Toon posts:

Waarom kan een raket niet in de zon vliegen?

Pagina: 1
Acties:
  • 580 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik en een paar vrienden hebben een soort weddenschap met onze natuurkunde f-uur leraar (:)). Als wij hem kunnen vertellen waaorm een raket niet in de zon kan vliegen trakteert hij ons op ijs :9~.
En aangezien er hier een heleboel slimme mensen rondlopen zou ik graag wel eens wat antwoorden willen.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Omdat hij als verdampt/verbrand is voordat ie in de buurt komt....

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Op woensdag 06 maart 2002 10:30 schreef Negcreep het volgende:
Ik en een paar vrienden hebben een soort weddenschap met onze natuurkunde f-uur leraar (:)). Als wij hem kunnen vertellen waaorm een raket niet in de zon kan vliegen trakteert hij ons op ijs :9~.
En aangezien er hier een heleboel slimme mensen rondlopen zou ik graag wel eens wat antwoorden willen.
Verdien je wel ijs als je dit zelf niet kan verzinnen?

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:28

BM

Moderator Spielerij
Heeft dat niet iets te maken met de samenstelling van de kern van de zon?
Denk dat je bij deze vraag de hitti buiten beschouwing kan laten, dat ligt te veel voor de hand :)
VOlgens mij is de weerstand oid van al die stuff in de kern te klein om in te kunnen vliegen.

Zou kunnen dat het complete onzin is, maar ik zeg ook maar wat :9

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-12 12:50
Idd! Dit is wel een beetje lame. Kom eerst zelf 'ns met suggesties!

Verwijderd

Straks ben je uren bezig met het antwoord achterhalen, en na al dat gepieker, alleen maar voor een ijsje?! :?

Maar bedoel je een raket in de kern van de zon neerzetten, op naar de zon toe laten vliegen?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op woensdag 06 maart 2002 10:34 schreef SpeedAddict het volgende:
Heeft dat niet iets te maken met de samenstelling van de kern van de zon?
Denk dat je bij deze vraag de hitti buiten beschouwing kan laten, dat ligt te veel voor de hand :)
VOlgens mij is de weerstand oid van al die stuff in de kern te klein om in te kunnen vliegen.

Zou kunnen dat het complete onzin is, maar ik zeg ook maar wat :9
Toch moet je wel aan die hitte denken.
Wij hebben het over temperaturen die metaal laten verdampen. :P
Zelfs al zou je zo snel gaan als het licht, volgens mij zal de raket omgezet worden in plasma. (ik ben geen scheikundige, dus dit weet ik niet) :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
We zijn er met zn 4en al 3 maanden over aan het denken. En ja, je moet buiten beschouwing laten dat hij neit in de buurt kan komen omdat hij toch verbrandt.
Onze enige (lees: minst onzinnige) theorie die we bedacht hebben is dat door de aantrekkingskracht van de planeten enzo het onmogelijk is om hem er heen te sturen omdat hij wordt aangetrokken door andere planeten.

Ik vraag natuurlijk niet voor niets hulp aan jullie...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 10:37 schreef ·°|(V)ayDay|°· het volgende:
Straks ben je uren bezig met het antwoord achterhalen, en na al dat gepieker, alleen maar voor een ijsje?! :?
Het is geen ijsje, maar lekker bakijs :9~. Maar daar gaat het natuurlijk niet alleen om...

Verwijderd

Het gaat om de eer! ik snap het! 8-)
was bij mij vroeger ook een hype om leraren voor het blok te zetten.

Verwijderd

Volgens mij verbrand de raket niet, de raket heeft geen voldoende energie om het tot de zon te halen hoor...

reken maar uit hoeveel benzin je ongeveer nodig hebt om een raket naar de zon te zien krijgen, laat staan naar de maan al...

Dus volgens mij red een raket het nooit...

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Op woensdag 06 maart 2002 10:39 schreef Negcreep het volgende:
We zijn er met zn 4en al 3 maanden over aan het denken. En ja, je moet buiten beschouwing laten dat hij neit in de buurt kan komen omdat hij toch verbrandt.
Onze enige (lees: minst onzinnige) theorie die we bedacht hebben is dat door de aantrekkingskracht van de planeten enzo het onmogelijk is om hem er heen te sturen omdat hij wordt aangetrokken door andere planeten.

Dat niet, dan nog eerder technische mankementen door erg hoge stralingsenergie.

Bij een 'zonnestorm' (solarflare) stoot de zon ook (relatief weinig) deeltjes de ruimte in. Op het moment dat die de aarde bereiken veroorzaken ze behalve het noorderlicht ook wel eens schade aan satelieten en electrische app. Kan me voorstellen dat als je dichterbij komt deze staling dusdanig hoog wordt dat je je apparatuur er niet meer tegen kan beschermen.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op woensdag 06 maart 2002 10:44 schreef Scizo het volgende:

reken maar uit hoeveel benzin je ongeveer nodig hebt om een raket naar de zon te zien krijgen, laat staan naar de maan al...
Volgens mij is dat gelijk :P

de betaler vervuilt

• itsme
  • Niet online
Makkelijk ...

Zoals je weet stoord een zonnevlam satalieten.

Als je een raket naar de zon stuurd met al die electrische delen worden deze ook gestoord, gevolg; kapotte raket.

De electrische apperatuur in de raket wordt dus verstoord, zelfs al voordat de hitte een kans heeft.

Nothing to see here

• Platypussy
  • Laatst online: 09-12 12:50
Als je een schip hebt met een krachtveld dat zowel bestand is tegen extreme temperaturen, als tegen enorme druk, en de straling dan moet je volgens mij een heel eind komen.
Koop wel genoeg zonnebrandcreme voor het geval dat het niet lukt...

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Volgens mij verbrand de raket niet, de raket heeft geen voldoende energie om het tot de zon te halen hoor...

Tuurlijk wel, als je eenmaal buiten de dampkring bent heb je relatief weinig extra nodig om de goede richting in te blijven gaan.

Of zou de zon zoveel deeltjes uitstralen dat je moeite moet doen om daar tegenin te 'reizen'

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 10:45 schreef RobzQ het volgende:

[..]

Swieepie wil een type diploma halen.. dan kan hij sneller posten.. Ik denk ook aan de SolarFlair theorie.

(p.s. poster mag ook wel eens een weddenschap met leraar NL aan gaan.)

• itsme
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 10:45 schreef RobzQ het volgende:

[..]

