Iemand hier deze unit al gebruikt of geluisterd. Ben erg benieuwd naar ervqaringen hiermee. Lijkt me namelijk een ideale unit om samen met een bandpass woofer een filterloze speaker te kunnen bouwen.
Ze zijn "moeilijk".
Ze hebben de eigenschap (vanwege hun iets van 20cm doorsnee) bij hogere tonen enorm te gaan stralen.
Ze gaan in het laag tot ongeveer 300-500 hz. Wat ik een rotgebied vind om in te filteren: Dat is juist het frequentiegebied van de menselijke stem. Ik zou liever nog een 100 hz lager willen filteren (250Hz zo'n beetje)
Een bandpass sub met een bereik tot dit gebied (dus 300-500) is ook lastig: Je hebt dan een breed "pass" gebied nodig. Dat is ook niet makkelijk. Waarschijnlijk krijg je dan, dat je nauwelijks echte bas hebt (dat'ie dus vanaf een hz of 60-100 al begint af te vallen.)
Op deze manier een luidspreker op basis van deze unit bouwen, lijkt me dan ook geen makkie.
Ik denk dat je je dan beter aan een wat bestaand ontwerp kan wagen, dat zich al meerdere malen heeft bewezen: De zerobox (109 ofso was het). Die scanspeak unit, samen met die msw schijnen een hele mooie combi te vormen. Want dat is dan wel weer zo: Die MSW schijnt wel "iets bijzonders" met het geluid te doen. Dat moet je dan wel aanspreken, maar het moet wel geweldig zijn (wat ik totnutoe heb gehoord).
Klein probleempje: ik dacht dat ze sinds een half jaar niet meer beschikbaar waren voor de DIY markt?
Edit: een filterloze speaker gaat je met deze unit niet lukken: je zal de "onderkant" eruit moeten filteren voor die MSW. Het nadeel van componenten in de signalweg wordt ruimschoots goedgemaakt door het feit dat de MSW dan veel makkelijker zijn werk kan doen en zich niet hoeft bezig te houden met het weergeven van bassen waar hij niks mee kan.
Ze hebben de eigenschap (vanwege hun iets van 20cm doorsnee) bij hogere tonen enorm te gaan stralen.
Ze gaan in het laag tot ongeveer 300-500 hz. Wat ik een rotgebied vind om in te filteren: Dat is juist het frequentiegebied van de menselijke stem. Ik zou liever nog een 100 hz lager willen filteren (250Hz zo'n beetje)
Een bandpass sub met een bereik tot dit gebied (dus 300-500) is ook lastig: Je hebt dan een breed "pass" gebied nodig. Dat is ook niet makkelijk. Waarschijnlijk krijg je dan, dat je nauwelijks echte bas hebt (dat'ie dus vanaf een hz of 60-100 al begint af te vallen.)
Op deze manier een luidspreker op basis van deze unit bouwen, lijkt me dan ook geen makkie.
Ik denk dat je je dan beter aan een wat bestaand ontwerp kan wagen, dat zich al meerdere malen heeft bewezen: De zerobox (109 ofso was het). Die scanspeak unit, samen met die msw schijnen een hele mooie combi te vormen. Want dat is dan wel weer zo: Die MSW schijnt wel "iets bijzonders" met het geluid te doen. Dat moet je dan wel aanspreken, maar het moet wel geweldig zijn (wat ik totnutoe heb gehoord).
Klein probleempje: ik dacht dat ze sinds een half jaar niet meer beschikbaar waren voor de DIY markt?
Edit: een filterloze speaker gaat je met deze unit niet lukken: je zal de "onderkant" eruit moeten filteren voor die MSW. Het nadeel van componenten in de signalweg wordt ruimschoots goedgemaakt door het feit dat de MSW dan veel makkelijker zijn werk kan doen en zich niet hoeft bezig te houden met het weergeven van bassen waar hij niks mee kan.
Bij Remo staan ze nog steeds op de site.
Overigens lijkt mij rond de 300 Hz een mooie wisselfrequnties. Niet te laag om absurd grote spoelen en elcos nog te hebben, niet te hoog om het middengebied te veel verstoren. Actief filteren is natuurlijk altijd mooier.
De MSW vind ik ook wel boeiend (heb ze nooit gehoord), maar dat bundelen van het hoog (en de prijs) vind ik toch wel een groot nadeel.
Op hifi.nl (jaja, de echte kenners) zijn er een hoop luitjes die zo'n ding hebben, viel me laatst op.
Edit, je hebt wel een erg laag stem lampje als je stemgeluid tussen 300 en 500 hz ligt. Dacht altijd van 300 tot 3000 Hz (vandaar het telefoon fequentiebereik)
Maar wat natuurlijk wel klopt is dat je liefts zo'n groot modelijk deel van het middengebied door 1 speaker laat behandelen.
Overigens lijkt mij rond de 300 Hz een mooie wisselfrequnties. Niet te laag om absurd grote spoelen en elcos nog te hebben, niet te hoog om het middengebied te veel verstoren. Actief filteren is natuurlijk altijd mooier.
De MSW vind ik ook wel boeiend (heb ze nooit gehoord), maar dat bundelen van het hoog (en de prijs) vind ik toch wel een groot nadeel.
