Toon posts:

games gaan achteruit?!

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Figuurlijk dan he... Ik vind dus, dat moet me eens van het hart, dat de games en dan bedoel ik de first person shooters niet leuk meer zijn. Graphisch okay, maar de gameplay en lengte zijn niet meer zoals ze geweest zijn. Ik denk dan aan unreal, quake 1 en halflife. Deze spellen hebben mij nachten opgehouden, maar tegenwoordige games krijgen dit niet meer voorelkaar. Ben ik dan game-moe????
Of is dit herkenbaar???
Misschien is dit topic al eens eerder gestart, maar met al die ontzettend gehypte mohaas en rtcws en wat er allemaal nog "tegekgaaf" gaat komen, is een kleine evaluatie misschien wel op zijn plaats?! Ik heb het over SP dan he...

Verwijderd

ach laat ook maar ! :+

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-01 14:31
Tsja, daarom wachten we op Unreal 2, UT2, Quake4, Halflife 2, Teamfortress 2 & Doom 3 :P

d'r mag wel weer eens wat nieuws komen op de gamesmarkt ja :)

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-01 22:35
Hm, zit wel wat in.. De graphics van de games worden wel steeds beter, alleen de gameplay gaat helaas erg achteruit.. Vooral in RTCW en MOHAA enzo viel deze erg tegen.. C&C Renegade vind ik in dat opzicht weer iets beter...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Alles leunt tegenwoordig meer op online play.
De lange nachten single-fps games spelen zijn voorbij...

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-01 09:29

bloasfist

Slot-A Crew

ik vind MOH:AA en RTCW ander retecoole games. Heb alleen niet heel erg veel tijd om ze gelijk uit te spelen. (en heb natuurlijk ook niet van die enorm l33te skilzz).
Misschien heb je wel gewoon te veel tijd?

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• CyberTijn
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik denk dat het komt door de hype die gecreëerd wordt rond games. Bij spellen als Black & White, RTCW en MOHAA had iedereen van te voren zoiets van: Dit moet de god van de computergames worden. En toch hebben mensen wel wat te zeiken (wat overigens terecht was bij B&W).

Als de media niet zoveel aandacht aan die games besteed in hun ontwikkelingsstadium, dan zullen ook minder gamers teleurgesteld zijn als er een paar foutjes in zitten.
Ik kan genoeg kleine webgames verzinnen die door iedereen gespeeld kunnen worden, en niemand die erover klaagt. Ik begrijp overigens wel dat je meer verwacht van een game waar je 50 euro voor neertelt, als een game die je in je browser speelt na 15 seconden inladen.

Developers moeten eens wat minder aandacht aan de special effects gaan besteden, en meer aan gameplay en de feeling die je krijgt bij een game. Dit zorgt er ook voor dat mensen die een PC ouder hebben dan anderhalf jaar een beetje leuk kunnen gamen. Ik denk dat een game ook vaak afgerekend wordt op hoe goed het draait op een systeem.

Verwijderd

mohaa is mooi..

rctw vind ik niet super... maar iets nieuws op de mark lijkt mij kewl.. heb mij vermaakt met half life... helemaal uitgespeeld want ik moest en zou het uitspelen

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 05 maart 2002 16:33 schreef belg67 het volgende:
Graphisch okay, maar de gameplay en lengte zijn niet meer zoals ze geweest zijn. Ik denk dan aan unreal, quake 1 en halflife. Deze spellen hebben mij nachten opgehouden, maar tegenwoordige games krijgen dit niet meer voorelkaar.
Ligt misschien ook aan je leeftijd. Ik heb weet-ik-hoe-lang Prince of Persia gespeeld, TestDrive II, Stunts. De spellen daarna hebben me nooit meer zo geboeid. Starcraft is misschien nog een goede kandidaat.. ga ik vanavond weer eens spelen :D

Siditamentis astuentis pactum.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ja, dat denk ik ook wel.. Of misschien is het zo dat iedereen gewoon verwend is.
Vroeger bijvoorbeeld, als ik een spel had, deed ik er alles aan om het goed te snappen en speelde ik het helemaal. :)
En nu.. als de eerste indruk slecht is gooi ik het spel al weg, omdat ik wel wat anders dan te doen heb, dan erachter komen hoe eens spel werkt.

maar idd, GTA3, UT2, U2... dat wordt wel leuk. :9

🌞🍃

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik denk dat het wel meevalt, ik speel ook al meer dan 15 jaar games en hoewel ik wel iets meer "game-moe" ben zie ik nog steeds games dioe de moeite waard zijn, ik denk dat grafische kracht vooral moet worden gebruikt voor het realisme en voor het creeren van omgevingen die voorheen niet mogelijk waren (zoals enorme buitenomgevingen met veel objecten> zie nu tribes 2 en straks unreal 2)

Tribes 2 speel ik bijvoorbeeld erg veel, en daarbij heeft men erg goed gebruik gemaakt van de bestaande krcaht in de videokaarten om zeer mooie en extreem grote buitenomgevingen te maken, iets wat mi de gameplay en sfeer ten goede komt.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
Mijn leeftijd?? Ouder dan jij denkt, in ieder geval geen puber meer. Wat ik bedoel is dat toen ik serieus ging computeren, van een 386 naar een pentium3, was ik perplex van de games die ik van een vriend kreeg. Dat was in '98 dus dan weten een aantal van jullie wel over welke games ik het heb. Mijn punt is simpelweg dat ik niet meer verrast word door een game, en ik kan niet echt achterhalen waardoor dat komt en vraag me af of ik de enige ben ( vast niet ).
Kijk, omaha-beach in mohaa is een werledlevel imo, maar zo'n beetje wel de enige klassieker. In halflife kan ik er een boel meer bedenken, en ik vraag me af of er meer zijn die er zo over denken. En aub geen geroep van "dit rules en dit zuigt" want dat is altijd makkelijk....

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ja ik vond de oudere games ook veel meer een "belevenis"
Maar dit kan natuurlijk ook liggen aan je leeftijd. Je beleveniswereld is heel anders en je referentiekader ook.

Games gaan er wel op vooruit, dat staat toch buiten kijf?

Kwaliteit is het verschil tussen verwachting en ervaring.

Daar zit het hem volgens mij in...

dus.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Verwijderd

Topicstarter
Okay, okay ik ben dus nostalgisch over mijn oude pentiummetje, mijn zolderkamertje en mijn lange eenzame nachten met mijn oldies. Klinkt cynies, maar is idd wel waar. Ik ga wel patiencen en geef de fakkel door aan een jongere generatie ( snif, snif )

Bedankt voor de replies, ik ga koken!!

Verwijderd

ik weet wel wat er mis is...

tegenwoordig word er aan het Single player deel van een game niet zoveel meer gedaan... MP is nu de nieuwe zet in de game industrie

nu veel mensen snelle internet connecties hebben willen ze de games daar op gaan maken denk ik.

ik ben met RTCW meer Multiplayer dan singleplayer bezig geweest... voro mohaa het zelfde.. .en nu ik net renegade gekocht heb zal ik me daar op multiplayer meer gaan verdiepen...
achteraf viel de game singleplayer tegen omdat het maar 12 missions waren en ik hem in een weekje met veel pauzes (want ik heb ook nog een sociaal leven) uitgespeeld

nu de beurt aan multiplayer

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

White Dust

PlaneScape: Torment

Tja, op den duur zoekt de gamer naar nieuwe uitdagingen en dan kom je al gauw bij de RPGs en de Adventures terecht...

