Toon posts:

Geen cdrom in bios, kan dus geen XP installen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er echt niet meer uit.

Ik heb een nieuwe mobo, proc, mem en hdd. Ik wil hier XP op zetten, dus ik denk in de bios cdrom op first boot zetten. Deze optie bestaat alleen niet, ik kan alleen kiezen tussen flop en hdd.
Komt dit omdat ik een Plextor SCSI cdrom heb? Hoe moet ik nu XP erop krijgen.

Ik denk dan instal ik eerst win98se wel. Eerst partitie aanmaken met fdisk, NOT. Fdisk gaat over de zeik van m'n 80GB Maxtor.
Dus een utility van Maxtor gedownload die een partitie en format doet. Het lijkt goed te gaan.
Start ik op de win98 opstart disk dan claimt die dat er geen partitie op m'n schijf staat.

Conclusie, ik kan geen win98 en geen XP installen, wordt er erg lastig dan. Iemand een idee?

Verwijderd

Heb je je partitie wel active gemaakt ?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Kan je niet booten van scsi dan moet je uiteraard wel een scsi bios hebben op je scsi kaart

Verwijderd

Topicstarter
- Die Maxtor utility claimt een actieve partitie te hebben gemaakt.
- In mijn vorige configuratie had ik die SCSI cdrom ook al en als Windows er eenmaal op staat kan ik wel van cdrom booten. Booten vanaf SCSI kaart? kan dat?

Config:
Intel D850MV mobo
P4 1,8
512RDram
Plextor SCSI cdrom en brander
Adaptec SCSI kaart
Geforce 1
3com 10/100

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:47

random

Lost his marbles

als je door "makeboot.exe" uit te voeren vanaf de XP cdrom een paar opstartfloppen maakt, kan je hier in ieder geval van opstarten. Zoek daarna even de SCSI drivers op, en pleur deze op een andere lege flop.

Start dan de installatie vanaf de floppen, en ram op F6 als hij dat onderin je scherm weergeeft. Dan kan je met behulp van de SCSI flop je controller toevoegen, en zou je gewoon moeten kunnen installeren vanaf cdrom? (volgens mij) :)

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
Bootflop van win98

• random

random

Lost his marbles

Op dinsdag 05 maart 2002 23:07 schreef kleefding het volgende:
Bootflop van win98
Dan heeft hij zijn SCSI controller nog niet aan de gang, dus kan hij alsnog niet van cd installeren

Edit: kan je het type adaptec eens hier neerzetten, dan kan ik zo de goede drivers erbij zoeken.
Edit2: Of je zoekt ze zelf hier

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

Verwijderd

Je moet in je bios ook niet opgeven dat je van cdrom wilt booten, maar van SCSI...

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 02:51

DinX

Motormuis

Waarom maak je geen XP opstartdiskettes ??

De Home
De Pro

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Speedtracer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-08 08:19

Speedtracer

ondertitels? doen we niet aan.

De meeste Adaptec scsi kaarten hebben een Boot mogelijkheid.
Dus 1. ga naar je bios, stel in dat je van scsi af boot.

mogelijkheid twee is, dat tijdens het booten van de scsi kaart, die zelf zo intelli is om op te booten van cd.

Aangezien, dit niet gebeurt is, waarschijnlijk niet.

Mogelijkheid 3, maak dus bootdisks aan in een andere pc vanaf de XP cd.

Mogelijkheid 4, win98 bootflop herkent ook Adaptec scsi kaarten(de meeste)

mogelijkheden zat dus..

Verwijderd

Topicstarter
bootflop van 98
Dit heeft geen nut, omdat win98 geen partitie op de hdd kan vinden.
Je moet in je bios ook niet opgeven dat je van cdrom wilt booten, maar van SCSI...
Dit kan ik niet opgeven, deze mogelijkheid bestaat niet.
Waarom maak je geen XP opstartdiskettes ??
Dit heb ik gedaan. Maar op een keer krijg ik een fout melding. Ik weet niet meer welke, want ik heb al zoveel geprobeerd...
Zoek daarna even de SCSI drivers op, en pleur deze op een andere lege flop.
Start dan de installatie vanaf de floppen, en ram op F6 als hij dat onderin je scherm weergeeft.
Dit ga ik even proberen morgen. Wat is precies de melding waar je op moet reageren met F6?