Bij een 'zonnestorm' (solarflare) stoot de zon ook (relatief weinig) deeltjes de ruimte in. Op het moment dat die de aarde bereiken veroorzaken ze behalve het noorderlicht ook wel eens schade aan satelieten en electrische app. Kan me voorstellen dat als je dichterbij komt deze staling dusdanig hoog wordt dat je je apparatuur er niet meer tegen kan beschermen.
Damn net te laat ;(

Nothing to see here

• itsme
  • Niet online

Al eens van zonne-energie gehoord :?

Nothing to see here

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Waar hebben we het eigenlijk over?
Ooit hebben wij de brandstof en de middelen om lange afstanden te overbruggen in de ruimte, maar dan nog kunnen wij de zon niet bereiken.

Straling en temperatuur zijn de voornaamste redenen die de raket weerhouden van een retourtje zon. :)
Ga maar een stof ontwikkelen die bestand is tegen een temperatuur van een paar miljoen Celvin, dat gaat niemand lukken. :P

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Waarschijnlijk omdat,
1.) De hitte van de zon de raket zou doen smelten, en de brandstof doen ontploffen.
2.) De contstante (nuclieure :?) ontploffingen van de zon de raket zouden raken, voordat hij de zon kan bereiken.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 29-11 13:38

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De zon heeft een dusdanig sterk zwaartekrachtveld dat je er heus wel vanzelf naar wordt toegesleurd als je er eenmaal in de buurt komt - daar gaat de druk van de zonnestraling niets aan veranderen. Het enige wat ik kan bedenken is dat het nogal lastig is om te voorkomen dat je in een baan om de zon komt ipv in de zon zelf, maar met wat bijsturen moet dat ook wel lukken?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
De afstand naar de zon is relatief klein als je het vergelijkt met de afstand tot de verste planeten in ons zonnestelsel. Een ruimteschip als de Voyager moet dus ook de zon wel kunnen halen en wordt inderdaad alleen maar geholpen door de zwaartekracht van de zon. Als je de goede koers uitzet moet het eenvoudig zijn om een groot object als de zon niet te missen.

Echter al miljoenen kilometers voor het bereiken van de zon zal het ruimteschip door de hitte gereduceerd worden tot een wolk gas. Als het 'oppervlak' van de zon wordt bereikt gaat dit gas over in plasma.

Verwijderd

en hoe zit het met de dichtheid op de zon. Is die niet zo hoog dat de raket gereduceerd wordt tot niets?? Ik weet niet hoor, maar om die gassen bij elkaar te houden is een hele grote druk dichtheid/zwaartekracht nodig. Landen kun je zowieso niet, want er is geen kern!!

Verwijderd

Zoek op internet eens (ik ben de URL kwijt) naar reizen op warp speed. Dat gewauwel in Star Trek en zo is namelijk wel degelijk onderbouwd tegenwoordig.

Volgens mij red je het wel als je gaat reizen op warp speed. (Je reist dan in je eigen ruimtebel)

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 10:49
Dat er niet voldoende brandstof zou zijn is onzin aangezien de zwaartekracht met je mee werkt hoef je helemaal niet veel energie te hebben om in de zon te komen.

Het zou kunnen dat je raket word weg geblazen door de zonnewind maar ik denk dat de dichtheid van die wind daar niet hoog genoeg voor is.

De buitenste lagen van de zon zijn heel heet maar daar is maar een hele lage druk. Dus daar kan de raket wel doorheen vliegen als je hem goed beschermt.

Daarna heb je een stuk wat minder heet is maar waar het magneetveld het probleem is. Daar zou je raket uitelkaar getrokken worden door de magnetische krachten.

Daarna word de dichtheid gewoon te hoog en word het ook veel te heet. Dan smeld je raket en komt hij niet meer vooruit.

Als ik jou was zou ik op het magneetveld gokken. Dat is wel zoiets waarvan je leraar verwacht dat je er niet op komt.

• Gnoom
  • Laatst online: 18-06-2024
Op woensdag 06 maart 2002 11:56 schreef polydipsia het volgende:
en hoe zit het met de dichtheid op de zon. Is die niet zo hoog dat de raket gereduceerd wordt tot niets??
Nou, niets lijkt me overdreven, de zon is nog steeds geen zwart gat hoor, en als de raket tot niets gereduceert zou worden, waarom de gassen dan niet?
Ik weet niet hoor, maar om die gassen bij elkaar te houden is een hele grote druk dichtheid/zwaartekracht nodig.
Om gassen op zich bij elkaar te houden valt de benodigde zwaartekracht wel mee hoor, ik denk dat je zelf wel doorhebt dat je nog steeds kan ademen.
Landen kun je zowieso niet, want er is geen kern!!
Klopt: de zon heeft geen kern, dus dat waar iedereen over praat, en waar kernfusie plaatsvind bestaat eigenlijk helemaal niet, het is gewoon verzonnen. Eigenlijk straalt de zon namelijk helemaal geen warmte uit, en eigenlijk is het hele idee van een zon maar onzin.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Een raket kan best naar de zon vliegen hoor. Alleen: wat heeft het voor nut? Hij bereikt de zon wel maar blijft natuurlijk niet heel. Geen mens die zin heeft hier geld in te steken.

Verwijderd

Je zou misschien zelf een sterk magneetveld rond je raket kunnen maken om te zorgen dat het plasma van de zon niet in aanraking komt met je raket. Een soort binnenste buiten gekeerde fusiereactor.

• Virgol
Een raket kan best naar de zon vliegen hoor. Alleen: wat heeft het voor nut? Hij bereikt de zon wel maar blijft natuurlijk niet heel. Geen mens die zin heeft hier geld in te steken.
Het heeft wel degelijk nut. Er zijn zelfs al verschillende raketen naar de zon gevlogen die onderzoek hebben gedaan aan de bovenste lagen van de zon.
Klopt: de zon heeft geen kern, dus dat waar iedereen over praat, en waar kernfusie plaatsvind bestaat eigenlijk helemaal niet, het is gewoon verzonnen. Eigenlijk straalt de zon namelijk helemaal geen warmte uit, en eigenlijk is het hele idee van een zon maar onzin.
Tuurlijk heeft de zon een kern. Waar dacht jij dan dat al die aliens vandaan komen??

• MSalters
  • Laatst online: 10-12 14:13
Op woensdag 06 maart 2002 13:43 schreef wieikke het volgende:
Je zou misschien zelf een sterk magneetveld rond je raket kunnen maken om te zorgen dat het plasma van de zon niet in aanraking komt met je raket.
Werkt niet. Ga maar na: Neem een veldlijn van het magnetisch veld rondom je ruimteschip. Ergens moet die lijn door je schip(magneet) gaan. Een elektrisch geladen deeltje circkelt daaromheen -> kan je schip raken.

In een tokamak werkt het doordat de stroom door het midden van de donut stroomt, en het plasms daaromheen draait.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Dit is een beetje een vreemde vraag?