Verwijderd

rpg's zijn wel leuker dan shooters
alleen bij rpg's moet je er echt inkomen

Verwijderd

[quote]Op dinsdag 05 maart 2002 17:09 schreef Dinictus het volgende:
Ja ik vond de oudere games ook veel meer een "belevenis"
Maar dit kan natuurlijk ook liggen aan je leeftijd. Je beleveniswereld is heel anders en je referentiekader ook.

Games gaan er wel op vooruit, dat staat toch buiten kijf?[quote]

Sommige wel, sommige niet...sinds UT heb ik geen FPS meer lang gespeeld...allemaal meer van hetzelfde (Moh:AA, Serious Sam, RTCW). Iets wat op 1600*1280*32bit kan draaien en 20 wapens heeft ipv 10 vind ik geen verbetering in elk geval. UT en Starcraft zijn de PC spellen die ik het langst speel, en nog steeds speel.

Ook als je nu naar de releaselijsten kijkt, dan word ik niet vrolijk hoor. Dan ben ik blij dat ik ook nog consoles heb (en emulators).

Verwijderd

Dat gezeur altijd...
Waar komen de gamers in het algemeen mee aanzetten als er een nieuwe game bekend gemaakt wordt?
Ow mot je deze screenie zien ...ziet er echt tof uit!!! ...nog nooit zo mooi gezien !!! :r
Of het lijkt mij niet zo,n mooi spel een beetje verouderde graphics.... :r
Jammer genoeg zijn dat juist de spellen die meestal zo goed zitten met hun gameplay en verhaal ,omdat die hun tijd en geld daar in smijten inplaats van weer zo,n achterlijk dure engine over te kopen (die ook weer terugverdient moet worden dus MOET er OOK ergens op bezuinigt worden |:( ) Maar met alleen goede gameplay en verhaal bereik je helemaal nix meer tegenwoordig ,gamers willen nu eenmaal de mooiste graphics uit hun pas nieuwe geforce persen.
En al die sequels ....Unreal 2!!! ...moet ik hebben ...ja tuurlijk 1 was tof en ja ze hebben een supermooie engine,maar hoe vaak is het tweede deel even goed als het eerste...eerst het bewijs dan het geschreeuw.
Mijn wens is dan ook graphics zo houden ...concentreren op de gameplay ,het verhaal en de lengte van een game....en dan een jaar later de graphics weer een stukje hoger ...kan ik ook weer eens 3 jaar doen met een systeempje >:)
Zoals het nu gaat kan je precies drie of vier games op je systeempje spelen (Games die je echt goed vindt dan :) ) en dan mag je alweer voor duizend piek minstens verspijkeren om je favo game weer in volle glorrie te kunnen spelen!
maar achja wat zit ik toch eigenlijk weer vreselijk uit mijn nek te lullen .....het oog wil ook wat? :7

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 19:06 schreef warmonger het volgende:
maar hoe vaak is het tweede deel even goed als het eerste...eerst het bewijs dan het geschreeuw.
Baldur's Gate & Baldur's Gate 2 8-)

Die eerste was al heel erg goed voor die tijd, maar 2 was nog zo grandioos veel beter :9~ ;)

Maar over het algemeen heb je wel gelijk, ik vind het ook meer gaan om de lengte en gameplay van een spel :)

En het laatste spel wat ik wilde blijven spelen tot ik het uitgespeeld had was toch Mohaa en dat had ik een lange tijd niet meer gehad, na Diablo 2 en Baldur's Gate 2 eigenlijk niet meer... Nou ja afgezonderd van de uitbreidingen op die spellen dan :P

• White Dust

White Dust

Op dinsdag 05 maart 2002 21:41 schreef KID-ICARUS het volgende:

En het laatste spel wat ik wilde blijven spelen tot ik het uitgespeeld had was toch Mohaa en dat had ik een lange tijd niet meer gehad, na Diablo 2 en Baldur's Gate 2 eigenlijk niet meer... Nou ja afgezonderd van de uitbreidingen op die spellen dan :P
Neu, het laatste spel wat ik wou uitspelen, dag en nacht doorgaan was PlaneScape: Torment...

Persoonlijk vind ik Baldur's Gate 1 beter dan 2... maar das mijn mening.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01 14:59
komt wel goed jongen :7
binnekort: New World Order, Global Operations, Hostile Intent, Unreal 2, Soldier Of Fortune 2, Hitman 2 enz. enz.

Verwijderd

helemaal herkenbaar, ik denk wel eens dat het komt omdat alles tegenwoordig zo echt is dat je er niet meer lekker je fantasie en je hele kop in kwijt kunt. maar ach...op een gegeven moment verandert dat wel. Door de Warez scene bijvoorbeeld. tkomt misschien ook omdat er ZOOOO veel games zijn tegenwoordig. iedere maand een ander spel is heel normaal. enige spel dat blijft boeien is CS en dat is dus wel weer oud :)

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 16:35 schreef devv05 het volgende:
Hm, zit wel wat in.. De graphics van de games worden wel steeds beter, alleen de gameplay gaat helaas erg achteruit.. Vooral in RTCW en MOHAA enzo viel deze erg tegen.. C&C Renegade vind ik in dat opzicht weer iets beter...
Uuuuhhh...HOEZO heeft is renegade beter??
Omdat het makkelijer en non-realisme is?

1.Hij is LELIJK! wat een hoekige zooi zeg..beetje Half-life style graphics (outdated dus)

2.De gameplay...wel om een beetje met scipted events in het rond te strooien (overvliegende orca's enzo) krijg ik niet dat actie gevoel...het voelt zo NEP aan.
Plus moet je een half magazijn leegschieten in EEN NOD gozertje..JAAHOOOR kom op zeg...en btw de wapens zijn dom..Seen that done that..weer pistool->Sniper rifle->flame trowher->Rocket launcher blablabla.
En een standaar verhaalje...."Ik luister niet naar m'n baas en ik ga lekker hostages redden" jaja HEEL origineel Westwood.
Ben tot de 4e missie gekomen en heb hem toen weer met een grote boog van m'n HD gegooid.
+ die Seal gast loopt alsof die naar de WC moet..stijve hark.
Weer typisch zo'n opgeblazen Media hype..' het is van Westwood makers van C&C dus het spel zal ook wel goed zijn' (even voor de info..ik hoop toch dat niemand hier zo dom was om Yuri's Revenge te kopen???)

Als lui zeggen dat Renegade een rete goed spel is dat hebben ze blijkbaar nog geen andere goede games gespeeld zoals MOHAA wat duidelijk laat zien dat de makers gemotiveerd waren om een echt goed spel te maken.

Maar ja dat = m'n persoonlijke mening

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Op dinsdag 05 maart 2002 22:40 schreef ICBM het volgende:

[..]

Uuuuhhh...HOEZO heeft is renegade beter??
Omdat het makkelijer en non-realisme is?

1.Hij is LELIJK! wat een hoekige zooi zeg..beetje Half-life style graphics (outdated dus)
Tsja... op een p3 500 ziet'ie er BIJVOORBEELD slechter uit dan op een P4 2ghz |:(
2.De gameplay...wel om een beetje met scipted events in het rond te strooien (overvliegende orca's enzo) krijg ik niet dat actie gevoel...het voelt zo NEP aan.
Plus moet je een half magazijn leegschieten in EEN NOD gozertje..JAAHOOOR kom op zeg...en btw de wapens zijn dom..Seen that done that..weer pistool->Sniper rifle->flame trowher->Rocket launcher blablabla.
Wat voor wapens verwacht je dan? Sniperflameguns? Rocketpistols? Laserchainguns?
En een standaar verhaalje...."Ik luister niet naar m'n baas en ik ga lekker hostages redden" jaja HEEL origineel Westwood.
Ben tot de 4e missie gekomen en heb hem toen weer met een grote boog van m'n HD gegooid.
+ die Seal gast loopt alsof die naar de WC moet..stijve hark.
Verhaal boeit niet in MP... En SP speel je 1x waarschijnlijk (ik wel iig)
Weer typisch zo'n opgeblazen Media hype..' het is van Westwood makers van C&C dus het spel zal ook wel goed zijn' (even voor de info..ik hoop toch dat niemand hier zo dom was om Yuri's Revenge te kopen???)

