Case fan onderin (beetje n00b vraag)

Pagina: 1
Acties:

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:22
Hi, 2 vraagjes

Ik wil de airflow gaan verbeteren in m'n kast. De basis weet ik al en ik weet ook al hoe ik het precies wil gaan doen (vrij standaard, onderin een intake, bovenin een outtake).

Maar goed. Nu komt m'n vragen.

1)

Ik heb een kast gekocht bij Funprice. Een midi tower maar als ik onderin aan de voorkant een fan zou plaatsen op de plek die daar voor bedoeld is dan zou er maar een cm of 3 tussen de fan en de "plastic kap" van de kast zitten.
Kan die koeler dan wel genoeg lucht aanzuigen? Of zal ie dan alleen maar de warme lucht weer verplaatsen omdat hij niet van "buiten" De lucht kan halen.

Zo ja. Zou het dan voldoende zijn om gewoon wat gaten in de kap te boren (en die een beetje netjes bij te gaan werken) of zal het beter zijn om er wat meer tijd in de steken en dan in de kap ook een gat te maken en dan die koeler lama zeggen door trekken. Wat dan denk ik wel een probleem kan worden is die vormen die er in de kap zitten (heb helaas geen plaatje) of zou dat wel gewoon kunnen gaan werken?

2)

Dan m'n 2e vraag:

Als ik ook nog een fan zou plaatsen ter hoogte van m'n processor (intake dus). Gaat die lucht die dan op een deel van de proc. en mobo wordt geblazen, niet gaan "botsen" met de koeler op de processor. Wat ik dus bedoel is of die 2 luchtstromen elkaar niet gaan tegen werken?

bvb

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
Op dinsdag 05 maart 2002 19:56 schreef Phydomir het volgende:
Hi, 2 vraagjes

Ik wil de airflow gaan verbeteren in m'n kast. De basis weet ik al en ik weet ook al hoe ik het precies wil gaan doen (vrij standaard, onderin een intake, bovenin een outtake).

Maar goed. Nu komt m'n vragen.

1)

Ik heb een kast gekocht bij Funprice. Een midi tower maar als ik onderin aan de voorkant een fan zou plaatsen op de plek die daar voor bedoeld is dan zou er maar een cm of 3 tussen de fan en de "plastic kap" van de kast zitten.
Kan die koeler dan wel genoeg lucht aanzuigen? Of zal ie dan alleen maar de warme lucht weer verplaatsen omdat hij niet van "buiten" De lucht kan halen.
Wat gebruikelijk is om er een netjes rond gaatje in te maken. Dit kan vrij eenvoudig met een speciale boor. Eerst ff voorboren waar je het gat wilt hebben en dan grote gatenboor erover levert je een pracht van een gat op :)
2)

Dan m'n 2e vraag:

Als ik ook nog een fan zou plaatsen ter hoogte van m'n processor (intake dus). Gaat die lucht die dan op een deel van de proc. en mobo wordt geblazen, niet gaan "botsen" met de koeler op de processor. Wat ik dus bedoel is of die 2 luchtstromen elkaar niet gaan tegen werken?

bvb
Kan zijn, kan ook niet zijn... Maar daar zit ook al een outtake fan van je voeding, dus die 2 gaan zowiezo niet echt fijn elkaar helpen. Wat beter wil is een omhooggericht fan op de bodem van je case en een outtake fan boven je proc :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Phydomir
Op dinsdag 05 maart 2002 20:08 schreef FragFrog het volgende:

Wat gebruikelijk is om er een netjes rond gaatje in te maken. Dit kan vrij eenvoudig met een speciale boor. Eerst ff voorboren waar je het gat wilt hebben en dan grote gatenboor erover levert je een pracht van een gat op :)
o'n grote gaten boor hebben we hier nog wel. Maar dies dacht ik geowon voor hout of kan je daarmee ook gewoon plastic door boren. (misschien een beetje lompe vraag maar ik ben nogal a-technisch op het gebied van boren en zagen :P )
Kan zijn, kan ook niet zijn... Maar daar zit ook al een outtake fan van je voeding, dus die 2 gaan zowiezo niet echt fijn elkaar helpen. Wat beter wil is een omhooggericht fan op de bodem van je case en een outtake fan boven je proc :)
Maar dan krijg je dus 2 intake fans onderin je kast als ik ut goed begrijp.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Ik stel mijn vraag/probleem dan maar hier ipv een nieuw topic. :)
Hoe moet je een blowhole/meer lucht inlaat krijgen als je onderin(voorkant) je aan/uit lichtjes en reset knopjes zitten? Dus (dat is dus bij mijn kast) als ik een intake blowhole wil maken, boor ik dus mijn lichtjes en knopjes eruit zeg maar) Wat zijn mijn andere opties voor een betere lucht toevoer?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

Maku

Derp

[quote]Op dinsdag 05 maart 2002 20:08 schreef FragFrog het volgende:

Uit ervaring betekend dat dat je van je pc een STOF zuiger maakt.

