is het nu toch Windows ?

Pagina: 1
Acties:

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Hallo,

ik heb hier een artikel dat jullie ongetwijfeld zal interreseren ,weer een aanvulling voor de grote
Linux <=vs=> Windoos discutie

http://www.decursor.be/Surf/Linux/

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

moet je de post eens lezen over kde-os .. het gaat over waarom linux nog steeds niet beter is dan windows betreft grafische windows

Tja vanalles

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023

Vai

Ik moet eerst zeggen dat ik geen echte linux gebruiker ben.

Heb weleens suse en mandrake geinstalleerd, ging zonder problemen en zeer voorspoedig, enkel m'n geluidskaart wordt niet herkent. Maar zover ik begreep kwam dat door aureal zelf die de specs van de kaart niet wilt geven ofzo.

Om eerlijk te zijn vind ik het Windows vs Linux eigenlijk grote onzin. Beide OS-sen zijn tegenwoordig gewoon goed. Misschien dat linux best wel ietsje sneller is dan WindowsXP, stabieler misschien ook wel. Maar iedereen zal moeten toegeven dat WindowsXP best stabiel en snel is vergeleken met andere Windows versies.

Een zeer groot voordeel van Linux is dat het gratis verkrijgbaar is of tegen een zeer klein bedrag te koop is. Je krijgt met de verschillende distro's zelfs zeer veel software erbij, je kan meteen aan de slag. Met Windows is dit hetzelfde, je betaald je enkel blauw :) Enkel het zou inderdaad beter zijn dat MS windows zo zou moeten maken dat jezelf kan kiezen tussen wat je installed en niet, maar het is denk grote onzin zoals ik hier en daar lees dat ze enkel de kale kernel van windows zouden willen installen.

In mijn opinie zijn gewoon beide OS-sen goed, voor de 1 is wat te zeggen maar voor de andere ook. Het is en blijft altijd een kwestie van smaak en wat iemand makkelijk vind.

Ik hoop dat niet dat ik pro MS overkom met deze post als Windows gebruiker, want dat is niet zo bedoeld, ik wilde enkel even m'n mening kwijt omdat ik af en toe posts zie die echt nergens op slaan met betrekking tot Linux vs Windows.

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 06:47 schreef Djeen het volgende:
Hallo,

ik heb hier een artikel dat jullie ongetwijfeld zal interreseren ,weer een aanvulling voor de grote
Linux <=vs=> Windoos discutie

http://www.decursor.be/Surf/Linux/
Goed artikel vind ik.

Het verhaaltje over 'standaarden' zou eventueel nog wel even een uitbreiding kunnen krijgen over 'open standaarden' (HTML, PostScript, PDF, LDAP, IMAP etc) tegenover Microsoft's gebrekkige ondersteuning daarvan (om de eigen standaarden te pushen).

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op woensdag 06 maart 2002 07:18 schreef Vai het volgende:
Ik moet eerst zeggen dat ik geen echte linux gebruiker ben.

Heb weleens suse en mandrake geinstalleerd, ging zonder problemen en zeer voorspoedig, enkel m'n geluidskaart wordt niet herkent. Maar zover ik begreep kwam dat door aureal zelf die de specs van de kaart niet wilt geven ofzo.

Om eerlijk te zijn vind ik het Windows vs Linux eigenlijk grote onzin. Beide OS-sen zijn tegenwoordig gewoon goed. Misschien dat linux best wel ietsje sneller is dan WindowsXP, stabieler misschien ook wel. Maar iedereen zal moeten toegeven dat WindowsXP best stabiel en snel is vergeleken met andere Windows versies.

Een zeer groot voordeel van Linux is dat het gratis verkrijgbaar is of tegen een zeer klein bedrag te koop is. Je krijgt met de verschillende distro's zelfs zeer veel software erbij, je kan meteen aan de slag. Met Windows is dit hetzelfde, je betaald je enkel blauw :) Enkel het zou inderdaad beter zijn dat MS windows zo zou moeten maken dat jezelf kan kiezen tussen wat je installed en niet, maar het is denk grote onzin zoals ik hier en daar lees dat ze enkel de kale kernel van windows zouden willen installen.

