Toon posts:

[WC] koelblok voor ¤ 5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde ook eens gaan waterkoelen, had nog een pomp liggen, maar de prijs van koelblokken vond ik wat hoog voor een experimentje. Het ging mij toch vooral om een stiller systeem. En ik had ergens gelezen dat zelfs het slechtste waterkoelblok beter zou zijn dan het beste luchtkoelblok. Dus ik had zoiets van: doe mij dan maar het slechtste waterkoelblok.

Nadat ik wat avonturen van mensen had gelezen op www.overclockers.com leek het mij dat het inderdaad niet zo kritisch ligt. Zeker niet voor mijn bedoelingen, want de koelprestatie interesseert me pas op de tweede plaats. Alleen ik had geen zin om te gaan boren en solderen of lijmen etc.

Hier wat voorbeelden die ter inspiratie hadden gediend gemaakt door Surly Joe:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips134/done.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/articles165/beeh2.jpg
De laatste scoorde precies even goed als een 'echt' koelblok van BeCooling rechts op de foto. (zie: http://www.overclockers.com/articles165/ )

Dus ging ik eens rondkijken bij wat ijzer- en sanitairwinkels en de praxis op zoek naar iets van koper met een vlakke kant.
Het kostte wat moeite, want creatief zijn ze daar dus niet("we hebben niks met een vlakke kant, het is allemaal rond") .
Maar uiteindelijk vond ik het volgende blokje:
Afbeeldingslocatie: http://www.dutec.nl/producten/41220113.jpg
Dat heet een muurplaat, bij mij thuis zit het ook achter de kraan van de wasmachine. Die kost € 2.

Nu nog een paar probleempjes op te lossen:
hoe krijg ik dat waterdicht en stevig aan mijn pomp?
Hoe krijg ik het op de processor (duron)?
Gaat dit koelen?

Om daar een slang aan te krijgen moet je in de onderste uitgang een koperbuis solderen. Ik had het idee dat dat handiger moest kunnen, bovendien moet de slang bij mijn moederbord (Abit KT7A)zo snel mogelijk omhoog, van het moederbord af vanwege de beruchte condensatoren.
Nog een paar keer naar de praxis geweest. Ze hebben daar dus ook zo'n blokje met schroefdraad aan beide uitgangen. Die heet muurplaat met knelkoppeling. Ondertussen had ik een wasmachineslang op het oog, want die heeft een uitgang die meteen een bocht van 90 graden maakt. En die slang is echt stevig, die knakt niet zo snel.

Een paar verloopstukjes (paar €'s) erop geschroefd om het precies passend te krijgen met de wasmachineslang, met teflontape ertussen. Deze koppelingen kan je gewoon zonder gereedschap aan elkaar schroeven. Slang aan pomp, met klemmetjes. Dat is trouwens deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.eheim.com/images/int/tech_zub_installation.gif
Dus met ingebouwd reservoir, dat is handig.
Daarna heb ik een plastic plaatje gemaakt om het koelblok op de processor aan het moederbord vast te schroeven. Natuurlijk nog even superglad geschuurd met 800 schuurpapier.

Voorlopig resultaat: het water wordt warm en de temp blijft stijgen.
In een uur volle belasting stijgt de proc.temp van 35 naar 50 graden. Conclusie: het werkt !! Daar ben ik erg blij mee. En dat voor vijf euro. Het kon misschien ook niet anders, want het is messing, dat geleidt de warmte ongeveer net zo goed als koper. Alleen de turbulentie van het water in het blokje was ik niet zeker over, maar dat is blijkbaar ook niet zo'n probleem.

Dus het kan waarschijnlijk niet zonder radiator. Wordt vervolgd.

Trouwens, deze had ook een beetje als inspiratie gediend:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/articles169/tidal2.jpg

Verwijderd

Ik wil niks zeggen, maar in dat blok van die gast zitten wel koperen pinnen ...

Verwijderd

ik weet niet welke proc. je gaat koelen maar de hitte van een xp krijg je niet weg met dat muurplaatje hoor...

/edit

het is dus een duron..

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16

AMDFreak

Intel is zo..

Best wel goedkoop :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Verwijderd

ik denk dat mijn mede o.c hier boven gelijk heeft dat is veel te weinig oppervlakkte om goed te koelen en ik zou er mazen in maken

Verwijderd

Topicstarter
In het bovenste blokje zitten geen koperen pinnen. Tenminste, dacht ik. De onderste, dat is de originele beehive zit inderdaad vol met pinnen. Maar ik had het zo begrepen dat hij nu juist de 'tidal pool' wilde imiteren dat is het laatste plaatje van mijn post. Die is zeg maar leeg van binnen, waar een werveling in onstaat. De tidal pool is erg goed getest: http://www.overclockers.com/articles169/

In dit artikel maakt hij het bovenste blokje: http://www.overclockers.com/tips134/

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14

Wimo.

Shake and Bake!

Ik wacht op de resultaten met een 172W peltier :P

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 19:28 schreef Massive_A het volgende:
In het bovenste blokje zitten geen koperen pinnen.