Wat in iederig geval een MUSt is is dat je onderinje kast lucht van buiten aanzuigt !

Dus maak een blow hole, en zorg er voor dat je net zo veel outtake als intake hebt

:7

• Maku

Maku

Derp

Op dinsdag 05 maart 2002 20:48 schreef ND het volgende:
Ik stel mijn vraag/probleem dan maar hier ipv een nieuw topic. :)
Hoe moet je een blowhole/meer lucht inlaat krijgen als je onderin(voorkant) je aan/uit lichtjes en reset knopjes zitten? Dus (dat is dus bij mijn kast) als ik een intake blowhole wil maken, boor ik dus mijn lichtjes en knopjes eruit zeg maar) Wat zijn mijn andere opties voor een betere lucht toevoer?
Je ledjes verplaatsen ;)

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
Op dinsdag 05 maart 2002 19:56 schreef Phydomir het volgende:

2)

Dan m'n 2e vraag:

kijk of je koeler lucht van door je koelblok zuigt of blaast. als ie zuigt, draai um om en gooi die intake er op. scheelt veel.. (bij mij dan, maar ik ben extreem af en toe ;))

Check mijn knowledge base!

• Maku

Maku

Derp

[quote]Op dinsdag 05 maart 2002 20:53 schreef Cooliez het volgende:

Als jij overclocken lame vind, waarom rij je dan op een scoot die 80-100 km/u gaat?

Overclocken rulezz en ik krijg van bijden een adrenaline rush >:)

• ND863

ND863

Op dinsdag 05 maart 2002 20:53 schreef 001Michael het volgende:

[..]

Je ledjes verplaatsen ;)
En mijn knopjes? Het probleem is dus dat daar een soort van cirkel aanwezig is, die is "opgehoogd." Die cirkel is de aan knop. Het verhoogd stukje, loopt dus schuin. Dus ongeveer zoiets als je van de zijkant bekijkt. :
x|
x|
xx\ <-- Ledjes (2x)
xxx\
xxx|
xxx| <-- Aan knop
xxx|
xxx/
xx/ <-- Reset knop
x|
x|

En voor de xxxxx zit dus een fan, hiertussen zit ook maar een ruimte van 2,5 cm.
Hij staat daar zo mooi (de ledjes en knopjes) en verplaatsen is dus geen optie. :)

Verwijderd

Dat wordt dan rondom je ledjes perforeren, en filtermateriaal tussen je front en de metalen kast aanbrengen.

1. je hebt dan verse lucht.

2. je hoeft je ledjes niet te verplaatsen.

(zier er misschien nog cool uit ook als je het netjes doet)

• ND863

ND863

Op dinsdag 05 maart 2002 21:06 schreef abreemjathuis het volgende:
Dat wordt dan rondom je ledjes perforeren, en filtermateriaal tussen je front en de metalen kast aanbrengen.

1. je hebt dan verse lucht.

2. je hoeft je ledjes niet te verplaatsen.

(zier er misschien nog cool uit ook als je het netjes doet)
Hmm gaatjes erin vind ik niet zo leuk, heb net een mooie kast. De zijkant ook niet, of misschien toch wel, is een optie. Maar omdat de intake dus bijna geen lucht kan krijgen, is het net een stofzuiger. Als ik hem niet aan de voeding koppel, dan scheelt het ook qua geluid.

Verwijderd

Dus je wílt geen gaten (niet in je front, EN niet in de zijkant)?

Waar moet die lucht dan vandaan komen?

Abreemjathuis snapt het niet meer :?

• ND863

ND863

Op dinsdag 05 maart 2002 21:15 schreef abreemjathuis het volgende:
Dus je wílt geen gaten (niet in je front, EN niet in de zijkant)?

