Toon posts:

Novell & win2000

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na meer dan 10 jaar hobbie, automatisering, heb ik van mijn hobbie mijn werk gemaakt.

Ik ben sinds enkele dagen systeembeherder bij een bedrijf die met 2 novell servers werken.

Ivm met data opslag (tekort) problemen was ervoor gekozen om over te gaan op een windows 2000 server EN ivm nieuwe applicaties die alleen draaien vanuit NT netwerk (bv exact).

Ik heb aangegeven dat ik de voorkeur heb om een win2000 server naast de 2 bestaande novell servers te zetten.
ipv het direct vervangen van de servers.

de tree van het novell netwerk ziet er bijvoorbeeld zo uit:
naam
naam.server1 (novell server 1)
naam.server2 (novell server 2)

Mijn eerste vraag is hoe de AD op de win2000 server in te stellen. zodat er 3 applicatie servers/fileservers in het netwerk door de werkstations benaderd kunnen worden.

Aangezien ik geen ervaring heb met novell vraag ik of iemand mij wat meer info kan geven waarop te letten.

Many thanks 4 your reply

Verwijderd

Hier op mijn werk werken we met NT4/NT5 en novell 3.1/ novell 5.

Naar mijn weten moet je op de workstations die je op de NT machines wilt hangen gewoon de client voor microsoft networks installeren. Hier op de standaard pc's zit alleen de Novell client, en daarmee kom je dus niet op de NT bakken ;).

Daar moet dus de Microsoft Client voor op geinstalleerd worden.

Hoop dat je hier iets aan hebt, ik ben geen NCA :(

edit:

welkom op GoT ;)
nieuwe user sinds vandaag :)

Verwijderd

Topicstarter
@ vwk
klopt.

Op de windows werkstations draait inderdaad momenteel aleen novell client. Als de de NT5.0 server in de lucht is zal er op die werkstations ook MS client eraan toe geveogd worden die toegang moeten krijgen tot de NT fileserver.
(hoewel win2k prof werkstations alleen het netware protocol nodig hebben)

De vraag die ik stelde had meer betrekking op het installeren Active Dir. van de NT 5.0 server zodat er met 1 domein naam gewerkt kan worden (als dit mogelij is) en niet configureren van de werkstations.

Thanks voor je reactie :)

Verwijderd

Denk dat je daar een hele klus aan gaat krijgen. IVM de 2 novell servers.

1 novell server kan je eventueel koppelen aan je server, tenminste dat heb ik op school geleerd :)

maar ik denk dat ik het stukje over meer servers perongeluk gemist heb :)

Verwijderd

NetWare tips & tricks:
http://www.oostindie.com/

Ik heb het hier ff aan de Novell-admins gevraagd, maar die denken dat het nog niet zo makkelijk gaat, AD is hetzelfde als NDS bij Novell.

En waarom wil je geen Novell servers? Hier hebben we er een stuk of 20, in een organisatie met een paar duizend man, ook kleinere servers enzo.
Wat ik bedoel, wat heeft jou er toe bewogen om voor Win2k Server te kiezen?

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Het is idd niet zo makkelijk, hebben hier hetzelfde probleem. Nieuwe 2000 servers maar ook nog data die op de oude Novell bakken staan. Wat je kan doen is de login naam van 2000 hetzelfde maken als die van novell. Dan installeer je client for netware en for microsoft network. Primair inloggen op 2000 en dan logt hij als het goed is ook door op novell en kan je ze allebei bereiken.

There is no art to find the minds construction in the face

Verwijderd

Op windows 2000 server kun je alleen Exact met MSsql en de database zetten. Communicatie via TCP/IP, de werkstation upgraden naar Windows 2000 (dit werkt beter met exact). Op de werkstation zul je moeten inloggen via de novell client op de windows 2000 server.

Aangezien Windows 2000 veel trager is dan novell, kun je de overige applicaties beter op 1 novell server zetten. (zowel data als programma). De backup kun je dan 's avonds op de windows 2000 server doen, zowell novell als 2000, met selectie van bepaalde directories.

Let wel op dat Exact een zeer snelle server nodig heeft en beter werkt met Windows 2000 (zowel server als workstation) dan NT workstation.

:)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Edirectory gebruiken dan krijg je op die 2000 bakken ook nds en zie je ze gewoon als nds server en kun je er met je novell gebruikers direct op aanmelden (je kan dus een NDS maken op een 2000 server) en met accountmanager laat je ACtive Directory Synchroniseren met NDS (zie Novell.com)

Verwijderd

Topicstarter
thanks voor de reacties ik moet hier verder mee aan de slag kunnen. Genoeg nieuw leesvoer :))

@vwk
Nieuwe versie van Exact is de reden voor een win2000 server.

@sarsi
Van MSsql daar was ik nog niet van op de hoogte, waarschijnlijk komt dit maandag. Dan heb ik een gesprek met een exact salesman.
Wat versta jij onder een snelle server?

Verwijderd

Met console one kan je dat volges mij regelen

Verwijderd

Dan zou ik alleen voor Exact W2K kiezen. En voor de rest Novell. Want als je W2K als fileserver gaat gebruiken (wat geen fileserver is)dan kan je huilen met je snelheid. :'(

Als je met een CNA'er praat, zegt ie exact hetzelfde. Ben namelijk bezig met CNA :9

veel success!

Verwijderd

oeps, rete oude post, mijn excuus :P

[ Voor 179% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 18:37 ]

Verwijderd

jah
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.