moederbord piept wat is dit probleem

Pagina: 1
Acties:

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 09:04

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
hallo,

tijdje terug was mijn pc kapot, ik had het vermoeden dat het de processor was, dus ik toch de pc maar ff weggebracht.... toen bleek inderdaad de proc. kapot en hebben ze me een nieuwe erin gezet.

ik start op alles gaat goed, zit ik een tijdje in windows (xp) begint opeens mijn moederbord te piepen, echt zo piep, piep, piep, dus snel en kort achter elkaar...

ik denk dus... er wordt hier iets te warm (heb niks overgeklokt overigens) dus ik naar bios en ff alles langzamer ingesteld, maar na tijdje in windows weer zelfde probleem (loopt overigens niet vast, begint te piepen en dan zet ik hem uit)

dus nu hij weer begon te piepen heb ik hem niet uitgezet maar gereboot en meteen in de bios opgestart en eens naar de temperatuur gaan kijken:
mb iets van 28 graden en proc ongeveer 38 (wordt ook niet warmer als ik tijdje kijk :) )

dus ik mb boekje (nieuw asus mb, weet zo niet welk precies zit nu op werk) er maar eens op nageslagen, en bij die pieptoon vind ie volgens het boekje geen DRAM???? nou ja aangezien xp gewoon opstart vind ie dus wel wat, maar ik dus ff ander geheugen erin geduwd als test, xp start op, het piepen blijft nu langer uit, maar uiteindelijk hetzelfde liedje.... wat kan dit toch zijn?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:16

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
4 mogelijkheden
1= geheugen is brak (hij boot wel een stuk en dan later piep)
2= Foute BIOS instellingen (check die dus na)
3= boot hem eens kaal en kijk wat die dan doet)
4= Mobo is brak (dit kan als bovenstaande niet werkt)

Tweakers Discord

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 11:22 schreef tweakduke het volgende:
4 mogelijkheden
1= geheugen is brak (hij boot wel een stuk en dan later piep)
2= Foute BIOS instellingen (check die dus na)
3= boot hem eens kaal en kijk wat die dan doet)
4= Mobo is brak (dit kan als bovenstaande niet werkt)
bij 2: hoe bedoel je dit???? kan ik dit testen door default instellingen te herladen?

bij 3: wat bedoel je met kaal? zonder geluidskaart, netwerkkaart enzo? dus alleen videokaart, mb en proc?

• thomasfilius
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 16:35

thomasfilius

zappaeske strapatsen

Volgens mij is dat gepiep een waarschuwing van de BIOS dat je CPU te warm is. Bij veel BIOSen is het 'piep'-level *D in te stellen, misschien dat ie bij jou te laag staat.

Verder heb ik wel eens een soortgelijk probleem gehad bij een klant. Bleek achteraf dat de voeding te klein was, door een combinatie van een AOpen mobo en ASUS AGP videokaart (staan er bekend om).

Watch out where the huskies go an' don't you eat that yellow snow!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 11:28 schreef thomasfilius het volgende:
Volgens mij is dat gepiep een waarschuwing van de BIOS dat je CPU te warm is. Bij veel BIOSen is het 'piep'-level *D in te stellen, misschien dat ie bij jou te laag staat.

Verder heb ik wel eens een soortgelijk probleem gehad bij een klant. Bleek achteraf dat de voeding te klein was, door een combinatie van een AOpen mobo en ASUS AGP videokaart (staan er bekend om).
gaat ie dan ook piepen? voorheen (2 jaar terug) had ik ook een te 'kleine' voeding, toen hing alles zich spontaan op

ik heb nu inderdaad een asus gforce2 pro 64 mb erin liggen, maar wat is te weinig voeding, ik heb 300w, moet toch genoeg zijn???

en ja volgens de bios temperaturen wordt er niks te warm..

en ja om nog ff op die voeding terug te komen.... gisteren zat ik een half uur te werken, dus gewoon wat programmeren en icq-en, begint ie opeens te piepen, kan toch niet opeens na 30min te weinig voeding hebben?

• thomasfilius
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 16:35

thomasfilius

zappaeske strapatsen

ik heb nu inderdaad een asus gforce2 pro 64 mb erin liggen, maar wat is te weinig voeding, ik heb 300w, moet toch genoeg zijn???
Inprincipe is dat ruim voldoende maar als jij nog een hele rij HDD's of een TV-tuner kaart er in hebt kan het krap worden.
en ja volgens de bios temperaturen wordt er niks te warm..
Misschien is je mobo wel gaar, heb je al in de BIOS gekeken bij welke temp. hij een waaschuwing geeft?
en ja om nog ff op die voeding terug te komen.... gisteren zat ik een half uur te werken, dus gewoon wat programmeren en icq-en, begint ie opeens te piepen, kan toch niet opeens na 30min te weinig voeding hebben?
Ik weet niet hoe dat komt maar was bij die klant ook. Na een uur of wat begon hij pas te piepen. Maaruuh.... ik gok dat het een temp.probleem is dus:

Of mobo is kaas
Of temp. meting klopt niet.

Watch out where the huskies go an' don't you eat that yellow snow!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
alee kaarten eruit en dan weer proberen (niet je videokaart natuurlijk) als ie dan weer begint te piepen zit het waaarschijnlijk in je mobo

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 11:39 schreef thomasfilius het volgende:

[..]

Inprincipe is dat ruim voldoende maar als jij nog een hele rij HDD's of een TV-tuner kaart er in hebt kan het krap worden.
[..]

Misschien is je mobo wel gaar, heb je al in de BIOS gekeken bij welke temp. hij een waaschuwing geeft?
[..]

Ik weet niet hoe dat komt maar was bij die klant ook. Na een uur of wat begon hij pas te piepen. Maaruuh.... ik gok dat het een temp.probleem is dus:

Of mobo is kaas
Of temp. meting klopt niet.
antwoorden:
zooi in pc:
2 hd's , dvd speler en cdwriter :) en netwerkkaart en geluidskaart

temp:
mb zit ongeveer op 28 en proc op 38 graden

klote zooi, maar ja heb geloof ik nog garantie op mb dus maar eens kijken, wel klote dit zeg :(
Pagina: 1