Dat is dit artikel: http://www.overclockers.com/tips134/
kijk maar , het blok ligt in het artikel dat hij toont open en dat zit VOL met pinnen

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Heb je een plaatje van je self-made waterblok? (ben namelijk errug benieuwd hoe die eruit ziet :))

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Topicstarter
Bij waterkoeling is de oppervlakte koper-water veel minder belangrijk dan bij luchtkoeling.
Ik zal het artikel straks even proberen op te zoeken. Maar ik had schattingen gelezen dat water ongeveer 100 tot 500 keer zo goed warmte afvoert als lucht.

Bovendien is dat niet het probleem gebleken, na 20 minuten volle kracht is de processor 38 graden, dat is al tien graden koeler dan ik met mijn coolermastertje haalde. En in het systeem dat ik had kan het water nergens afkoelen.

Dit is hem dus, maar dan met slangen en verloopstukjes (ook van messing) eraan geschroefd:
Afbeeldingslocatie: http://www.dutec.nl/producten/41220113.jpg
Ik kan helaas zelf geen foto's maken, dus ik moet het een beetje bij elkaar rapen van internet.

Verwijderd

Moet je mij toch eens vertellen hoe je die op je socket bevestigt

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 20:10 schreef a.p.versteeg het volgende:
Moet je mij toch eens vertellen hoe je die op je socket bevestigt
de topicstarter schreef:
Daarna heb ik een plastic plaatje gemaakt om het koelblok op de processor aan het moederbord vast te schroeven.

Verwijderd

wel goedkoop, maar :r om te zien

Verwijderd

hmmz, lama

• ND863

ND863

Hoe heb je hem dan op je proc? Die platte einde op je proc, en hoe blijft ie zitten?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 20:21 schreef ND het volgende:
Hoe heb je hem dan op je proc? Die platte einde op je proc, en hoe blijft ie zitten?
de topicstarter schreef:
Daarna heb ik een plastic plaatje gemaakt om het koelblok op de processor aan het moederbord vast te schroeven.

• ND863

ND863

Op dinsdag 05 maart 2002 20:23 schreef SH007 het volgende:

[..]

[..]
Whoei, die had ik al gelezen joh :+ Maar ik snap het nog steeds niet.
Dus die platte kant op je proc? (duh!)
Maarrr hoe zit ie vast op de socket/mobo? (anders keltert ie ervan af :+)

Verwijderd

Topicstarter
Om het blokje vast te maken heb ik een soort hoefijzer gemaakt van stevig plastic. Die schuif ik eromheen. Daar zitten gaatjes in die passen op de gaten om de socket op mijn moederbord. Elk gaatje wordt met een boutje vastgehouden.
Een beetje geinspireerd door de maze2 van dangerden voor socket-a:
Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/MAZE21/maze21_front_small.gif

Trouwens, ik kan dat andere artikel niet meer zo snel vinden, maar wel dit (iets minder optimistisch dus):

Water and air both cool solids via convection. The primary difference is the convection coefficient of water compared to air. At the same conditions (temperature, flow velocity, etc.), water is on the order of twenty times more efficient at convection than air is. Air holds about 1000 joules of energy for every degree Celsius that a kilogram of air changes temperature. Water holds about 4000 joules for every degree in a kilogram. Liquid water is about 1000 times as dense as air. This means a smaller mass and much, much smaller volume of water is required to contain the same energy as air.
http://www.amdmb.com/article-display.php?ArticleID=105&PageID=7

Water koelt dus twintig keer zo efficient als lucht.

• ND863

ND863

En hoewarm werd je proc iervoor met luchtkoeling? Ga je nog een radiator aanschaffen?

Verwijderd

Topicstarter
HEt is moeilijk te vergelijken. Met luchtkoeling werd hij 48 graden, met waterkoeling heb ik zitten wachten tot er een evenwicht zou optreden, maar na 2 uur bleef de temperatuur nog steeds stijgen. Toen heb ik het zooitje er weer uitgehaald, met de conclusie dat het blokje wel werkte. Dat was een groot succes vond ik. Maar ik kan niet verder zonder radiator, want het water moet afgekoeld worden. Kijken of ik daar ook zo'n toffe oplossing voor kan verzinnen *D (zeker weten dat dat niet kan)

• ND863

ND863

Was het water na 5 uur dus eigenlijk vrij warm? :? (lekker nederlands :P)

Verwijderd

Topicstarter
Het water was een graadje of 40 na twee uur. Trouwens ik heb het allemaal niet zo wetenschappelijk aangepakt, want ik had op een gegeven moment zoiets van: ik geloof het wel. Toen heb ik hem nog een tijdje idle laten draaien, toen ben ik nog gaan eten enz. daarna heb ik pas de temp van het water kunnen voelen toen ik hem liet leeglopen. Toen was het dus aangenaam badwater.

• ND863

ND863

Hmmmm, interessant, wanneer komt de radiator? Ga je die ook zelf maken?

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-02 17:08

Maku

Derp

Ik vind het net een fietssbel met rietjes :D

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

mooi of niet, dat maakt niet uit.
dit is ZELF gemaakt, das veel kewler!
en dat ie het nog doet ook is mooi meegenomen en voor €5 TOPPIE!

