Mishandelde NiCd batterijen

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cornholi0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06-2024
Hey iedereen,

Ik heb vorige zomer 8 Philips 1500mAh 1.2V (weet niet precies hoe je die noemt, van die "één maat groter dan penlites" NiCd batterijen gekocht, en wilde ze gelijk gebruiken, dus hup een uurtje in de oplader (wist ik veel) en gebruiken die hap (voor speakers op de boot). Ze gingen alleen heel snel leeg (duh), en sindsdien zijn ze een beetje gort.... Erg zonde want het waren hele dure batterijen, totaal meer dan 100 gulden bij de Praxis geloof ik. Nu lees ik dingen over geheugeneffect e.d. en heb ik er een beetje spijt van. Is er een manier om ze wee "goed" (of in ieder geval beter) te krijgen? Ik moet ook een nieuwe lader hebben, kan iemand mij een goede adviseren? Liefst voor 4 van die batterijen tegelijk, die niet overlaadt (is er slecht voor) en liefst ook een beetje snel laadt? Liefst ook niet al te duur (niet meer dan 50 gulden =^ 22 euro).

Help me!!!

[PS heb de search al gebruikt, het antwoord niet gevonden]

Cornholi0

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 19:30
Een aantal keer HELEMAAL leeg halen,
HELEMAAL vol laden
HELEMAAL leeg

en zo een paar keer, hopelijk verbeterd dat de toestand..

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

of niet in de acculader maar gewoon aan een regelbare voeding en dan gewoon 5 volt erop zetten!! dan worden ze effe heel warm maar ze doen het wel weer lekker!

"Luie mensen worden ook moe!"

Verwijderd

Neem de nieuwe powerbank gp 3, 1800 mah, kan je continue onder stroom zetten, je kan ze zelfs bijladen (hebben geen geheugen effect) en kosten (bij ons) €39,50.

• Cornholi0
Leeghalen? Hoe doe ik dat? Kortsluiten lijkt me slecht ervoor, of moet ik ze gewoon in een apparaat stoppen en ff leegspelen...

• Cornholi0
Dat van die regelbare voeding, is dat een serieuze reactie? Zo ja, hoe sluit ik dat dan aan, moet daar niks tussen en parallel of in serie of wat?

• Cereal
  • Laatst online: 16-08 19:30
Op dinsdag 05 maart 2002 22:29 schreef Cornholi0 het volgende:
Leeghalen? Hoe doe ik dat? Kortsluiten lijkt me slecht ervoor, of moet ik ze gewoon in een apparaat stoppen en ff leegspelen...
Idd, gewoon in een apparaat duwen, en helemaal uitputten..

En dat van die voeding weet ik nou net nog n's niet..
(zou best kunnen hoor)

suc6

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:48

WouterG

Dit is geen ondertitel

Gewoon doen wat in de tweede post staat. Ga vooral de batterijen niet overbelasten, deze kunnen door te hoge laadspanning exploderen.
Eerst ontladen door ze in een apparaat te duwen en dat gewoon aan te laten staan tot hij stopt en dan weer volledig volladen.

• Part
  • Laatst online: 15-08 16:19

Part

Helemaal niets.....

Op dinsdag 05 maart 2002 22:25 schreef Pindkaas het volgende:
of niet in de acculader maar gewoon aan een regelbare voeding en dan gewoon 5 volt erop zetten!! dan worden ze effe heel warm maar ze doen het wel weer lekker!
Ik neem aan dat je niet 5 volt over een 1,5 batterij gaat zetten er gaan dan enkele honderden ampères door de accu.

Op hoeveel ampère is die voeding begrenst?

Verwijderd

ontladen..... en dan weer heel rustg opladen; het werkt!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Als je de batterijen kunt verwisselen, kun je inderdaad beter van die NiMH-penlites kopen. Die zijn er tegewoordig al van 1800 mAh (dus meer dan wat je had)
NiMH batterijen kun je tussentijds ook weer opladen, omdat ze inderdaad geen geheugen effect hebben.
Het laadprincipe is veel complexer voor NiMH.
Gewone NiCD's kun je opladen met een constante stroom.
Die stroom hoort dan 1/10 van de capaciteit van de batterijen te zijn (gedurende 14 uur).
Een stroombron is vrij eenvoudig te maken met een 317-chip (kijk maar ff op www.epanorama.net) of met een 78xx (xx geeft de spanning aan)

Ik zou je niet aanraden om LiIon batterijen te nemen, daar deze behoorlijk kritisch zijn qua laden en ze absoluut niet te zwaar belast mogen worden.