Waar moet die lucht dan vandaan komen?

Abreemjathuis snapt het niet meer :?
Geen kleine gaten in frontje en ook niet in de zijkant. Maar wel in de zijkant een blowhole met fingerguard. (dat vind ik zo mooi staan :))

Stel ik doe hem aan de zijkant, op welke hoogte moet hij dan komen te zitten? Ter hoogte van mijn proc is wel handig ja :P maar de rest (onderin dus) heeft dan geen airflow. (is eigenlijk ook niet zo heel nodig)

• Phydomir
hmmz, dat kan natuurlijk ook ja. ipv van aan de vookant in de kast een fan plaatsen die moeite heeft om frisse lucht aan te zuigen gewoon een blow hole in het zijpaneel van m'n kast maken (onderin).
Alleen zit ik dan met het probleem dat als ik m'n pc open wil maken dmv het zijpaneel eruit te halen je gelijk de koeler mee neemt. tips??

ps: zou die blow hole dan dichter bij de voorkant van m'n kast moeten of meer richting achterkant?

• AproK
  • Laatst online: 14-03-2024
[quote]
Op dinsdag 05 maart 2002 20:55 schreef 001Michael het volgende:
Op dinsdag 05 maart 2002 20:53 schreef Cooliez het volgende:

Als jij overclocken lame vind, waarom rij je dan op een scoot die 80-100 km/u gaat?

gheh, je hebt altijd van die mensen. maar ik zeg nie dat ut lame is... is alleen een stelling voor mensen die het lame zouden vinden...

Check mijn knowledge base!

• ND863

ND863

Op dinsdag 05 maart 2002 21:35 schreef Phydomir het volgende:
hmmz, dat kan natuurlijk ook ja. ipv van aan de vookant in de kast een fan plaatsen die moeite heeft om frisse lucht aan te zuigen gewoon een blow hole in het zijpaneel van m'n kast maken (onderin).
Alleen zit ik dan met het probleem dat als ik m'n pc open wil maken dmv het zijpaneel eruit te halen je gelijk de koeler mee neemt. tips??

ps: zou die blow hole dan dichter bij de voorkant van m'n kast moeten of meer richting achterkant?
Dat vraag ik me ook af, ik denk meer naar achteren bij je kaarten, omdat (in mijn geval wel) voor niets is. Maar ik wee niet wat beter is voor de airflow. (als ie achter zit, word de airflow meteen afgebroken door netwerkkaaarten/sound etc.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb ook een koeling /fan plaats probleem, ik heb een kast, kan boven de procc. een fan, onder de voeding en aan de voorkant, voorkant moeten er denk gaatjes in de kap(wil ik niet) dus dan alleen achterin de case. nou heb ik een 120mm 220papst fan(zelfs 2) en die kan ik onder mijn voeding kwijt, en ook boven mijn procc. en ook in de zijkant bouwen kan, ik kweet niet hoeveel geluid dit gaat maken, vandaar dat ik niet zo zeker ben, want met die 120mm moet ik sowieso gaan zagen, en anders loop ik t weg te halen terwijl ie veel lawaai maakt.
Of kan ik beter 2x80mm kopen en die inbouwen.

• Mephix
  • Laatst online: 25-11-2025
[quote]
Op dinsdag 05 maart 2002 20:55 schreef 001Michael het volgende:
Op dinsdag 05 maart 2002 20:53 schreef Cooliez het volgende:

Wie rijd er op een scoot? Dat vinnik lame. Krengen zijn het met een ongelooflijk irritant rotgeluid, alsof je een klein kind een klap in het gezicht geeft en hij gelijk een half uur monotoon begint te janken. De opgefokte tiener die er op rijdt kan niet rijden en zit mij ongelooflijk in de weg (rijd zelf motor). Halsbrekende en totaal onverantwoordlijke toeren halen die debielen uit. Uitzonderingen daargelaten uiteraard :+

edit:
deze uitspatting nadat ik al enkele malen de dood in de ogen heb gekeken door de randdebielen. Spookrijden, slalommen (banden opwarmen ofzo???) en meer van dat soort gekkigheid hebben mijn schijven al menig maal roodgloeiend doen kleuren.. Als het aan mij ligt: als de sodemieter terug het fietspad op :r

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
geef jij kleine kindjes dan vaak een klap om te controleren of je scoot nog wel netjes klinkt :) *D
Pagina: 1