Als ik nou van mijn andere pc een atapi-cdrom installeer, dan zou mijn bios die wel moeten zien? Ik ben hier namelijk ook niet zo zeker van, want volgens mij krijg je alleen de optie om van cdrom te booten als je bootabel hdd hebt!! Dit heb ik namelijk al een keer met m'n Linux bak gehad.

Is hier iemand anders die een Maxtor D740X heeft?

• random

random

Lost his marbles

Op woensdag 06 maart 2002 00:04 schreef Longnils het volgende:

[knip]

[..]

Dit ga ik even proberen morgen. Wat is precies de melding waar je op moet reageren met F6?

Als ik nou van mijn andere pc een atapi-cdrom installeer, dan zou mijn bios die wel moeten zien? Ik ben hier namelijk ook niet zo zeker van, want volgens mij krijg je alleen de optie om van cdrom te booten als je bootabel hdd hebt!! Dit heb ik namelijk al een keer met m'n Linux bak gehad.

Is hier iemand anders die een Maxtor D740X heeft?
Je ziet vanzelf onderaan het beeld (ik geloof na de laatste bootflop) een melding staan "press F6 to install another controller" (of iets dergelijks), als je dan de SCSI flop erin doet, dan zou hij de adaptec moeten vinden. (wel even de goede driver selecteren)

Ik heb zelf ook 2 D740X'en (1 in werkstation, 1 in server), met allbei geen problemen. Zou ook niet weten wat die met je probleem te maken zouden hebben :)

Verwijderd

ram de schijf in een andere pc, zet er winxp op, ram hem terug in je eigen pc, en vlam, opgelost

of denk ik nou te simpel?

[trotse_modus]
400e post *D *D *D *D *D
[/trotse_modus]

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op woensdag 06 maart 2002 00:22 schreef carnman het volgende:
ram de schijf in een andere pc, zet er winxp op, ram hem terug in je eigen pc, en vlam, opgelost

[trotse_modus]
400e post *D *D *D *D *D
[/trotse_modus]
400 post en dan zo'n "oplossing" ... veel in spielerij gepost ;) Ik zou het niet zo doen, is vragen om problemen, laat staan dat het al werkt, of je bedoelt kopieer de CD naar de HD, bouw HD terug en vanaf daar dan instaleren

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 00:22 schreef carnman het volgende:

[trotse_modus]
400e post *D *D *D *D *D
[/trotse_modus]
Dat gaat nooit niet werken ivm met de drivers voor de scsi controllers.
Bootflop van een 9X kernel werkt ook nooit je krijgt dan de melding ŽŽverkeerde bios versie``
Atapi CD-rom eraan hangen en als first Bootdevice in je bios zetten gaat zeker werken denk ik.
Op f6 drukken direct als ie dat aangeeft,niet te laat doen.
Ik heb ondekt na lang tobben dat je om het stuurprogramma te instaleren(vanaf station A) geen``SŽŽmoet indrukken zoals XP aangeeft maar ``EŽŽ.(hebben meer mensen dat gehad)

Verwijderd

boot met een win 98 diskette ( iedereen zegt werkt niet maar goed ) dan kies als je goede hebt tenminste, de mijne herkent gewoon me adaptec kaart en ook me plextor scsi cd-rom. daarna in de dos prompt ga je naar je cd-rom speler en ga je naar de map i386 en daarna typ je in winnt
en je setup begint.....

Verwijderd

Ok, ik heb inderdaad de cdrom met XP aan de praat gekregen, ik heb gedaan wat Steve-a17 voorstelde en dat werkt prima. Het probleem is nog steeds dat mijn hdd niet gepartitioneerd en geformateerd is. XP schijnt dit zelf allemaal te doen, niet dus, hij begint meteen te zeiken dat ie er niets mee kan.

De enige oplossing die ik nog kan bedenken (mede dankzij jullie reacties) is de hdd in een andere pc ernaast hangen als slave en vanuit daar partioneren en formateren.
Als dat eenmaal gedaan is, moet het wel lukken.

Verwijderd

Ok, het is opgelost.
Eerst met Partion Magic een boot diskette gemaakt en een partitie aangemaakt.
Toen, heb ik een atapi cdrom erbij gehangen en mijn scsi cdrom losgekoppelt. Toen kon ik wel in mijn bios aangeven dat hij van cdrom moet booten en was XP installen een kleine moeite.
Bedankt.
Pagina: 1