but only if v1.0 is used of NL2000.

5. Suggested routings

On top of this email, you have found your personal flight information, including a preferred routing as the Dutch VACC
would recommend to fly. Usually, these are the real life routings as flown by real carriers to/from Schiphol. Because
we expect a LOT of traffic, you understand that it is very important that we need to keep this traffic flow organised.

Routings are given in ICAO-format. This means that only initial and terminal waypoints are mentioned, and those
where you will switch from one airway to another airway. It is not allowed to fly outside airways during the whole
fly-in because we will not be able to organise traffic that way. We cannot guarantee that all recommended routings
are 100% up to date. If you have found any errors, please let us know.

For full waypoint lists, please refer to your enroute charts, your FMC or FsNavigator v4.0. It is recommended that
pilots install the latest AIRAC cycle for their respective FMC or flightplanner. They can be downloaded in all kinds
of formats on: http://members.chello.at/richard.stefan/

6. Known technical issues

Schiphol is, in real life, located below sea level. Flying to this airport in Flight Simulator gives some problems when
using FSUIPC and SquawkBox. Pilots flying between 2000 and 3000ft may encounter sudden uncontrollable man-
ouvres of the aircraft and engine flameouts which causes their airplanes to crash. To prevent this from happening
during the fly-in, please change the option WINDTRANSITIONS to YES in FSUIPC.INI. This file can be found in the
\Modules\ directory of the place where you installed Flight Simulator. Pilots are also informed that, because of they
are below sea level, might not be visible to ATC at all circumstances when they are on the ground.

7. Charts and other documentation

Charts can be downloaded from the Dutch VACC website in the Downloads section. Pilots are advised that Schiphol
has a new taxiway designation system as from 13 July 2000. Charts from before that date can not be used anymore
since ATC will use the new system.

Pilots must download these charts and print the ones that are applicable for their flight. The Dutch VACC will also
simulate full Ground procedures so also the availability of detailed ground and apron charts is of great importance.
Flying SIDs and STARs is, due to the large number of expected aircraft, compulsory during the fly-in. Obviously
this is for traffic organisation reasons.

8. Voice usage & ATC Positions overview

During the fly-in, the following list of ATC positions will be online. All ATC controllers will be voice equipped. Pilots
are strongly requested to use Roger Wilco for all communication with ATC. Text is seen as a backup only during
the fly-in. Pilots unable to work with voice must inform ATC controllers on initial contact.

VATIM-code Frequency Callsign Purpose

EHAA_W_CTR 125.750 Amsterdam Radar Area Control Center West/South FIR
EHAA_E_CTR 124.870 Amsterdam Radar Area Control Center East/North FIR
EHAM_W_APP 121.200 Schiphol Approach/Departure APP/DEP west Schiphol TMA
EHAM_E_APP 119.050 Schiphol Approach/Departure APP/DEP east Schiphol TMA
EHAM_A_APP 118.400 Schiphol Arrival Radar vectoring to final approach track
EHAM_M_TWR 119.220 Schiphol Tower Tower control (the M for Main TWR freq)
EHAM_W_GND 121.700 Schiphol Ground Ground control
EHAM_V_DEL 121.970 Schiphol Delivery Clearance delivery
EHAM_S_DEL 119.900 Schiphol Startup Control Startup Control

9. Other suggestions and useful links

Since we are simulating a real operations night, pilots are kindly requested to plan their flights in such a way, that
the real arrival and departure times are closely adhered to. This also enables ATC to make a traffic planning.

The real Schiphol airport has an excellent website which includes actual information about the flight, including
aircraft type, aircraft registration and actual gate number. Departing pilots are encouraged to use this information
to position themselves on the apron. Of course this is optional, it is not compulsory to look this information up.
Arriving pilots will receive gate or stand information from Schiphol Ground after landing.

Useful links:

Dutch VACC website
Schiphol Airport website
ATC Procedures in the Netherlands

NavData homepage (AIRAC cycles for all common FMC's and flightplanners)
The Netherlands 2000 Scenery

Might you want to cancel or change your reservation, please let us know by email.

10. And finally.....

That's it guys! We hope we have not frightened some of you by the number of procedures mentioned in this
document. We hope you understand that this is necessary to prevent misunderstandings during the fly-in and
we are sure that you will enjoy the fly-in more if you understand what is going on.

If you have any questions, please contact our events staff by email on events@dutchvacc.com

Finally the whole Dutch VACC team wishes you a lot of fun during our fly-in and we are looking forward to see
all of you on Friday the 15 of March!!