Waarom kun je niet naar de zon, als je de warmte van de zon buiten beschouwing laat? Maar hoe moet je die warmte precies buiten beschouwing laten? Een 'koude' zon zal ook geen, of iig een veel zwakker, magneetveld hebben. Zonnewind zul je dan ook geen last van hebben.

Ik denk dat je de oplossing gewoon hierin moet zoeken: Je wordt verpletterd door de gravitionele krachten. Het zwaartekrachtsveld van de zon is zo sterk dat je je tanden ongeveer ter hoogte van je tenen zult terugvinden, iets wat mij niet gezond lijkt.

En dan is er natuurlijk nog de druk in de zon. De zon heeft weliswaar geen vaste kern, maar de druk in de kern is wel degelijk zo hoog dat je meer kans hebt om door een solide rotswand heen te vliegen.

Denk dat dat al redenen genoeg zijn.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Ik denk dat het niet lukt omdat:

-Het te warm is ( maar dit mocht niet als rede tellen )

-Alle apparatuur uitvalt vanwege de straling die de zon uitstraalt.

-De druk te groot wordt. ( stel je voor als je bijna bij de kern bent hoeveel kilo (newton?? gebruik ik de juiste eenheden, grootheden?? verbeter me svp) gas er dan wel niet op je raket drukt )

-Er een te grote dichtheid bij de kern is. Je moet dan wel heel veel energie en een heel sterk ruimteschip nodig hebben om je erdoor heen te duwen.

mischien zijn er nog meer redenen maar als je dit nou allemaal aan je leraar vertelt kan die je geen ongelijk geven denk ik.

• Zerveza
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Ik denk dat de electromagnetische straling die vrijkomt bij een solarflare als een EMP zal werken.... alle electronica van de raket zal geroosterd worden.
(hoe ze daar in startrek aan ontsnappen is nog onbekend!)

Dit zal al zeer snel gebeuren.. Zelfs bij een simpel reisje naar de maan is je electronica onderheving aan de gevolgen van zulke solarflares...

En toch denk ik dat brandstof een rolletje zal spelen... er is niet veel brandstof nodig om bij te sturen.. maar er zal wel degelijk bijgestuurd moeten worden (niet alleen de zwaartekracht van de zon maar ook van andere planeten zullen werken) Er zal best vaak bijgestuurd moeten worden.. het is namelijk best een eindje naar de zon...

Dus ik denk dat de raket stuurloos is voordat hij de allesvernietigende warmte tegemoet treed....

Maar we hebben het over een natuurkunde leeraar die deze vraag stelt aan een stel scholieren.. ik denk dat we het veel simpeler en logischer moeten zoeken..

Post ook het antwoord.. ik ben wel benieuwd!

• Diadem

Diadem

fossiel

Ik heb het even opgezocht. Voor de zon geldt: g = 2.74 x 102 m s-2. Als je over het 'zonneoppervlak' rond zou lopen zou je dus 27 aardse g's ondervinden. Een goed getraint iemand kan in een speciaal ontworpen drukpak hoogstens een keer 9 g aan, voor korte perioden. 27 g is voor iedereen onmiddelijk dodelijk.

Zolang je maar naar de zon blijft vallen heb je geen probleem, in vrij val ondervind je geen g krachten. Echter elke vrij val moet een keer eindigen...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

je moet eerst door de corona vd zon heen (buitenste atmosfeer) dat heeft een temperatuur van vele miljoenen graden.
dan het oppervlak vd zon: ca 6000 graden.
dan de zwaartkracht vd zon: ca 2000 G
en dan de druk binnenin de zon : heel erg veel

een ruimteschip bouwen wat daar tegen bestand is, is op het moment technisch niet haalbaar.

• RMYuma
  • Laatst online: 07-11 13:52

RMYuma

The disguise is complete!

Wat lees ik hier allemaal: "Je moet buiten beschouwing laten dat het bouwmateriaal van de raket smelt of zelfs sublimeert".

Wat een hoop onzin allemaal!! Tja zo kan ik alles wel buiten beschouwing laten! >:)

Maar nu effe serieus, mijn eigen ideeën:

Wat zijn de oorzaken die van belang zijn:
* te weinig brandstof? > nee, want eenmaal gelanceerd in de ruimte heb je zo goed als geen wrijving of weerstand. Dus zet die raket eenmalig in beweging richting de zon, en hij zal met dezelfde snelheid door blijven zoeven.
* zonnewind en straling? > Mogelijk. Zonnewind bestaat uit hele kleine deeltjes die door de zon uitgestoten worden. Deze zonnewind zorgt er voor, dat de staart van een komeet altijd van de zon af staat. Zonnewind kan samen met straling voor een hoop storing zorgen in elektrische of mechanische apparatuur.
* dichtheid van de zon? > Ook mogelijk. De zon is een ster, wat inhoudt, dat het een enorm grote bol gas is, die waterstof in helium omzet. Als alle waterstof op is, wordt het helium omgezet in weer een ander element, tot deze reactie bij ijzer is aangekomen. IJzer kan via kernfusie niet verder omgezet worden. Daarom is ijzer het laatste stadium van een ster. Nu kan het zo zijn, dat dit ijzer al in beetjes aangemaakt wordt op dit moment, waardoor de dichtheid nu al (te) hoog is in de kern.
* druk in de zon? > Ook mogelijk. In de kern van de zon is de druk enorm hoog. Dit zorgt ervoor, dat de kern van de zon vrij ondoordringbaar is. De raket zou helemaal in elkaar gedrukt worden bij zo'n hoge druk.

Laat het maar weten of het ijs lekker was! (Het is toch wel chocolade-ijs met chocosaus?) :9

| Specs Aurora24 | My music |

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op woensdag 06 maart 2002 15:27 schreef The_Prince_of_Mu het volgende:
* dichtheid van de zon? > Ook mogelijk. De zon is een ster, wat inhoudt, dat het een enorm grote bol gas is, die waterstof in helium omzet. Als alle waterstof op is, wordt het helium omgezet in weer een ander element, tot deze reactie bij ijzer is aangekomen. IJzer kan via kernfusie niet verder omgezet worden. Daarom is ijzer het laatste stadium van een ster. Nu kan het zo zijn, dat dit ijzer al in beetjes aangemaakt wordt op dit moment, waardoor de dichtheid nu al (te) hoog is in de kern.
Niet bij de zon, hoor. Die is daarvoor niet zwaar genoeg. Het stopt bij helium.

