Toon posts:

[LCD] Zitten die potmeters goed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kloppen de plaatsen van die potmetertjes wel? zo gaan die dingen toch kapot?

Afbeeldingslocatie: http://www.eio.com/lcd2014.gif

Verwijderd

mooie duidelijke topictitel ook.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Daar heb je lang over nagedacht, over die titel |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 16:07 schreef Juggernaut het volgende:
mooie duidelijke topictitel ook.
ja weet ik maar gaat die 10k ohm potmeter niet kapot op deze manier?

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 10:33
Nee!

Ze staan geschakeld als spanningsdelers.

Je krijgt nu dus een verschil tussen de +, de - en het middenpootje, omdat je twee verschilende weerstanden aan de linker en rechterkant van het middenpootje hebt. Deze waarde verandert als er meer/minder stroom wordt gebruikt.

V = I*R

Stel dat je dus 5 volt wil hebben gebruikt bij 1 ampere, dan moet je dus 5 ohm instellen tussen de + en het middenpoortje, op het middenpootje komt dan +5 volt te staan t.o.v. de -

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 16:13 schreef grizzlybear het volgende:
Nee!

Ze staan geschakeld als spanningsdelers.

Je krijgt nu dus een verschil tussen de +, de - en het middenpootje, omdat je twee verschilende weerstanden aan de linker en rechterkant van het middenpootje hebt. Deze waarde verandert als er meer/minder stroom wordt gebruikt.

V = I*R

Stel dat je dus 5 volt wil hebben gebruikt bij 1 ampere, dan moet je dus 5 ohm instellen tussen de + en het middenpoortje, op het middenpootje komt dan +5 volt te staan t.o.v. de -
ok thnkz

Slotje AUB

Verwijderd

Hoeveel stroom trekt de backlight eigenlijk? Die 100 ohm vind ik wel heel weinig zo op het eerste gezicht...

Verwijderd

Topicstarter
die potmeter zat dus toch fout alles is weggefikt :(

Verwijderd

sjah... een duidelijke topictitel had mensen met verstand van lcd's nieuwsgierig gemaakt om te kijken

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Gebruik goede titels en de juiste brackets, ziet er esthetischer uit >:)

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:32

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Waar de potmeters zijn aan gesloten is de voedingsspanning voor het backlight van het display.

Ik dacht dat er een potmeter moest zitten tussen de Vss (voeding voor de LCD) en de Vss (contrast regeling)
ook dacht ik dat dat pin 3 (VLc) gewoon ground was

btw zonde van je display :'(

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 18:05 schreef mast3r het volgende:
Werkt goed met die potmeters hoor, tenminste hier wel.. ;)

Verwijderd

Al doende leert men :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 18:09 schreef Cornholio2001 het volgende:
Gebruik goede titels en de juiste brackets, ziet er esthetischer uit >:)
Oh oh oh, wat ben je toch ook weer lekker bezig...

Maar idd, die titel kon beter...

En wrom zouden die potmeters kapot gaan? Ik zie er iig geen reden voor...

't Kan dan wel beter, volgens mij, maar toch...

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik weet niet hou jij het dan hebt aangesloten maar dit heb ik ook gedaan met precies hetzelfde schema en alles werkte als een zonnetje |:(

iStockphoto

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
<table width="80%" border="1" bordercolor="black" bgcolor="white" cellpadding="4" cellspacing="0" align="center"><tr><td width="25%" align="center"><font size="2" color="blue">Phreak Interrupt! :Y)</font></td>
<td width="55%" align="left"><font size="2">Ik heb je topictitel veranderd. Houd je please aan de richtlijnen zoals die vermeld staan in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/359380/.
</font></td></tr></table>

Oh en mensen, ik denk dat hij niet van iedereen hier hoeft te horen wat voor foute topictitel hij wel niet heeft. Hoe stom die ook mag zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 19:05 schreef Phreak het volgende:
<table width="80%" border="1" bordercolor="black" bgcolor="white" cellpadding="4" cellspacing="0" align="center"><tr><td width="25%" align="center"><font size="2" color="blue">Phreak Interrupt! :Y)</font></td>
<td width="55%" align="left"><font size="2">Ik heb je topictitel veranderd. Houd je please aan de richtlijnen zoals die vermeld staan in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/359380/.
</font></td></tr></table>

Oh en mensen, ik denk dat hij niet van iedereen hier hoeft te horen wat voor foute topictitel hij wel niet heeft. Hoe stom die ook mag zijn.
ik ben helemaal niet stom, dat m'n topic titel's vandaag niet zo snugger zijn komt omdat ik al een paar dagen ziek ben :'(

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
Op woensdag 06 maart 2002 19:48 schreef mast3r het volgende:

[..]

ik ben helemaal niet stom, dat m'n topic titel's vandaag niet zo snugger zijn komt omdat ik al een paar dagen ziek ben :'(
Jij bent ook niet stom, je topictitel was dat. Maar dat je ziek bent heeft niks te maken met de topictitels die je maakt hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
trouwens gelukkig is niet het hele display kapot alleen alles wat op de 5 volt lijn zat lijkt weggesmolten te zijn :P

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 19:50 schreef Phreak het volgende:

[..]

Jij bent ook niet stom, je topictitel was dat. Maar dat je ziek bent heeft niks te maken met de topictitels die je maakt hoor ;)
you will never know :P

Verwijderd

Het ligt niet aan het schema als de boel in de fik vliegt, maar waarschjijnlijk heb je iets verkeerd aangesloten... Kortsluiting misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 19:55 schreef Zotty het volgende:
Het ligt niet aan het schema als de boel in de fik vliegt, maar waarschjijnlijk heb je iets verkeerd aangesloten... Kortsluiting misschien?
nee
( )
/ | \

de linkse -
de rechtse +

middelste gaat naar de LCD

DIT IS KORTSLUITING !!!

Verwijderd

Dat is geen korstsluiting, want er zit een weerstand tussen. Kortsluiting krijg je als je bijv. de +5V rechtstreeks op GND aansluit.

In het schema is het:
code:
1
2
       _______
5V -----|__10K__|------- GND

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 20:06 schreef Zotty het volgende:
Dat is geen korstsluiting, want er zit een weerstand tussen. Kortsluiting krijg je als je bijv. de +5V rechtstreeks op GND aansluit.

In het schema is het:
code:
1
2
       _______
5V -----|__10K__|------- GND
oepsie :r een soldeerfoutje |:( :P

Verwijderd

Topicstarter
ff overnieuw beginnen met de stroom toevoer :P
Pagina: 1