Toon posts:

24V ventilator op 12V, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 820 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij Conrad.nl hebben ze voor de spotprijs van €4,09
deze fan van 12 cm:

Productinformatie

Voor het ventileren van netvoedingen, kleine computers, rekensystemen, in de hobby- en modelsfeer.
Technische spec.: Voedingsspanning 24 V= (18 - 30 V=) · Stroomverbruik 180 mA/4,3 W · Toerental 2.800 omw/min · Afm. (lxbxh) 119 x 119 x 38 mm.

Alleen nu vroeg ik me af of een 24V fan niet 'doodslaat' of amper draait op 12V.
Ik wilde er dan 1 in de zijkant van mijn case maken, die op de proc. blaast. En 1 in de voeding, die dan uit blaast.
Dacht zelf dat een 24V fan op 12V wel lekker stil is :7

heeft iemand hier ervaring mee?
Ik wil graag weten of je nog een beetje een toerental overhoud op 12V, kan je soms gewoon door 2 delen?
dus 24V = 2.800 omw.
12H = 1.400 omw.

alvast bedankt!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kan wel denk k

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Op woensdag 06 maart 2002 15:33 schreef Aikon het volgende:
kan wel denk k
Sommige starten niet op 12v, maar als je ze dan een zetje geeft draaien ze wel ;)

(Zo moet ik mijn server fans altijd rebooten als mijn server uit is geweest :P allemaal op 7v :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12 10:50
Draait gewoon wat langzamer en je zal 'm hoogstwaarschijnlijk een zetje moeten meegeven :D

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-12 22:59

virus.elektro

profesionele monitor sloper

volgens mij moet dat kunnen.

edit{
het is zelfs mogelijk dat je ze geen zetje hoeft te geven bij het starten. ik weet alleen de schakeling niet zo gauw. maar het lijkt op de starter van een tl- buis
}edit

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:08

Epsilon

ja, gaat makkelijk
ik heb 24v papst fans die het goed doen op 12v

op 7v doen ze het zelfs ook nog en zijn dan onhoorbaar :)
ze starten trouwens wel gewoon op 7v

Verwijderd

ja heb ik ook wel eens gehad gaat ie gewoon biberen hel snel.
en geeft je een tikjt en vloeps hakt hij al weer ik je vinger en draait i weer

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 15:35 schreef nigelator het volgende:

[..]

Sommige starten niet op 12v, maar als je ze dan een zetje geeft draaien ze wel ;)

(Zo moet ik mijn server fans altijd rebooten als mijn server uit is geweest :P allemaal op 7v :)
mijn 8cm fans starten gewoon op 7v en ook op 5v, maar dat vinddik wel te onbetrouwbaar...
beetje smeren wil weleens helpen

Verwijderd

Topicstarter
Is het anders ook mogelijk om in je kast aan 24 Volt te komen?
misschien door het combineren van 2 rode draden?
Voor het geval dit een domme vraag is, ik heb idd geen technische opleiding :7

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 22:02

hplos.nl

Zo doet men dat

ja kan wel maar ik had 't niet gedaan .....

je mot ze een zetje geven ... dta geeft aan dat ze te weinig kracht hebben |ik weet wel dat als ze draaien dat ze niet meer op gang hoeven te komen|

maar ze worden er niet zo vrolijk van .. 7V op 12V fan kan wel .. (das net iets meer dan de helft .........)

pc | server | laptop | pda

• Milo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 13:55
Beetje late reply, maar toch...

Ik heb ff lopen zoeken op de conrad site, en vind deze twee:

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0208084591016614584&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=20636&TK_PAR[MEDIUM]=89

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201089251016616337&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=144926&TK_PAR[MEDIUM]=

Maar de fan waar de topic poster het over heeft kan ik niet vinden. Het voordeel van die fans is dat ze wat minder stroom verbruiken als de goedkope van de 2 die hierboven staan, en toch meer lucht verplaatsen denk ik (het zijn dikkere fans). Kan iemand deze dikke fans nog vinden?

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

• YKW
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-12 20:27

YKW

mobiliteit ten top

Op woensdag 06 maart 2002 15:35 schreef nigelator het volgende:

|_()|_, je computer aanzwengelen! :)

Ontopic: Mijn fan doet het ook gewoon op 7 volt, dus moet die fan ook wel op 12 V werken.

Automatiseren kan je leren!

Verwijderd

Hij blijft draaien op 12V, maar of ze aanslaan is de vraag. Daar heb ik overigens ooit iets op gevonden: zie http://dabit.trybit.com -> Elektronica.

Verwijderd

Het zou idd moeten lukken ja.
Anders zou je ook nog een variofan erin kunnen zetten.

• Milo
Heeft er iemand ervaring met deze Fans? Nog een apart type:

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0202096011016622829&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=139910&TK_PAR[MEDIUM]=

Verbruiken wel behoorlijk veel stroom (10W!). Hoeveel zou dat zijn op 12V(m'n natuurkunde is nie meer wat het geweest is).

Wat is een Variofan?

• breinonline
  • Laatst online: 14:39

breinonline

Are you afraid to be known?