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

[b]Op woensdag 06 maart 2002 15:27 schreef * zonnewind en straling? > Mogelijk. Zonnewind bestaat uit hele kleine deeltjes die door de zon uitgestoten worden. Deze zonnewind zorgt er voor, dat de staart van een komeet altijd van de zon af staat. Zonnewind kan samen met straling voor een hoop storing zorgen in elektrische of mechanische apparatuur.
Hoe gaat een zonnewind mechanische apparatuur beinvloeden??

Hier is inmiddels een discussie opgelaaid over dit onderwerp.. en zeker over het electronisch vs. mechanisch gebeuren. Ik hoor net dat de Russen in de koude oorlog MIG's hebbent ontworpen zonder electronica, dus puur mechanisch. Geen transistoren maar lampen, net als in oude radios. Waardoor het magnetische puls verhaal geelimineerd mag worden.

Wel is het zo dat de zonnewinden een grote invloed zullen hebben... daar zal de oplossing gezocht moeten worden

Verwijderd

de druk is gewoon te groot... een raket ontwerpen die aan die druk weerstaat is gewoon onmogelijk. 14 miljoen graden kelvin (geschatte temp van de kern) is ook genoeg om de moleculen van welk metaal je schip ook gemaakt is te doen uiteenvallen in vrije deeltjes... het materiaal houdt dan letterlijk op te bestaan

edit:

en natuurlijk is het onzin om te zeggen dat er teveel aantrekkingskracht van planeten zou zijn of dat er niet genoeg brandstof zou zijn... er zijn al sondes naar mercurius en naar de zon gestuurd... zo dicht bij de zon is het eerder een kunst om NIET in de zon te vliegen dan ernaast lijkt het me ;-)

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 14:11 schreef MSalters het volgende:
Werkt niet. Ga maar na: Neem een veldlijn van het magnetisch veld rondom je ruimteschip. Ergens moet die lijn door je schip(magneet) gaan. Een elektrisch geladen deeltje circkelt daaromheen -> kan je schip raken.

In een tokamak werkt het doordat de stroom door het midden van de donut stroomt, en het plasms daaromheen draait.
Je zou misschien een elektromagneet in je schip kunnen zetten en dat een gat door je schip heenmaken zodat de deeltjes erdoorheen kunnen. Dus dat je schip eigenlijk een hele grote elektromagneet is zonder kern.

Verwijderd

goh, ik moest ineens aan de scifi koelingslaser denken.
weet iemand of dat nou een alleen maar een grappig idee was, of werkt het ook?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Als we buiten beschouwing laten dat de zon heet is, massa heeft en überhaupt bestaat, kan je nooit met een raket de zon in vliegen ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Diadem

Diadem

fossiel

Op zich is er een manier om je af te schermen tegen de hitte van de zon. Elk bestaand materiaal smelt natuurlijk, dat is duidelijk.

Bij kernfusieonderzoek verhit men ook materie tot vergelijkbare temperatuur en druk als in de kern van de zon. Deze materie kan men opsluiten in een magnetischveld.

Ik weet niet zeker, maar het lijkt mij mogelijk dit op te draaien, dus materie buiten te houden door een magnetisch veld.

Je moet dan wel ergens een flinke powerbron vandaan halen...

En je hebt nog steeds het probleem dat je je te pletter vliegt ;) Zelfs als je magneetveld sterk genoeg is is de vertraging die je krijgt als je tegen de zon aanvliegt zo groot dat je niet in het schipt wilt zitten.

Verwijderd

Ging het hier niet om een raket? Of die dan bemand of onbemand is maakt natuurlijk dan niet uit.
Hoe zit het eigenlijk als je een stortregen van raketten stuurt, allemaal met een temperatuur dichtbij 0 Kelvin en van belachelijk zware metalen? Zou er van, zeg 10.000 raketten zo groot als de stad Utrecht, niet ééntje overblijven die tot het zonne-oppervlak kan doordringen?
Het gaat hier toch om een hypothetisch geval.
By the way, zodra je de aardse stratosfeer uit bent hoef je toch maar richting de zon te wijzen om erheen gezogen te worden?

Is dat ijs trouwens op water- of melkbasis? }:O

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Zelfs een enkele raket haalt het oppervlak van de zon nog wel hoor. Alleen veel verder komt hij niet. De corona mag dan miljoenen graden heet zijn, maar hij is zo ijl dat hij niet in staat is je raket noemenswaard op te warmen. Vergelijk het maar met de oven waarin je net een pizza hebt gebakken: de temperatuur is er 300 graden, maar je kunt er rustig je hand insteken.

Verwijderd

Wat is het probleem dán???

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:34

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Žvlie·gen

I {onov.ww.}
1 zich door de lucht voortbewegen
2 (van tijd) snel voorbijgaan
3 zich zeer snel voortbewegen, verwijderen => snellen
4 (van zaken die aan één einde vastzitten) wapperen
5 [bouwk.] vooroverhellen (van gebouwen)
II {ov.ww.}
1 (personen of zaken) door de lucht vervoeren, per vliegtuig brengen
2 [ook abs.] (een vliegtuig) besturen
3 door 'vliegen' in zekere toestand brengen
Bron : http://www.vandale.nl
Er is geen lucht, dus er is geen sprake van 'vliegen' de raket verplaatst zich dus de zon in

Verwijderd

Wow. That's it. That's firkin' IT man!!! Briljant!

Hier is je ijs, Negcreep! Smiley is een held.

• MSalters
  • Laatst online: 10-12 14:13
Op woensdag 06 maart 2002 18:16 schreef wieikke het volgende:

[..]

Je zou misschien een elektromagneet in je schip kunnen zetten en dat een gat door je schip heenmaken zodat de deeltjes erdoorheen kunnen. Dus dat je schip eigenlijk een hele grote elektromagneet is zonder kern.
Nee, dan moeten de deeltjes van een kant komen. De deeltjes die van een andere kant komen worden de andere kant afgebogen, dus recht je schip in.
code:
1
2
3
   __     __
  /  \   /  \
  \__/   \__/

Als je naar zo'n donut vorm kijkt dan zie je dat het magnetisch veld inderdaad rondom de hele donut kan lopen als de stroom door de donut loopt. Geladen deeltjes die van boven komen worden loodrecht op het scherm afgebogen ( dus 50% naar jouw toe ). Maar daar zit dus een ander stuk van je schip.
En neutronen kun je al helemaal niet afbuigen op die manier.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog iets vergeten te vermelden. We hadden het om een of andere vage reden over het sturen van radioactief afval met een raket naar de zon als dumpplaats. Maar toen zei hij dat het niet mogelijk om een raket naar de zon te laten vliegen, en het had niet met brandstof of hitte te maken...

