Toon posts:

netwerkproblemen..........

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

wij zijn bezig een netwerk thuis aan het opzetten, en wel huis 1 , 2 computers naar een 8 poorts hub/switch daar een kabel via de dakgoot van ong 40 meter naar het andere huis waar dezelfde hub/switch staat waar ook weer 2 computers aangesloten zijn.

Nu het volgende probleem:
de hubs zijn opelkaar aangesloten met een normale kabel op de eerste hub in de uplinkpoort en de 2e hub poort 8, zo stond het in het boekje.

Als we dit doen dan blijft het lampje FOX knipperen, dit betekend collision.

Wat we ook doen, de kabel in een computer en dan naar 1 hub, het lampje collision blijft branden. Als we de hubs bijelkaar zetten en een korte kabel er tussen werkt het wel, maar via de lange kabel krijgen we het gewoon niet aan het werken.

We hebben de kabel getest en deze was goed, we hebben ook nog een crossover tussen stuk en deze was ook goed. Ook al gebruiken we de uplink poort niet en gebruiken dan het crossover tussen stuk, dan blijft het collision lampje nog branden??????????? Iemand een idee?

Alvast bedankt.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
maar ehhh je kan dus niet pingen naar andere systemen? mijn collision lampje brand ook bijna continu maarja dat heb je nou eenmaal met hubs....

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
Nee hij zegt destinationhost unreachable.

Als we aan allebeide kanten alleen een computer aansluiten dan doet ie het wel, met de test apparaten ook, maar zo gauw als we de hubs op elkaar aansluiten met de lange kabel dan werkt het ineens niet meer, met de korte kabel doet ie het wel echt raar.

We begrijpen het niet helemaal.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:57

DaRoot

Some say...

Lijkt me vrij duidelijk dat je het probleem in die kabel moet zoeken. Wat je eens zou kunnen proberen is een STP ipv. een UTP kabel te gebruiken. Deze STP kabel heeft namelijk een afscherming. Misschien dat het dan beter gaat.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
het kan zijn dat de connectoren op de kabel niet goed zitten zet deze er desnoods opnieuw aan, verbinding tussen 2 hubs altijd crossover en via de uplink poort

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Destination host unreachable hmmm.. ik had eigenlijk verwacht dat ie een ping timeout zou geven. Destination host unreachable heeft te maken met routeren terwijl je dat helemaal niet moet doen, alle pc's moeten gewoon in bv reeks 192.168.1.x vallen. Dan zou die nooit die melding kunnen geven.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
De kabel is zeker goed, we hebben er testapparaatjes aangehangen, en daar is alles goed, en in het boekje staat dat de uplink poot al een crossover poort is, maar evengoed hebben we het met de crosslink en de gewone geprobeert.

We hebben gewoon ip: 192.168.0.1 tot 04

Op dit moment krijgen we Request timed out.

Maar alleen 2 computers werkt wel. waziggg

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:57

DaRoot

Some say...

Kan best zijn dat de kabel als je hem doormeet, wel goed is. Maar door die hoge frequentie waarop het netwerkverkeer loopt, kan het zijn dat door gebrek aan afscherming het signaal niet mooi over komt. Dat zou je dan kunnen oplossen met een STP kabel. Die heeft een extra mantel ter afscherming.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je gebruikt de term hub/switch, alsof dat verwisselbaar is. Dus niet, en het cruciale verschil tussen die twee veroorzaakt je probleem.

Het lampje "FOX" is dat niet, maar "FDX", met de D van Full-DupleX. Het feit dat dit apparaat dat lampje heeft, bewijst dat het een switch is, want een hub ontbeert de buffer-capactiteit die full-duplex mogelijk maakt. Het gebruik van dat lampje voor collision-detection is logisch, aangezien in een FDX-situatie collisions niet kunnen voorkomen.

Het probleem is dat als je op een FDX-poort een HDX-only (half-duplex) apparaat als een hub aansluit, je gewoonlijk de verbinding dichtdrukt met collisions.

Zijn die beide apparaten identiek ? Welk merk en type zijn het. ?
Er zou dus wel eens iets mis kunnen zijn met de FDX/HDX auto-detectie van beide apparaten, want je zou verwachten dat twee identieke apparaten met elkaar wel kunnen overeenkomen hoe de duplex-setting zou moeten zijn.