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Die lelijke fietsbel met rietjes is door die gast Surly Joe gemaakt. Die van mij is in de fabriek gemaakt ;)

• marco899
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Fraai ie het niet, maar doordacht wel. Messing geleidt slechter dan koper, maar dat mag de pret niet drukken. Om heel makkelijk al betere resultaten te verkrijgen, zal je in iedergeval de muurplaat even moeten vlakken en polijsten, zodat je een beter contact krijgt met de duron. Dat je temp blijft stijgen, dat is omdat je natuurlijk geen koeling hebt, maar alleen een warmte geleider. Uiteindelijk zal de temperatuur een paar graden lager blijven dat de eind temp. van je duron. Maar of je de duron hiermee heel houd is een tweede.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel slechter is messing? Ik kan het niet vinden op internet.
Hoe moet ik het polijsten? Ik heb het nu nat geschuurd op zeer fijn schuurpapier 800.

Verwijderd

Messing is een vrij slechte warmtegeleider. Maar voor dat bedrag mag je niet klagen natuurlijk :)

Het koper->water oppervlak is wel degelijk erg belangrijk. Water draagt veel beter warmte over dan lucht, dat klopt (per kilo en per volume). Maar de adhesie van water aan het metaal is ook groter.

Mijn waterblok presteert juist zo goed vanwege het grote oppervlak.

P.S.: waarom doe je het niet zoals SurlyJoe, met een koperen onderplaat? Je lijkt me handig genoeg daarvoor. En dun koper is makkelijk te krijgen bij de lokale dakbedekker of loodgieter.

Verwijderd

Messing en koper kan je toch NIET solderen ??

Correct me if i'm wrong !

Verwijderd

Dat met die muurplaat heb ik eenjaar geleden al gemaakt. Staat ook op mn site een foto van: http://members.home.nl/alcoholic/newpage5.htm onderste foto in het midden. Is wel een chipsetkoeler geworden .

Verwijderd

Grappig idee!
Leen eens een camera of webcam!

Voor PC's waarin je alleen de ventilator kwijt wilt, en niet extreem wilt overclocken, is elke waterkoeling volgens mij voldoende.

Ik heb eens naar mijn wasmachinewandaansluiting gekeken. Heb je een wasmachineslang op het 28mm gat gezet? Die is wel heel erg dik en stug.

BTW: is er in Nederland niet een bedrijf als http://www.onlinemetals.com/ (Daar hebben ze alles wat de waterkoeler aan koper zoekt. :) )
Of vallen verzendkosten voor één kilo koper vanuit Amerika wel mee?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 22:23 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Dat met die muurplaat heb ik eenjaar geleden al gemaakt. Staat ook op mn site een foto van: http://members.home.nl/alcoholic/newpage5.htm onderste foto in het midden. Is wel een chipsetkoeler geworden .
Wat voor ervaringen/resultaten heb je ermee? Hoeveel beter koelt de Swiftech? Ik ben zeer benieuwd. :*

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 22:30 schreef augustus het volgende:
Voor PC's waarin je alleen de ventilator kwijt wilt, en niet extreem wilt overclocken, is elke waterkoeling volgens mij voldoende.

Ik heb eens naar mijn wasmachinewandaansluiting gekeken. Heb je een wasmachineslang op het 28mm gat gezet? Die is wel heel erg dik en stug.
Ik zal proberen donderdag wat foto's te maken. (Kans is klein)
Ik heb zeg maar de 'wasmachinekant' van de slang op de zijkant van het blokje gezet. Die kant heeft namelijk een mooie hoek van 90 graden. De stugheid van de slang vind ik ook wel prettig, die knakt niet.

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 22:31 schreef Massive_A het volgende:

[..]

Wat voor ervaringen/resultaten heb je ermee? Hoeveel beter koelt de Swiftech? Ik ben zeer benieuwd. :*
Ik heb hem alleen voor mijn chipset gebruikt, omdat ik eerst het swiftec blok heb gekocht. Later ben ik met de cipset en videokaart bezig geweest. Ik kon eerst net 147MHz halen, maar de chipset moest eerst afkoelen anders wou de PC niet rebooten en bleef hij hangen.

Later kon ik stabiel 150MHz halen en gewoon rebooten. M'n geheugen wou wel verder, maar mijn netwerkkaart wou maar 147MHz halen. De onderkant was nog niet geheel vlak, want t is allemaal rerecycled spul. Dus t was allemaal al een beetje gedeukt en beschadigd. T meeste was weggewerkt. Temperaturen heb ik helaas niet, maar koud was hij wel.

Ik ga morgen ff messing regelen van cylinderassen (geloof ik) op het werk. Daar mooie vierkantjes van maken. Een als standaard blok met gaten erin, en een met zo'n kap en spijkers zoals je in het begn hebt gepost.

T zal wel even duren voor het af is aangezien ik weer een maand moet wachten op mijn loon. Ik heb nog een pomp en radiator nodig. Het is namelijk voor een andere PC, een Celeron 466 en de G-Force 256 videokaart die je ook op het onderste plaatje ziet.

Daarna wil ik ook nog mijn server gaan waterkoelen maar daar wil ik eerst nog zelf een kast voor bouwen.

