Kopieeren voor gevorderden in excel

Pagina: 1
Acties:
  • 2.224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-08-2021
Ik moet iets heel simpels honderden keren kopieeren in excel
maar het gaat niet zoals ik wil. Heronder is een rij cellen als voorbeeld.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 enz -->

Nou staanverderop in het spreadsheet formules die ze per 2 optellen. Uitkomsten van de formule:

3 7 11 enz -->
Dus

3=1+2
7=3+4
11=5+6

Nou wil ik deze formule naar rechts doortrekken, maar dat gaat niet. Bij het eerste vakje gaat het goed maar bij de volgende telt hij 2+3 daarna 3+4 daarna 4+5.

ALs er geen manier is ben ik dagen bezig om ze te maken.

|:( |:( |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31869

Ik heb even wat geprobeerd:

je maakt dus de volgende cellen:
1 2 3 4 5 6 7

met steeds onder de cel van het eerste getal wat je op wil tellen de formule:

1 2 3 4 5 6 ....enz
=A1+B1 =C1+D1 =E1+F1 ....enz

Nu moet je de 2e rij selecteren, maar niet meteen doortrekken.

Je selecteerd de 2e rij en kopieerd hem. Nu sla je een cel over en plak onder die cel (in dit geval de 7.)
Nu slaat excel netjes steeds eentje over en telt hij het wel goed op.......

Ik zal zo even een voorbeeldbestandje op inet zetten voor het geval het nog niet duidelijk is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier is het voorbeeldbestandje:

http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1852168410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
Ik vind het knap gevonden, maar het is onmogelijk voor mij om steeds een cel over te slaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoezo.......?
Je begint met dat eerste stukje, dan plak je er een stukje aan, selecteer je dat, kopiëer je dat, plak je enz. enz.

Zo groeit je stukje om te plakken dus kwadratisch ofzo.

Je gaat dus op een gegeven moment met een heel groot stuk plakken en knippen.

Als de indeling van het bestand het onmogelijk maakt, dan zou je de waarden kunnen exporteren naar een ander bestand waar je wel een cel kunt overslaan en de uikomsten dan weer importeren in het oude bestand.

Of maak even een voorbeeldbestandje met dezelfde opmaak als die jij hebt in je bestand, misschien is er wel een andere manier........dat weet ik zo niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
Je vinding is prachtig maar de gegevens die corresponderen met 1 2 3 4 5 --> enz staan op een ander blad en het is onmogelijk dat ik steeds een regel oversla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44947

Je kan ook, in de onderste rij, die dus de formules en de lege cellen bevat, de eerste vier cellen selecteren (dus in het voorbeeld van ISSIS cellen a5 t/m d5 en die naar rechts trekken.

Als je geen cellen over kan slaan, kan je wel proberen de eerste drie formules met de hand te maken, deze allemaal selecteren en dan slepen, bij de meeste spreadsheets gaat het dan wel goed.

<edit> Als je even een voorbeeldbestandje upload (bevat toch geen vertrouwelijke gegevens hoop ik) dan kijk ik er even naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
ik ben een aardig groentje op het gebied van qathering.tweakers.net hoe upload ik? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik volg even het voorbeeld van ISSIS:
Ga naar http://www.endoria.net/upload/ , browse naar het bestandje, druk op "versturen" en kopieer de URL naar dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandiman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 13:56

sandiman

Conquest is Paradise

ff snel geprobeerd:

maak de bovenste rij gewoon zoals je gdaan hebt dus:
1 2 3 4 5 enz

daaronder voeg je de eerste 2 cellen samen (dus die onder de 1 en de 2) daarna met de rechtermuisknop naar rechts slepen en dan voor opmaak doorvoeren kiezen.

dan in de eerste samengevoegde cel dit invullen: A1+B1 en dit gewoon naar rechts doortrekken, KLAAR :)

/edit
als je deze rij op een ander blad wilt hebben kun je daar gewoon een verwijzing van maken en die doortrekken. dus:

=blad1!A2

Als ik op de start-knop druk dan gaat ie uit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
Ik heb het voorbeeld geplaatst.
Het is nu alleen zaak om het weer in normale cellen te krijgen. Dit verpest mijn hele opmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee ik kom er niet uit.......
Je zou eventueel als het om een éénmalige berekening gaat de data uit de samengevoegde cellen (die je doorgetrokken hebt) kunnen kopiëren en op een ander blad met plakken speciaal alleen de getallen dus niet de functie plakken.
Dan worden echter je waarden niet geupdated als je later iets veranderd.

Sorry, ik kan er echt niet opkomen........
Ik zal er nog even over nadenken, misschien schiet me straks ineens iets te binnen..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De cellen terug op normale grootte is simpel:
selecteer ze, kies format cells, alignment, dan "merge cells" uitvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kom er ook niet uit. Je krijgt Excel gewoon niet zo ver dat het steeds een getal overslaat bij het kopieren van de formule... (tenzij je de optie van lege cellen ertussen gebruikt, dan is het simpel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
Lekker opgelet pollo, maar dan zit er overal weer een lege cel tussen.
Ik zou weer een verwijzing kunnen maken naar de cellen ISSIS, maar dan heb ik ergens weer een rare regel tussenstaan. Zelf denk ik dat er nog wel een andere oplossing is. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okee, en als je nou kiest voor de oplossing met de lege cellen, in een TIJDELIJKE regel ergens, dan alles doortrekken etc.
Daarna m.b.v. CTRL toets alle lege cellen aanklikken, Edit Delete Shift Cells left, dan weer kopieren naar de goede regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
En dat 800x De gegevens wijzigen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkB
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Volgens mij is het mij gelukt. Eerst transponeer je de tabel (ik hoop niet dat dit een probleem is). Vervolgens selecteer je de 1e <b>4</b> cellen, dubbelklik op de cel rechtsonderin en dan heb je wat je wil hebben (tenminste bij mij :P )
Hopelijk kun je hier wat mee :?

De oude crew... helemaal zo slecht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
Het klinkt goed, maar kun je een iets preciezere uitleg geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans.Solo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-07 09:00

Hans.Solo

Tank n00bje :P

Hmmmm...

Als je nou de oneven nummers eens in kolom A neerploft en de even nummers in kolom B en dan in kolom C zegt dattie daar A+B moet doen, dan heb je volgens mij gewoon wat je hebben moet of ben ik nu gewoon simpel bezig?

99 bugs in the code , 99 bugs in the code
Take on down and patch it up...
117 bugs in the code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
Je bent simpel bezig.
Ik kan niet tegen mijn baas zeggen:'kijk steeds in 3 vakjes verder daar staat het totaal van het eerste en het tweede vakje'. Ook staan de gegevens die opgeteld moeten worden niet op hetzelfde blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkB
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 14:44 schreef killerflappy het volgende:
Het klinkt goed, maar kun je een iets preciezere uitleg geven?
je "moet" in mijn geval de tabel omdraaien dus ipv naast elkaar de cijfers plaatsen, plaats je ze onder elkaar.
|1||3|
|2|| |
|3||7|
|4|| |

Selecteer de 1e 4 cellen waarin de formule staat. Door te dubbelklikken op het vierkantje rechtsonderin van het geselecteerde gebied worden de waardes naar beneden doorberekent. Hopelijk is dit iets duidelijker :)

De oude crew... helemaal zo slecht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
Het is leuk maar ik mot geen lege cellen ertussen!!!
|:(
Pagina: 1