In mijn opinie zijn gewoon beide OS-sen goed, voor de 1 is wat te zeggen maar voor de andere ook. Het is en blijft altijd een kwestie van smaak en wat iemand makkelijk vind.

Ik hoop dat niet dat ik pro MS overkom met deze post als Windows gebruiker, want dat is niet zo bedoeld, ik wilde enkel even m'n mening kwijt omdat ik af en toe posts zie die echt nergens op slaan met betrekking tot Linux vs Windows.
Ik vind het nog steeds appels met peren vergelijken... :Z
Linux is voor de nerd goed te doen op de desktop en heel erg leuk, maar voor de doorsnee pc gebruiker is het waardeloos. Ik zie het hele 'linux op de desktop' verhaal somber in, sorry.

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 19:26 schreef BezurK het volgende:

[..]

Ik vind het nog steeds appels met peren vergelijken... :Z
Linux is voor de nerd goed te doen op de desktop en heel erg leuk, maar voor de doorsnee pc gebruiker is het waardeloos. Ik zie het hele 'linux op de desktop' verhaal somber in, sorry.
ey gaan we schelden?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nounou, dat valt allemaal toch wel mee...

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Ja! Ik ben het er juist geheel mee eens, het is meer realistisch gepraat dan schelden. Ik vind zelf Linux top, zeker. Maar stel dat bijvoorbeeld mijn vader met linux zou werken... Dat wordt nix... :P

• balk
  • Laatst online: 16-08 11:37
Op woensdag 06 maart 2002 22:04 schreef ne0 het volgende:
Ja! Ik ben het er juist geheel mee eens, het is meer realistisch gepraat dan schelden. Ik vind zelf Linux top, zeker. Maar stel dat bijvoorbeeld mijn vader met linux zou werken... Dat wordt nix... :P
jawel hoor. zolang hij maar geen root pass heeft, hij geen nieuwe hardware wil aansluiten en je de skin voor kde van M4RTIN gebruikt :)

serieus. hij zou het verschil niet merken. Het enige verschil is dat ie geen virussen via email binnenkrijgt.

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
Op woensdag 06 maart 2002 22:43 schreef balk het volgende:

[..]

jawel hoor. zolang hij maar geen root pass heeft, hij geen nieuwe hardware wil aansluiten en je de skin voor kde van M4RTIN gebruikt :)

serieus. hij zou het verschil niet merken. Het enige verschil is dat ie geen virussen via email binnenkrijgt.
is die skin ergens te verkrijgen? :9~

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Dat hele verhaal over dat het voor "jan met de pet" niet bruikbaar is, gaat tegenwoordig niet meer op. En ik heb een voorbeeldje om het te bewijzen:

Ik had wat nichtjes vamme op bezoek, een ervan studente farmacie en een ander een gewone div typemiepopleiding vrouwke.
Mijn PC stond uit.
Ik zat beneden en was bezig ofzo. Kom ik boven, waar mijn PC staat. Zie ik ze daar staan. Even checken wanneer de treinen vertrekken op www.ovr.nl. Ze hebben dus zelf de PC aangezet (niet moeilijk), en na de auto-aanmelden zut, gezocht naar een browser en die gebruikt. En nu gebruik ik dus Galeon. Die zaten zij dus ook te gebruiken. En allemaal geen probleem. Ze waren zelfs beledigd toen ik verbaasd was en vroeg hoe ze dat hadden gedaan.

Dit verhaal bewijst maar weer eens dat gewoon PC-gebruik absoluut geen windows vereist. Linux is er.