Als lui zeggen dat Renegade een rete goed spel is dat hebben ze blijkbaar nog geen andere goede games gespeeld zoals MOHAA wat duidelijk laat zien dat de makers gemotiveerd waren om een echt goed spel te maken.

Maar ja dat = m'n persoonlijke mening
Mediahype.. Tsja. Zal wel, alleen laat ik me niet voorleggen welk spel ik MOET kopen. Ik ben C&C fan (heb alles behalve Yuri's Revenge :P ) en ik wilde dit spel hebben. Ook al zou er amper bekendheid aan zijn gegeven.

Mohaa nog niet gespeeld, ga ik wel spelen, maar eerst Renegade SP uitspelen (ruimtegebrek is ook niet fijn).

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

• JeroenT
  • Laatst online: 19-01 15:13

JeroenT

hoi!

Mohaa is de absolute top op het moment :) , ik heb iig nog geen spel gezien die zo ongelooflijk mooi is :9~

ik kan haast niet wachten op quake4 !!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Tja ik ben nog steeds hevig verslingered aan Falcon 4.0 SP2... de originele Falcon 4.0 komt uit Dec'98 dus is al aardig grijs ja.. maar met SP2A en SP3 zal Falcon 4.0 nog heel lang voor mij de beste militaire sim blijven. Ook al zit ik met smacht te wachten op LOMAC :)

Vroeger vond ik games leuker maar wellicht omdat ik jonger was? Ik kan mij nog herinneren dat ik nachten lang Wasteland, PQ1, SQ1/2/3, Prince of Persia, F-19 Stealth Fighter (de flightsim alhoewel de adventure van Delphine Studio's ook ENORM GOED was!) en M1 Tank platoon heb zitten spelen. :)

Daarna hebben weinig games me echt onwijs kunnen aangrijpen... uitzonderingen zijn Doom I + II (alhoewel ik Quake en Quake II singleplayer maar matig vond), Half Life, EF2000, Civ I + II, The Settlers ...

Van de moderne games (nou ja..moderen .. van de afgelopen jaren) vond ik eigenlijk allen Fallout, Max Payne, SuddenStrike, Civ III, Shogun, Oni en Ghost Recon errrrug goed. RTCW vond ik zelf echt een slap aftreksel.

Maar goed zo heeft ieder zijn meug.. voor mij hoevel graphics echt niet super top te zijn (zie Falcon 4.0) als de gameplay maar geweldig is.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

probeer serious sam !

graphics zijn misschien wat minder maar hun 3d engine is super en het is totaal anders dan andere shoot em ups doordat je iedere keer ladingen monsters op je afkrijgt!

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 23:34 schreef Klubbheads het volgende:
Mohaa is de absolute top op het moment :) , ik heb iig nog geen spel gezien die zo ongelooflijk mooi is :9~
mja maar mohaa is nu juist zo'n "next-gen" spel. Het is zo damned lineair en kort. Qua gameplay is dit maar een schijntje van bijvoorbeeld games als DeusEx en Halflife.

Verwijderd

Nou ja zoals ik al zei, gewoon een persoonlijke mening..Renegade stelde mij persoonlijk zwaar teleur in vergelijking met andere Shoot-em-ups. (Er is haast geen shooter die ik niet onder handen heb gehad)
Ow enne btw ik heb een ATI RADEON 8500 duz met de GFX zit het wel snor.

En Serious Sam - The seccond encounter roelt :)
Deel 1 zag er al aardig uit maar deel 2 is een waar polygonen feest!
Tijd geleden dat ik zou veel lol aan een game :)
Brengt het DOOM gevoel weet terug maar dan met 700+ beesten die op je af stormen..feeeest
Afbeeldingslocatie: http://www.3dactionplanet.com/serioussam/screens/sstse/official023.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.3dactionplanet.com/serioussam/screens/sstse/official021.jpg

• PromWarMachine
  • Laatst online: 30-01 00:15

PromWarMachine

Forsaken Archer

Beter al gaat topicstarter Renegade halen ;)

Gegarandeerd verslaafd, maar het is ook een beetje denkwerk :9 Dit in tegenstelling tot Quake en UT :)

Dividend for Starters

Verwijderd

Denkwerk? Speelde op HARD en had nergens last van en knalde in UT stijl door de levels..verbaasde me hoeveel armor en health powerups rondzwierven op Hard niveau :?
[Renegade btw]

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Op dinsdag 05 maart 2002 16:35 schreef devv05 het volgende:
Uhm alsof de graphics daar zo super van waren? Wel redelijk de mogelijkheden van de engine benut maar het ziet er nog steeds in een hoop gevallen nep uit, met name zaken als bomen en voertuigen zien er niet uit.

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 00:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Uhm alsof de graphics daar zo super van waren? Wel redelijk de mogelijkheden van de engine benut maar het ziet er nog steeds in een hoop gevallen nep uit, met name zaken als bomen en voertuigen zien er niet uit.
Hij had het niet over graphics knul, maar over gameplay. Graphics zijn van ondergeschikt belang. Potje Bosconian kan nog even verslavend zijn als Serious Sam :)

• Soullie
  • Laatst online: 21:50

Soullie

Planeshift

Op dinsdag 05 maart 2002 23:31 schreef Harwin het volgende:

Wat voor wapens verwacht je dan? Sniperflameguns? Rocketpistols? Laserchainguns?
zeg wil jij de sequel maken plse ?? klinkt zwaar boeiend al die nieuwe wapens is iig weer eens wat anders :P

Verwijderd

Topicstarter
Hallo hier de topicstarter in de nachtdienst. Uiteraard heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeuren. Maar waar het om draait mi. is dat je steeds meer proeft dat er minder tijd in een goed verhaal wordt gestoken, het is allemaal zo linear. Graphics boeien mij niet, daar hebben we onze fantasie wel voor om iets realistischer te maken. Ik wil weer 'ns verrast worden!!

Verwijderd

Waar zou je op de duur de inspiratie nog blijven halen? Eens is er een moment waarop je zal zeggen dat er een nieuw game erg gelijkaardig is met een ander.

Wat de lineariteit van een game betreft: Wanneer je elke 100 meter uit vijf mogelijkheden zou kunnen kiezen, zou je slechts 10% of zoiets van het hele game benutten terwijl herspelen vervelend zou zijn omdat je de eerste delen dan verschillende keren zou moeten doen. Stel dat je zo'n game zou hebben waar je een dag of drie op speelt (pakweg 300 MB) en je hebt telkens verschillende keuzes om het verhaal te beïnvloeden, dan zou je een ongelooflijk groot game krijgen en 't zou spijtig zijn van de ongebruikte delen. Dus een game moet min of meer lineair zijn.

Het is wel leuk om telkens de verbeterde grafische kwaliteit te zien om zo je systeempje eens zwaar op de proef te stellen.