• Virgol
Ik ben nog iets vergeten te vermelden. We hadden het om een of andere vage reden over het sturen van radioactief afval met een raket naar de zon als dumpplaats. Maar toen zei hij dat het niet mogelijk om een raket naar de zon te laten vliegen, en het had niet met brandstof of hitte te maken...
Maar dat is een heel ander verhaal. Naar de zon vliegen is niet hetzelfde als in de zon vliegen.....

En naar de zon vliegen kan zeker wel. Er vallen heel vaak kleine rotsblokken in de zon. Alleen verdampen die lang voordat ze de zon berijken.

Er zijn ook plannen om een sataliet genaamd solar probe vlak langs de zon te laten vliegen maar die moet juist niet in de zon verdwijnen.

Ik denk dat het heel goed mogelijk is om een sataliet naar de zon te laten vliegen. Ik begin een beetje te denken dat jij je leraan gewoon niet goed begrepen hebt.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op donderdag 07 maart 2002 19:33 schreef Negcreep het volgende:
De reden dat dit plan niet doorging is tweeledig: In de eerste plaats is er nog altijd een aanzienlijke kans op mislukking van de lancering. Dit zou tot een enorme radioactieve besmetting leiden. In de tweede plaats kost het erg veel brandstof om bij de zon te komen. Als je het spul veilig kunt lanceren kun je het beter in een hoge baan om de aarde brengen. Veel goedkoper, net zo veilig. Maar een raket zou best naar de zon kunnen vliegen.

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 19:33 schreef Negcreep het volgende:
Ze maakten al zo'n heibel over de lancering (en fly-by) van de Huygens sonde, die 9 kilo plutonium aan boord had. Bedenk maar eens hoeveel heibel ze gaan schoppen over een raket volgestouwd met een paar ton radio-actief afval.

Overigens heeft polaris gelijk, het is economisch ook niet interessant. Je kan hooguit 2 ton (weet ik niet precies) lanceren naar ontsnappingssnelheid. Dat kost dus een behoorlijk duitje als je al dat radio-actief afval zo wil kwijt raken. Is het toch goedkoper (iig op de korte termijn...) om het gewoon in een betonnen bunker te stoppen.

• Diadem

Diadem

fossiel

Ik moet er echt niet aan denken wat er gebeurd als een grote raket vol radioactief afval 'boem' zegt. En die kans is weliswaar niet zo groot meer, maar nog altijd aanwezig.

En mijn god, de ramp is dan vele malen groter dan Tjernobiel. Je hebt dan het dan over een wereldwijde nucleaire fallout. Natuurlijk geen dodelijke fallout, maar wel genoeg om (wereldwijd) de sterfte aan kanker te verdubbelen, om maar eens iets te noemen.

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

maar ik denk niet dat een Natuurkunde docent zich zal bekommeren om sociale aspecten van zo'n probleem.. ik denk toch dat we het meer in de quasi wetenschappelijke hoek moeten zoeken..

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12 11:17
Waarom kan een raket niet in de aarde vliegen?
Een raket kan wel naar de zon vliegen, maar waarschijnlijk is dan na verloop van tijd de raket niet meer, vanwege bepaalde temperaturen.

Verwijderd

Hmmm misschien toch maar even een multifasisch schild ontwikkelen zoals in Startrek :9

Verwijderd

Als je een warmtebron in een koude omgeving plaatst, krijg je "opstijgende" lucht. Warme lucht zet uit en zal proberen weg te stromen naar koudere plekken. De sterkte van deze stroming is afhankelijk van de verschiltemperatuur. Als deze verschiltemperatuur erg groot wordt, kan er een extreme luchtstroming ontstaan. Ik kan me voorstellen dat je daardoor niet in de buurt van de zon kan komen.

Verder wordt er telkens gezegd dat de zon zo'n enorme zwaartekracht heeft. Waardoor kan het dan toch dat de zon continu aan gewicht verliest? Hij wordt met de seconde minder zwaar. :?

Verwijderd

Stel je bouwt een raket van materiaal dat elke warmte kan weerstaan.. dan NOG kun je 'm niet in de zon schieten.

Waarom? Vrij eenvoudig, de voortstuwing van een raket is gebaseerd op een principe waarbij de omgeving kouder moet zijn dan het verbrandingsproduct vd. motor.

Dat werkt dus niet op de zon.

//edit
sterker nog, als de omgevingstemperatuur warmer is dan het verbrandingsproduct lijkt het mij niet ondenkbaar dat de voortstuwing omdraait, oftewel de raket _in_.. --> exit raket

//edit 2
ik leg het denk ik niet helemaal goed uit. De voortstuwing van een raket is gebaseerd op het innemen van koude lucht en die snel opwarmen dmv. verbranding. Daardoor zet de lucht uit en krijg je voortstuwing. Op de zon neem je lucht in die zo warm is dat ie niet verder op te warmen is --> geen voortstuwing.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:07

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verder wordt er telkens gezegd dat de zon zo'n enorme zwaartekracht heeft. Waardoor kan het dan toch dat de zon continu aan gewicht verliest? Hij wordt met de seconde minder zwaar.
In ieder geval verdwijnt er energie die eigenlijk in de massa zat in de vorm van licht en warmte. En die kunnen gewoon weg van de zon, zwaartekracht of niet (goed, licht is nog een beetje speciaal, maar dat doet er even niet toe).
//edit 2
ik leg het denk ik niet helemaal goed uit. De voortstuwing van een raket is gebaseerd op het innemen van koude lucht en die snel opwarmen dmv. verbranding. Daardoor zet de lucht uit en krijg je voortstuwing. Op de zon neem je lucht in die zo warm is dat ie niet verder op te warmen is --> geen voortstuwing.
Welke lucht denk jij dat een raket gebruikt? Buiten onze atmosfeer vind je vrij weinig van het mengsel van zuurstof, waterstof en stikstof dat wij 'lucht' noemen :) . Raketten nemen voor hun voortstuwing hun eigen zuurstof mee, die je natuurlijk zou kunnen koelen zodat het niet spontaan ontleedt van de hoge temperatuur bij en in de zon.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• tec
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Welke lucht :?

Verwijderd

natuurlijk, op de zon neem je geen lucht in.. maar het argument wat ik aanvoerde blijft bestaan..

je neemt dus je eigen lucht mee. Je zou die dan moeten koelen, waarvoor naarmate je dichter bij de zon komt je meer energie nodig hebt, dus je wilt meer verbranding, waarvoor je meer zuurstof nodig hebt, waardoor je meer moet koelen..

enz.

Verwijderd

De laatste keer dat ik een ruimtewandeling maakte was 't er best wel luchtledig--> geen weerstand. m.a.w. je hebt geen brandstof meer nodig op het moment dat je ontsnapt bent van de aarde. Hoogstens een paar ton om te sturen. Het gebrek aan lucht (weerstand) en de zwaartekracht van de zon doen de rest.