Verwijderd

Eigenlijk is het best een slecht artikel, het gaat dus over hoe een windows gebruiker tegen linux aan zou kijken als hij/zij het voor het eerst gebruikt. Het is natuurlijk vreemd om een OS te gaan inschatten met gebruiksparadigma's en usability van een andere, bovendien worden er vreemde conclusies getrokken over bijvoorbeeld de configureerbaarheid van Linux en de plaats waar je dat zou moeten doen.

Jammer. Ohja, het het is belgs, kan het toch niet laten om dat een beetje vervelend te vinden.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
En het draait de dingen nog steeds om...hardware support is niet iets van een OS, maar dat ligt toch nog primair bij de fabrikant van de hardware...als je kijkt naar wat er allemaal in linux werkt zonder dat er support voor is dan kun je concluderen dat linux het verhoudingsgewijs zeer goed doet...hardware support is dus geen verdienste van MS

Linux kan prima op de desktop...zodra er meer support komt en zodra er meer simpele distro's komen zal de gemiddelde
Linux distro meer GUI georienteerd worden, gelukkig zal er altijd veel eus blijven..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• balk
Op donderdag 07 maart 2002 01:46 schreef kroeske het volgende:

[..]

Dan zouden we M4RTIN moeten vragen de skin te GPL'en enzo. maar dat zal ie vast niet erg vinden... M4RTIN, waar ben je?

Verwijderd

Het verhaal van Valiums nichtjes is tof, maar ik zie ze nog niet zo meteen nieuwe software installeren onder Linux, om maar iets te noemen. Ik schreef het al in de test: *als* Linux eenmaal goed geinstalleerd is (ook qua software), dan werkt het meestal super. De weg er naartoe is helaas niet altijd even makkelijk voor leken.

Wie de opmerking maakt dat Linux beoordelen aan de hand van Windows-criteria niet juist is, heeft de voeling met de realiteit verloren, vrees ik. Hoe je het ook draait of keert: 95 procent van de computergebruikers werkt met Windows. Windows is een de facto standaard geworden. Wil Linux de doorsnee desktop veroveren, dan zal het Windows moeten verslaan op eigen terrein. Deze test ging niet over hoe mooi, tof, snel, ... Linux wel is, wel over zijn positie tegenover Windows. Kan je al Windows-gebruiker de overstap naar Linux makkelijk maken? Dat was de vraag, die stond ook duidelijk in de inleiding. Als je dan gaat vitten over "Linux mag je niet met Windows vergelijken", dan heb je de test niet goed gelezen.

Dat hardwaresupport voornamelijk een zaak van de fabrikant is, dat heb ik er wel degelijk bij geschreven (ik begin me af te vragen of die critici wel een letter van mijn tekst gelezen hebben): "Sommige hardwarefabrikanten moeten immers meewerken door de specificaties van hun producten vrij te geven."

De conclusie van BlouweKip, namelijk dat Linux wel kans maakt eens er een heel gebruiksvriendelijke distributie op de markt komt (met goeie hardwaresupport enzo), is ook mijn conclusie, zoals je kan nagaan.

Tot slot nog m'n excuses voor het "Belgs", daar valt weinig aan te verhelpen. Troost je maar met de gedachte dat Belgen het omgekeerde probleem hebben op Nederlandse sites ;)

<blockquote><font color=blue><hr>Wil je in het vervolg niet meer je naam onder elke reply zetten? Lees hier waarom niet. Thanks</font>[/quote]

Verwijderd

Een groot probleem onder Windows is het installeren van software van diezelfde onervaren gebruiker. Ik kom in de praktijk nogal wat Windows systemen tegen die door verkeerde installatie/ installatie van foute software allerlei problemen hebben en absoluut niet lekker werken. Dus het probleem van de installatie van software door een onervaren gebruiker is niet exclusief voor Linux, het geldt ook voor een Windows omgeving en ik denk haast voor elke omgeving.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 01:46 schreef kroeske het volgende:

[..]

