Toon posts:

[JSP] dbase niet gevonden & werkt het wel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op me linux (rooiehoed) bak tomcat & jdk geinstalled, maar nu zit ik met de vraag: werkt het wel?
Kan iemand mij vertellen hoe ik test of ik nu Java Server Pages kan gebruiken?

En dan heb ik nog het volgende probleem: (komt waarschijnlijk door bovenstaand prob. maar goed)
Me database (MySQL) wordt niet gevonden door UltraDev4.
Hij zegt dat er geen application server geinstalled is.
Ligt dat aan bovenstaand probleem?
Of zijn mijn gegevens die ik opgeef verkeerd:

Connection name: connTest
Driver: org.gjt.mm.mysql.Driver
URL: jdbc:mysql://192.168.10.1/databeest
Username: [leeg]
Password: [leeg]

Verwijderd

Of tomcat draait is heel simpel te testen, kijk eens in de conf directory voor de file server.xml. Daar staat ergens in op welke poort de http connector aan het luisteren is.
Normaal gesproken is dit volgens mij 8080, dus als je in je browser 192.168.0.1:8080 moet je op een documentatie/start pagina van je tomcat installatie komen.

Ultradev 4 gebruik ik zelf niet (heb het vroeger gebruikt voor ASP pagina's maar ASP beviel niet:) ). Maar als hij aan het zeuren is dat er geen applicationserver is geinstalleerd kan dat wel kloppen. Tomcat is een servlet engine (container) en geen applicationserver.

Wil je een ook nog een gratis applicationserver dan kan je JBoss proberen dat is er wel eentje en heeft ook nog eens goede koppeling naar tomcat toe.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 16:04 schreef Sosume het volgende:
Ultradev 4 gebruik ik zelf niet (heb het vroeger gebruikt voor ASP pagina's maar ASP beviel niet:) ). Maar als hij aan het zeuren is dat er geen applicationserver is geinstalleerd kan dat wel kloppen. Tomcat is een servlet engine (container) en geen applicationserver.
Euhm... ik kan nu dus Java Server Pages draaien begrijp ik?!?! Alleen nog geen databeestjes? :?
Wil je een ook nog een gratis applicationserver dan kan je JBoss proberen dat is er wel eentje en heeft ook nog eens goede koppeling naar tomcat toe.
Die moet ik er dus inzetten wil ik databeestjes koppelen aan je JSP pagina's..

Verwijderd

Je kan nu inderdaad JSP's draaien met Tomcat. Maar ik denk dat je iets verkeerd ziet:

Een database draait los van heel het Tomcat/JBoss gebeuren. Heb je bijv. een mysql database draaien dan kan je met behulp van de org.gjt.mm.mysql.Driver vanuit Java/Jsp een verbinding met die database maken.

Wat UltraDev4 precies allemaal uitvoert weet ik niet, maar de instellingen lijken te kloppen.

Ik denk niet dat je een applicationserver nodig hebt als je alleen maar wat met JSP's wil gaan spelen. Als UltraDev nou allemaal enterprise bean genereert dan heb je een appserver nodig maar ik denk niet dat Ultradev dat doet.

Je hebt voor als je alleen JSP's en een database koppeling wil niks meer nodig dan Tomcat en een draaiende database.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 18:00 schreef Sosume het volgende:
Een database draait los van heel het Tomcat/JBoss gebeuren. Heb je bijv. een mysql database draaien dan kan je met behulp van de org.gjt.mm.mysql.Driver vanuit Java/Jsp een verbinding met die database maken.
Hmm.. dat is mooi.. maar ik krijg steeds de melding: org.gjt.mm.mysql.Driver voor me plaat van ultradev.
Wat UltraDev4 precies allemaal uitvoert weet ik niet, maar de instellingen lijken te kloppen.
Verder werkt alles wel denk..
Ik denk niet dat je een applicationserver nodig hebt als je alleen maar wat met JSP's wil gaan spelen. Als UltraDev nou allemaal enterprise bean genereert dan heb je een appserver nodig maar ik denk niet dat Ultradev dat doet.