Variofan = fan temperatuurgestuurd.
En vermogen P = stroomsterkte I * spanning V --> 10W/12V=0.83A Dat is behoorlijk wat voor een fan...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Tuurlijk kan dat alleen zal je fan dan niet op volle snelheid draaien. Je kunt proberen 2x 12v te gebruiken dus met een kroonsteentje en dan de kabeltjes twisten.
Zeker weten doe ik het niet dus probeer het eerst een keer veilig uit zodat niet je hele voeding gaat roken :D

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Wellicht loop je wel meer risico als je buiten ze buiten spec gebruikt. Vraag jezelf af of je PC nog aan durft te laten staan 's nachts bv.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 19:21 schreef Athlon-Rules het volgende:
Is het anders ook mogelijk om in je kast aan 24 Volt te komen?
misschien door het combineren van 2 rode draden?
Voor het geval dit een domme vraag is, ik heb idd geen technische opleiding :7
Nee, dat gaat helaas niet. Je kunt wel van 12 volt 7 of 5 volt maken, maar daar schiet je in dit geval weinig mee op denk ik. :)

En dit is trouwens geen domme vraag. :)

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
ehm ...

Het staat toch hier of niet:

Technische spec.: Voedingsspanning 24 V= (18 - 30 V=)

Hij begint pas goed te draaien bij 18v ... aanzwengelen is niet echt handig lijkt mij.

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

Je kan een spanningsomvormer gebruiken om die ventilatoren te laten draaien:

Conrad.nl:
DC-spanningsomvormer
Nr. 191060-89
12,75 euro
Of de link

Hou er alleen wel rekening mee dat als je 24 volt / 0.5 Ampère nodig hebt, je minstens 12 volt / 1.5 Ampère aansluitwaarde hebt!! (je voeding moet dat dus wel kunnen leveren!)

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 11:24

im_ik

dat ben ik dus

Voor 24v in een kast kan je toch de -12 en +12 combineren.
je hebt nog wel meer combies:
Rood.... + 5 volt
Geel.... + 12 volt
Wit..... - 5 volt
Blauw... - 12 volt
Zwart .. 0

dus zo kan je ook (+12en-5)=17volt maken.
Allen weet ik niet zo uit me hoofd hoeveel Amp je uit die negatieve voedings lijnen kan halen..
(Zal niet alt te veel zijn :(

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Verwijderd

De -12: Een half ampere zeker.

• Milo
Het is toch zo, dat een fan op een lager voltage langzamer draait, en dus logischerwijs ook minder stroom verbruikt?

Het lijkt mij logischer als ie dan dus 12V * .4A = 4.8W gebruikt. En het aanzwengelen zal w.s. niet nodig zijn, aangezien de meeste 12V's het nog wel doen op 5V, wat minder dan de helft is.

Nu we het er toch over hebben, kan je wel veel stroom verbruiken op 7V (als je dus +12 en +5 ge(mis)bruikt)?
Op de 2e link die ik poste staan namelijk 12V fan's, als ik die dan op 7V zet maken ze wat minder herrie, en verbruiken ze ook wat minder stroom.

Verwijderd

Zal het met een kickstart lukken?
Ik weet niet of het volgende schema'tje klopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
o-----------------x
+12V          |   +
            0[_]0 fan
    diode    |   -
0-----|<|---------x
nul       _|_ +
             ___ dikke elko
-12V          |  -
o-----------------x

Er staat eerst 24 Volt over de ventilator. Als de elko oplaadt zakt de spanning over de ventilator tot c. 12 Volt.

Of gebruik een spanningsverdubbeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011797806
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011880653

Dit onderwerp is al vaker langsgekomen!
[topic=389237]

Ik heb trouwens deze ventilator van Conrad:
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/461/G1/461551G1.JPG
Helaas maakt hij mij teveel (motor-)geluid.

• Milo
Op woensdag 20 maart 2002 16:19 schreef augustus Best nuttige info en:

Ik heb trouwens deze ventilator van Conrad:
[afbeelding]
Helaas maakt hij mij teveel (motor-)geluid.
ff terugzoekend is dat de fan van mijn 2e link(bij deze geef ik de fans maar een naam in volgorde, dan wordt dus FAN3). Die draait default op 12V. Heb jij hem op 7V of 12V? Hoe hard is dat geluid ongeveer?

• breinonline
  • Laatst online: 14:39

breinonline

Are you afraid to be known?

Als jullie wat verder kijken (dwz in je winkelwagentje) dan zien jullie ook dat deze fan dus uitverkocht is. De meeste goede + goedkope fans bij conrad zijn dat, helaas ;(
Allemaal restpartijen die inmiddels op zijn....

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Milo
Op woensdag 20 maart 2002 17:13 schreef breinonline het volgende:
Als jullie wat verder kijken (dwz in je winkelwagentje) dan zien jullie ook dat deze fan dus uitverkocht is. De meeste goede + goedkope fans bij conrad zijn dat, helaas ;(
Allemaal restpartijen die inmiddels op zijn....
Aargh. Ik had idd wel gezien dat ze niet op vooraad zijn, maar meestal is dat een tijdelijk iets. Vervelend dat ze die dingen dan niet van de site afhalen. Weet je dit zeker?

• Milo
Weet iemand toevallig nog andere 24V fans, of goedkope 120mm fans? Weet iemand of wat breinonline hierboven schreef echt zo is?

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-12 15:30
ik zou het niet aanraden om grote elco's in een pc te gebruiken, kan wel eens te veel start-stroom vragen aan pc

hier voeding 300W

-5V 0.3A
-12V 1.0A
Pagina: 1