Verwijderd

hallo allemaal
ik lees een hoop leuke dingen hier. Maar volgens mij vergeten we iets. Het is maar een klein dingetje hoor.

Een raket kan pas vliegen als er brandstof en zuurstof aanwezig is. Brandstof niet nodig om uit te leggen maar zuurstof wel. De motor van de raket wordt heet en moet afgekoelt worden, maar een raket ( ff buitenbeschouwing of de zon te heet is om de raket te laten lanceren) moet goed worden afgekoelt en hoe dichter hij bij de zon komt hoe meer hij afgekoelt moet worden om nog voort te kunnen vliegen anders vliegt de motor in de fik.

Dat betekent dus dat de raket zoveel zuurstof mee moet dragen dat er een veel zwaardere motor moet komen en de combinatie daar van is eigenlijk niet mogelijk(grotere motor -> meer zuurstof). Het is dus gewoon onmogelijk. :)

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 17:02
Ik dacht eigenlijk ook meer aan de solarflares. Er is altijd een redelijk constante stroom supergeladen deeltjes op weg naar aarde. Soms meer dan anders, zoals die lichten in het noorden. Maar die deeltjes hebben ook een massa, en aangezien de raket geen aandrijving nodig heeft volgens jullie, wordt ie enorm afgeremd. Omdat het zoveel deeltjes zijn. Ik denk dat ie uit elkaar zou vallen....

Verwijderd

ik zal wel niet de eerste zijn die hierop reageert...
sjonge wat een onzin staat hier man.
Ten eerste zal de raket wel degelijk verbranden, weet je wel hoe heet het is op de zon? En het kost helemaal geen energie (na het passeren van de dampkring) om daar te komen, omdat er geen tegenwerkende krachten zijn in het heelal.

Verwijderd

Over wat voor raket hebben we het??? gewoon normale raketten die er nu ook zijn?? met een normale verbrandingsmoter?

Dan is het toch heel simpel... de oppervlakte van de zon is het heetst geloof iets van een paar miljoen graden... wij hebben geen materialen die bij die temperatuur nog een vaste vorm kunnen behouden... dus al ruim voordat die bij de zon is, is die verdampt...

Ander probleem is de aantrekkingskracht van de zon, die te hoog is waardoor het schip ook nog eens uit elkaar wordt getrokken...

NOg een probleem is de hoge EM straling, waardoor alle electronica ontregeld zou raken, overbelast en waarschijnlijk kapot gaat

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 15:16 schreef -KOD- het volgende:

[..]

Over wat voor raket hebben we het??? gewoon normale raketten die er nu ook zijn?? met een normale verbrandingsmoter?

Dan is het toch heel simpel... de oppervlakte van de zon is het heetst geloof iets van een paar miljoen graden... wij hebben geen materialen die bij die temperatuur nog een vaste vorm kunnen behouden... dus al ruim voordat die bij de zon is, is die verdampt...

Ander probleem is de aantrekkingskracht van de zon, die te hoog is waardoor het schip ook nog eens uit elkaar wordt getrokken...

NOg een probleem is de hoge EM straling, waardoor alle electronica ontregeld zou raken, overbelast en waarschijnlijk kapot gaat
'k Denk dat die temperatuur niet zo erg is omdat de corona van de Zon erg ijl is, zodanig dat de warmte nauwelijks geleidt wordt. Maar eens het oppervlak bereikt...

Die zwaartekracht zal zo geen probleem opleveren, 't is geen zwat gat, hé!

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 15:21 schreef TweakFreaker het volgende:

[..]

'k Denk dat die temperatuur niet zo erg is omdat de corona van de Zon erg ijl is, zodanig dat de warmte nauwelijks geleidt wordt.
Zullen we jou voor de grap met een vlieger dan oplaten in een Solar Flame :D kijken of het warm is :)

Maar de lucht mag wel ijl zijn... maar je komt nog steeds deeltjes tegen van miljoenen graden die zullen direct door de romp heen branden... waarna het schip zal exploderen door overdruk, of zuurstof wat explodeert...
Maar eens het oppervlak bereikt...

Die zwaartekracht zal zo geen probleem opleveren, 't is geen zwat gat, hé!
nee het is geen zwart gat... maar de enorme zwaartekracht zal zijn tol eisen van het schip... dan heb je dus zo een zware raket nodig, waardoor door de huidig toegepaste technieken de raket niet eens meer omhoog kan komen...

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

stomme vraag, maar ik zie het natuurkundige hier niet echt van in :)

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 10:39 schreef Negcreep het volgende:

Ok het verbranden buiten beschouwing laten. Dat de elektro gefried wordt door straling dan zeker ook. De raket zal ongetwijfeld aan de druk bezwijken maar daarvoor moet ie eerst de zon invliegen en gevraagd wordt waarom dat in eerste instantie al niet kan....
De zon straalt enorm veel enegie uit. Als die engergie tegen de raket aanbost wordt deze als het ware teruggestuwd. De vraag is dan of dit effect sterker is dan de zwaartekracht en het moment van de raket. Hangt van de samenstelling van de raket af lijkt me.

• Bec80
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01 20:25
De enigste energie die je nodig heb om naar de zon te "vliegen" is de energie om de zwaarte kracht van de aarde te doorbreken (om dus van de aarde af te komen).
Volgens de wet van Noton gaat iets in rust meet een 1 parige beweging.
In de ruimte is er geen lucht en dus is de raket in rust. De raket wordt aangetrokken door de zon.
Er is geen tot weinig energie nodig om naar de zon tegaan vanuit de ruimte.
Satelieten gebruiken ook maar heel weinig energie om in de baan om de aarde te blijven.
Dus energie kan het probleem niet zijn.
Schiet gewoon een raket met nix de ruimte in en hij gaat vanzelf naar de zon

Verwijderd

Ik heb het antwoord volgens mij al gelezen, zie Jaded.
De zon straalt fotonen uit.
Deze fotonen hebben wel geen rustmassa maar wel een impuls.
De impuls van een foton is:
p=hc/lamda
met
h constante van Planck,
c lichtsnelheid,
en lambda de golflengte van het foton.
Als deze op het ruimte schip botsen, treedt er impus overdracht op.
Stel je voor dat het foton loodrecht op het ruimte schip botst.en met een tegengestlde impuls terugvliegt.
Dan is de impuls overdracht 2*p
Dit heeft een snelheidvermindering tot gevolg van het ruimteschip:
delta v = 2*p/m_ruimteschip.
Waarschijnlijk is het aantal fotonen zo hoog dat de snelheid van een ruimteschip 0 wordt of zelfs negatief.
Het schip wordt dus terug geblazen door de zonnewind.

