Novell Login / Voorkomen dat schijf gemount word

Pagina: 1
Acties:

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Jullie weten misschien nog dat ik bezig was met LFS, ben voor school bezig systeempje inelkaar te draaien.

Nu wil ik proberen om de linux login te vervangen voor een novell login. Wat dus zou betekenen dat men met hun linux username paswoord inlogd. En eventueel binnen de bak bekend staat als Novelluser.

In het ideale geval zoude de novell login de linux login moeten vervangen.

-Bestaat hier wat voor?

-Is er een beveiligde methode om een user te autenticaten zonder plain-text paswords over het netwerk te gooien?

(ik heb gekeken naar PAM/eDirectory)

Wat het systeem moet kunnen:
-Login via novell
-Mount van novell homedir
-Men kan linuxen
-Men kan x'en

2e vraag
De situatie zal dus zo worden:
Lilo, je kan windows/linux/eigenschijf/repair uitvoeren.

Ik wil er voorzorgen dat de linux partitie niet door iedereen gemount kan worden. Ik denk er bijvoorbeeld aan dat iemand zijn harddisk in de computer stopt en gewoon via mount /dev/hdb1 /mnt/disk bestandjes kan gaan bewerken. Is hier nog een kreative oplossing voor? Of een linkje naar een website?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Je kunt je users via LDAP bij novell laten authenticeren, eventueel over een geencrypte verbinding.

Check ook die e-directory voor linux eens.

Mounten van een novell homedir kan elke linux distro zo ongeveer, mits je IPX aan hebt staan en ook 'reply_nearest server' oid op je novell bak.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 01:24 schreef hezik het volgende:
Je kunt je users via LDAP bij novell laten authenticeren, eventueel over een geencrypte verbinding.
Ja daar komt dus het tricky part. In de wandelgangen heb ik vernomen dat er geen LDAP op Novell geinstalleerd is...

En dat de authenticatie dus op een andere manier moet gebeuren. Ik ga nog wel even grondig kijken naar e-directory... kan deze dan doen wat ik graag zou willen? Gelijk authenticatie toepassen bij het login scherm?

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Op woensdag 06 maart 2002 00:28 schreef Skinkie het volgende:

Ik wil er voorzorgen dat de linux partitie niet door iedereen gemount kan worden. Ik denk er bijvoorbeeld aan dat iemand zijn harddisk in de computer stopt en gewoon via mount /dev/hdb1 /mnt/disk bestandjes kan gaan bewerken. Is hier nog een kreative oplossing voor? Of een linkje naar een website?
Hebben de users uberhaupt mount nodig? Anders kan je het gewoon alleen executable voor root maken.... probleem opgelost. :)

Please do not contact me telepathically.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
ik bedoel meer het mounten via hun eigenschijf (rack met linux) naar de interne schijf... ik zou dat graag willen voorkomen.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
* Skinkie geeft een zeer bescheiden kickje

Pagina: 1