Ik ben etiketten aan het ontwerpen en daar kan ik een steunkleur in verwerken. Mijn vraag is: kan ik alleen een C,M,Y of K kleur nemen of kan dit ook anders, bijvoorbeeld een pantone? Of moet ik hiervoor naar de drukker bellen?
Dat kan iedere andere kleur zijn, dus ook een Pantone kleur. Het kan ook een zelf aangemaakte kleur zijn, mits deze uit één tint bestaat. HTH
Hou er wel rekening mee dat het wanneer je bv in Photoshop bezig bent wel makkelijk kan zijn juist wel een CMYK bestand te gebruiken met alleen in bv zwart en cyaankanaal beeld. Kun je de drukker altijd zeggen in elke kleur ie de cyaanfilm moet drukken. Ben je in illustrator bezig dan kun je gewoon een pantonekleur o.i.d. gebruiken, In Pshop kun je alleen volledig PMS kleuren gebruiken (dus zonder zwart) mbv multichannel en dat zuigt als een nilfisk.
Ik zou als ik jouw was inderdaad even de drukker bellen dan kan je ook even kijken hoe duur het is namelijk. Of meerdere drukkers natuurlijk voor de laagste prijs.
Ik weet niet of je die etiketten voor een klant maakt of voor je zelf maar als het voor een klant is moet je hier natuurlijk ook even afspraken over maken.
Als iets in CMYK wordt gedrukt (4 drukgangen) is het onhandig om dan nog eens een extra steunkleur te gebruiken want die is natuurlijk ook weer op te bouwen CMYK. Volgens mij wordt dit wel eens gedaan bij hele grote oplages maar dat is hier niet van toepassing denk ik.
Maar als je alleen (bijv.) Cyaan heb kan je daar prima een stuenkleur bij doen, lijkt mij.
Ik weet niet of je die etiketten voor een klant maakt of voor je zelf maar als het voor een klant is moet je hier natuurlijk ook even afspraken over maken.
Als iets in CMYK wordt gedrukt (4 drukgangen) is het onhandig om dan nog eens een extra steunkleur te gebruiken want die is natuurlijk ook weer op te bouwen CMYK. Volgens mij wordt dit wel eens gedaan bij hele grote oplages maar dat is hier niet van toepassing denk ik.
Maar als je alleen (bijv.) Cyaan heb kan je daar prima een stuenkleur bij doen, lijkt mij.
Meestal wordt een steunkleur toegepast als het nodig is voor de kleur van een logo. Lang niet alle steunkleuren zijn ook uit CMYK op te bouwen en Zeker voor kleine logo's is het wel zo mooi zonder raster te werken dus gewoon met een volle steunkleur.Op dinsdag 05 maart 2002 16:54 schreef operation3 het volgende:
Als je twee kleuren drukwerk wilt dan is het meestal zwart+steunkleur. Wordt ook veel voor duotones gebruikt.
Maar fullcolor+steunkleur kan wel degelijk wat toevoegen, voor de vrienden die cre@te online lezen, die cover gaat door 6 drukgangen, CMYK + (meestal) knal oranje + vernis. Kostbaar grapje. Misschien dat ze nog wat terugverdienen met katerns die ze bv in zwart + knal oranje drukken. Dergerlijk gespeel met kleuren geeft wel wat extra's en bij een dergelijke oranje kom je met CMYK niet in de buurt.
Wat mooi kan zijn, niet echt voor etiketten, is bv een vol vlak zilver laten drukken met daar overheen gewoon een zwartwit foto. Altijd een beetje een gok of je moet zin hebben veel geld te betalen voor een drukproef.
Het is de bedoeling het drukken zo goedkoop mogelijk te houden want het betreft hier etiketten voor markt handel in een kleine oplage (totaal om 9 verschillende etiketten in een oplage van ieder 2.500)
Daarom is er gekozen voor alleen zwart/wit en een kleur druk werk. Wat is de goedkoopste oplossing?
En kan je zo`n kleur ook laten verlopen met een aantal procenten?
Daarom is er gekozen voor alleen zwart/wit en een kleur druk werk. Wat is de goedkoopste oplossing?
Maakt qua prijs weinig uit, denk alleen dat je bij hele exotische dingen als zilver/goud bij moet betalen. En ook een steunkleur kan gewoon in een raster. Dus verloopjes kunnen ook. Mocht je het in Pshop maken (zou het eerder in Quark of Illustrator doen) zorg dan dat je het cyaankanaal gebruikt voor je duotoon kleur, dit ivm met de rasterstand van zwart ten opzichte van cyaan (beste hoek).Op dinsdag 05 maart 2002 17:28 schreef redcorn het volgende:
Het is de bedoeling het drukken zo goedkoop mogelijk te houden want het betreft hier etiketten voor markt handel in een kleine oplage (totaal om 9 verschillende etiketten in een oplage van ieder 2.500)
Prijzen zou ik gewoon overleggen met de drukker en het is altijd handig meerdere offertes aan te vragen.
Drukker is al uitgezocht, die heeft ook de juiste stansmessen van eerder stans werk voor ons, en de verlopen maak ik alleen met Illustrator en Quark. Ik laat iig het werk controleren door de drukker en die maakt ook de drukproeven natuurlijk. Ga morgen wel even bellen.
/me zegt dat van dat cyaan kanaal ga ik even onthouden, bedankt vor de tip!
/me zegt dat van dat cyaan kanaal ga ik even onthouden, bedankt vor de tip!
Is handig als je niet moeilijk wil doen en iets persee in pshop moet maken. Gaat niet werken bij CMYK+steunkleur. Dan zul je multichannel moeten doen.Op dinsdag 05 maart 2002 18:14 schreef redcorn het volgende:
* OzBoz zegt dat van dat cyaan kanaal ga ik even onthouden, bedankt vor de tip!
Pagina: 1