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:58
Ten eerste omdat er nog geen raket is die die afstand kan overbruggen. en ten tweede omdat de huls van de raket niet tegen die hitte kan.

Maar theoretisch is het wel mogelijk als je maar een goeie hitte-resistente huls hebt *D

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Op woensdag 13 maart 2002 13:40 schreef Rexcore het volgende:
Ten eerste omdat er nog geen raket is die die afstand kan overbruggen. en ten tweede omdat de huls van de raket niet tegen die hitte kan.

Maar theoretisch is het wel mogelijk als je maar een goeie hitte-resistente huls hebt *D
De voyager sondes zijn inmiddels al het zonnestelsel uit... maar goed... :) Doh! :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Maar zou het theoretisch mogelijk zijn??? Ik denk het eigenlijk wel. Praktisch moeten we nagenoeg iets onmogelijks verzinnen, maar niet alleen dat mag het uitgangspunt zijn...

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

hezik schreef:
je neemt dus je eigen lucht mee. Je zou die dan moeten koelen, waarvoor naarmate je dichter bij de zon komt je meer energie nodig hebt, dus je wilt meer verbranding, waarvoor je meer zuurstof nodig hebt, waardoor je meer moet koelen..
Goed, de raket explodeert dus door uitzetting van de meegenomen gassen lang voordat de raket zelf smelt. Als je echter de raket met een rotvaart op de zon afstuurt, kan deze wel knallen, maar heeft de gaswolk (en overige rommel) nog steeds een impuls richting de zon en aangezien er geen wrijving is zal het dus alsnog allemaal netjes de zon in verdwijnen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

En wat is nu eigenlijk het antwoord van deze illustere natuurkundeleraar. Een vraag die 4 pagina's met hersenspinsels oplevert op een tech forum verdient toch wel een antwoord!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Het kan niet :7

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Ik heb het antwoord volgens mij al gelezen, zie Jaded.
De zon straalt fotonen uit.
Deze fotonen hebben wel geen rustmassa maar wel een impuls.
De impuls van een foton is:
p=hc/lamda
met
h constante van Planck,
c lichtsnelheid,
en lambda de golflengte van het foton.
Als deze op het ruimte schip botsen, treedt er impus overdracht op.
Stel je voor dat het foton loodrecht op het ruimte schip botst.en met een tegengestlde impuls terugvliegt.
Dan is de impuls overdracht 2*p
Dit heeft een snelheidvermindering tot gevolg van het ruimteschip:
delta v = 2*p/m_ruimteschip.
Waarschijnlijk is het aantal fotonen zo hoog dat de snelheid van een ruimteschip 0 wordt of zelfs negatief.
Het schip wordt dus terug geblazen door de zonnewind.
Dat zal wel meevallen :) naarmate het schip dichter bij de zon komt vangt het meer fotonen op - Als R de afstand ruimteschip - zon is, neemt de intensiteit van het licht toe met 1/oppervlakte van de bol met straal R, dus met een factor 1/R^2 (en nog wat voor mijn verhaal irrelevante constantes natuurlijk). De gravitatiekracht op het ruimteschip neemt echter ook toe met een factor 1/R^2 (Fg(r)=-GMm/R^2). Dus de toenemende druk van fotonen uit de zon wordt gecompenseerd door een toenemende gravitatiekracht naarmate je de zon dichter nadert. En aangezien de zwaartekracht zowiezo vele malen groter is dan de druk van de zonnewind, mag je die verwaarlozen.

• Jaded
Op zaterdag 16 maart 2002 16:39 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Dat zal wel meevallen :) naarmate het schip dichter bij de zon komt vangt het meer fotonen op - Als R de afstand ruimteschip - zon is, neemt de intensiteit van het licht toe met 1/oppervlakte van de bol met straal R, dus met een factor 1/R^2 (en nog wat voor mijn verhaal irrelevante constantes natuurlijk). De gravitatiekracht op het ruimteschip neemt echter ook toe met een factor 1/R^2 (Fg(r)=-GMm/R^2). Dus de toenemende druk van fotonen uit de zon wordt gecompenseerd door een toenemende gravitatiekracht naarmate je de zon dichter nadert. En aangezien de zwaartekracht zowiezo vele malen groter is dan de druk van de zonnewind, mag je die verwaarlozen.
Worden de krachten niet gewoon te groot ? Zoals ik al zei wordt ie volgens mij uiteengereten door die krachten. De kraccht van de zonnewind drukt alleen op de voorkant en misschien een beetje aan de zijkant. De aantrekkingskracht echter op het hele schip. De voorkant wordt dus weggeduwt en de achterkant niet. Het schip wordt volgens mij dan in elkaar gedrukt.

Verwijderd

volgens mij ben jij(topic starter) een beetje beetgenomen

kun jij bewijzen dat een raket de zon wel/niet in zou kunnen vliegen nu of aldanniet in de toekomst?
nee!

• Jaded
Op zondag 17 maart 2002 01:15 schreef MetalMaupio het volgende:
volgens mij ben jij(topic starter) een beetje beetgenomen

kun jij bewijzen dat een raket de zon wel/niet in zou kunnen vliegen nu of aldanniet in de toekomst?
nee!
Het gaat er niet om of je het kunt bewijzen. We zijn nu theoretisch bezig.

• FreakR
  • Laatst online: 10:28
Volgens mij had m'n ANW leraar dit laatst nog ff verteld :)

Maargoed als ik jullie hier zo bezig zie zal dat wel iets anders geweest zijn :)

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

• RMYuma

RMYuma

polaris schreef op 06 maart 2002 @ 16:13:
[...]

Niet bij de zon, hoor. Die is daarvoor niet zwaar genoeg. Het stopt bij helium.
Als chemicus mag ik wel zeggen, dat het hier dus niet stopt! Waterstof wordt namelijk omgezet in Helium, en uiteindelijk stopt deze reeks bij IJzer. IJzer is namelijk niet verder te fuseren door kernfusie.

Het is echter zo, dat het hoofdproces in de zon momenteel nog steeds de omzetting van Waterstofkernen in Heliumkernen.

• Macros
  • Laatst online: 21-11 11:06

Macros

I'm watching...