O ja, "host unreachable" betekent eigenlijk inderdaad dat er een routing-probleem is, maar ik heb al meerdere malen mogen vernemen dat dit toch op kan treden als de verbinding onverwacht niet op te bouwen is (defecte kaart, verkeerd media-type op een combo-kaart).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Yo hoe laat ben je hier?? cyberdude

Verwijderd

Topicstarter
hahhah rond 00.05 met heel veel snickers crunch sinds we reclame rijden ahhaha, yo ed schrijf ff het typenr van de switch op a.u.b

Verwijderd

Het merk is Digitus 8-port 100/10 N-Way Mini Switch

zit nu bij ons in uplink en bij jou in port 2 en fdx blijft knipperen

Verwijderd

Topicstarter
het zijn 2 precies dezelfde switchen. Dus zou eigenlijk geen probleem mogen zijn. Als we er een korte kabel tussen stoppen dan werkt het wel. Doen we de lange er tussen dan werkt het niet, doen we de lange tussen 2 computers zonder switchen werkt het wel. Heluppppp

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 05 maart 2002 22:07 schreef mvdejong het volgende:

Het lampje "FOX" is dat niet, maar "FDX", met de D van Full-DupleX. Het feit dat dit apparaat dat lampje heeft, bewijst dat het een switch is, want een hub ontbeert de buffer-capactiteit die full-duplex mogelijk maakt. Het gebruik van dat lampje voor collision-detection is logisch, aangezien in een FDX-situatie collisions niet kunnen voorkomen.
Volgens mij heeft full duplex niks te maken met het feit dat er wel of niet collisions optreden. Bij Full duplex kan TX en RX tegelijk gebruitk worden. Dit waren al gescheiden draadjes. Collisions treden op asl er machines op hetzelfde laag 2 segment zitten. Je hebt bij een switch volgens mij wel een soort colisions als twee machines tegelijkertijd een derde proberen te bereiken dan zal er in de switch een probleem ontstaan. Ik weet niet of dit eigenlijk wel collisions heten ik bedenk het nu maar het is volgens mij geen hypothetisch geval.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 05 maart 2002 22:38 schreef CyberSieRRa het volgende:
het zijn 2 precies dezelfde switchen. Dus zou eigenlijk geen probleem mogen zijn. Als we er een korte kabel tussen stoppen dan werkt het wel. Doen we de lange er tussen dan werkt het niet, doen we de lange tussen 2 computers zonder switchen werkt het wel. Heluppppp
duidelijk geval van STP gaan gebruiken. Doormeten is iets naders dan data sturen

Verwijderd

Topicstarter
Maar als de kabel wel werkt tussen 2 computers, zou die het toch tussen 2 switchen moeten doen of redeneer ik nu verkeerd?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je kan altijd storing oppikken met een kabel zeker als hij in een dakgoot ligt en de buurman zendamateur is denk ik. probeer anders die kabel eens in een huis kijken of dat wel werkt dus zonder storing van buiten

Verwijderd

Topicstarter
De kabel ligt in een PVC buis, en we hebben alleen maar oude bejaardjes zitten dus die zouden geen storing veroorzaken, het rare is, als ik de kabels tussen 2 PC's doe dan werkt het wel, doe ik het tussen de 2 switchen dan werkt het niet:(

Verwijderd

Hallo,

misschien heb ik het niet helemaal goed begrepen maar:

als je de UTP kabel in twee netwerk kaartjes prikt dan 'doet hij 't wel'... maar dat kan dan toch alleen maar met een Cross-over kabel? Voor zover ik weet moet je voor verkeer tussen hubs en switches 'gewoon' een normale cat5. utp /stp kabel gebruiken... dus zonder cross...

of zit ik nu naast 't padje... ;)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op dinsdag 05 maart 2002 22:44 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

Volgens mij heeft full duplex niks te maken met het feit dat er wel of niet collisions optreden. Bij Full duplex kan TX en RX tegelijk gebruitk worden. Dit waren al gescheiden draadjes. Collisions treden op asl er machines op hetzelfde laag 2 segment zitten. Je hebt bij een switch volgens mij wel een soort colisions als twee machines tegelijkertijd een derde proberen te bereiken dan zal er in de switch een probleem ontstaan. Ik weet niet of dit eigenlijk wel collisions heten ik bedenk het nu maar het is volgens mij geen hypothetisch geval.
Nee, dat probleem zal niet ontstaan. Een switch buffert de message, en zal 2 gelijktijdige messages naar hetzelfde systeem bufferen en een voor een doorsturen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
je kan in plaats van utp kabel beter stp of ftp kabel gebruiken, de laatste is wat goedkoper dan stp

Verwijderd

Collisions hebben wel degelijk met de duplex te maken.
Als bv de switch op 100mb full duplex staat en de machine op 100 mb half duplex krijg je wel collisions.