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 02:08 schreef TweakFreaker het volgende:
Waar zou je op de duur de inspiratie nog blijven halen? Eens is er een moment waarop je zal zeggen dat er een nieuw game erg gelijkaardig is met een ander.

Wat de lineariteit van een game betreft: Wanneer je elke 100 meter uit vijf mogelijkheden zou kunnen kiezen, zou je slechts 10% of zoiets van het hele game benutten terwijl herspelen vervelend zou zijn omdat je de eerste delen dan verschillende keren zou moeten doen. Stel dat je zo'n game zou hebben waar je een dag of drie op speelt (pakweg 300 MB) en je hebt telkens verschillende keuzes om het verhaal te beïnvloeden, dan zou je een ongelooflijk groot game krijgen en 't zou spijtig zijn van de ongebruikte delen. Dus een game moet min of meer lineair zijn.
Vind je? Zo'n spel blijf je juist spelen, ALS je er van houdt natuuurlijk. Ik noem even twee voorbeelden: MGS en Suikoden 2. Allebei op vijf verschillende manieren uit te spelen (met wezenlijk andere resultaten in de einddemo) dus die blijf ik spelen. Suikoden 2 had dat tot op het lachwekkende af trouwens...(het is een RPG) -> je 'zus' zit gedurende een groot gedeelte van het spel te zeuren dat ze zo graag het 'oude leven' terug zou willen, en niet het vechten de hele tijd. Op een gegeven moment zegt ze dan ook "laten we gewoon wegrennen en ergens opnieuw beginnen", als je dan zegt dat je het daarmee eens bent stopt het spel ook, met een alternatieve einddemo :) (terwijl je ook nog zeker 8 uur verder kan spelen).

Min of meer lineair zal het altijd zijn natuurlijk, hoewel het me nog steeds stoer lijkt om zelf invloed uit te kunnen oefenen op de inter-personale relaties in een RPG ofzo...wat dat betreft ben ik benieuwd naar Project Ego.

Verwijderd

even voor de duidelijkheid er zit een laser chaingun in Renegade :) :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23

Jag

Dat er niet echt veel vernieuwende games uitgebracht worden ben ik het wel mee eens. Maar ik denk dat we er ook zelf schuld aan hebben. Door al het gekopieer zal de gamesindustrie best wat knaken mislopen, en ik gok dat de kleinere software huizen als eerste de dupe daarvan zijn.
En dat de gamesmakers vooral voor de graphics gaan, komt natuurlijk ook doordat de mensen dat willen.

Een ander kwalijk iets, en dat vind ik veel erger, is dat veel games half af uit worden gebracht. Een goed voorbeeld hiervan is Combat Flight Sim 2 van Microsoft. Op zich best een goed spel (alhoewel ik liever had gezien dat dood gaan ook echt het einde had betekend), ware het niet dat er een ontzettend bug in is blijven zitten: als je geraakt wordt op de romp van je vliegtuig, verlies je je roll snelheid. Sommige missies met veel flak worden echt volledig onspeelbaar hierdoor. En er is nooit een patch uitgebracht. Bovendien hadden ze dit al voor de release moeten oplossen natuurlijk.
En dit soort dingen zie je wel bij meer spellen.
Op dinsdag 05 maart 2002 16:33 schreef belg67 het volgende:
Figuurlijk dan he... Ik vind dus, dat moet me eens van het hart, dat de games en dan bedoel ik de first person shooters niet leuk meer zijn. Graphisch okay, maar de gameplay en lengte zijn niet meer zoals ze geweest zijn. Ik denk dan aan unreal, quake 1 en halflife. Deze spellen hebben mij nachten opgehouden, maar tegenwoordige games krijgen dit niet meer voorelkaar. Ben ik dan game-moe????
Of is dit herkenbaar???
Misschien is dit topic al eens eerder gestart, maar met al die ontzettend gehypte mohaas en rtcws en wat er allemaal nog "tegekgaaf" gaat komen, is een kleine evaluatie misschien wel op zijn plaats?! Ik heb het over SP dan he...
Wel typisch dat je quake 1 als voorbeeld noemt van een spel dat je nachtenlang wakker hield. Als er nou één spel is dat volledig voor de graphics en de hapklare actie gaat, dan is het wel quake. Zeker de eerste had echt een slecht level design. Als je daarnaast mohaa zet, is dat echt een verademing.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Ik denk eigenlijk dat games weer aan het terugkomen zijn van slechtheid. Op een gegeven moment kwam die opkomst van 3D shooters en toen moest iedereen er een maken. Quake, Unreal, eigenlijk allemaal 1 pot nat, en nu werkt dat niet meer. Kijk maar naar Red Faction. Leuk hoor, maar niets bijzonders meer. Dat station is gewoon gepasseerd, zo kan je nu denk ik ook niet verwachten dat Warcraft 3 baanbrekend tof gaat zijn. Het is gewoon weer mooier, maar het principe blijft hetzeflde.

Rtcw is inderdaad echt gehyped, want dat vond ik nou echt niet zo bijzonder. Ja het zag er ook goed uit, maar het was niet veel meer dan achter je gun aanlopen en gasten neermaaien. Mohaa vind ik dan wel weer een goed voorbeeld van een vette game. Ik moet zeggen dat het me niet zo grijpt als Halflife, maar mohaa is dan natuurlijk ook niet meer zo uniek in zijn opzet. maar ik vind het wel degelijk een pakkende game waar je toffe dingen moet doen, al ontkom je ook daarin niet aan het achter je gun aan rennen een maaien.

Verder denk ik dat gamedevelopers nu echt wel doorhebben dat een simpele shooter niet meer werkt. Je moet meer bieden, grotere levels met meer landschap en wellicht steden oid, voertuigen, missies met teams, wazige opdrachten, en ik heb wat dat betreft goeie hoop dat er nog zat supervette 3D shooters komen.

Verder is het natuurlijk ook wat je zelf van een game maakt. Neem nou diablo2. Is op zich niet veel veranderd tov diablo 1, maar toch heb ik dat maaaanden gespeeld. Er zit een hele economie achter en er zijn zat leuke dingen te doen. UT is ook zoiets. Toen het uitkwam was het (naast mooi) ook niet echt innovatief eigenlijk, maar toch speelde ik dat sinds de eerste demo en nu nog steeds af en toe. Je leert gasten kennen, speelt wars, en ik heb er met mappen zelf nog aan verdiend :D

Verder zijn we inderdaad gewoon verwend :) en dat zal alleen maar erger worden. Maar ook dat weten gamedevelopers, en daar zullen ze op in blijven haken. Een slecht product kan immers niemand zich echt veroorloven, zelfs met een goeie naam, wanneer gamers dus zonder vragen te stellen je game kopen, kan je je naam verknoeien.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• FunkyTrip
  • Laatst online: 18:01

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Kom op! De reden waarom je denkt dat games achteruit gaan is zooo simpel: Het nieuwtje is eraf.

De eerste FP shooters waren geweldig. De latere FPS-ers waren zoniet nog mooier groter en geweldiger, maar ja, je hebt het al maanden en maanden gespeeld, dus het zal nooit meer die 'drive' kunnen geven als toen je die spellen voor het eerst speelde.

Zie ook met civilization & dune klonen.

Alleen nieuwe ontwikkelingen kunnen die drive weer geven. Zoals nu bijvoorbeeld de MMORPGs en hopelijk binnenkort een nieuw super AI algoritme bijvoorbeeld of betaalbare alles ondersteunende perfect werkende 3d helmen ofzo.

Dit dus.