Ik heb ook wel eens gehoord van de batterijen in de vriezer leggen, maar ik weet niet zeker of dat ook met NiCD's goed werkt.
Verder zijn er nog de truukjes om kortstondig de batterijen aan te sluiten op een 12V spanningsbron, met omgekeerde polariteit (dus + aan de - en vv.). Dat maakt dat ze weer "vergeten zijn" dat ze een verkeerd ingesteld geheugen effect hebben :) Doe dit uiteraard alleen als laatste redmiddel en kijk uit voor vonken/explosie-gevaar.

Zorg bij de aanschaf van NiMH batterijen dat je er ook een goede lader bij hebt, want een lader die geleverd was bij batterijen van 1300 mAh kan waarschijnlijk geen 1800 mAh opladen. Andersom wel. Verder is een (goede) NiMH-lader vrij lastig te maken.

aanvulling:
http://www.epanorama.net/links/psu.html#charger

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 22:25 schreef Pindkaas het volgende:
Verder alles goed?
't is de manier om ze aan gort te helpen en nog gevaarlijk ook.
Luister maar liever naar Cereal, die heeft een veel beter idee...

Verwijderd

Mwokay: toch maar ff een vraagje aan de topicstarter:

Wat voor een lader heb je en staat er ook op hoeveel stroom dat ding levert?

Je moet in deze accu's (van type C, waarschijnlijk) namelijk 14 * 150 = 2100 mAh stoppen (theoretisch zijn ze dan vol)

Als jij dus een lader hebt die met 100 mA laad, moet je dus 21 uur laden.
(ik denk dus niet dat ze in 1 uur vol zijn, tenzij het een snellader is)

(Als je een "luxe" lader hebt, zit er ook een discharge functie op... Die zou je dan ook kunnen gebruiken)

En inderdaad: de beste manier om accu's die "lui" zijn weer "actief" te krijgen is ze op te laden, te ontladen, weer op te laden, ... Dus niet kortsluiten !!!!
(accu's kunnen ontploffen, heb wel eens gezien wat er van een ontplofte loodaccu over was)

Succes :)

Verwijderd

Ik heb bij conrad een lader gekocht +/- 25. Laad en Nicd en NiMh batterijen, ik heb voor +/- 90 aan NiMh's erbij gekocht.
Maar als jij je batterijen een uur in een oplader heb latenzitten kunnen ze toch niet defect zijn, hoogstens niet goed geladen, of je hebt wel een erg gare lader gebruikt.

//offtopic
Ik kan hier voorlopig wel een tijdje mee vooruit. 3 Monocellen a 7800mAh :) voor mijn magnalite etc, toetsenbord, muis, wekkertje wereldontvanger, draadloze deurbel.

Verwijderd

het beste kan ej ze een voor een ontladen. als je ze alle 4 tegelijk doet heb je kans dat er maar 1 leeg is en dan doet zo'n apparaat waar je ze in stopt niet meer maar er zijn er nog wel 3 met spanning erop.

• Cornholi0
Ik heb nog zo'n lader liggen, een Cresta ofzo (Made in Taiwan gedoe >:) ) Er staat op:

Hi-Universal Battery Charger
Input: Local Coltage
Output: DC 1.2V-1.5V 8.4V-9.6V (voor dan die balk-batterijen)

Verder zit er een schakelaar op voor 120mA en 50mA (kun je in deze twee standen zetten). Is dit een goede lader voor mijn batterijen? Als dat zo is, we hebben nog ergens zo'n tijdding liggen, gebruik ik gewoon die en steek hem in het stopcontact.

Tweede vraagje: Ik gebruik die dingen in van die Sony Discman speakers (met ingebouwde versterker enzo) voor op de boot. Er gaan 4 speakers per box in (*2 = 8 batterijen). Ik zag een reactie staan over dat je ze één voor één leeg moet maken. Hoe moet dit dan? Ik heb geen apparaat die 1 zo'n batterij gebruikt. Het is namelijk zo'n maat die 1 maat kleiner is dan van die grote zaklamp batterijen, maar ook weer een slag groter dan penlites.