Best regards,

The Dutch VACC Team
http://www.dutchvacc.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
- Set their altimeters to 1013,2 HPa or 29.92 Inches when passing Transition Altitude 3000ft on departure
:? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/a.stolk/chart.jpg

Zo, nu wil ik die charts echt eens leren lezen. Bovenstaande is een ietwat eenvoudige SID VALKO, maar ik hem um in "eigen woorden" geprobeerd te vertalen. Zou iemand deze kunnen controleren en evt de ??? uit willen leggen?

Misschien kan iemand een complete chart eens uitleggen?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KIMBLE
Op vrijdag 08 maart 2002 21:41 schreef Bolk het volgende:
[afbeelding]

Zo, nu wil ik die charts echt eens leren lezen. Bovenstaande is een ietwat eenvoudige SID VALKO, maar ik hem um in "eigen woorden" geprobeerd te vertalen. Zou iemand deze kunnen controleren en evt de ??? uit willen leggen?

Misschien kan iemand een complete chart eens uitleggen?

Alvast bedankt :)
??? bij bij spl a,dam
is gewoon een baken (spl) bij eham
check maar:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2078312048

en de ??? linksboven is de trans alt
dus op die hoogte (3000ft) pas je je hoogte aan aan de luchtdruk (iets in die richting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Voor die het interesseert; ben net geland en heb de laatste communicatie tussen mij (TRA6146) Schiphol Control nog bewaard zie ik.
Het was een DENUT arrival en landen op 19R.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1710227386

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Op vrijdag 08 maart 2002 22:31 schreef rdluca het volgende:
Voor die het interesseert; ben net geland en heb de laatste communicatie tussen mij (TRA6146) Schiphol Control nog bewaard zie ik.
Het was een DENUT arrival en landen op 19R.

[afbeelding]
Kan je ff op msn komen? plzz :)

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik heb vanavond ook mijn eerste schreden op VATSIM gezet. Best wel leuk, ik heb een Valko departure van rwy 24 gedaan, ben naar REFSO gevlogen en daarna en REDFA arrival op rwy 19R.

Een paar overpeinzingen:
- Het weer wordt blijkbaar door de vatsim server doorgegeven o.i.d., maar ik zag geen bewolking. Geldt dit alleen voor de wind dan? Ik vond het best lastig om met een stevige bries het vliegtuig (DF734) recht op de baan te houden bij de takeoff!

- Wat is nu precies de bedoeling als je van frequentie moet switchen? .ATIS EHAA_W_CTR (o.i.d.) intypen én de doorgegeven frequentie op COM1 instellen, of is alleen de .ATIS regel voldoende?

- Bij de approach had de a/p zeer veel moeite de localizer te onderscheppen (ik dreef steeds weg van de ideale lijn). Het blijkt dat ik niet echt gewend ben te vliegen met harde wind! Hoe kan ik een landing met zijwind het beste aanpakken? Het lijkt wel alsof zo'n landing bijna wel handmatig moet want de a/p heeft er blijkbaar veel moeite mee. Helaas pakte de a/p daarna ook de glidescope niet waardoor ik een go-around moest doen (ik kwam veel te hoog voor de baan uiteindelijk). Ik had echter ook een afspraak waardoor ik de vlucht niet kon afmaken...

- rdluca: Ik vlieg volgende week vrijdagavond met vlucht HV5586 van Nice naar Schiphol :) ETA: 2240 (2340 local time). Hopelijk heb ik zondag tijd om nog wat te oefenen want helemaal zeker ben ik nog niet! Soms moet je zo snel handelen dat je amper tijd hebt om een reply voor de ATC-er te typen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroogKloot
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Op zaterdag 09 maart 2002 02:47 schreef Tourniquet het volgende:
- Bij de approach had de a/p zeer veel moeite de localizer te onderscheppen (ik dreef steeds weg van de ideale lijn). Het blijkt dat ik niet echt gewend ben te vliegen met harde wind! Hoe kan ik een landing met zijwind het beste aanpakken?
Bij zijwind altijd je ailerons en rudder trimmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 02:47 schreef Tourniquet het volgende:
Ik heb vanavond ook mijn eerste schreden op VATSIM gezet. Best wel leuk, ik heb een Valko departure van rwy 24 gedaan, ben naar REFSO gevlogen en daarna en REDFA arrival op rwy 19R.

Een paar overpeinzingen:
- Het weer wordt blijkbaar door de vatsim server doorgegeven o.i.d., maar ik zag geen bewolking. Geldt dit alleen voor de wind dan? Ik vond het best lastig om met een stevige bries het vliegtuig (DF734) recht op de baan te houden bij de takeoff!

- Wat is nu precies de bedoeling als je van frequentie moet switchen? .ATIS EHAA_W_CTR (o.i.d.) intypen én de doorgegeven frequentie op COM1 instellen, of is alleen de .ATIS regel voldoende?

