Klikkende IBM HDD >>> welke koeling?

Pagina: 1
Acties:

• Foxz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-12-2025

Foxz

343 Guilty Spark

Topicstarter
Ik heb ongeveer sinds een maandje last van de welbekende klikken en ben nu opzoek naar een goede cooling voor mijn HDD van IBM (GXP 40GB (weet zo snel niet of het een GXP60 of 75 is)). Ik heb al een beetje rondgekeken en mij leek deze 5,25" cooler van Cooler Master wel wat.

Cooler Master DCD-4002

Specificaties:
-Grootte van de koeler: 40 x 40 x 10 mm.
-Toerental: 4500 RPM.
-Luchtverplaatsing: 15,66 m³/h / 9,21 CFM
-Geluidsproductie: 29 dBA
-Spanning: 12 Volt
-Aansluiting: 4-pin
-Lagering: dubbele kogellagering

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/140-156G.JPG

Nu is mij vraag of dit allemaal wel past enzo en hoe het werkt (moet ik mij hdd in dat ding bouwen ofzo?) en of jullie misschien nog tips hadden ofzo.

Kicking the darkness 'til it bleeds daylight

Verwijderd

Ik heb zelf niet die coolermaster maar de lian-li rh-600 van oc-shop. Ik kan je vertellen dat het wel goed werkt. Mijn hardeschijf (60Gb IBM 60 GXP) is lekker koel op 27 graden in plaats van de eerste 47 graden.

En om antwoord op je vraag te geven, ja je moet je hardeschijf inbouwen in dat ding en dat ding dan als een cdrom/dvdspeler in een 5.25 bay schuiven en de power/ide kabels connecten.

Maar als hij toch tikkende geluiden maakt zou ik toch elke week backups maken voor het geval dat.

Kijk voor een review van onderandere beide op http://www.sourcemagazine.com/csm/Forum3/HTML/000067.html

kan je ook zien hoe de hdd er moet.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:11

Sick Nick

Drop the top!

Past erin ja, je moet hem erin zetten. Of het nu nog nut heeft weet ik niet, als ie nu al klikt en tikt zou ik backuppen en RMA aanvragen bij IBM want dan gaat ie waarschijnlijk binnenkort kapot :'(

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Die HD koeler vind ik zelf de vetste!
Alleen wordt je pc niet stiller van.

En vergeet vooral je data niet te backuppen!!!

• David
  • Laatst online: 29-03 13:36
Ik had met m'n Maxtor last van klikken. Die is nu dus overleden :(

Ik heb trouwens voor m'n andere HD een Cooldrive 4002, en die werkt perfect. Hij maakt wel herrie, maar zelfs zonder fan koelt 'ie goed.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Klikken belooft niet veel goeds. Misschien toch je HD omruilen ipv een koeler kopen :)

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 21:32
Wat is dat toch met die harddisks van tegenwoordig? Ze gaan altijd maar stuk! Zo kun je toch helemaal niets meer doen? Ik bedoel, ik ga echt niet elke dag alles backuppen zodat ik 's ochtends weer door kan gaan als er wat met mijn disks gebeurd! En het lijkt wel of elke fabrikant er mee te maken heeft. Ik word er echt helemaal gek van. Ik heb laatst al 3 defecte IBM's gehad. Ze hielden er binnen een paar weken allemaal mee op. Ok, je krijgt een nieuwe. Maar je bent wel alles kwijt!

Ben ik nou de enige die dit allemaal absurd vind? :? :)

• blackd
  • Niet online
Mijn harde schijf (IBM, 40 GB, 7200 RPM) begon ook te klikken, en ik heb gewoon een RMA aangevraagd bij IBM. Kreeg twee weken later gewoon een nieuwe schijf. Ik zou dus als ik jou was gewoon hem terugsturen, en dan _eventueel_ harddiskcooling toepassen als je nieuwe hd erg warm wordt.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
dit is ook al mijn 2e IBM Deskstar 40gb.

hoe klinkt dat klikken? soort van BLIEP?
btw windows krijgt weer allerlei BSOD's. kan dat aan de hdd ligge?

specs

Verwijderd

Ik zou er gewoon een simpele 80 mm koeler op 5 of 7 volt achter hangen. Dat kleine briesje koelt je schijf erg relaxt.
Pagina: 1