Op hifi.nl (jaja, de echte kenners) zijn er een hoop luitjes die zo'n ding hebben, viel me laatst op.
Edit, je hebt wel een erg laag stem lampje als je stemgeluid tussen 300 en 500 hz ligt. Dacht altijd van 300 tot 3000 Hz (vandaar het telefoon fequentiebereik)
Maar wat natuurlijk wel klopt is dat je liefts zo'n groot modelijk deel van het middengebied door 1 speaker laat behandelen.
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Ik begreep door de res. freq. van 72 Hz dat ik ze wel lager kon filteren. Heb ik dat nou mis dan? en wat betreft dat bundelen: dat zal dan de reden zijn dat veel ontwerpen meerdere SW's per speaker inbouwen neem ik aan?
Jij en ik zeggen hetzelfde, maar jij zegt het iets beterEdit, je hebt wel een erg laag stem lampje als je stemgeluid tussen 300 en 500 hz ligt. Dacht altijd van 300 tot 3000 Hz (vandaar het telefoon fequentiebereik)
Ik bedoelde te zeggen dat de onderkant van je stembereik in dat gebied ligt (en ik gaf geen bovengrens aan, die naar mijn mening inderdaad ook wel zo'n beetje op 3000 Hz ligt)
Ik heb dat heel leuk eens in de praktijk mogen ervaren met het ontwerpen van de crossover voor mijn speakers. Ik kon op de frequentiegrafiek van het simulatieprograamaatje een bult van ongeveer 3-4 dB op 400Hz zien. Met het idee van "die pakken we later wel ff aan" heb ik dat filter opgebouwd en wat muziek gespeeld. Muziek van mijn favo zangeres: DIDO. Supergrappig en vaag: Ze klonk enorm verkouden
In dit geval is dus niet de Fs je beperkende factor (het is zelfs heel gunstig dat die zo laag ligt: dat betekend dat je zonder problemen op 300 Hz kan filteren, zonder last te krijgen van het resoneren van de "conus"), maar juist de maximale uitwijking (Xmax). Ik geloof dat die op iets van 0,5-1 mm ligt ofso (uit m'n hoofd). Nou niet bepaald een vet baskanonOp woensdag 06 maart 2002 13:44 schreef blissard het volgende:
Ik begreep door de res. freq. van 72 Hz dat ik ze wel lager kon filteren. Heb ik dat nou mis dan? en wat betreft dat bundelen: dat zal dan de reden zijn dat veel ontwerpen meerdere SW's per speaker inbouwen neem ik aan?
Meerdere units: inderdaad vanwege het bundelen.
/edit: mijn opmerking over de gevoeligheid klopte niet. Hier het stukje wat de ldsg erover te zeggen heeft:
Hier wordt gezegd dat de unit een Xmax heeft van 3,5 mm en daarom wel gescikt is om laag te filteren. Dat kan dan inderdaad.Vendor guidelines - Manger:
NOTE: Manger has recently announced that they will leave the DIY driver market, effective immediately (July, 2001). Some former distributors still carry Manger stock, but when the inventories are exhausted, that will be the end. I'll continue to list Manger in the LDSG until most inventories are close to exhaustion.
Manger is the premier DIY source of wide-range bending wave transducers, which they call MSW transducers. Using neodymium magnets, they are rated at maximum SPL's of 110 dB continuous or 116 dB short term.
Although Manger makes several models, only two are widely available. Each uses a dual VC - dual 16 ohm VC's for 8 ohm models, and dual 8 ohm VC's for 4 ohm models. In the LDSG, an "xx" in a MSW model number will be either "16" for 8 ohm models or "8" for 4 ohm models. The most common MSW drivers all use a black anodized finish although brushed aluminum is also available (only the black is listed in the LDSG). Although most Thiele-Small parameters are of limited use for bending wave transducers, it's worth noting that all models feature an Xmax of +/- 3.5 mm, allowing low order crossovers at the recommended crossover frequency of 170-200 Hz. view 1 view 2 response phase
The most commonly available variant is the W05/1,2.2.xx, a black anodized driver with a neodymium magnet and a rated sensitivity of 90 dB/W/m.
Maar ik wat ik veel lees hierover (op de basslist) is dat veel mensen preferen het ding wat hoger af te filteren (300-500 Hz) omdat ze merken dat daar de hoogweergave en de algemene geluidskwaliteit er enorm van toeneemt.
Lampje, bedankt voor je uitgebreide reactie. Begrijp nu dat ik
a. de speaker niet op 150 Hz kan (wil) filteren
b. dientegevolgen ik geen bandpass laag kan gebruiken
Beter is het te filteren op ong. 400 Hz.
Jammer, ik ben namelijk nogal fan van bandpass laag (ellipson rules) en dit leek mij een erg apart ontwerp worden. Nou ja, toch nog eens verder kijken
a. de speaker niet op 150 Hz kan (wil) filteren
b. dientegevolgen ik geen bandpass laag kan gebruiken
Beter is het te filteren op ong. 400 Hz.
Jammer, ik ben namelijk nogal fan van bandpass laag (ellipson rules) en dit leek mij een erg apart ontwerp worden. Nou ja, toch nog eens verder kijken
Pagina: 1