Zou dus nog maar even goed naar je netwerkkaart instellingen kijken

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
Op dinsdag 05 maart 2002 23:55 schreef Didymus het volgende:
Hallo,

misschien heb ik het niet helemaal goed begrepen maar:

als je de UTP kabel in twee netwerk kaartjes prikt dan 'doet hij 't wel'... maar dat kan dan toch alleen maar met een Cross-over kabel? Voor zover ik weet moet je voor verkeer tussen hubs en switches 'gewoon' een normale cat5. utp /stp kabel gebruiken... dus zonder cross...

of zit ik nu naast 't padje... ;)
volgens mij heb je helemaal gelijk. ik heb ook een hub op een router met ingebouwde hub aangesloten. poort 1 van de hub in uplink van de hub/router en klaar is kees. zo moeilijk is dat nou toch ook weer niet! ;)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 06 maart 2002 13:54 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Nee, dat probleem zal niet ontstaan. Een switch buffert de message, en zal 2 gelijktijdige messages naar hetzelfde systeem bufferen en een voor een doorsturen.
Weer wat geleerd wist ik niet het vindt dus wel plaats dat er twee pakketjes tegelijkertijd aankomen op de switch alleen de switch kan hier dus mee omgaan.
Op woensdag 06 maart 2002 14:04 schreef b_bosman het volgende:
Collisions hebben wel degelijk met de duplex te maken.
Als bv de switch op 100mb full duplex staat en de machine op 100 mb half duplex krijg je wel collisions.

Zou dus nog maar even goed naar je netwerkkaart instellingen kijken
Het gaat tussen twee switches dus waarschijnlijk weinig in te stellen. Het zijn namelijk vast geen managed switches.
Ik dacht dat collision alleen optraden als twee aparaten tegelijkertijd gaan proberen data te versturen. Dat de ene machine op half duplex alleen data kan versturen of ontvangen. Er zullen pakketejs niet worden pgepikt maar dit zijn geen collisions

• flipm0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Het lijkt er idd op dat je een crosslink te pakken hebt, prik um es bij allebei de switches in een gewone (dus niet uplink) poort.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 22:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Op woensdag 06 maart 2002 16:24 schreef flipm0 het volgende:
Het lijkt er idd op dat je een crosslink te pakken hebt, prik um es bij allebei de switches in een gewone (dus niet uplink) poort.
Dat kan nooit werken, je moet het netwerk laten weten dat er een hub zit, dit doe je door te crosslinken.

Maar iets anders, probeer eens om diezelfde lange kabel uit de dakgoot te vissen en eens op dezelfde manier als die korte kabel te testen... Volgens mij ligt het aan die kabel hoor...

W8 is die dakgoot van metaal?
Ander probeer het eens om de kabel door een pcv buisje te laten gaan, dan schermt ook wel af, dan hoef je geen nieuwe kabel te kopen namelijk. Het kan zijn dat het metaal crosstalk veroorzaakt in de kabel wat leidt tot noise aan het uiteinde van de kabel, zet je er dan nog 2 hubs aan, dan is het feest compleet en zijn de signalen helemaal verstoord. Probeer het eens zo zonder dakgoot, anders weet je dat het aan de dakgoot ligt die near-end crosstalk (zoals het offieël heet) veroorzaakt.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

ff voor de weet je moet dus aan de ene hub de kabel in de uplink doen en aan de andere dus niet... dan doet ie het

• flipm0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Op woensdag 06 maart 2002 17:09 schreef zwahiel het volgende:

[..]

Dat kan nooit werken, je moet het netwerk laten weten dat er een hub zit, dit doe je door te crosslinken.
Helemaal mee eens, maar zoals ik al zei, lijkt het erop dat die lange kabel een crosskabel is. Daarmee kan je twee hubs/switches gewoon koppelen, zonder gebruik te maken van een uplink-poort.

Verwijderd

Heeft die switch een aparte uplink poort?
Zo ja wordt hij dan ook gedeeld met een nadere poort?
Als dat het geval is en je gebruikt zowel de uplink poort als de poort waarmee hij gedeelt is, wil dat wel eens problemen geven die lijken op wat je beschrijft.

NB. bij MDIX->MDIX poort heb je een crossover kabel nodig en van MDIX->MDI een straight.