Je hebt voor als je alleen JSP's en een database koppeling wil niks meer nodig dan Tomcat en een draaiende database.
Dat heb ik nu dus:
Jakarta.tomcat + MySql.
ik krijg alleen geen koppeling naar mysql via ud.
En dat moet wel ff lukken anders kan ik nog niet met jsp pielen

Verwijderd

Wat krijg je precies als foutmelding?

Kan hij de driver niet vinden, draait Mysql mischien onder een andere poort dan standaard?

Ik gebruik als url voor mysql bijv dit:

jdbc:mysql://192.168.0.1:3306/nieuws

Voor de database nieuws op 192.168.0.1

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op dinsdag 05 maart 2002 18:53 schreef Sosume het volgende:

Kan hij de driver niet vinden, draait Mysql mischien onder een andere poort dan standaard?

Localhost voor URL gebruiken, of 127.0.0.1 is iets betrouwbaarder. Immers MySQL bekijkt ook welke users er kunnen connecten vanaf waar en verdeelt dit in localhost en niet localhost. Als je mooie NetwerkIP niet bij localhost staat, dan zal MySQL hem zien als niet localhost geloof ik

Verwijderd

Het ip-addres waar verbinding naartoe gemaakt wordt zal denk ik het probleem niet zijn. In mijn geval draait mysql niet op de localhost maar op een andere pc (192.168.0.1).

Ik heb net maar even Ultradev gedownload en geinstalleerd en het probleem is volgens mij dat als je bij ultradev een database verbinding maakt, je mooi kan kiezen wat voor soort verbinding je wil.

Je kan daar dus ook kiezen voor mysql. Maar als je dat gaat proberen kan ultradev de class org.bla.bla.bla niet vinden.

Als je dan je jar file van je jdbc-mysqldriver in de JVM/lib/ext dir van ultradev zet:

bv hierzo: C:\Program Files\Macromedia\Dreamweaver UltraDev 4\JVM\lib\ext

Dan werkt het wel....

In ieder geval bij mij. :)

Verwijderd

Topicstarter

Ik krijg een venstertje met daarin een ! en dan staat er 'org.gjt.mm.mysql.Driver' meer niet. dat venster geeft hij al als ik op test druk.
Volgens mij kan hij de driver niet vinden ofzow
De poort van mysql is volgens mij gewoon standaard. dat soort dingen wijzig ik niet
Localhost voor URL gebruiken, of 127.0.0.1 is iets betrouwbaarder. Immers MySQL bekijkt ook welke users er kunnen connecten vanaf waar en verdeelt dit in localhost en niet localhost. Als je mooie NetwerkIP niet bij localhost staat, dan zal MySQL hem zien als niet localhost geloof ik
ik heb mysql dus op een (linux) server draaien en ik probeer hem aan te roepen via me windows pc (over het netwerk dus) ik heb ingesteld dat hij mijn ip gewoon toegang geeft dus dat is het niet.
Het ip-addres waar verbinding naartoe gemaakt wordt zal denk ik het probleem niet zijn. In mijn geval draait mysql niet op de localhost maar op een andere pc (192.168.0.1).
Ik heb net maar even Ultradev gedownload en geinstalleerd en het probleem is volgens mij dat als je bij ultradev een database verbinding maakt, je mooi kan kiezen wat voor soort verbinding je wil.

Je kan daar dus ook kiezen voor mysql. Maar als je dat gaat proberen kan ultradev de class org.bla.bla.bla niet vinden.
Dat denk ik ook eigenlijk..
Als je dan je jar file van je jdbc-mysqldriver in de JVM/lib/ext dir van ultradev zet:

bv hierzo: C:\Program Files\Macromedia\Dreamweaver UltraDev 4\JVM\lib\ext

Dan werkt het wel....

In ieder geval bij mij. :)
hmm.. ik heb mm.mysql-2.0.4-bin.jar in die map gezet maar het werkt nog steeds niet.. heb ik wel het juiste bestand? :?

Verwijderd

Topicstarter
Owh wacht ff.. nu doet hij het.. :9~ ik moet natuurlijk wel zeggen dan hij de mysql-driver nu 'local' moet zoeken niet niet 'remote'. |:( Nu doet hij het wel.. de vraag is alleen nu nog of hij het ook doet als hij zooi uit me databeest moet halen.. :? maar dat is een latere zorg.. >:)

Thnx allemaal!
Pagina: 1