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 09:21 schreef Clay het volgende:
Ik denk eigenlijk dat games weer aan het terugkomen zijn van slechtheid. Op een gegeven moment kwam die opkomst van 3D shooters en toen moest iedereen er een maken. Quake, Unreal, eigenlijk allemaal 1 pot nat, en nu werkt dat niet meer. Kijk maar naar Red Faction. Leuk hoor, maar niets bijzonders meer. Dat station is gewoon gepasseerd, zo kan je nu denk ik ook niet verwachten dat Warcraft 3 baanbrekend tof gaat zijn. Het is gewoon weer mooier, maar het principe blijft hetzeflde.
Toch is de gameplay van WCIII wezenlijk anders dan WC2 of Starcraft.
Rtcw is inderdaad echt gehyped, want dat vond ik nou echt niet zo bijzonder. Ja het zag er ook goed uit, maar het was niet veel meer dan achter je gun aanlopen en gasten neermaaien. Mohaa vind ik dan wel weer een goed voorbeeld van een vette game. Ik moet zeggen dat het me niet zo grijpt als Halflife, maar mohaa is dan natuurlijk ook niet meer zo uniek in zijn opzet. maar ik vind het wel degelijk een pakkende game waar je toffe dingen moet doen, al ontkom je ook daarin niet aan het achter je gun aan rennen een maaien.
Ergo: de zoveelste shooter
Verder denk ik dat gamedevelopers nu echt wel doorhebben dat een simpele shooter niet meer werkt. Je moet meer bieden, grotere levels met meer landschap en wellicht steden oid, voertuigen, missies met teams, wazige opdrachten, en ik heb wat dat betreft goeie hoop dat er nog zat supervette 3D shooters komen.
Ik wil geen 3D shooters meer...zie de releaselijsten, negen van de top tien verwachte spellen zijn 3D Shooters. Ik wil niet meer neeeeee!
Verder zijn we inderdaad gewoon verwend :) en dat zal alleen maar erger worden. Maar ook dat weten gamedevelopers, en daar zullen ze op in blijven haken. Een slecht product kan immers niemand zich echt veroorloven, zelfs met een goeie naam, wanneer gamers dus zonder vragen te stellen je game kopen, kan je je naam verknoeien.
De realiteit is:

1) de gamers zijn verwend
2) de gamers geven steeds minder geld uit aan games

Gevolg van 1 is dat de budgetten voor nieuwe spellen omhoog moeten, om de verwende gamer tevreden te houden.

Gevolg van 2 is dat steeds minder bedrijven die budgetten terugverdienen, of zelfs alleen het risico maar durven te nemen. Van alle projecten die ik halverwege 2001 heb gezien als zijnde 'work in progress' is zeker 50% gecancelled...

Uiteindelijk krijg je dus steeds minder developers, in principe nog maar twee mega-uitgevers die het overal voor het zeggen hebben, en alleen maar op 'veilige projecten' gokken, mainstream in het kwadraat.

• buzz
  • Laatst online: 30-01 09:35
En dat is waar de modding scene om de hoek komt kijken, Counter-Strike was een gat in de markt. Een puur stukje vrijwilligerswerk waar zoveel animo voor komt dat het een commercieel succes word. En dat is het denk ik waar we in de toekomst op af gaan. Grote bedrijven die Fifa 2012 uit brengen. Maar een of andere briljante groep gamers die bouwen een oude game uit tot een hype.

• RedTop
  • Laatst online: 28-01-2024
Precies... de game industrie werkt IMHO hetzelfde als de platen industrie...

Ze produceren spellen/platen waar iedereen voor een korte tijd wel iets leuks in ziet/hoort en pompen daarbij belachelijk veel geld in promotie. Je ziet hierbij dat er geen originaliteit meer is omdat alle producenten van die gemiddelde sure-fire hitjes uitbrengen...

Er kan echter niet alleen een beschuldigend vingertje naar de producenten worden uitgestoken, want het is het grote publiek dat zich het geld laat aftroggelen voor matige producten. Zo nu en dan komt er een goed, origineel spel ui met ultradiepe gameplay en negen van de tien keer wordt het niet eens opgemerkt door het publiek (Jet Set Radio, Nights etc.. etc..). Als het publiek zou weigeren zich te laten afschepen zou er al een hoop veranderen. Helaas gebeurt dit nog te weinig.

Ik speel naast RTCW multiplayer op het moment gewoon weer fijn MarioWorld (via Dreamsnes emu op m'n Dreamcast). Dat laatste spel is nu 10 jaar oud, maar ik heb nog steeds dat gevoel van: "Nog 1 level en dan stop ik echt!". Ik dacht altijd dat dat was weggezakt doordat ik ouder was geworden, maar aangezien ik het bij een 10 jaar oud spel wel weer heb ligt het volgens mij toch aan de achteruitgang in de spellen. Voor mij zal het hoogtepunt toch altijd blijven liggen in de 16-BIT tijd...

Jammer.

Verwijderd

Het wordt gewoon tijd dat er een nieuw soort manier van gameplay komt. Virtual reality bijvoorbeeld is helaas nog steeds niet doorgebroken.
Deze zal naar mijn mening alle grenzen kunnen doorbreken.
Maar ja, waarschijnlijk is die markt er nog steeds niet. ;(

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 02:08 schreef TweakFreaker het volgende:

Het is wel leuk om telkens de verbeterde grafische kwaliteit te zien om zo je systeempje eens zwaar op de proef te stellen.
Dat vind ik nu juist het probleem dat je om het jaar een nieuw systeempje kan gaan aanschaffen. :(
Want zodra je je systeempje is een x zwaar op de proef hebt gesteldt weet je gelijk dat je over een paar maanden al je kracht nodig zal hebben en nog wat later ..bla..bla |:(

Verwijderd

Tegenwoordig moet alles 3d en realistisch. terwijl realistisch helemaal niet leuk is.
Zou jij het leuk vinden om MoHaa te spelen waar je na 1 schot dood op de grond ligt?
Tegenwoordig worden er ook veel spellen in 3d gemaakt die er feitelijk niet geschikt voor zijn.
Een rts bijvoorbeeld. Bij de meeste rts'en werken ze niet eens met hoogte.
Heb je ooit een hinderlaag kunnen leggen door boven een dal te staan?

Het is natuurlijk een goede zaak dat alles er steeds mooier uit komt te zien, maar dan moet de gameplay er niet onder lijden.
Vroeger was bekent wat je grafisch uit de xt kon pompen.
Daarom was de gameplay ook verslavender omdat daar veel meer tijd in werdt gestoken.
Het grote nadeel van tegenwoordig is natuurlijk dat de hardware steeds sneller wordt.
De developers proberen alles uit de hardware te krijgen en offeren daardoor gameplay op.

ICBM: Renegade was gescript maar mohaa ook. en flink ook.

btw. mijn grootste ergernis in mohaa was dat je soms de poppetjes kon zien spawnen en dat ze soms ook oneindig spawnen.

Verwijderd

de beste games vind ik eigelijk ook die ouwe à la doom en wolf enzo

Verwijderd

wolfenstein was echt duitsers afraggen. De sequel is meteen weer met goblins en andere aliens creatures. Ik wist niet dat zit er in de 2e wereldoorlog ook nog met de duitsers tegen "ons" vochten.

Wederom: Graphics zijn in de sequel beter, maar gameplay en storyline zijn dus weer niet leuk.

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 17:20 schreef warmonger het volgende:

[..]

