Toon posts:

vage problemen met IP adres

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een vervelend probleempje met mijn netwerk.
Ik zal trachten alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Ik ben dus lekker illegaal bezig met het delen van Chello d.m.v. een Win2K server met een paar clients. Dit op basis van DHCP. Werkt perfect, niets mis mee. 2 Netwerkkaarten in me server, 1 voor me interne netwerkje en 1 voor chello. Me interne netwerkje wordt vervolgens verder opgesplitst d.m.v. een switch.

Nu kreeg ik dus het idee om mijn ouwe laptop met Win95 direct op internet aan te sluiten en dan lekker gaan zitten klooien met van alles en nog wat. Dus los van mijn interne netwerk met het oog op virussen, hackers, etc. Zo gezegd zo gedaan. Dus wat ik heb veranderd is chello in de uplink poort van mijn switch gestopt, kabeltje naar me server zodat mijn interne netwerk ook nog gewoon internet heeft via 1 IP adres en mijn laptop zo geconfigureerd dat hij automatisch een IP van chello krijgt. Zit dus ook direct op de switch.

Wat nu het probleem is is dat mijn laptop een IP lease van mijn server krijgt (192.168.x.x) ipv een lease van chello.
Echter, wanneer ik de netwerkkabels van/ voor mijn server uit mijn switch trek en mijn IP adres vrijgeef en weer opvraag (of win95 reboot), ik wel gewoon een Chello IP adres krijg. Echter, na een tijdje (laptop staat dus al heel de tijd aan) krijg ik automatisch bij het opvragen van mijn IP adres (winipcfg) wederom hetzelfde interne IP adres. En het rare is dat ik dan nog steeds internet heb?? Maar hoe kan dit? Mijn laptop meldt zich niet aan op mijn domein, maar krijgt wel een IP adres?

Wat kan ik doen om dit te verhelpen, want ik vat het niet echt meer. Theoretisch zou dit toch moeten werken?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:02

Super_ik

haklust!

je moet je dhcp server zo configureren dat hij alleen ip's uit mag delen op de 2e nic

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt logisch. Kun je me daar misschien wat mee helpen? Beetje aangeven waar ik moet zoeken voor deze optie?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:02

Super_ik

haklust!

geen id, ik doe geen windows :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders?

Verwijderd

Topicstarter
Kan mijn topic in Windows Operated Systems geplaatst worden aub?

Verwijderd

mmhh vaag
heeft chello geen ip verbinding met een specefieke netwerk kaart..?
kan je gewoon iedere kaart gebruiken om te i-neten via chello..??

mijn provilder doet dat namelijk wel
dus heb je het zelfde probleem als wat jij omschrijft
want die kan aleen comminiceren met de netwerk kaart waarvan het mac adres bekend is bij de provilder...

als dat niet het geval is denk ik dat pc toch op 1 of andere manier contact heeft met je server en of een andere pc op het netwerk via je switch..

moet je die er ook is uit trekken en kijken wat hij dan doet..
succes
:) :)

Verwijderd

Topicstarter
De verbinding met Chello staat gekoppeld aan het MAC adres van het kabelmodem. Dus in principe kan ik al mijn PC's in mijn hub steken en dan krijgen ze netjes allemaal n IP adres. Moet alleen niet toevallig net Chello mee zitten te kijken...

En ja, inderdaad maakt ie op de een of andere manier verbinding met mijn server; dat is dus het hele probleem. Als ik dat weet op te lossen zijn we klaar....

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Je hebt chello in de uplink poort van je switch gestoken???

Ehmm sinds wanneer werkt zo een configuratie?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Wat je dus doet is meerdere PC's op 1 netwerk (op de switch) aansluiten en met DHCP een IP adres verkrijgen.

Je laptop gooit er dus een broadcast uit en het is vervolgens maar afwachten van welke server die laptop het eerste een IP krijgt toebedeeld. Van welke DHCP server zou nu het eerste antwoord komen? Die in je LAN via een 10 of 100 Mbit netwerk, of die achter die relatief langzame kabelmodemverbinding?

Je oplossing is dat je moet zorgen dat je laptop een broadcast eruit knalt die je lokale server niet accepteert. Daarvoor moet je in ieder geval wat meer informatie over je netwerk vrijgeven en ik weet niet wat de regels bij Chello zijn. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja okee, maar is het niet raar dan dat ik em NIET op mijn domein aanmeld, maar die er toch een IP adres van krijgt?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een DHCP-client weet niets van domeinen, die gooit gewoon een DHCP-broadcast op alle mogelijke segmenten, gewoonlijk ook op die waar de NIC niet op zit. Pas later in het opstart-traject, als de NIC zijn IP-adres heeft, kom je aan de netwerk-lagen toe waarin het begrip "domein" ergens op slaat, maar dan is de computer allang weer "vergeten" van welke DHCP-server dat IP-adres werd betrokken.

Een oplossing is om in je DHCP-server je IP-adressen niet uit een range te laten tappen, maar voor elke computer die je hebt expliciet een IP-adres aan het MAC-adres te koppelen, dat kost wat handwerk, maar werkt wel, want je laptop krijgt geen antwoord. Het nadeel is natuurlijk dat je bij elke nieuwe computer of kaart die administratieve handeling moet plegen.
Ik ken de DHCP-server van W2k niet, maar de betere kun je ook expliciet MAC-adressen uitsluiten.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat kan, maar dat is nogal omslachtig. Dan kan ik net zo goed mijn DHCP server uitschakelen en alles een vast IP geven.

Is het daarentegen niet mogelijk om het mac adres in kwestie te verhinderen een IP lease te verkrijgen?

Verwijderd

[quote]
Op dinsdag 05 maart 2002 23:06 schreef -BORG- het volgende:
Is het daarentegen niet mogelijk om het mac adres in kwestie te verhinderen een IP lease te verkrijgen?
Nop, wel andersom. Je netwerk zal wel nie zo groot zijn, dus je kunt ieder MAC-adres instellen wat wel een ip-lease moet krijgen.

Verwijderd

Maar waarom doe je zo moeilijk? Je kan toch ook gewoon die laptop in het binnennetwerk zetten en de boel dan een beetje afschermen. En gewoon de poorten die je wil gebruiken voor je dingen vanaf je laptop forwarden vanaf de server waar chello aanvast zit. S-i-m-p-e-l :P

Maar goed, verder is het als het goed is zo dat je ook geen 2 IP-adressen of meer kan krijgen van chello. En als je een Com21 modem hebt dan kun je idd met iedere NIC op chello komen.
Pagina: 1