In elk geval bedankt voor het idee, ik zat er al een poosje over te denken wat voor blok ik nou eigenlijk zou maken, en ik kwam er maar niet uit. Ik wil namelijk verschilende blokken maken zodat ik kan testen wat het beste werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand toevallig een binas naast zijn comp liggen. Ik zou heel graag precies willen weten hoe goed/slecht messing is t.o.v. koper, zilver of aluminium. Ik had de indruk op internet dat koper en messing steeds samen genoemd werden. Dus ik ging er een beetje vanuit dat dat dan ongeveer even goed zou zijn.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik meen ergens gelezen te hebben dat messing zelfs iets slechter is dan (zuiver) aluminium. Maar dat mag de pret niet drukken, ik vind het geniaal wat je gemaakt hebt.

• bakboord1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

bakboord1

No. 1 of the eight.

Dit lijkt inderdaad waar het volgens mij bij tweaken omgaat. Spelen en plezier hebben.
Zelf ben ik al een paar maanden aan het nadenken hoe ik die achterlijk dure koelblokjes kan omzeilen. Dit lijkt me in ieder geval een manier.

Abit KT7A, 700@5.5*150@1,75V, 512 Mb, TNT2 M64 32MB AGP, Terratec DMX x-fire1024, Iiyama VM 452

• ND863

ND863

Op woensdag 06 maart 2002 11:34 schreef Massive_A het volgende:
Heeft iemand toevallig een binas naast zijn comp liggen. Ik zou heel graag precies willen weten hoe goed/slecht messing is t.o.v. koper, zilver of aluminium. Ik had de indruk op internet dat koper en messing steeds samen genoemd werden. Dus ik ging er een beetje vanuit dat dat dan ongeveer even goed zou zijn.
Woei die heb ik (van school :P) Wat moet ik opzoeken? Warmtegeleiding toch? hmm ff zoeken.

• ND863

ND863

Is dat nou de warmte geleidings coefficient?
Zo ja, hier de gegevens : Het staat uitgedrukt in W m^-1 K^-1

Aluminium : 237
Koper : 390
Zilver : 429
Messing : 120

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ja, dat is hem...............

Overigens is koper en messing prima te solderen.

Verwijderd

Tenzij je met hardsoldeer aan de gang gaat, maar da's hier niet aan de orde.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

geniaal!
Voor die prijs, zou je het ook niet moeten laten, ik voel me nu heel geinspireerd om mijn pentium1tje te gaan waterkoelen, dan heb ik aan zo'n blokje genoeg. Kan je proberen een webcam, of het liefst een digicam, te lenen? Ben benieuwd!

• chicky
  • Laatst online: 01-06-2025
Op woensdag 06 maart 2002 15:00 schreef DaBit het volgende:
Tenzij je met hardsoldeer aan de gang gaat, maar da's hier niet aan de orde.
Nee hoor, messing en koper is ook heel goed zacht te solderen!

Bytheway, ik vindt het een super oplossing met die muurplaat. Volgens de consumentenbond zou jij "De beste keus" worden (goede prijs/ kwaliteitverhouding)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 maart 2002 14:53 schreef ND het volgende:
Is dat nou de warmte geleidings coefficient?
Zo ja, hier de gegevens : Het staat uitgedrukt in W m^-1 K^-1

Aluminium : 237
Koper : 390
Zilver : 429
Messing : 120
Als dat echt zo is, vind ik dat een aardige tegenvaller. Dus messing is echt een flink stuk slechter dan koper. Niet dat ik echt begrijp wat die cijfers precies betekenen. :?
En hoeveel performancewinst kan ik trouwens gaan verwachten van de radiator die ik hopelijk morgen heb?

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 00:44 schreef Massive_A het volgende:

[..]

Als dat echt zo is, vind ik dat een aardige tegenvaller. Dus messing is echt een flink stuk slechter dan koper. Niet dat ik echt begrijp wat die cijfers precies betekenen. :?
En hoeveel performancewinst kan ik trouwens gaan verwachten van de radiator die ik hopelijk morgen heb?
Die cijfers willen zeggen hoe goed de verschillende materialen de warmte kunnen geleiden. Hoe hoger hoe beter.

Verder had ik messing heel wat hoger ingeschat, tja. Trouwens, in de bouwmarkt hebben ze naast messing de meeste dingen ook in rood koper. Alleen muurplaten weet ik niet zeker, daar komen tenslotte nogal wat krachten op te staan. Wel hebben ze die dingen in een staal uitvoering. MŽn buitenkraan heeft zoŽn muurplaat. De aansluitingen hierop zijn met zoŽn flexibele plastiek slang gelegd.

• Jofel
  • Laatst online: 23-01 16:14
Toch wel leuk zo'n simpele koeling... Misschien wel wat voor mij met mijn AMD K6-2 500@550

En dan een grote radiateur aan de zijkant van de kast zonder fans. Gewoon passief en dus lekker stil. Hmmmm...

Maar de prijs van een waterpomp is ook nog wel een flinke klap (vergeleken met de andere onderdelen in zo'n goedekope setup). Zeker als je er zo een gebruik met een filter ruimte als reservoir.