Ja hoor:
XP-2.2.x-Theme
dat is een betere aangepaste versie van het origineel (die M4rtin ook heeft gebruikt):
Luna

Wel even goed de Readme lezen, want naast het Theme kiezen, moet je ook bij 'Window Decoration' voor 'sawfish' en dan nog wat opties kiezen.

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 22:43 schreef balk het volgende:

[..]

Dan ken je mijn vader nog niet :)
Die wordt al zenuwachtig als ik bijv. Office 97 upgrade naar 2000, omdat er dan een paar knopjes anders zitten...

Maar wel een goed idee! Ga ik eens proberen, thanx >:)

• balk
Op donderdag 07 maart 2002 16:15 schreef ne0 het volgende:

[..]

Dan ken je mijn vader nog niet :)
Die wordt al zenuwachtig als ik bijv. Office 97 upgrade naar 2000, omdat er dan een paar knopjes anders zitten...

Maar wel een goed idee! Ga ik eens proberen, thanx >:)
hehe, mijn pa weet niet eens wat Excel is. Ik heb hem wel eens uitgelegd hoe ie z'n wijnvoorraad in een sheetje moet zetten maar daar heeft ie weinig van onthouden. Ik maak wel eens een DB voor hem. Maar dit is off-topic geleuter :P

Verwijderd

Ik heb sinds een maandje een kabel abo, en mijn ouwe bak (p200) opgeoffert om server ed te spelen,...
De snelle pc is van mijn vriendin (heb ik in elkaar geklust maar dat terzijde), daar kijken we dvd's op enzo, met 21inch mon, 4.0 geluid etc.

Ik had hem voor mijn vriendin nog zo ingesteld dat hij default naar win98 bootte, maar toen ik op de eerste maandag thuiskwam nadat zij terugwas van vakantie+studiereis, vroeg ze me:

Wel ellendig, dat kleine schermpje. Oh ja, en het is ook heel traag....

Blijkt dat ze op de P200 was gaan surfen, webmailen etc.

Ik had het ook niet duidelijk gezegd, denk ik, dat ze met haar compu gewoon ook op het net kon enzo....

'ja het zag er trouwens wel wat anders uit hoor' zei ze nog...

Na mijn verbazing dat ze het ermee had kunnen vinden reageerde ze met: ja ik ben wel blond maar niet dom.

Dus ik:
su
vi /etc/lilo.conf
lilo

en nu boot 'ie standaard in linux... ;)

Ok, m'n vriendin heeft dus de enige laserprinter die het niet doet met linuxdrivers, maar dat is de volgende stap,... we'll see. De kleurenprinter doet het prima....
Verder hebben we windows al weken niet meer geboot, zoals al zo vaak gezegd, het kan echt, voor wat 'netten en office ed.

Ik bedoel, van de oude naar de nieuwe skin van Netscape/mozilla is vrijwel net zo schrikken als van windows naar Gnome.... alleen is die laatste stap wat betekenisvoller... ;)

Ik denk dat als je een pregeconfigureerde compu met randapparatuur voorschotelt aan de meeste windowsgebruikers, ze er prima mee zullen kunnen omgaan...
Support van hardwarefabrikanten is wat nu nog weleens ontbreekt, om het nog maar niet over de games te hebben..

Verwijderd

Nog wat commentaar op het artikel,

1- hij neemt Mandrake 8.0
Beetje oud inmiddels, met 8.2 beta voor de deur is 8.1 wel de geijkte keuze, lijkt me.

2- de installatie problemen waren er niet geweest als hij evolution gewoon met de software manager van Mandrake had geinstalleerd, in mijn downloadversie (3 cd's) van 8.1 zat dat er volgens mij bij (heb het bekeken, en heb zeker geen problemen met de installatie gehad).

Die softwaremanager zegt dan dat hij tevens die-en-die lib oid ook gaat installeren.
En daarna werkt het ook meteen.

Over dat hardware het soms niet goed doet etc:
mij lukte het gemakkelijker de juiste instellingen te vinden onder linux dan Win98, en het gaat veel sneller, omdat win de hele tijd na wijzigingen in 'network' weer gereboot moet worden.