Dat vind ik nu juist het probleem dat je om het jaar een nieuw systeempje kan gaan aanschaffen. :(
Want zodra je je systeempje is een x zwaar op de proef hebt gesteldt weet je gelijk dat je over een paar maanden al je kracht nodig zal hebben en nog wat later ..bla..bla |:(
Juist, maar je hebt het er voor over of niet. 't Is een hobby als een ander, hé (alleen een 'beetje' ongezonder). Ik wacht nog steeds op de game dat niet meer van de werkelijkheid te onderscheiden zal zijn. Oké, 't is niet goedkoop maar er zijn nog veel duurdere hobby's hoor!

• IceStorm
  • Laatst online: 22:28

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Mwa, games gaan niet achteruit, ze worden alleen veels te veel gehyped.
En er wordt veels te veel op graphics geconcentreerd de laatste tijd ipv op gameplay.

Ik vraag me echt af wanneer sommige mensen (*kuch* EA *kuch*) het begrip gameplay eens gaan ontdekken.
Ik neem MOH:AA maar even als voorbeeld, spel ziet er briljant uit, leveldesign is echt schitterend (ik kan niet anders zeggen) maar de gameplay suckt echt hard naar mijn idee. Je loopt als een uitgeleeft konijn, de mannetjes die je bij je hebt af en toe sterven als domme runderen maar kunnen wel snipen met een Thompson en de AI is uhm "apart". Tegenstanders duiken heel netjes weg voor een granaat maar ze merken het nauwelijks als er iemand naast ze dood neervalt. Nou ja, mijn mening dus allemaal, het spel speelde niet echt prettig (en dan laten we het ultiem slechte einde even achterwege).

Wat ik dus wil zeggen, gameplay is ALLES. Waarom denk je dat RPG-developers zo'n vaste klanten kring hebben? Gewoon omdat die ervoor zorgen dat er gameplay is. Eyecandy is leuk maar niet meer dan dat. Een game moet lengte hebben, je moet in het verhaal opgezogen wordne, je moet de hoofdrolspeler worden!
Je moet niet na 10 uur al weer klaar zijn met een gevoel van 'oh dit was het zeker al' ofzo, nee.

En waar ligt het aan? MrRudi zegt het al, we zijn verwend. Heel simpel. Tegenwoordig heb je de keuze uit duizenden games en spelen maar weinig mensen 1 game 'echt' omdat alles gekopieerd wordt.
Een developer die een gewaagd project wil starten wordt steeds zeldzamer omdat de budgetten voor een project steeds groter moeten zijn en je je er dus lelijker aan kan branden.

Daarnaast borduurt men ook steeds verder op oude dingen (uhm, hoeveel sequels krijgen we wel niet de laatste tijd?). Dat is gewoon jammer.
Iets origineels maken is lastiger geworden maar naar mijn idee nog steeds niet onmogelijk.

Spellen moeten weer gameplay gaan bevatten (of iig meer). Ik wil weer net als bij Stunts weken lang bezig kunnen zijn met iets (dat is me alleen bij RPG's gelukt daarna :)). En FCOL, laat het nou niet realistisch worden, realisme is juist wat je probeert te ontlopen als je een game speelt!

• VeldKoe
  • Niet online
Op donderdag 07 maart 2002 13:36 schreef IceStorm het volgende:
Ik vraag me echt af wanneer sommige mensen (*kuch* EA *kuch*) het begrip gameplay eens gaan ontdekken.
Ik neem MOH:AA maar even als voorbeeld, spel ziet er briljant uit, leveldesign is echt schitterend (ik kan niet anders zeggen) maar de gameplay suckt echt hard naar mijn idee. Je loopt als een uitgeleeft konijn, de mannetjes die je bij je hebt af en toe sterven als domme runderen maar kunnen wel snipen met een Thompson en de AI is uhm "apart". Tegenstanders duiken heel netjes weg voor een granaat maar ze merken het nauwelijks als er iemand naast ze dood neervalt. Nou ja, mijn mening dus allemaal, het spel speelde niet echt prettig (en dan laten we het ultiem slechte einde even achterwege).
ten eerste: EA is de distributeur van MOH:AA en heeft MOH:AA niet ontwikkeld, de sportreeksen zoals FIFA bijvoorbeeld worden wel ontwikkeld en gedistributeerd door EA zelf, en die zijn zeker zuigend te noemen op gebied van gameplay, maar MOH:AA (door 2015 ontwikkeld, uitgegeven door EA) en door EA zelf ontwikkelde games zijn geen vergelijking

ten tweede: MOH:AA is een stuk aangenamer op hard, en gezien je kritische blik ten opzichte van MOH:AA's gameplay denk ik dat we niet hetzelfde spel gespeeld hebben ;) iedere hardcore-gamer ziet namelijk dat de gameplay in dit spel MEER dan goed is, en absoluut uitstijgt boven de rest van de games

• IceStorm

IceStorm

Op donderdag 07 maart 2002 13:49 schreef VeldKoe het volgende:
ten eerste: EA is de distributeur van MOH:AA en heeft MOH:AA niet ontwikkeld,
Dat weet ik maar :) Alleen zou ik dit spel nooit uitbrengen (nou ja, das niet waar, ik zou er geld mee verdienen :P maar ik zou er niet heel blij mee zijn).
ten tweede: MOH:AA is een stuk aangenamer op hard, en gezien je kritische blik ten opzichte van MOH:AA's gameplay denk ik dat we niet hetzelfde spel gespeeld hebben ;) iedere hardcore-gamer ziet namelijk dat de gameplay in dit spel MEER dan goed is, en absoluut uitstijgt boven de rest van de games
Ik heb hem niet op hard gespeelt maar op medium, ik ben niet zo goed in games ;). ALleen als je dit echte gameplay noemt raad ik je aan om een keer een RPG te spelen.
MOH:AA had geen verhaal (goh, WO II dingen doen, spannend :z) bijv, ik heb het uitgespeelt omdat ik hoopte dat het beter zou worden niet omdat het verhaal me zo ontzettend boeide. Ook was het gewoon te kort :).

• VeldKoe
  • Niet online
hmmmm het is maar wat je 'echte' gameplay noemt :) persoonlijk vind ik RPG juist inhoudelijk weinig gameplay bieden, als je kijkt naar de conversaties/cutscenes, en als je iets moet doen is het een paar spells combineren afhankelijk van welke tegenstander je tegenover je hebt, maarja.. MOH heeft juist veel meer gameplay (vind ik) want je doet echt alles zelf, maarja mijn mening natuurlijk

Verwijderd

Van mij had mohaa zeker wel wat meer teamplay mogen krijgen ,"teammatches" die je nu speelt op mp zijn absoluut niet als een team te spelen .....how the f*ck moet je dat doen met die paar teksten die je kan roepen :( .
En wat ik echt klote vind is dat je geen medic,soldier en de rest van het zootje apart kan kiezen .
Het blijft en tof en mooi spel ,maar eerlijk is eerlijk meer dan een beetje raggen is het niet

p.s : Ik heb het nu niet over 2 tot 6 spelers want dan lukt het net met een beetje snel typen :)

• Termy
  • Laatst online: 22:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

grappig dat niemand X-Isle noemt, want als er iets moet gaan owne op het grafisch vlak...

de meeste sp games boeien me wel, al is het in het slechtste geval alleen maar omdat je in een verhaal zit waar je naar het einde benieuwd bent. ja ok, renegade is niet het origineelste wat je kan bedenken, maar rondrennen als het mannetje dat een paar jaar gelede 2 pixels breed was is ook gewoon geweldig. dat heet nostalgie... herinnering aan toen. misschien zijn sommigen hier niet gevoelig voor of zo?

en natuurlijk kan ik nie wachten op U2 (heb de 50 euro al in de aanslag :)) en UT2. ook SOF2 heb ik zin in en dus zo ook X-Isle. genoeg leuks lijkt me zo

en btw, een spel wat ik nu ook weer fanatiek speel is Total Annihilation, met patch 3.1 en die grote extra unit plus (sterk) verbeterde AI patch. dus als het van nu niks is, wrom de oude niet spelen. heb zelfs Warcraft 2 weer geinstalleerd :) 'k word oud met m'n 17 (bijna 18) :D

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

heh ik durf niet eens te praten over X-Isle...wat voor een monster computer heb je daar wel niet voor nodig???