Verwijderd

Dan haal je toch op de sloop een wasmachinepompje voor een paar eurootjes?

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 09:42 schreef DaBit het volgende:
Dan haal je toch op de sloop een wasmachinepompje voor een paar eurootjes?
daar heb ik ook een van liggen die dingen gaan hard MAAR MAKEN HERRIE

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:58
Ik wil zelf een "beehive" waterblok gaan solderen. Maar het probleem is dus dat ik niet weet waar ik een mooie platte plaat koper kan vinden. En een "eindkap" die groot genoeg is voor een goed waterblok.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Verwijderd

Topicstarter
Bij de Aldi hebben ze dacht ik deze week een fonteinpomp voor 25 euro. Die doet 1200 l/h :9~ . Heb alleen geen idee hoeveel herrie dat gaat maken.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000

Epsilon

ik ben ook bezig met mijn waterblok
alleen kost ietsjes meer (weegt o0k 700 gram :7)

maar die radiator kan je beter gewoon gaan kopen bij de auto sloperij. Vragen naar een radiator van een verwarming.

Verwijderd

ik heb nu van mijn werk ook een muurplaat voor een kraan mee gebracht maar is het bij de jouwe ook dat deze aan de onderkant niet helemaal vlak is er zit dus een ronde uitsparing in het midden..(bijna grote stuiver) nou dacht ik dus...stuiver is koper en geleid meer warmte..ik soldeer in dat gat een stuiver of een 5euro ct en vlak hem af dat alles gelijk valt...zou dat dan ook nog beter zijn qua warmte geleiding naar t water??

ik hoop dat t wat wordt! :D

Verwijderd

Met AS II Epoxy zou beter zijn om erin te plakken dan . Warmteopname zal wel verbeteren , maar probeer anders zo'n zilveren siermunt te krijgen

Verwijderd

owjah dat is ook nog eens een idee..

we gaan het gewoon eens proberen!

thnx ;)

Verwijderd

Topicstarter
Even weer omhoogtrappen.

De resultaten zijn zeer bevredigend. Als ik 's morgens opstart heb ik een cpu-temp van 18 graden. Full load doet hij dan 24 graden. Na vier uur HOTCPU draaien stabiliseert hij op 38-40 graden.
Overgeklokt van 750->933 wordt hij 44 graden.

Met luchtkoeling waren de temperaturen respectievelijk 7 en 12 graden hoger.

Verwijderd

Mooizo , mijn Waterkoeling hoort morgen ook af te zijn (heb wel geen geld voor goeie fans maar ik red me wel met m'n 92mm panaflo's . Vandaag Siliconenslang gekocht , tering is dat spul duur . 13.5€ voor 2.5meter 10mm binnendiameter . Morgen anderhalf uur van Brussel naar Dordrect voor m'n Black Ice 2 bij OC Shop op te pikken

Verwijderd

Topicstarter
Het plastic hoefijzer waarmee ik hem oorspronkelijk had vastgeklemd is nu versterkt met twee ijzeren plaatjes. Dat scheelde 5 graden.

Ik heb trouwens nog een vraagje. Ik meende ergens gelezen te hebben dat het vermogen bij overklokken exponentieel oploopt. Normaal gesproken opereert mijn duron bij 1,6 v overgeklokt op 933 moet ik het voltage verhogen naar 1,725 v. Hoeveel hoger is dan zijn vermogen?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:05
he verrek, ik heb nog een 'echt' becooling ding liggen, doe ik niks meer mee. eens even te koop zetten :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• P5ycho
Op donderdag 04 april 2002 18:41 schreef Massive_A het volgende:
Het plastic hoefijzer waarmee ik hem oorspronkelijk had vastgeklemd is nu versterkt met twee ijzeren plaatjes. Dat scheelde 5 graden.

Ik heb trouwens nog een vraagje. Ik meende ergens gelezen te hebben dat het vermogen bij overklokken exponentieel oploopt. Normaal gesproken opereert mijn duron bij 1,6 v overgeklokt op 933 moet ik het voltage verhogen naar 1,725 v. Hoeveel hoger is dan zijn vermogen?
het is geen vermogen, het is uitstoot aan warmte in Watts...
je kunt het bereken met een tool genaamd 'Radiate', ff zoeken op inet.

Verwijderd

een ouwe verwarmings radiator er aan hangen
dan koel het water weer af naar kamer temperatuur
Of je moet hem buiten hangen ;)

Verwijderd

Hmm Ik bedoel dus zo'n witte die in woningen gebruikt worden :)

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Mij kost een waterblok als ik wil niks, en dan heb ik nog een goed ontwerp.

• snars
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 18:47 schreef P5ycho het volgende:

het is geen vermogen, het is uitstoot aan warmte in Watts...
je kunt het bereken met een tool genaamd 'Radiate', ff zoeken op inet.
Ai ga ik jouw ff verbeteren zeg :P Let op :7 :

De grootheid vermogen houdt in: de hoeveelheid energie (Joule) per tijdseenheid (seconden). De eenheid is dus: het aantal joules per seconde, oftewel...Watt!

Je kan dus wel degelijk spreken van het vermogen van een processor.

edit: ik vind het een gaaf idee, Massive_A! Ik zou zelf wel een koperen onderplaat erop solderen en mooi polijsten. Waar heb je btw dat pompje vandaan?

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Topicstarter
De pomp had ik nog liggen van een aquarium. Nieuw zou die wel 50 euro kosten. Maar Eheim schijnt wel het allerbeste merk te zijn. Dat zeggen ze in alle aquariumwinkels.

Ik kan eens testen wat een koperen onderplaat voor verbetering zal leveren. Die hoeft volgens mij niet eens gesoldeerd te worden. Alles wordt loeistrak op elkaar geklemd. Ik denk dat de verbetering wel mee zal vallen. De proc.temp is nu immers slechts iets van 8 graden hoger dan de watertemp, onder full load, en 2 graden hoger idle.

Verwijderd

misschien een beetje offtopic, maarem, als je zo'n blokje hebt wat op je processor komt, komt dat water dan direct met de processor in aanraking, of zit daar nog metaal tussen (sorry als het stom klinkt, maar ik zou het niet weten)

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gesproken zit er altijd metaal tussen. Ideaal zou het water wel direct met de processor in aanraking komen. Het levert natuurlijk wel wat praktische problemen op. Er zijn mensen op overclockers.com die dat wel doen.
Volgens mij is er zelfs op tweakers iemand die dat met butaan(?) doet.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Cool project :7 , good thinking (8>
Errug creatief. Applaus voor U :)

• P5ycho
Op donderdag 04 april 2002 19:28 schreef _sNaRs_ het volgende:

[..]

Ai ga ik jouw ff verbeteren zeg :P Let op :7 :

De grootheid vermogen houdt in: de hoeveelheid energie (Joule) per tijdseenheid (seconden). De eenheid is dus: het aantal joules per seconde, oftewel...Watt!

Je kan dus wel degelijk spreken van het vermogen van een processor.

edit: ik vind het een gaaf idee, Massive_A! Ik zou zelf wel een koperen onderplaat erop solderen en mooi polijsten. Waar heb je btw dat pompje vandaan?
okok je hebt gelijk... ik zat ook al te twijfelen toen ik het postte.

• Robert Pape
  • Laatst online: 22-02 12:18
Kijkkijk.. dit is nu waar het echte tweaken om gaat... :) Zelf vrutten voor weinig geld... hmm... van het weekend maar even langs de doe-het-zelf zaak crossen.. is vast wel iets leuks vandaan te halen :9

<edit>En als je nou eens wat van dat koelvloeistof uit van die el-cheapo koel(diepvries)elementen haalt...? Scheelt dat ook niet nog wat graadjes?</edit>

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nog was vergeten, wat ik cool eraan vind. Dat er geen gereedschap voor nodig is om het waterdicht te krijgen 8-) Want het gaat om dezelfde aansluitingen die je bv. bij de wasmachinekraan tegenkomt. Gewoon met je handen en je hoeft niet eens veel kracht te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Het draait nu een maand perfect. Er zijn ondertussen een paar dingen bijgekomen.

Een nieuwe duron 1000@1200 (draait na 6 uur Q3 op 38 graden :9 ).
De vorige duron is overleden omdat ik op een gegeven moment mijn koeler er wel vier keer per dag afhaalde en er weer opzette. Dan wilde ik kijken of de koelpasta goed ertussenuit gedrukt was. Of ik had het gevoel dat het verschil in temperatuur tussen idle en stress een beetje te hoog was. Enz. enz. Dus op een gegeven moment draaide ik de boutjes nog een heel klein stukje steviger aan en 'ting!', er breekt een klein hoekje van de processor af. |:( Terwijl ik wel een spacer gebruikte.
Tegenwoordig bedenk ik me wel een paar keer voordat ik mijn koeler eraf haal. Dit is natuurlijk met geen enkele koeler slim om te doen.

En ik heb er een automatische ontluchter/expansievat bij gebouwd. Dat is gewoon een t-stukje met een slang naar boven, het water heb ik afgesloten met een laagje olie (zodat er absoluut geen lucht meer in kan). Vooral die ontluchting heeft een paar graden gescheeld, het duurde een goede week voordat echt alle lucht eruit was.

Verwijderd

Hoeveel kostte die pomp. (als je dat nog weet. weet niet hoe lang je hem al had) Wn past die in je case?

Verwijderd

geniaal idee, heb je misschien een plaatje van die verloopstukjes?

Verwijderd

Topicstarter
De verloopstukjes zijn makkelijk te vinden bij de praxis, ze hebben aan allebei de kanten schroefdraad. Ik wilde graag die schroefkoppelingen die op de wasmachineslang zitten passend hebben op de muurplaat. Het is geloof ik een verloopstukje van 1/2 --> 3/8. Dit muurplaatje heeft schroefdraad aan beide kanten, daar passen die verloopstukjes in. Er moest trouwens wel wat teflon-tape op het schroefdraad (kit zal ook wel kunnen), om het echt waterdicht te krijgen.