Soms vind ik het jammer dat men de slechte kanten van Windows vergeet, omdat de meeste mensen niet beter weten.

Verder ben ik het wel eens met de review dat voor de doorsnee thuisgebruiker het nog net niet soepel genoeg gaat, voor het grote publiek dan,...

Verwijderd

1- hij neemt Mandrake 8.0
Beetje oud inmiddels, met 8.2 beta voor de deur is 8.1 wel de geijkte keuze, lijkt me.
Ik heb uiteindelijk 8.1 geinstalleerd. Dat heb ik er inderdaad niet duidelijk bij vermeld, maar in de winkel hadden ze enkel 8.0. Zoals je in de test kan lezen, waren de installatie-CD's daarvan echter defect. Ik besloot dan maar de nieuwe CD's van het Net te halen, en uiteraard heb ik dan de laatste nieuwe gedownload, zijnde versie 8.1
2- de installatie problemen waren er niet geweest als hij evolution gewoon met de software manager van Mandrake had geinstalleerd, in mijn downloadversie (3 cd's) van 8.1 zat dat er volgens mij bij (heb het bekeken, en heb zeker geen problemen met de installatie gehad).
Dat klopt: bij Mandrake 8.1 is een oude versie van Evolution bijgeleverd. Ik heb echter hetzelfde geprobeerd onder RedHat, en dat was niet zo simpel. De beschrijving hoe het "fout" kan gaan bij installatie van software onder Linux, is eigenlijk meer gebaseerd op Evolution onder RedHat, maar dat maakt op zich niet zo veel uit. Het gaat niet over Evolution op zich, wel op het systeem van software, libraries en packages onder Linux.
Over dat hardware het soms niet goed doet etc:
mij lukte het gemakkelijker de juiste instellingen te vinden onder linux dan Win98, en het gaat veel sneller, omdat win de hele tijd na wijzigingen in 'network' weer gereboot moet worden.
Dat is waar, maar eerlijk is eerlijk: je kan geen Mandrake 8.1 vergelijken met Win98. Je moet dan de recentste versies van beide OS-sen nemen, zijnde Win2K of WinXP versus Mandrake. En daar is dit rebooten bij netwerkinstellingen bijvoorbeeld in opgelost :)

<blockquote><font color=blue><hr>Wil je in het vervolg niet meer je naam onder elke reply zetten? Lees hier waarom niet. Thanks</font>[/quote]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
De auteur gebruikt constant linux dit, linux dat, ik zou dit even willen ophelderen.

Linux : een kernel ontwikkelt door Linus Torvalds in 1991, nu werkt een heel team eraan. GP License.

GNU : Een OS ontwikkelt door de FSF opgericht door Richard Stallman in 1984, doel een gratis Unix cloon te maken.

XFree : Ontwikkelt door het MIT, Open source een grafische server voor computers.

Window manager : De laag boven de X server dir de windows tekent enz... Deze dingen zijn meestal wel GPL maar iets kan enkel GNU zijn als het door de FSF ontwikkelt wordt.

Bovendien heeft het geen zin om te zeggen dat x beter is dan y... GNU/Linux en Windows zijn best als ze naast mekaar gebruikt worden. Sommige dingen gaan nu eenmaal beter in x dan in y.

Hoe meer je x gebruikt dan y hangt af van je ervaring/kennis en wat je wilt doen. Sommige mensen zijn totaal onbekwaam voor GNU/Linux andere hebben geen nood meer aan Windows, dit zijn er slecht weinig.

Zo zie ik het : de X as is hoe veel je weet van computers, de Y as in hoeverre GNU/Linux voor jou geschikt is.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk317723/cmp.jpg

Helemaal bovenaan is het Torvalds , en uiteraard is deze grafiek maar een schatting :)

Verwijderd

Door XTerm89D - vrijdag 08 maart 2002 17:10

De auteur gebruikt constant linux dit, linux dat, ik zou dit even willen ophelderen.

