Voor de mensen die niet weten wat adaptive loadbalancing is (wat ik er onder versta / hoe ik het gebruik
) een kleine uitleg:
Je hebt een loadbalancer, deze haalt elke X seconden een file via http binnen waarin een getal staat. In mijn geval varieerd dit getal tussen de 0 en de 100.
Dit getal geeft de "load" aan van de server, waarbij 0 laag is en 100 een erg hoge load.
Mijn vraag nu is, wat is de beste berekening voor dit getal, welke waardes neem je mee, en welk gewicht geef je eraan.
Mijn initiele berekening:
Percentage gebruikte processortijd: gewicht 40
Percentage gebruikt geheugen: gewicht 30
Loadaverage * 10, met een max van 100: gewicht 30
Dus stel, een server heeft een CPU gebruik van 20%
Een geheugen gebruik van 60%
en een loadavg (over 1 minuut) van 0.19.
Het loadcijfer zou er dan als volgt uitzien:
20 * 40
60 * 30
1.9 * 30
--------- +
2657 / 100 = 27 (afgerond)
Nu is deze berekening gemaakt met bij schatting genomen gewichten en uitgaande van 3 waardes terwijl er meer te bedenken zijn (systeem-cpu gebruik, aantal openstaande connecties etc).
Terugkomend op mijn vraag:
Wat zijn de waardes waar je op moet letten
Welke gewichten geef je eraan
Dit met als doel de load op een webserver weer te geven in een betrouwbaarder cijfer dan alleen het load gemiddelde.
Je hebt een loadbalancer, deze haalt elke X seconden een file via http binnen waarin een getal staat. In mijn geval varieerd dit getal tussen de 0 en de 100.
Dit getal geeft de "load" aan van de server, waarbij 0 laag is en 100 een erg hoge load.
Mijn vraag nu is, wat is de beste berekening voor dit getal, welke waardes neem je mee, en welk gewicht geef je eraan.
Mijn initiele berekening:
Percentage gebruikte processortijd: gewicht 40
Percentage gebruikt geheugen: gewicht 30
Loadaverage * 10, met een max van 100: gewicht 30
Dus stel, een server heeft een CPU gebruik van 20%
Een geheugen gebruik van 60%
en een loadavg (over 1 minuut) van 0.19.
Het loadcijfer zou er dan als volgt uitzien:
20 * 40
60 * 30
1.9 * 30
--------- +
2657 / 100 = 27 (afgerond)
Nu is deze berekening gemaakt met bij schatting genomen gewichten en uitgaande van 3 waardes terwijl er meer te bedenken zijn (systeem-cpu gebruik, aantal openstaande connecties etc).
Terugkomend op mijn vraag:
Wat zijn de waardes waar je op moet letten
Welke gewichten geef je eraan
Dit met als doel de load op een webserver weer te geven in een betrouwbaarder cijfer dan alleen het load gemiddelde.
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan