Toon posts:

Linux & de Intel C++ Compiler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor programmeer bezigheden was ik net ff aan het kijken op de website van Intel voor de Intel C++ Compiler (windoos versie)..

Maar daar gaat dit topic niet over.. ik zag nl ook nog een andere compiler van Intel, en wel eentje voor Linux!
Ik wist eigenlijk al dat deze bestond, maar ik wist niet dat er 2 verschillende versies waren: 1 voor commercieel gebruik en 1 voor persoonlijk gebruik.

Vooral dat laatste is heel erg interressant..

De reden waarom:

Op het Windows platform krijg je door je programma's te compileren met de Intel compiler ipv MSVC oid veel snellere programma's, mede door de MMX, SSE en andere optimisaties.
En zelfs op AMD CPU's zijn deze executables sneller dan wanneer ze gecompileerd zouden zijn met een andere compiler.

Deze Linux compiler van Intel, is geloof ik nog een beta, maar als die net zulke snelle code genereert als de Windows versie doet, dan zou dat echt geweldig zijn omdat GCC nou niet echt snelle code uitspuugt..
(note: de output van de Intel compiler en GCC zijn compatible)

Ik weet zelf niet zo heel erg veel van Linux (kan er wel goed mee omgaan), maar ik heb wat gelezen over de GNU linker, dat die nogal wat problemen heeft (vooral met de snelheid van het opstarten van programma's)
Nou weet ik daar niet precies het hoe en het van, maar bij deze Intel compiler zit óók een linker.. (en waarschijnlijk dus zonder die problemen van de GNU linker)

Op dit moment heb ik zelf geen Linux geinstalleerd staan op m'n systeem, en daar wacht ik ook nog ff mee..

Mijn vraag:

Zijn hier mensen die deze Intel compiler draaiend hebben gekregen?

En waar ik nog nieuwsgieriger naar ben: zijn er mensen die ook daadwerkelijk wel eens hebben geprobeerd om alles (kernel, X, KDE, Gnome, etc) te compileren met deze compiler?
Natuurlijk met alle optimisaties aan :)

Of is er misschien zelfs al een distro die standaard gecompileerd is met deze compiler? :?

Anyway, ik denk dat als dit lukt dat dit zeker garant zou kunnen staan voor een enorme boost in de snelheid.... :9

btw. Op de website van Intel staat trouwens dat je RedHat zou moeten gebruiken, maar ook dat ie bruikbaar zou wezen met andere distro's.....

Oja, als niemand dit nog heeft geprobeerd ga ik het natuurlijk zeker wel zelf proberen :)
ik heb alle benodigde kennis in huis dus dat is ook niet zo'n probleem

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik was een beetje té enthousiast geloof ik.. :P

De kernel zelf zal niet kunnen worden gecompileerd met de Intel compiler vanwege de GNU extensies die gebruikt worden. :/

Verwijderd

Ik heb in de c't eens een review over die intel compiler voor linux gelezen. Grote software pakketten lijkt hij niet te kunnen (ik herinner me dat hij van apache, mysql, X en de kernel eentje ofzo succesvol kon compileren)...

Niet echt geweldig dus, maar wie weet komt dat nog.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik *geloof* dat KDE met dat ding gecompileerd kon worden na wat wijzigingen in de code, wat toen ook voor een snellere KDE zorgde. Helaas weet ik absoluut niet meer hoeveel sneller het was.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 08:45 schreef beelzebubu het volgende:
Ik heb in de c't eens een review over die intel compiler voor linux gelezen. Grote software pakketten lijkt hij niet te kunnen (ik herinner me dat hij van apache, mysql, X en de kernel eentje ofzo succesvol kon compileren)...

Niet echt geweldig dus, maar wie weet komt dat nog.
Hoe lang ongeveer is dat geleden van die review?
misschien gebruikten ze voor die test v4.x?
Op woensdag 06 maart 2002 16:48 schreef odysseus het volgende:
Ik *geloof* dat KDE met dat ding gecompileerd kon worden na wat wijzigingen in de code, wat toen ook voor een snellere KDE zorgde. Helaas weet ik absoluut niet meer hoeveel sneller het was.
Ah, mooi :)

Naja.. lijkt er iig op dat niet veel mensen dit hebben uitgeprobeerd..

Nou, dan ga ik over een tijdje zelf maar aan de slag (moet eerst ff heel veel backups maken)

Heb trouwens net de volgende link gevonden, waar heel wat leuke weetjes staan:
http://www.open-mag.com/754088105111.htm

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op woensdag 06 maart 2002 20:23 schreef Richardve het volgende:

[..]

Hoe lang ongeveer is dat geleden van die review?
misschien gebruikten ze voor die test v4.x?

(...)
Die test stond in het januari/februari-nummer van de c't. Er staat niet precies bij welke versie ze gebruikten, maar wel dat in "de volgende versie 6.0 zelfs de problematische Linux-kernel moet kunnen worden gecompileerd".

Verder staat er dat icc tov gcc meer dan 25% snelheidswinst haalt. Hiermee is het niveau van Windows bijna bereikt.

Het lijkt me wel wat, dat icc. Als je programma's echt een kwart sneller draaien... :P

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 06 maart 2002 20:55 schreef The_Surfer het volgende:
Verder staat er dat icc tov gcc meer dan 25% snelheidswinst haalt. Hiermee is het niveau van Windows bijna bereikt.
Ik weet niet precies wat ze vergelijken, maar toen ik twee jaar geleden toen ik net met RH begon en net C leerde proggen een klein C progje dat priemgetallen uitrekende in zowel GNU/Linux (gcc) als in Windows (Borland Turbo C) compilede, was de versie die door gcc gecompiled was bijna twee keer zo snel.
Het is mij dus een beetje de vraag of we op het niveau van Windows willen belanden.
Het lijkt me wel wat, dat icc. Als je programma's echt een kwart sneller draaien... :P
Dat zal waarschijnlijk tegenvallen.
Die 25% is waarschijnlijk voor wat benchmarks die voor de Intel compiler goed uitpakten. Het gemiddelde voor normale apps zal waarschijnlijk minder hoog liggen.

Verder zal de Intel compiler niet zo makkelijk geaccepteerd worden door de GNU/Linux community, aangezien er meer in de wereld is dan Intels platform. Dat, de vrije verkrijgbaarheid en de grote aanwezigheid maakt gcc nog altijd tot een zeer logische keuze als compiler.

De Intel compiler zal altijd wel een performance edge houden (aangezien hij 1. door de maker van de architecture zelf is geschreven 2. alleen voor i386 is, en niet ook voor Sparc, ppc, parisc, MIPS, m68k, Alpha, ARM, S/390, PaRisc, ia64, enz, enz die gcc dus wel ondersteund), maar vergeet ook niet dat gcc 3.0 eraan zit te komen, en die zal ook wel weer iets sneller zijn.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Maar daar gaat dit topic niet over.. ik zag nl ook nog een andere compiler van Intel, en wel eentje voor Linux!
Ik wist eigenlijk al dat deze bestond, maar ik wist niet dat er 2 verschillende versies waren: 1 voor commercieel gebruik en 1 voor persoonlijk gebruik.

Vooral dat laatste is heel erg interressant..

De reden waarom:

Op het Windows platform krijg je door je programma's te compileren met de Intel compiler ipv MSVC oid veel snellere programma's, mede door de MMX, SSE en andere optimisaties.
En zelfs op AMD CPU's zijn deze executables sneller dan wanneer ze gecompileerd zouden zijn met een andere compiler.

Deze Linux compiler van Intel, is geloof ik nog een beta, maar als die net zulke snelle code genereert als de Windows versie doet, dan zou dat echt geweldig zijn omdat GCC nou niet echt snelle code uitspuugt..
(note: de output van de Intel compiler en GCC zijn compatible)
Waarop is dat 'niet zo snelle code' op gebaseerd ? Wel eens naar de asm gekeken die gcc genereerd ? Volgens mij niet namelijk.

De code die GCC is ongeveer 15% langzamer dan hetgeen wat met de hand geoptimaliseerde code doet.

Wat betreft die benchmark : Leuk stukje marketing, voor de rest van totaal geen waarde, en wel om de volgende redenen :

1) Ze specificeren nergens WAT precies ze getest hebben.
2) Niet gespecificeerd welke flaggen ze gebruikt hebben
3) Niet de laatste GCC versie (al was 3.x nog niet officieel)

Hetgeen wat Intel doet is het (goed) uitbuiten van SIMD (Single Instruction Multiple Data), door de instructies goed te ordenen en zaken zoals allignment correct uit te voeren.

Op een PIII / P4 zal je inderdaad performancewinst halen tov gcc. Op de oudere platformen zal de Intel compiler net zo snel / langzamer zijn.

Voor de rest is het sterk afhankelijk van de applicatie die je compiled, en de compilervlaggen.

De claim dat de Intel compiler altijd 25% sneller is noem ik een broodje aap.

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 22:27 schreef igmar het volgende:

[..]

Op een PIII / P4 zal je inderdaad performancewinst halen tov gcc. Op de oudere platformen zal de Intel compiler net zo snel / langzamer zijn.

Voor de rest is het sterk afhankelijk van de applicatie die je compiled, en de compilervlaggen.

Het grappige is dat uit het c't artikel blijkt, wat al eerder werd genoemd, dat ook AMD procesoren een snelheidswisnt halen met de Intel compiler. Natuurlijk niet zo groot als Intel cpu's maar toch. Daarnaast is die 25% een maximum waarde die volgens mij alleen wordt gehaald bij een bepaalde benchmark van SPEC suite.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 21:53 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Verder zal de Intel compiler niet zo makkelijk geaccepteerd worden door de GNU/Linux community, aangezien er meer in de wereld is dan Intels platform. Dat, de vrije verkrijgbaarheid en de grote aanwezigheid maakt gcc nog altijd tot een zeer logische keuze als compiler.
De hoofdreden dat ik dit wilde weten is omdat ik gewoon zelf een snel systeem wil hebben (kwa software), en die community heeft er niet echt veel mee te maken met wat er op mijn systeem gebeurd :)
Op woensdag 06 maart 2002 22:27 schreef igmar het volgende:

[..]

Waarop is dat 'niet zo snelle code' op gebaseerd ? Wel eens naar de asm gekeken die gcc genereerd ? Volgens mij niet namelijk.

De code die GCC is ongeveer 15% langzamer dan hetgeen wat met de hand geoptimaliseerde code doet.
Tjah, programma's van bijna 100.000 regels die minimaal 5x zo langzaam draaien als onder Windoos zegt al genoeg denk ik..
ja, ik weet dat dat van veel dingen kan afhangen.. geloof me nou maar :P
Hetgeen wat Intel doet is het (goed) uitbuiten van SIMD (Single Instruction Multiple Data), door de instructies goed te ordenen en zaken zoals allignment correct uit te voeren.

Het gaat mij dan ook idd om de P!!!

Er zal verschil in zitten.. maarre, heb je ICC voor Windoos wel eens geprobeerd?
Want dat een programma véél sneller kan worden (vergeleken met MSVC, GCC en BCC) is zeker geen broodje aap.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 07 maart 2002 00:39 schreef Richardve het volgende:
Tjah, programma's van bijna 100.000 regels die minimaal 5x zo langzaam draaien als onder Windoos zegt al genoeg denk ik..
Kvraag me dan toch een beetje af om welke programma's het gaat. Quake3 en Mozilla bijvoorbeeld lijken hier toch sneller dan in Windows, en dat zijn programma's van zeker meer dan 100.000 regels.

• Creepy
  • Laatst online: 14-08 23:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op donderdag 07 maart 2002 00:39 schreef Richardve het volgende:

[..]

De hoofdreden dat ik dit wilde weten is omdat ik gewoon zelf een snel systeem wil hebben (kwa software), en die community heeft er niet echt veel mee te maken met wat er op mijn systeem gebeurd :)
[..]

Hmm.. noem mij ff al die programma's dan wil je?
[..]
Er zal verschil in zitten.. maarre, heb je ICC voor Windoos wel eens geprobeerd?
Want dat een programma véél sneller kan worden (vergeleken met MSVC, GCC en BCC) is zeker geen broodje aap.
Again.. welke programma's hebben we het over? Wat gaat er sneller? Heb je benchmarks (van een neutrale partij dus!)? En is het voor de gebruiker ook echt merkbaar?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1