Verwijderd

Ik geloof dat jouw formaat baby-cellen wordt genoemd.
Als je ze eerst allemaal oplaadt met de nominale laadstroom, dat is met 10% van hun capaciteit dan ben je er zeker van dat ze allemaal vol zijn. Dat laden met nominale laadstroom mag best lang duren, dagenlang achter elkaar zelfs, daar ondervinden ze geen schade van. Dan ga je ze weer ontladen, gewoon gebruiken dus, totdat ze helemaal leeg zijn.
Dat herhaal je enkele keren.
Je moet in dit geval niet gaan snelladen, want dan ben je wel aan een maximum laadtijd gebonden.

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 16:15 schreef Cornholi0 het volgende:
Ik heb nog zo'n lader liggen, een Cresta ofzo (Made in Taiwan gedoe >:) ) Er staat op:

Hi-Universal Battery Charger
Input: Local Coltage
Output: DC 1.2V-1.5V 8.4V-9.6V (voor dan die balk-batterijen)

Verder zit er een schakelaar op voor 120mA en 50mA (kun je in deze twee standen zetten). Is dit een goede lader voor mijn batterijen? Als dat zo is, we hebben nog ergens zo'n tijdding liggen, gebruik ik gewoon die en steek hem in het stopcontact.

Tweede vraagje: Ik gebruik die dingen in van die Sony Discman speakers (met ingebouwde versterker enzo) voor op de boot. Er gaan 4 speakers per box in (*2 = 8 batterijen). Ik zag een reactie staan over dat je ze één voor één leeg moet maken. Hoe moet dit dan? Ik heb geen apparaat die 1 zo'n batterij gebruikt. Het is namelijk zo'n maat die 1 maat kleiner is dan van die grote zaklamp batterijen, maar ook weer een slag groter dan penlites.
1) Deze lader voldoet wel: Je moet dan theoretisch gezien 17.5 uur laden (1500 * 1.4)/120 = 17.5
2)Heb je een voltmeter? Als de accu's dan leeg zijn (zoals je ze normaal gebruikt), dan kan je meten of ze nog vol zijn.
Als de spanning van de accu (los en onbelast dus) minder dan 1.2 volt is, is ie leeg en kan je hem opladen. Desnoods door middel van een lampje nog leger maken (er worden losse batterijhouders verkocht)

Als je de accu belast (dus dmv een lampje ofzo) en de spanning zakt onder 1 volt, is ie ook leeg.

Daarna kan je ze weer opladen.

(er zijn ook accu testers te koop)

(en anders een >:) geintje: Je kan de accu's ook omgekeerd in de lader stoppen, dan worden ze dus met 120 mA ontladen... Moet je alleen heeeeel goed oppassen dat je dat niet te lang doet en dat je daarmee de accu's nog verder kapot maakt. )

Verwijderd

Om je NiCd batterijen weer goed te krijgen zou ik je adviseren om ze te ontladen met een weerstand. Als de weerstand niet al te groot is zorgt dit dat de batterijen helemaal leeg zijn, dus ook het geheugen effect weg is.
Als de weerstand weer koud is, is je batterij leeg, simpel.
Opladen van NiCd's kan op 1/10 van de capaciteit, ongeveer 100mA dus. Maar je kan ze ook opladen met een snellader. Deze worden in de modelbouw veel gebruikt. Ze slaan af als de weerstand van de batterij toeneemt. Kijk maar eens in een grote speelgoedzaak bij de radiografisch bestuurde modellen.
Ik zou echter niet boven de 5Ampere gaan, dan worden ze iig warm.

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

Op dinsdag 05 maart 2002 22:45 schreef TD-er het volgende:
...
Ik heb ook wel eens gehoord van de batterijen in de vriezer leggen, maar ik weet niet zeker of dat ook met NiCD's goed werkt.
...
Het in de vriezer leggen van batterijen is alleen goed om ze te bewaren, maar je moet dan natuurlijk wel een vriezer hebben die GEEN ijsvorming heeft aan de wanden!

• Mary Wana
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Op dinsdag 05 maart 2002 22:27 schreef nantasquad het volgende:
Neem de nieuwe powerbank gp 3, 1800 mah, kan je continue onder stroom zetten, je kan ze zelfs bijladen (hebben geen geheugen effect) en kosten (bij ons) €39,50.
hij had toch geen penlites ? hij had iets groter

aan de topic starter

Je kan ze gewoon weg donderen , koop NiMh veel beter ;)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Pagina: 1