De pomp zal ongeveer 100 gulden hebben gekost. Maar ik kan het me inderdaad slecht herinneren. Misschien had ik hem ook wel tweedehands.
Hij schijnt niet meer gemaakt te worden in dit model. Dat is echt jammer, want hij heeft een paar voordelen.
Ten eerste schijnt Eheim dus heel goed te zijn. Ten tweede heeft hij een ingebouwd reservoir. Maar vooral: hij past precies in mijn miditower, hij zit stevig onder de floppy geklemd.

Verwijderd

Misschien dat je nog een gaatje in de bodem van de muurplaat kan boren en daar een koperen schroef/bout in kan solderen of lijmen. Dan weer lappen en dan staat die schroef precies boven op je core en leidt de warmte rechtstreeks naar je koelwater. Door de schroefdraad wordt het oppervlak ook nog eens vergroot en het zal ook wel meer turbulentie opleveren.

Is al ooit gedaan hoor, maar ik weet niet meer wie of waar. Bleek wel goed te werken. Misschien wel uitkijken met verschillende metalen dat er geen corrosie op gaat treden maar volgens mij zal dat tussen messing en koper wel mee vallen, maar dat zullen de experts hier wel weten.

Misschien dat ik het zelf wel ga proberen. Kan nooit meer als een piek of 15 kosten. Weegt niet op tegen de voldoening......

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Dit klinkt ook ideaal als chipset/gpu koeler. Misschien zelfs als voedingskoeler. Hetgene wat mij weerhoud van het waterkoelen van mijn gpu/chipset is het feit dat die blokken zo walgelijk duur zijn.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• cold
  • Niet online
Zeer mooi moet ik ook maar eens gaan proberen

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Ik heb laatst ook ff zitten klussen met een vriend.
We hadden nog een klein stukje koperen plaat (3mm). Daar wat stukken uitgezaagd, daar een vierkant bakje van gemaakt met nog twee schotjes erin:
code:
1
2
3
4
5
6
|-----/---|
| O  /    |  
|   /  /  |
|  /  /   |
|    /  O |
|---/-----|

Vervolgens aan elkaar gesoldeerd en er een plaatje bovenop met buisjes erin (12mm, dat zij de O-tjes) en dat vervolgens in mijn waterkoelsysteem gezet. Daarvan werd mijn proc. 52 graden (Athlon XP 1800+, overgeklokt). Zat alleen een klein lek in, dus dat wilde ik eerst wel dicht hebben, voordat ik het er permanent in zou zetten, en helaas kwamen er nog veel meer lekken in toen we het lek dicht wilden solderen. Ik heb nog geen tijd gehad om het te repareren, maar dat komt nog wel.

Trouwens dat blokje ook helemaal glad geschuurd aan alle zijkanten en aan de onderkant (eerst geveild, toen met p240) en vervolgens gepolijst (met een doek een een tube polijstpasta, ruikt erg naar koperpoets trouwens ;)). Toen ging de onderkant echt helemaal spiegelen. Echt mooi ziet dat er uit imho :).

Maar goed als het werkt dan maak ik wel wat foto's en open ik een draadje.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 18:41 schreef Massive_A het volgende:
Het opgenomen vermogen neemt kwadratisch toe met de spanning:
P = V x I
R = V / I = constant verondersteld.

Dan:
P = V2/R

Dus jouw vermogen neemt met een facor 1.7252/1.62 = 1.16 toe.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 20:27 schreef HAL-9000 het volgende:
misschien een beetje offtopic, maarem, als je zo'n blokje hebt wat op je processor komt, komt dat water dan direct met de processor in aanraking, of zit daar nog metaal tussen (sorry als het stom klinkt, maar ik zou het niet weten)
Dat is hierbij natuurlijk heel goed te doen!! Je haalt gewoon dat stukje muurplaat dat aan het einde van die bocht zit eruit zodat je processorkern precies in dat gat valt. Vervolgens kit je dat ding vast op je processor en laat dat water dan maar lopen!! Ook geen geëikel meer met de (slechte) warmtegeleiding van messing.
Weet iemand of de processorkern van een Athlon/Duron in zo'n buis past??

• Epsilon
  • Registratie: December 2000

Epsilon

Op woensdag 08 mei 2002 15:51 schreef Rippie het volgende:

[..]

Dat is hierbij natuurlijk heel goed te doen!! Je haalt gewoon dat stukje muurplaat dat aan het einde van die bocht zit eruit zodat je processorkern precies in dat gat valt. Vervolgens kit je dat ding vast op je processor en laat dat water dan maar lopen!! Ook geen geëikel meer met de (slechte) warmtegeleiding van messing.
Weet iemand of de processorkern van een Athlon/Duron in zo'n buis past??
jawel, maar het is zowieso NIET goed voor je proc en de prestaties worden er zeker niet beter op. nu koel je namelijk 1cm2 ofzo. In een blokje kan dat best 30cm2 zijn. Dat gaat echt vele malen beter.

doe het maar nie :)

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

ik ben net bij de hubo geweest daar hebben ze ook koperen muurplaten..
met schroefdraden aan beide zijden.. allen wed mij daar verteld dat ik dan NOOIT absoluut waterdicht aan een slang gekoppeld kreeg !

ik had wel aan bijde zijden zo'n klem koppeling met zo'n kopen bolle ring erin..

als ik het zo bekeek krijg je er idd geen tuinslang aan maar welke slang dan wel ?? en hoe ?? rubber ringen ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2709712603

Nadeel: messing!