Verwijderd

om te voorkomen dat de kabel die de switches verbind
last heeft van port-sharing, stel ik voor om de 2 pc's
die aan elke switch zitten NIET op port 1 en 8 aan te
sluiten :)

En als de kabel het wel doet als je twee pc's aan elkaar
verbind (NIC to NIC) dan is het een crosscable.
In dat geval mag ie niet in een uplink.

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 07:56
Op donderdag 07 maart 2002 00:00 schreef flipm0 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, maar zoals ik al zei, lijkt het erop dat die lange kabel een crosskabel is. Daarmee kan je twee hubs/switches gewoon koppelen, zonder gebruik te maken van een uplink-poort.
Switch uplink<>Switch uplink: cross
Switch<>Switch uplink: normaal
Switch<>Switch: cross

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het nog een keer omschrijven:

We hebben een kabel van 40 meter van het ene huis naar het andere huis lopen 4 deuren verder, deze kabel gaat bij mij via het plafond dan naar buiten, dan gaat ie in een PVC buis die onder de dakpan tegen het hout aanzit boven in de dakgoot, de PVC buis loopt tot aan het andere huis, daar komt de kabel weer uit en gaat daar het huis naar binnen.

Het betreft een normale UTP kabel, we hebben wel een crossover tussenstuk omdat het niet werkte, en om alle mogelijkheden uit te proberen

We hebben in elk huis dezelfde netwerkkaarten en allebei dezelfde 8 poorts switch. Nu hebben we al alles geprobeert, in het boekje van de switch staat, als je van de switch naar de switch gaat in de ene in de uplinkpoort en de andere in poort 8, hiermee blijft FDX knipperen. We hebben de crossover tussenstuk er tussen gesloten en de switchen allebei in een normale poort hetzelfde effect FDX knipperd.

Stop ik de kabel gewoon in 2 computers en dan het crossoverstuk er tussen dan zien de computers elkaar.

Maak ik andere combinaties dan knipperd op 1 switch het lampje bij de betreffende poort en op de andere switch knipperen 2 lampjes bij de betreffende poort.

We hebben echt alle combinaties uitgeprobeert, koppel ik 1 computer en laat 1 switch eruit, dan knipperen 2 lampjes op de switch, dit betekend volgens het boekje, 100Mbit activity, alleen pingen werkt niet, ik krijg niet terug, en hij zegt destination host unreachable.

We begrijpen het niet meer.

Verwijderd

Het is het fdx lampje wat knippert en dit betekent zogenaamd "collision occurs"

De kabel ligt dus NIET in de dakgoot maar hangt erboven aan de dakrand onder de pannen.

En om van de straight kabel een crossover te maken hebben we er andere stekkertjes aangehad en/of er met een koppelstuk er een crosslink aangekoppeld*dit om de kabel te kunnen testen tussen 2 normale poorten v/d switch.

In allebei de gevallen( met straight kabel tussen uplink en poort 8 EN met cross kabel tussen 2 normale poorten) geven de switches allebei de melding "collision occurs".

We hebben ook een kabeltester gebruikt en die zegt dat alle vier de draadjes okee zijn.

PLZ help us :'(

Verwijderd

Heb je de snelheid van de netwerkkaartjes op auto-detect staan??? Zet die eens op 10 Mb. Ik weet het, ze zullen wel sneller kunnen, maar nu werkt het niet, dus probeer dit eerst. Zet je hele netwerk op 10 Mb, niks autodetect en half duplex.
Controleer ook even of je op de switch geen VLAN aan moet maken of zo iets.......

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:04
Op donderdag 07 maart 2002 23:01 schreef savage007 het volgende:

We hebben ook een kabeltester gebruikt en die zegt dat alle vier de draadjes okee zijn.

PLZ help us :'(
okay, je hebt maar 4 draadjes getest....over langere afstand heb je wel degelijk alle 8 de draden nodig ivm. afscherming. Heb je je aderpairs wel goed verbonden? Op kleine afstand werkt het overigens prima hoor, slechts 4 draden, maar over langere afstand niet (storing).

succes :)

Verwijderd

We hebben voor het testen van de kabel gebruik gemaakt van
een utp kabeltester een "mod-tap" , deze test de pairs, dit zijn dus alle acht de kabels.

Verwijderd

Topicstarter
Het test apparaatje test 4 pairs dus alle 8 de draadjes en deze zijn goed. Buhh, ik weet niet wat het probleem is.
Pagina: 1