- Bij de approach had de a/p zeer veel moeite de localizer te onderscheppen (ik dreef steeds weg van de ideale lijn). Het blijkt dat ik niet echt gewend ben te vliegen met harde wind! Hoe kan ik een landing met zijwind het beste aanpakken? Het lijkt wel alsof zo'n landing bijna wel handmatig moet want de a/p heeft er blijkbaar veel moeite mee. Helaas pakte de a/p daarna ook de glidescope niet waardoor ik een go-around moest doen (ik kwam veel te hoog voor de baan uiteindelijk). Ik had echter ook een afspraak waardoor ik de vlucht niet kon afmaken...

- rdluca: Ik vlieg volgende week vrijdagavond met vlucht HV5586 van Nice naar Schiphol :) ETA: 2240 (2340 local time). Hopelijk heb ik zondag tijd om nog wat te oefenen want helemaal zeker ben ik nog niet! Soms moet je zo snel handelen dat je amper tijd hebt om een reply voor de ATC-er te typen!
* Je vliegt idd. met real weather op VATSIM. Ik had gisteravond de hele vlucht bewolking en pas op 4000ft kwam in uit de wolken, misschien ligt het aan je FSUIPC instelling dat je geen wolken had.

* van frequentie wisselen gaat veel makkelijker; in je SB menu ga je naar ATC directory, daar zie je alle ATC's die in de lucht zijn. Op de ATC dubbelklikken die je moet hebben en that's all. Je comm-radio wordt dan zelf op de juiste freq. gezet.

* aanvliegen voor de ILS kan idd tricky zijn. De glide slope wordt in FS2002 pas active wanneer je de LOCALIZER hebt geintercept.
Ik neem aan dat je op 2000ft kwam aanvliegen op OA. Bij OA moet je wel op de LOC zitten, wanneer dat nog niet helemaal is gebeurt mist de A/P de glide slope redelijk snel en zal het idd handmatig moeten landen. Vaak ben je zo bezig met goed op de ILS koers terecht te komen dat je de glide slope vergeet en de a/p hem mist. Gewoon een wat wijdere bocht vliegen zodat je iets meer tijd hebt om goed voor de ILS uit te komen.

Ik kreeg gisteravond ook een short turn appraoch: ter hoogte van OA (de 090 radial) op hdg 010 kreeg ik een short turn for de the ILS naar OA, toen ik op koers 090 zat lag OA al op HDG 160 dus dat was voor mij ook van de a/p af en hard naar rechts draaien om goed voor de ILS uit te komen. Een A/P APP was daarom gewoon onmogelijk dus moest idd alles op manual.

Op VATSIM, zeker wanneer je tijdens de approach VECTORS van de ATC krijgt en geen STAR naar de baan vliegt, veel vaker een manual approach zal moeten maken.
Dat ligt ook aan de plane. De DF draait op lage hoogte niet echt lekker waardoor je hele wijde bochten maakt. PIC ramt je plane veel korter door de bocht en maakt het daardoor veel makkelijker om goed uit te komen.

* Leuk dat we vrijdag tegelijk aankomen. Kunnen we onderweg nog met elkaar chatten voordat de stress begint als we boven Belgie aankomen. Vanaf daar zal alles via de ATC gaan.

In het begin is het nogal stressen om de ATC te antwoorden terwijl je alle tijd en aandacht nodig hebt om goed op de baan aan te vliegen. Eerst de opdracht van de ATC uitvoeren en dan pas bevestigen naar de ATC is dan het beste aangezien je vaak meteen daarna de volgende HDG of FL al krijgt. Wanneer je dan nog de eerste opdracht moet uitvoeren ben je al snel te laat om de opdracht die daar meteen op volt te realiseren met je plane.
Naarmate je wat vaker vliegt weet je al wat je kan verwachten en wordt antwoorden steeds vanzelfsprekender.

Feit blijft: in real life hebben we de FO (flying officer) en de Non flying pilot die de communicatie met de ATC verzorgt en op VATSIM moet je zelf beide doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er interresse is voor uitleg of zelfs een vlucht online hoor ik dat graag.
Mischien Zondag middag?
De rest van de week is het N.L druk in het nederlandse luchtruim vanwege vele (buitenlandse) events.
Je kan bij voorbeeld starten van af Beek en naar Schiphol komen fladderen.

Ik lees op dit forum ook dat er interesse is voor de Real Ops Night.

9 April is er weer een VFR flight van Rotterdam naar midden zeeland.

Je kan ons altijd vragen om hulp of uitleg.
Of ons bezoeken op het aanstaande FSweekend in het Aviodome.
27 - 28 April.
Thema ATC.
DutchVACC zal daar zijn met Internet verbinding en een Fly in die het hele FSweekend duurt.
Ook de echte ATC zal zijn vertegenwoordigd.