• RedTop
Waar het dus allemaal op neer komt:

We moeten met z'n allen niet zo lopen z**ken en gewoon de goede spellen massaal kopen. Halfslachtige geldkoeien links laten liggen (of kopiëren, in dit opzicht ben ik fijn politiek incorrect), maar de echte goeie games waar hard aan gewerkt is: KOPEN.

Een beetje kritische blik en eerlijkheid is zo gek nog niet.

Ik heb voor mijn Dreamcast alleen maar goeie, originele spellen en heb ze ook allemaal eerlijk gekocht omdat ik vond dat de developer dat geld gewoonweg verdiende.

Slechte spellen zijn mijn geld iig niet waard. Dit is de enige manier hoe je de gamedevelopers kan dwingen kwaliteit te leveren. Door ze keihard in hun portemonnee te raken en door degenen die wel kwaliteit leveren te belonen.

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 23:31 schreef RedTop het volgende:
Waar het dus allemaal op neer komt:

We moeten met z'n allen niet zo lopen z**ken en gewoon de goede spellen massaal kopen. Halfslachtige geldkoeien links laten liggen (of kopiëren, in dit opzicht ben ik fijn politiek incorrect), maar de echte goeie games waar hard aan gewerkt is: KOPEN.

Een beetje kritische blik en eerlijkheid is zo gek nog niet.

Ik heb voor mijn Dreamcast alleen maar goeie, originele spellen en heb ze ook allemaal eerlijk gekocht omdat ik vond dat de developer dat geld gewoonweg verdiende.

Slechte spellen zijn mijn geld iig niet waard. Dit is de enige manier hoe je de gamedevelopers kan dwingen kwaliteit te leveren. Door ze keihard in hun portemonnee te raken en door degenen die wel kwaliteit leveren te belonen.
Helemaal mee eens, met één kleine correctie: "Dit is de enige manier hoe je de gamePUBLISHERS kan dwingen kwaliteit te leveren."

De bedoelingen en de ideeen van de developers zijn meestal uitstekend, maar worden verkracht door de producer van de publisher die zonodig 'zijn stempel' op het spel wil drukken, of door het budget, of door de deadlines.

Verwijderd

Waarom komt de naam EA nu weer bij me op :? *D

• White Dust

White Dust

Op donderdag 07 maart 2002 13:53 schreef IceStorm het volgende:
Ik heb hem niet op hard gespeelt maar op medium, ik ben niet zo goed in games ;). ALleen als je dit echte gameplay noemt raad ik je aan om een keer een RPG te spelen.
Even een voorbeeld van een spel met een fantastiesche gameplay... PlaneScape: Torment :Y)

• PsyFlash
  • Laatst online: 30-12-2025
Op vrijdag 08 maart 2002 23:16 schreef White Dust het volgende:

[..]

Even een voorbeeld van een spel met een fantastiesche gameplay... PlaneScape: Torment :Y)
Uiteraard :)
En wie weet wat HoMM4 ons gaat brengen.

Verwijderd

HALOOOOOOOO

Verwijderd

Eigelijk ben ik het wel met de topicstarter eens, ik vondt de spellen van 3 jaar terug ook veel beter/mooier. Natuurlijk geen betere kwalietijd enzo maar de gameplay vindt ik in iedergeval wel beter van toen. Jammer, maar je doet er niets aan.

• RedTop
Op vrijdag 08 maart 2002 13:33 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, met één kleine correctie: "Dit is de enige manier hoe je de gamePUBLISHERS kan dwingen kwaliteit te leveren."

De bedoelingen en de ideeen van de developers zijn meestal uitstekend, maar worden verkracht door de producer van de publisher die zonodig 'zijn stempel' op het spel wil drukken, of door het budget, of door de deadlines.
Mijn excuses meneer Rudi :)

Je hebt gelijk en jij kan het weten ;) (Je bent toch developer?)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:29

Wildfire

Joy to the world!

Na al dat FPS-gedoe ben ik blij dat er weer een space-combat sim aan te komen staat - Freelancer...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Het enige waar jullie het over hebben hier is overs shooters. Toen ik klein was vond ik meer strategie spellen leuk onder andere Age of Empires (die eerste versie vond ik echt geweldig)knights and merchants (speel ik nu zelf ook nog wel eens bij mijn opa). Een echte topper vond ik dungeon keeper lekker martelen :9~ . Ook Zelda vond ik zeer orgineel. Speelden julie die spellen nooit :? Kijk vind je het gek dat je spellen saai gaat vinden als je 10 jaar alleen maar door een gebouw rondloopt en dan alles kapot knalt. Na 2 uur vind ik daar niks meer aan. Helaas komen er tegenwoordig ook weinig leuke strategie spellen meer uit B&W was een dikke mislukking

Verwijderd

Mee eens, de hele Westwood ROTZOOI Na (NA!) Red Alert is troep maar C&C 2 moet echt goed gaan worden..laat ze het alsjeblieft niet vernaggelen plz!!!
Mijn Top RT is nog altijd Total Annihilation.

• RedTop
Op zondag 10 maart 2002 22:05 schreef Kick het volgende:
Het enige waar jullie het over hebben hier is overs shooters. Toen ik klein was vond ik meer strategie spellen leuk onder andere Age of Empires (die eerste versie vond ik echt geweldig)knights and merchants (speel ik nu zelf ook nog wel eens bij mijn opa). Een echte topper vond ik dungeon keeper lekker martelen :9~ . Ook Zelda vond ik zeer orgineel. Speelden julie die spellen nooit :? Kijk vind je het gek dat je spellen saai gaat vinden als je 10 jaar alleen maar door een gebouw rondloopt en dan alles kapot knalt. Na 2 uur vind ik daar niks meer aan. Helaas komen er tegenwoordig ook weinig leuke strategie spellen meer uit B&W was een dikke mislukking
Ik heb het niet alleen over shooters hoor... Jet Set Radio, Nights... niet echt shooters lijkt mij.

Maar IMHO is ook in andere genres de originaliteit ver te zoeken...

Verwijderd

Total Annihilation wat is dat voor een spel is het de moeite waart om het te "kopen" >:)

• IceStorm

IceStorm

Op maandag 11 maart 2002 08:40 schreef Kick het volgende:
Total Annihilation wat is dat voor een spel is het de moeite waart om het te "kopen" >:)
Nee, het is het waard om te kopen. Gewoon in een winkel. Kost € 5 gok ik.

