Toon posts:

Asus A7V --> windows register errors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
systeeminfo:

Asus A7V, 1Ghz proc, WD ATA100 7200rpm hdd

geeft errors en verminkte systeembestanden bij opstarten, na aansluiten 80pins kabel. Bij 40pins geen problemen. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Getest zijn windows updates (98 se, wil ik nog ff niet vanaf), bios flash, alle pci kaarten eruit e.d., andere (IBM ATA100) harddisk, maar niets werkt.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Niet overclocked?

Processor wordt niet te warm neem ik aan?!

Verwijderd

Kabeltje vervangen

Verwijderd

Topicstarter
Processor is niet overklokt, kabels al een paar keer vervangen. Tests uitgevoerd met schone installatie e.d., maar nog geen resultaat. Ik draai momenteel met een 40pins kabel, maar elke 80pins gaat mis

• RSchellhorn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:33
Kabel verkeerd om??? >:)

Misschien bios upgraden??

Nog nooit van zo'n probleem gehoord, maar dit is het eerste wat me te binnen schiet...

Succes

"Ik heb zo veel soep gegeten, dat kan een mens niet aan. Ik heb zo veel soep gegeten, kan bijna niet meer staan. Ik zat daar maar te slurpen achter die grote kop en als ik bijna klaar was, dan schepten ze weer op!" (Hans Teeuwen)

Verwijderd

Topicstarter
Kabel verkeerd om |:( ?

waar zie je me voor aan? Ik heb 1,5 jaar lang op een TD gewerkt, pc's gebouwd en gerepareerd. Ik weet dus aardig wat van hardware af, maar dit gaat me net iets boven mn pet. Bios is al geupgrade naar nieuwste versie.

Leuk detail: afgelopen weekend 36 uur lang gecomputerd met een 40pins kabel aangesloten, geen problemen. Ik sluit thuis voor de test weer de 80 pins aan, binnen 3 uur was het weer mis na een reboot. Probleem doet zich alleen voor bij herstart of koude start van mn pc, nooit tijdens het werken. Toch blijf ik twijfelen over die ATA100 chip (promise controller), omdat ik met een 40pins kabel (waarbij mainboard terugstapt op DMA33) nooit problemen geeft.

Iemand nog een praktische tip, heb ik misschien nog iets over het hoofd gezien?

Groetz,

F1Slayer

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Heb ik andersom gehad. 80 pins wel, terug naar 40 pins, al mijn data verminkt. Misschien toch iets met de bug in de VIA chipset? Ik heb er in ieder geval nooit een oplossing voor gevonden. (behalve met mijn tengels van de wel werkende kabel afblijven dan :P)

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 12:23 schreef F1Slayer het volgende:
Leuk detail: afgelopen weekend 36 uur lang gecomputerd met een 40pins kabel aangesloten, geen problemen. Ik sluit thuis voor de test weer de 80 pins aan, binnen 3 uur was het weer mis na een reboot. Probleem doet zich alleen voor bij herstart of koude start van mn pc, nooit tijdens het werken.
Probleem met ACPI/shutdown in windows. Ik ben 99% zeker dat als je windows 2000 installed, binnen de 2 dagen je hele windows configuratie naar de ***** is dan.

Het probleem zit m in het feit dat je windows niet goed overweg kan of gaat met de combinatie IDE controller/harddisk eraan. Bij het shutdownen krijgen je harddisken te laat (of helemaal niet) het commando om hun buffers te flushen, met gevolg dat er bepaalde data half of helemaal niet weggeschreven raakt voor je pc uitvalt of reset.

Ikzelf heb het ondervonden op een KT133A systeem waarin een ZIP drive zat. Om die ZIP drive aan de praat te krijgen moest ik de VIA IDE drivers installeren (die aparte), en vanaf dan gaat het finaal de mist in. Aangezien het een Maxtor drive was heb ik dat probleem ook eens naar Maxtor gemailed, en van hen kreeg ik de bevestiging dat het niet aan die harddisk lag, maar aan de combinatie os/chipset/harddrive.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin het ook te geloven, xenoke. 2 dingen zijn wel vreemd. soms gaat hij al na een paar uur (lees paar keer koude start) de mist in, soms pas na 2 a 3 dagen normaal draaien en starten. Ook vreemd is dat de windows update niet heeft geholpen. Ik heb via windows update een paar patches gedownload die het te snel uitschakelen van de pc tegengaan. Hij wacht keurig 2 seconden voor de pc helemaal afsluit, maar dat lijkt niet te helpen. Ik heb nu een zelfde moederbord geleend van mn oude baas om een week uit te testen. Gisteravond omgebouwd, paar keer gestart, nog geen probleem gevonden, maar zegt nog niets. Over 5 dagen weet ik genoeg:). Ik zal hier mn testresultaten plaatsen; of kan ik die beter ergens anders doorgeven?

