Op woensdag 06 maart 2002 12:39 schreef TrailBlazer het volgende:
IK heb dus echt de ballen verstand van DHMTL javascript lukt wel alleen die style shgeets heb ik nooit helemaal begrepeg
Stylesheets zijn niet zo moeilijk. DHTML is een combinatie van javascript, html en css en is wel een stukje moeilijker, ook al snap je javascript prima. Ligt hem gewoon in het feit dat een objectmodel helemaal kennen niet gemakkelijk is, zeker als je dan ook nog crossbrowser applicaties moet schrijven.
Verder kan ik vertellen dat op
www.brainjar.com een prachtig menu staat, dat trouwens op een iets andere manier werkt dan dat hier waarschijnlijk de bedoeling is. In dat menu namelijk moet eerst worden geklikt alvorens een menu zichtbaar wordt, en dat maakt ook meteen een hele andere programmeerstructuur nodig (die in mijn ogen simpeler is).
Maar de tip die Bosmonster gaf kun je hier zeker bij gebruiken, verander in dat menu van brainjar de onclick event naar onmouseover en verander een aantal functies. Hier is het dus nodig om de timer in te bouwen. Verder kan ook het stukje code wat er voor zorgt dat het menu verdwijnt zodra je erbuiten klikt verdwijnen, dit gebeurt namelijk automatisch zodra je met timers werkt.
Owja, het is ook belangrijk dat als je met meerdere menu's naast elkaar werkt, je de ene direct laat verdwijnen zodra er een volgende tevoorschijn komt.
Dus bij een onmouseover moet je ook controleren of er reeds een menu is opengeklapt. Hiervan kun je dus ook de timer uitschakelen en het menu per direct laten verdwijnen met
code:
1
| document.getElementById('menudiv').style.visibility="hidden"; |
Deze methode werkt trouwens niet in Netscape idd (versie 4). Komt omdat getElementById daarin niet wordt ondersteund. Gebruik daarvoor in de plaats:
code:
1
| document.layers.all.menudiv.style.visibility = "hidden"; |
Al kan ik je niet garanderen dat dat laatste werkt, omdat de CSS ondersteuning in NS4 ook nogal slecht is. Mocht je er toch niet uitkomen, probeer dan eens wat scripts op
www.hotscripts.com, of kijk bijvoorbeeld naar het menu van
www.tweakers.net.
Succes!