Dus roept u maar zou ik zeggen.
Wij zijn altijd bereid een en ander uit te leggen, Mits het niet te druk is met andere piloten.
Daarom is de zondagmiddag erg geschikt voor dit soort vluchten.

Tot slot kan je vele kaarten vinden van diverse velden in Nedreland op de site http://www.dutchvacc.com

Een DutchVACC controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Op zondag 10 maart 2002 01:52 schreef DutchVACC het volgende:
Als er interresse is voor uitleg of zelfs een vlucht online hoor ik dat graag.
Mischien Zondag middag?
De rest van de week is het N.L druk in het nederlandse luchtruim vanwege vele (buitenlandse) events.
Je kan bij voorbeeld starten van af Beek en naar Schiphol komen fladderen.

Ik lees op dit forum ook dat er interesse is voor de Real Ops Night.

9 April is er weer een VFR flight van Rotterdam naar midden zeeland.

Je kan ons altijd vragen om hulp of uitleg.
Of ons bezoeken op het aanstaande FSweekend in het Aviodome.
27 - 28 April.
Thema ATC.
DutchVACC zal daar zijn met Internet verbinding en een Fly in die het hele FSweekend duurt.
Ook de echte ATC zal zijn vertegenwoordigd.

Dus roept u maar zou ik zeggen.
Wij zijn altijd bereid een en ander uit te leggen, Mits het niet te druk is met andere piloten.
Daarom is de zondagmiddag erg geschikt voor dit soort vluchten.

Tot slot kan je vele kaarten vinden van diverse velden in Nedreland op de site http://www.dutchvacc.com

Een DutchVACC controller
Wow, cool.. Kan ik contact met je opnemen via ICQ/ MSN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Ik moet even iets rechtzetten naar aanleiding van de Vatsim kwestie. Kimble was namelijk een paar regels uit die e-mail vergeten van Hans aangaande de 'Mr Newbee goes flying:'. Tussen 'Groeten, Hans' en de vragen hoort nog dit belangrijke stukje:

----
De oudgedienden onder ons herkennen dit terugkerend thema... Hoe om te
gaan met newbies als je streeft naar realistische atc. Mijn mening is
ook repeterend.. 'elke ervaren sim-pilot was ooit newbie, zonder
newbies geen groei van de VACC'.. dus atc, geef begeleiding als het
kan (qua drukte) en geef anders gewoon vectors, maar laat ze vliegen !
Zorg dat de Mr Newbies terugkomen en ervaren worden en 'last but not
least' plezier hebben in het vliegen van en naar EHAA-FIR.
----

Hans heeft ook het hele verhaal hier gelezen en mijn reactie op het geplaatste van Kimble zoals blijkt uit onderstaande. Daarop kreeg ik deze e-mail van Hans die ook nog is heel belangrijk was om een andere wending aan het verhaal te geven.

----

Posting op DutchVACC email list

On Thu, 07 Mar 2002 16:17:31 +0100, you wrote:

>Dat verhaaltje van Hans sloeg natuurlijk op gisteravond en die controller was
>ik.

De aanleiding voor mijn verhaaltje was inderdaad iets tussen Mark en een newbie pilot. Het verhaaltje was algemeen bedoeld om aandacht te vragen voor newbies, gelukkig blijkt uit een aantal reacties dat het
zo ook kan worden opgevat.

Mijn vergissing is dat het verhaaltje te dicht op de realiteit zat en dus voor betrokken atc en pilot veel te herkenbaar was EN vanuit hun optiek een onjuiste weergave van de feiten ... (was _niet_ bedoeld als feitelijke weergave van personen en acties...) Zowel piloot als
atc voelen zich daar nu niet lekker bij. Dat was nooit de bedoeling waarvoor mijn excuses.

Hans.

[(1) piloot omdat een stuk van mijn posting in een ander forum is neergezet als 'kijk eens hoe ze bij Vatsim newbies afzeiken...', het kan vreemd gaan met goede bedoelingen..]
[(2) Mark omdat juist hij wel veel doet voor newbies, online, met uitleg op de site en met uitleg in deze lijst]

----

Nu heb ik Hans gesproken en ik ben blij dat het is opgelost. Het was welliswaar een globale afspiegeling van mijn gemaakte vlucht die avond, maar er waren een aantal belangrijke regels vergeten die ervoor zorgden dat het ergens anders over zou gaan dan waar het over gegaan is.

(sorry voor deze diepzinnige post)
Happy landings :)

Pagina: 1