• .GoO
  • Laatst online: 10-01 22:35
Zat toevallig voor dat andere topic over dat oude cartoon voetbalspel op een oude CB cd rond te neuzen en kwam wat bekende titels tegen.. zomaar een paar uit het lijstje:
ACTION SOCCER (c) Ubi Soft
ALONE IN THE DARK 3 (c) Infogrammes
DARK FORCES CD (c) Lucas Arts (Stars Wars)
DESCENT CD (c) Interplay
HERETIC (c) Raven Software
JAMMIT BASKET GAME (c) GTE interactive Media
JAZZY JACK RABBIT CD (c) Epic Megagames
KiCK OFF 3 - EUROPEAN CHALLENGE CD-VER
LITTLE BIG ADVENTURE (c) Adeline Softare Inter.
MAGIC CARPET disk Ver. (c) Bullfrog
MORTAL KOMBAT 2 CD (c) Acclaim
NHL HOCKEY '95 (c) Electronic Arts
PIZZA TYCOON (c) Microprose
RALLY CHAMPIONSHIP (c) Flair Software Ltd.
RISE OF THE ROBOTS (c) mirage Technologie
SUPER STREET FIGHTER II Turbo (c) Gametek
X-COM : Terror from the Deep CD (c) Microprose
DOOM (c) ID-Software ESCTATICA (c) Psygnosis
ONE MUST FALL 2097! (c) EPIC MEGAGAMES
OPERATION BODY COUNT (c) CAPSTONE
QUARANTINE (c) Gametek Software
THE LION KING *FINAL* (c) VIRGIN
WACKY Wheels Registered (c) Apogee
WARCRAFT: ORCS AND HUMANS (c) BLIZZARD
BOLO (C) DONGLEWARE CD - MULTILANGUAGE (Bolobal roels!! )
BRETT HULL HOCKEY (C) ACCOLADE (nog steeds beste ijshockey spel ooit )
FATAL RACING CD (C) GREMLIN INTERACTIVE
HEXEN CD (C) RAVEN/ID SOFTWARE
HI-OCTANE *MULTILANGUAGE* CD (C) BULLFROG
INDY CAR RACING V1.05 CD (C) PAPYRUS
JAGGED ALLIANCE (C) SIR-TECH SOFTWARE
NBA JAM TOURNAMENT EDITION CD (C) ACCLAIM
NEED FOR SPEED 100% CD (C) ELECTRONIC ARTS
WITCHAVEN (C) CAPSTONE
COMMAND & CONQUER V1.07 (C) WESTWOOD
FADE TO BLACK (C) DELFINE
:9~ :9~

Daar kunnen de huidige games toch gewoon niet tegenop?? Ookal zijn de graphix 10x beter..

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 22:07 schreef RedTop het volgende:

[..]

Mijn excuses meneer Rudi :)

Je hebt gelijk en jij kan het weten ;) (Je bent toch developer?)
Yep...en de meeste goede ideeën voor nieuwe originele, of gewoon leuke spellen worden meestal de grond in geboord. Publishers vinden het tegenwoordig belangrijker dat er een bekende naam aan het spel hangt (licentie) want dan verkoopt het beter, terwijl ze niet schijnen te beseffen dat je een bekende naam alleen maar nodig hebt om rotzooi te verkopen. THQ is een uitgever die dat wel weet, en er in elk geval voor uitkomt...waargebeurde anekdote: Powerrangers spel? "Och gooi onder elk level maar hetzelfde muziekje, het is een Powerrangers spel, het verkoopt toch wel"

Van zo'n uitgevers mentaliteit kun je als developer érg gefrustreerd raken hoor :(

• buzz
  • Laatst online: 30-01 09:35
Op dinsdag 12 maart 2002 13:26 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Van zo'n uitgevers mentaliteit kun je als developer érg gefrustreerd raken hoor :(
Maar aan wie liggen die verkoopcijfers nou dan?

Verwijderd

Wat me op valt is dat als je bijvoorbeeld kijkt naar EA sports games een voor beeld NBAlive (ik weet het niet een van de populairste) maar wel een game die ik echt heb zien 'groeien' tot dat ie helemaal '3d' was met open GL ondersteuning noem maar op, speelde laatst de ps2 versie van NBAlive2002 (kost 65 euro..) maar het mooie begin filmpje is er niet meer .. de altijd nieuwe muziek was terug gebracht tot een track van 20 minuten die het helespel blijft herhalen .. ziet er wel mooi uit maar..het is het toch niet helemaal..

Vond die opmerking wel goed dat het aan leeftijd en referencie kader ligt.

:)

Verwijderd

Ik heb een gedeelte van dit topic ff doorgelezen maar ben bij pagina 2 gestrand.

Als je naar de topic titelkijkt, en de leeftijd van deze persoon :P kan je het volgende stellen:

Vroeger kwam Simcity uit, er waren geen sims dus dat was totaal vernieuwend, en dus was iedereen helemaal weg van die game.

Andere voorbeelden : Doom
Kings quest 1
etc etc

Moet je je eens voorstellen dat er nu voor het eerst een First Person Shoother zou uitkomen , dan was de hele wereld helemaal gek geworden, en zou iedereen dat spelen.

Omdat de meeste soorten games al gemaakt zijn (zoniet alle), zal je dus te maken krijgen met het verbeteren van bestaande concepten (quake--> quake 2 ----> qauke 3 ) (of Kings quest 1 , Indianna jones fate of atalntis) Het spel idee (een fps, adventure of simulatie) word dus niet meer echt veranderd, dus krijg je geen echte "dit is tof" kick meer van nieuwe games.

Iets helemaal nieuw maken is ook moeilijk. Heel af en toe komt er echt weer iets vernieuwend uit , maar vaak worden bestaande zaken uitgebreid met:

AI: word steeds beter (maar dat gaat met kleine stapjes dus niets revolutionairs

Graphics: Word ook stees geleidelijk beter (denk maar een aan beachhead in MOHAA , het feit dat je daar met +-50 man loopt maakt het tof)

Moddeling: denk hierbij aan meerdere plekken waar iemand geraakt kan worden.

etc etc

Deze onderdelen worden dus steeds beter, maar het is niet zoeits van wauw dir heb ik nog nooit gezien.

Wat breng mensen nogal wel in extase?

Een nieuwe game versie:

Denk hierbij aan Ultima online (is alweer ff geleden) ,maar met 1000000 mensen een rpg spelen dat was vernieuwend en daarbij hadden mensen zoiets van WAUW.

Die slowmotion in Max Payne was bv ook vernieuwend, kreeg ook horden mensen plat.

etc etc

Maar om dit verhaal kort te houden, er kan nog maar wenig echt vernieuwd worden, maar wel veel verbeterd.

Nu ff wat drinken, ik heb namelijk een ongeloofelijk dorst :P

• Fubaruba
  • Laatst online: 23-04-2025
voordat ik the matrix had gezien dacht ik ook wel alle soorten films gezien te hebben.

ik denk dat er nog wel iets nieuws kan komen op games gebied... alleen écht goeie games zijn gewoon schaars, zeker tegenwoordig...

als mensen nu al bl44ten dat SoF2, Unreal2, UT2, DooM3 etc etc aars gaan kicken kan ik alleen maar lachen. Iedereen zei dit ook over RTCW en B&W. Wat hebben deze games dan dat ze wel goed worden? Ik wil ze eerst spelen voordat ik een oordeel vel.

Verwijderd

Mijn top spelletjes blijven nog steeds:

Kings Quest 8 :9
Red Alert 1 & 2 >:)
Settlers 2 & 3 & 4 :Y)
Doom 1 & 2 & final B-)
Flux *D

Verwijderd

2d games waren leuk/simpel en verslafend..

• M@NIC
  • Laatst online: 26-01 11:29
Ik vond ook dat ze achteruit gingen, maar nu met Mohaa denk ik er weer iets anders over.

Verwijderd

....vroeger was alles beter... ook de spellen
:'(
Pagina: 1