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 08:49
Ook al eens een andere HD gebruikt als test? Misschien gaat er wel iets mis met de HD als deze met een 80 pins kabel wordt aangesloten!

Verwijderd

Topicstarter
:(

lezen mensen eerdere posts nooit voor ze replyen?

/me ...Getest zijn windows updates (98 se, wil ik nog ff niet vanaf), bios flash, alle pci kaarten eruit e.d., andere (IBM ATA100) harddisk...

lijkt me duidelijk dat het NIET aan de harddisk, de insteekkaarten of de kabels ligt.

ook de voeding is inmiddels getest, levert geen schrikwekkende pieken/dalen op. Blijft het feit dattie pas maf deed vanaf gebruik van een 80pins kabel. Opmerkelijk is wel dat bij een search er talloze klachten over de A7V bekend zijn, maar geen enkele over deze. Ik heb btw nooit vastlopers, hoewel ik een fanatiek gamer ben 8-).

Ik hoop dat met vervanging van het moederbord mn probleem passé is.

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 12:23 schreef F1Slayer het volgende:
...
Iemand nog een praktische tip, heb ik misschien nog iets over het hoofd gezien?
...
Zoals je zelf al zegt: met 40 pins kabel geeft je systeem geen problemen, omdat je controller en hd dit detecteren en terugvallen op een lagere snelheid. Met 80 pins schakelt ie - als het goed is - over op UDMA100. Naast de kabel zijn echter andere storingsbronnen mogelijk die je signaal om zeep helpen. Aangezien je op een TD gewerkt hebt, zal ik maar niet vragen of je pc geaard is bijvoorbeeld? En of er andere (hoogfrequente) bronnen in de buurt van je pc staan?

Wat ik ook zou proberen, is handmatig de UDMA-modus instellen op 33 en 66 i.c.m. je 80 pins kabel en kijken of ie daar wel mee wil werken.

Verwijderd

Topicstarter
hmmz, sinds ik ben verhuist heb ik mijn pc niet meer geaard staan, ik ben nog aan't klussen om een leidinkje aan te leggen. Feit is wel dattie daarvoor op een geaard contact ook al dezelfde problemen gaf. Ik draai btw inmiddels al 2 dagen stabiel, komend weekend voer ik de laatste tests uit. Loopt mn pc na het weekend nog steeds zonder errors, dan lach ik mn oude werkgever 4kant uit dattie niet eerder mijn moederbord heeft vervangen. Ik heb hem een stuk of 5x getipt om een ander MB uit te testen, maar hij bleef beweren dat het een softwarefout was en heeft er ongeveer 8 werkuren ingestoken om dat te controleren. Overbodig te zeggen dattie nooit een softwarefout vond. Maandag laat ik weten of mijn mobo idd keduuk was of niet.

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 11:33 schreef F1Slayer het volgende:
hmmz, sinds ik ben verhuist heb ik mijn pc niet meer geaard staan, ik ben nog aan't klussen om een leidinkje aan te leggen. Feit is wel dattie daarvoor op een geaard contact ook al dezelfde problemen gaf. Ik draai btw inmiddels al 2 dagen stabiel, komend weekend voer ik de laatste tests uit. Loopt mn pc na het weekend nog steeds zonder errors, dan lach ik mn oude werkgever 4kant uit dattie niet eerder mijn moederbord heeft vervangen. Ik heb hem een stuk of 5x getipt om een ander MB uit te testen, maar hij bleef beweren dat het een softwarefout was en heeft er ongeveer 8 werkuren ingestoken om dat te controleren. Overbodig te zeggen dattie nooit een softwarefout vond. Maandag laat ik weten of mijn mobo idd keduuk was of niet.
Tja, dat heb je met werkgevers he... Maar goed, we horen het wel. :)

Verwijderd

Topicstarter
Test afgerond dit weekend, probleem lijkt definitief opgelost. Ik draai nu al een week stabiel en afgelopen weekend heb ik het kreng zo intensief gebruikt en herstart dat hij wel moest crashen onder het oude probleem, maar het nieuwe moederbord heeft het uitgehouden8-)

Dus wie register-errors e.d. heeft met een A7V heeft hier een oplossing

F1Slayer

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 12:41 schreef F1Slayer het volgende:
Test afgerond dit weekend, probleem lijkt definitief opgelost. Ik draai nu al een week stabiel en afgelopen weekend heb ik het kreng zo intensief gebruikt en herstart dat hij wel moest crashen onder het oude probleem, maar het nieuwe moederbord heeft het uitgehouden8-)

Dus wie register-errors e.d. heeft met een A7V heeft hier een oplossing

F1Slayer
Proficiat! :)
Pagina: 1