Hoeveel scheelt het: messing blok versus koper blok?

N.B.: koperen eindkappen -groter dan 28mm- zijn veel te duur (>30 gulden). Op een overclockers-site las ik 2 dollar, maar dat klopt dus niet -of iemand moet 'een adresje' kennen.

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op woensdag 08 mei 2002 17:11 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]

Nadeel: messing!

Hoeveel scheelt het: messing blok versus koper blok?

N.B.: koperen eindkappen -groter dan 28mm- zijn veel te duur (>30 gulden). Op een overclockers-site las ik 2 dollar, maar dat klopt dus niet -of iemand moet 'een adresje' kennen.
Mewssing geleid nog slechter de warmte dan alu, Alu 240 koper 3## messing 90

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op woensdag 08 mei 2002 13:24 schreef Jaaap het volgende:

[..]

Het opgenomen vermogen neemt kwadratisch toe met de spanning:
P = V x I
R = V / I = constant verondersteld.

Dan:
P = V2/R

Dus jouw vermogen neemt met een facor 1.7252/1.62 = 1.16 toe.
je formules gelden voor een ohmse belasting. helaas is een processor dus niet zo te omschrijven...

Verwijderd

Topicstarter
Messing is idd duidelijk minder goed dan koper of alu (of zilver :9~ ). Dus ik zit al verder te proberen om iets van koper in elkaar te zetten.

Over die waterdichtheid: zoals ik al eerder schreef, deze koppelingen zitten bij mij achteraan de wasmachine. Nota bene onder constante druk. Je ziet ze ook wel bij de kraan van de stortbak van de wc.
Naarmate ik er meer op let, zie je ze op steeds meer plaatsen terugkomen. daarom snap ik ook het gezeur van sommige mensen (niet op dit forum, maar op feestjes) niet dat het gevaarlijk zou zijn. Dit is namelijk allemaal jarenlang (misschein zelfs eeuwen) beproefde loodgieterstechnologie.

Epsilon ,over die oppervlakte. Je denkt volgens mij teveel in luchtkoelingstermen. Als je nagaat dat lucht een van de beste isolatiematerialen is, terwijl water een van de beste warmteopname en -geleidingsmaterialen. De oppervlakte met waterkoeling is virtueel zo'n 20-100 keer groter dan met lucht. Ik hoop dat ik dit goed uitleg :?

Verwijderd

Topicstarter
ET_Inside, ik heb hem inderdaad gezien, ik dacht op overclockers.com. Als je dat gaat doen met die schroef/bout, volgens mij moet je echt gruwelijk oppassen voor plaatselijke temperatuurmaxima op je core. Wanneer die schroefkop kleiner is dan je core kan je grote temperatuurverschillen krijgen tussen wat wel en wat niet door het koper wordt geraakt. Dat kan best wel eens leiden tot het bekende 'ting'geluid.

Over waterkoeling in het algemeen heb ik nog een filosofietje. Het valt me op dat ik door dit projectje een meetgestoorde ben geworden. Er worden bij mij continu logs bijgehouden van de temperatuur en voltages. Het is erg moeilijk om erachter te komen of een subtiel veranderde setup een winst geeft in temperatuur. Want net als je het wil testen is het buiten een paar graden warmer. Zowieso duurt zo'n test gewoon lang voordat de temperatuur echt stabiliseert. Als ik de computer 24 uur laat lopen onder full load zie ik in mijn logs dat het 's nachts een aantal graden kouder wordt.
Hoe dan ook: mijn filosofietje. Met het goed koelen van het water is veel meer winst te halen dan met het beste waterblok ter wereld. Een heel goed waterblok krijgt de core misschien 5 graden koeler (en dat is veel), maar om het water 5 graden koeler te krijgen is relatief goedkoop en makkelijk. Mijn water komt na 6 uur full load +- 15 graden boven kamertemperatuur. Dat kan met een grote radiator wel 10 graden omlaag.

Trouwens het goed vastklemmen van het blok op de core scheelde bij mij ook 5 graden. Waarmee ik maar wil zeggen dat de winst van een goed blok teniet kan worden gedaan door een slappe bevestiging.
Bij mijn volgende project ga ik dan ook veel zwaarder inzetten op het koud houden van het water.

Dus ik vind het tegenwoordig ook een beetje raar om dat extreme perfectionisme te zien bij de die-hard waterkoelers, bijvoorbeeld in de discussie over de aankomende maze-3. Dat laatste stapje perfectionisme levert geen meetbaar verschil op (om meetbaar beter te zijn moet het meer verschil maken dan het temperatuurverschil van de buitenlucht; een koele dag levert meer winst op).

Verwijderd

Interessant topic!

Ik heb al een bij de praxis gestaan met zo'n dop in mijn had, maar ben toen gegaan voor het waterdicht krijgen van een p1 blokje (niet gelukt :( )

Nog maar eens naar praxis!
Pagina: 1