De topicstarter is beetgenomen door iemand ja. Het makkelijkst object in ons zonnestelsel om in te vliegen (na de aarde, vliegtuigen crashen immers vaak genoeg) is de zon.
Met een degelijk hitteschild van spiegelmateriaal kom je best ver, en als je ook nog een vol gas vooruit geeft ga je nog harder en kom je nog verder de zon in.
De corona is miloenen graden, maar ook heel erg ijl, dus daar kom je wel doorheen. Het oppervlak van de zon is maar een aantal duizend graden. Ongeveer even heet als je met een spaceshuttle door de atmosfeer gaat terug naar de aarde (iig ongeveer dezelfde magnitude).
Oftewel, als je een speciale zonneraket ontwerpt kan je denk ik zelfs 'crashen' op de zon zonder voordat je hem berijkt verdampt te zijn.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:57
Volgens mij zien jullie de snelheid over het hoofd.
ALs je op aarde naar beneden vlat versnel je (redelijk afgeremt door de luchtwrijvind), naar de zon toe vliegen is in principe naar de zon toe vallen.
Oftewel je blijft als maar versnellen omdat je nergens door wordt afgeremd, op een gegeven moment is je snelheid zo hoog dat je raket he niet meer zo leuk vind. om het maar even simpel te zeggen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Niakmo
  • Laatst online: 10-02-2024
Is het niet dat kometen altijd naar de zon toe gaan??? En ze komen ook altoijd terug na een verloop van tijd dus ze gaan niet naar de zon maar ze botsen niet want hij komt terug dus worden ze als ze dicheterbij komen weer afgestoten?? :?

Verwijderd

Het lijkt me eerder een strikvraag, "waarom kan een raket niet in de zon vliegen?"
Een raket kan toch ook niet in de aarde (rond)vliegen en aangezien het om een ruimtevaartuig gaat is het geeneens vliegen.....tja wat doet dit eigenlijk op w&l.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Volgens mij heeft Bramiozo gelijk. Het gaat hier waarschijnlijk om het feit dat de zon in principe een gaswolk is, en dan om de vraag "waarom kan een raket niet in de zon vliegen". De vraag die hierboven aan de orde wordt gesteld, is "waarom kan een raket de zon niet invliegen". Zoals onderhand fatsoenlijk aangetoond, is het eenvoudig om een raket te bouwen die richting zon vliegt en daar een mooie vuurdood vindt. Een beetje in de zon rondvliegen is daarentegen niet mogelijk (zelfs als de dichtheid laag genoeg is, wat niet het geval is) omdat de samenstelling van de materie daar niet meer op de in de rakettenbouw gangbare componenten (protonen, electronen, dat soort spul) berust. In een plasmakern zoals de zon die heeft, bestaan die namelijk niet.

Overigens vind ik de stelling van je leraar dat je van plasma geen raketten kan bouwen wel tamelijk bevooroordeeld, maar ik heb in het geheel niks om hem daarin tegen te spreken - met de nu beschikbare technische inzichten is dat idd. niet mogelijk.

edit:
|:( weer eens niet naar het datumverloop gekeken. Het was wel een informatieve kick, Prince_of_Mu, maar niet echt een handige. Wat erger is: ik heb de hele draad gelezen en de topicstarter geeft nergens aan of het lospeuteren van dat ijs gelukt is :(

[ Voor 0% gewijzigd door Rataplan op 16-08-2002 13:41 . Reden: dit topic is ouououd! ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• RMYuma

RMYuma

Macros schreef op 16 augustus 2002 @ 11:19:
...
De corona is miloenen graden, maar ook heel erg ijl, dus daar kom je wel doorheen. Het oppervlak van de zon is maar een aantal duizend graden. Ongeveer even heet als je met een spaceshuttle door de atmosfeer gaat terug naar de aarde (iig ongeveer dezelfde magnitude).
Oftewel, als je een speciale zonneraket ontwerpt kan je denk ik zelfs 'crashen' op de zon zonder voordat je hem berijkt verdampt te zijn.
Maar dan ben je er nog niet! Het oppervlak mag dan misschien wel enkele duizenden graden zijn, maar binnenin is het toch andere koek! De oppervlakte- temperatuur bedraagt ongeveer 6000 graden Celcius, terwijl de temperatuur in de kern rond de 15 miljoen graden Celcius ligt.

( zie ook http://www.astronova.nl/zonnestelsel/zon/zon.html )

Daar is toch geen enkel vast materiaal tegen bestand. Het metaal zou spontaan sublimeren.

• Diadem

Diadem

fossiel

Ik wil je er graag op wijzen dat het op GoT niet echt de bedoeling is dat je threads van al vele maanden oud zomaar omhoog gaat 'schoppen'.

Discussies gaan na een tijdje dood omdat niemand meer echt geïnteresseerd is. Dit is heel normaal, en het opnieuw tot leven wekken van zo'n discussie wekt normaal gesproken alleen maar irritatie.

Als je echt een hele goede bijdrage hebt, een revolutionair nieuw inzicht in het onderwerp, dan kan het de moeite waard zijn. Maar dat was jouw post bepaald niet, en in zo'n geval liever niet dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 maart 2002 @ 10:44:

omdat er in de ruimte geen wrijvingsweerstand is (bvb met lucht en met het wegoppervlak), hoeft de raket niet voortdurend aangedreven te worden.

je zal alleen aan de zwaartekracht vd aarde moeten ontsnappen en zorgen dat je binnen de zwaartekracht vd zon komt. daar is niet zoveel brandstof voor nodig.
daarna kan je de motor uit zetten, en je valt dan vanzelf richting zon.

dan krijg je als eerste met het corona te maken; de 'atmosfeer' vd zon, met een temperatuur van vele miljoenen graden. we hebben geen materialen die tegen zo'n temperatuur betand zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 maart 2002 @ 15:16:
[...]

Dan is het toch heel simpel... de oppervlakte van de zon is het heetst geloof iets van een paar miljoen graden...
het oppervlak vd zon is 'maar' zo'n 6000 graden. het corona vd zon is een paar miljoen graden.

• SirBlade
  • Laatst online: 11-12 13:51
Krijg je als je in de buurt van de zon komt niet last van hetzelfde spagetti-efect als bij zwarte gaten, nl: de voorkant van de raket zal harder versnellen dan de achterkant, waardoor hij wordt uitgerekt en uiteindelijk daaraan bezwijkt?

Verwijderd

nuttig? die verbetering is al een keer of 5 gegeven, 5 maanden geleden.

bovendien lijkt het me vrij duidelijk dat die natuurkundeleraar gewoon een droogkloot met wat woordenkennis was, en dat je niet kan vliegen in de zon.

En onderworpen aan de druk binnenin de zon zal het gevaarte nog nauwelijks raket genoemd kunnen worden, eerder 'metalen pannenkoek' :z
de temperatuur buiten beschouwing gelaten dus...

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Waarom kun je niet vliegen, maar wel liggen in de zon? ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Om de zon in te kunnen vliegen moet je weten waar de grens van de zon ligt. Die is niet aan te geven.
Pagina: 1