Toon posts:

[PHP + Apache] .htaccess probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een website waarop ik een beetje wat klooi met PHP. Nu heb ik bepaalde gemeenschappelijke functies in een .inc bestand gezet en deze include ik in elke webpagina, je kent het wel.

Dat werkte gewoon goed, totdat ik erachter kwam dat als iemand gewoon het volledige pad en bestandnaam naar die .inc file in de browser intikt, de Internet Explorer hem als gewoon bestand ziet en vraagt of ie em moet opnenen of opslaan. Als iemand er voor kiest om hem op te slaan, dan zien ze zo alle code die er in staat, wat uiteraard geen goede zaak is.

Ik dacht slim te zijn en maakte m'n .htacces zoals in onderstaand voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
ErrorDocument 404 /404.phtml
ErrorDocument 403 /403.phtml
Options Includes FollowSymLinks
AddType application/x-httpd-php .php3 .phtml .php .php4 .html .htm .inc
<Files go> 
ForceType application/x-httpd-php 
</Files>

Dus achteraan het "AddType" gedeelte de extensie ".inc" toevoegen. En nu zit ik dan met een probleem, want bij de eerste de best functie die ik vanuit een webpagina aanroep, die die normaal gesproken uit m'n .inc bestand zou moeten halen werkt niet meer. Het is opeens een undefined function geworden, wat dus aangeeft dat=ie of mijn .inc bestand niet kan vinden (wat niet waarschijnlijk is, want dan zou ie wel een fout geven op de regel waar ik hem include) of hij kan hem opeen niet meer lezen. Mijn .inc bestand is een normaal tekstbestand (natuurlijk) waar ik uiteraard alle code omsloten heb met PHP-tags (<?php en ?>).

Ik weet niet wat de oplosisng is van dit probleem. Misschien is die .htacces manier ook niet de juiste hoor, als iemand een andere oplossing heeft om te voorkomen dat iemand mijn .inc bestanden kan inzien (behalve het plaatsen buiten de www-root) dan hoor ik het graag!

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 14:51

thomaske

» » » » » »

een erg simpele oplossing is om je bestand functies.inc.php te noemen! :)

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

Verwijderd

je .html als php interpreteren is niet echt super goed voor je server load

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:41
Op zich zou het moeten werken geloof ik. Is er echt niets anders verandert?

Verder kun je ook een aparte map maken voor je .inc's en die ontoegangkelijk maken dmv een .htaccess.
...totdat ik erachter kwam dat als iemand gewoon het volledige pad en bestandnaam naar die .inc file in de browser intikt, de Internet Explorer hem als gewoon bestand ziet en vraagt of ie em moet opnenen...
[in mezelf]
Daar is ACM van het weekend ook achter gekomen :P
[/in mezelf]

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 14:51

thomaske

» » » » » »

Op dinsdag 05 maart 2002 21:00 schreef Foxboy het volgende:
je .html als php interpreteren is niet echt super goed voor je server load
Nja, ik maak op uit het verhaal van Aegis dat het om een bestand gaat met PHP functies. Geen HTML dus.

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• mEdnass
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-12-2021
Aangenomen dat die .inc's in deze dir dus alleen php bestanden zijn: Pleur dit in je htacces:

AddType application/x-httpd-php .inc

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
In [topic=419090] hadden we geloof ik de beste opties gepost ;)

Verwijderd

.inc's horen buiten je webtree.
Als het echt niet anders kan plaats je je .inc's bij elkaar in een subdirectory met een .htaccess zie zoiets heeft als:
<LIMIT GET>
Order deny,allow
Deny from all
</LIMIT>

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 00:41 schreef MarcoTC het volgende:
Als het echt niet anders kan plaats je je .inc's bij elkaar in een subdirectory met een .htaccess zie zoiets heeft als:
<LIMIT GET>
Order deny,allow
Deny from all
</LIMIT>
Of een lege index.html in de directory zetten.

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Op woensdag 06 maart 2002 00:41 schreef MarcoTC het volgende:
Precies, gewoon alle files waar niemand iets mee hoeft/mag buiten je webtree houden, dan ben je overal van af.

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 09:21 schreef Sibash het volgende:

[..]

Of een lege index.html in de directory zetten.
Dan kan nog steeds iedereen je .inc files lezen als hij de filename (config.inc !) goed gokt..
Het volgende in je httpd.conf is effectiever:

<Files "*.inc">
Order allow,deny
Deny from all
</Files>

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 10:34 schreef peidor het volgende:

[..]

Dan kan nog steeds iedereen je .inc files lezen als hij de filename (config.inc !) goed gokt..
Het volgende in je httpd.conf is effectiever:

<Files "*.inc">
Order allow,deny
Deny from all
</Files>
jep en als dat niet mogelijk is werkt het ook wel in je .htaccess file :)
Pagina: 1