Linux : een kernel ontwikkelt door Linus Torvalds in 1991, nu werkt een heel team eraan. GP License.

GNU : Een OS ontwikkelt door de FSF opgericht door Richard Stallman in 1984, doel een gratis Unix cloon te maken.

XFree : Ontwikkelt door het MIT, Open source een grafische server voor computers.

Window manager : De laag boven de X server dir de windows tekent enz... Deze dingen zijn meestal wel GPL maar iets kan enkel GNU zijn als het door de FSF ontwikkelt wordt.

Bovendien heeft het geen zin om te zeggen dat x beter is dan y... GNU/Linux en Windows zijn best als ze naast mekaar gebruikt worden. Sommige dingen gaan nu eenmaal beter in x dan in y.

Hoe meer je x gebruikt dan y hangt af van je ervaring/kennis en wat je wilt doen. Sommige mensen zijn totaal onbekwaam voor GNU/Linux andere hebben geen nood meer aan Windows, dit zijn er slecht weinig.

Zo zie ik het : de X as is hoe veel je weet van computers, de Y as in hoeverre GNU/Linux voor jou geschikt is.

Helemaal bovenaan is het Torvalds , en uiteraard is deze grafiek maar een schatting
Daarboven.. Bill Gates, en daar weer boven Steve Jobbs :)

btw volgens de grafiek staan de ultra n00bs boven de C++ intermediates :+

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
Op vrijdag 08 maart 2002 18:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Daarboven.. Bill Gates, en daar weer boven Steve Jobbs :)

btw volgens de grafiek staan de ultra n00bs boven de C++ intermediates :+
opzich wel logisch, een persoon die voor et eerst achter een pc gaat zitten in zn leven, zal perfect met Linux kunnen werken (aangezien deze geen windows is gewend). deze zal dus alles vanaf het begin als "normaal" en "as is" beschouwen, terwijl een c++ intermediate misschien nog een deel windows (lees: anders) denkt...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 08 maart 2002 20:17 schreef kroeske het volgende:
opzich wel logisch, een persoon die voor et eerst achter een pc gaat zitten in zn leven, zal perfect met Linux kunnen werken (aangezien deze geen windows is gewend). deze zal dus alles vanaf het begin als "normaal" en "as is" beschouwen, terwijl een c++ intermediate misschien nog een deel windows (lees: anders) denkt...
Hoewel dat ook waar is, denk ik dat XTerm89D iets anders bedoelde, namelijk dat iemand die wat surft, mailt, textverwerkt, enz (een 'ubernoob') prima kan werken mits het systeem eenmaal fatsoenlijk geinstalled en geconfigd is (zie ook de verhalen van zussen en vriendinnen e.d. in deze thread), maar iemand die meer zelf doet ('de C++ intermediate') zal dus ook meer moeten leren (en dus opnieuw leren als hij/zij Windows gewend is).

Verwijderd

Ik vind gewoon dat je meer OS'en moet kennen dan alleen Windows. Want ik heb echt een hekel aan mensen die meteen gaan zeuren over de werking van een systeem wat ze vaak niet eens kennen, maar waar ze alleen maar verhalen over hebben gehoord. Of van die mensen die na 5 minuten werken met een OS al een mening hebben over de werking ervan.

Zodra iets niet gaat zoals het in Windows gaat gaan ze meteen zeuren dat het onlogisch in elkaar zit en hebben ze het alweer bekeken. Ze hebben vaak wel meteen hun antwoord klaarliggen en weten het zogenaamd altijd beter maar verdiepen zich helemaal niet in de werking van een oud of nieuw systeem.

Je moet gewoon de tijd nemen om meerdere OS's helemaal onder de knie te krijgen zodat je alles blind kan vinden. Als je dat kunt kun je pas beoordelen of het ene OS minder of beter is dan het andere OS. :)
Pagina: 1