Mode13h RULEZ!
Hehe, kun je initialiseren door de interrupt vector 10h (dus 10 hexadecimaal) aan te roepen met functie 13h (inderdaad 13 hexadecimaal). Zoek anders eens op BIOS functies, dan vind je deze vast wel. Dan heb je een lineaire 8-bits framebuffer van 64kb. videogeheugen. Wil je het allemaal nog stoerder/sneller dan kom je met de oude BIOS modes uit op ModeX waarin je maximaal 4 framebuffers van 64kb. videogeheugen tot je beschikking kunt hebben. Is vet snel in het 'flippen' van de framebuffers!

Nadeel van ModeX is wel weer dat je geen lineaire framebuffers hebt. Eigenlijk is de BIOS mode13h ook een soort van getweaked mode. Deze mode is speciaal gemaakt, omdat het programmeren met niet lineaire framebuffers nog wat werk vraagt

Dus om het voor iedereen simpel te houden hebben ze dus Mode13h ontwikkeld. Ooit eens gelezen in een artikel van Michael Abrash. De Ultimate onder de die-hard programmeurs. De echte programmeurs onder ons
moeten hem wel kennen, anders zou ik me maar eens beginnen te schamen
Maar goed, deze tijd heb ik allang achter me. Zo'n jaar of euhh.. wat zal het zijn 7 of zo?! Tegenwoordig DirectX. Maar ik heb toen heel veel demo's in zowel Mode13h en ModeX gemaakt, met geluid en de hele rambam
Have fun!