Toon posts:

[delphi] afdrukken per maand ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik voor een jaaroverzicht een hoop gegevens in een memorytable ingelezen, nou is het de bedoeling dat ik de gemiddeldes per jaar inlees en afprint door middel van een quickreport. dit is nog allemaal gelukt,
maar nou moet ik van enkele gegevens een tellertje bij houden van hoevaak deze per maand voor komen, hoe krijg ik dit voor mekaar? ze zijn nou ingelezen als shortdateformat := dd-mm-yy;
en de begin en einddatum zijn instelbaar dus een vergelijking maken zit er volgens mij niet in.

Verwijderd

Ik snap het niet helemaal. Wil je nou weten hoe je vanaf een willekeurig tijdstip met de format dd-mm-yy kunt uitrekenen wanneer een maand later valt? Dat klinkt nl. nogal simpel :). Als je de datum hebt in wat voor format dan ook, zet je het lekker om naar TDateTime en tel je er 30 bij op om een maand later te zijn (maand met dertig dagen). Of je telt gewoon 1 op bij mm en controleert vervolgens of je niet op 31 feb zit :).

Verwijderd

Topicstarter
nee nee, ik lees allemaal datums in uit een database
die zet ik in een memory table.
de gegevens liggen dus tussen door de gebruiker ingestelde begin en einddatum, dus uittellen is er zeker niet bij.

bijv. ik heb een waarde

dmblaat.rxblaatbeh.asdatetime := dmblaat.rxdatumvanaankoop.asdatetime;

daar plaats ik een breakpoint op, dan gaat ik er met mijn muis bovenstaan, en dan krijgt deze vanuit de tabel de waarde 36767 hoe weet ik dan in welke maand deze waarde valt?

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 09:25

Tom-my

w03iz0rz

doe even
code:
1
showmessage(datetimetostr(dmblaat.rxdatumvanaankoop.asdatetime)

Als hij dan nog iets geks zegt dan moet er wat fout gaan in die dmblaat.rxdatumvanaankoop.asdatetime, want hij ZOU moeten zeggen dat hij bijv 19/2/2002 is.

Moet niet al te moeilijk zijn! Desnoods laat je wat variabelen meelopen tijdens het voldumpen van je memtable (doe ik zelf nl ook wel is, wrom moeilijk rekenen in report builder als het ook zo ken :D)

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Verwijderd

Topicstarter
het is toch zo

Following are some examples of TDateTime values and their corresponding dates and times:

0= 12/30/1899 12:00 am
2.75= 1/1/1900 6:00 pm
-1.25 = 12/29/1899 6:00 am
35065= 1/1/1996 12:00 am

bijv.
hoe weet ik dan in welke maand 36767 valt?

*D kheb het al gevonden
DecodeDate ( blaat.AsDateTime, jaar,maand,dag);

i'ts so simple (als je het weet)