MacOS draaien onder Linux - voor- en nadelen

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:25
Via de search ben ik erachter gekomen dat je onder Linux een Mac kan emuleren; wat mij hierbij niet duidelijk is zijn de volgende dingen:

- hoezeer gaat dit ten koste van de prestaties?
- hoe transparant is het (ofwel, kan ik alles wat ik op een mac kan installeren nu ook installeren)?
- welke programma's hebben voor bovenstaande punten de beste prestaties?

Het gaat in dit geval om een nieuwe computer (zeg ergens rond de 1800 MHz), en nieuwe Mac-software (OS + overige software)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

ik heb er geen ervaring mee, maar weet wel dat het emuleren van een powerpc op intel aanzienlijk zwaarder is dan een intel op een powerpc. En met het laatste heb ik WEL ervaring.

En dat is in het kort: het werkt. Daar houdt het ook wel mee op, want ECHT bruikbaar is het niet.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Onder linux een mac emuleren?
Dan bedoel je vast het ouwe MacOS.

En welke programma's daar geschikt voor zijn?
Ja dat moet je zelf maar proberen, er is een ontelbaar aantal progs voor de mac dus dat is niet te zeggen natuurlijk.
Het zal iig niet zo relaxed werken als je dat zo met een mac zou doen.

MacOSX zal je niet kunnen draaien op je pc.
Teminste, Darwin zal nog wel lukken maar de hele zooi die daar bovenop zit niet.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Mac68K kun je wel emuleren (MacOS 7.6.1 als nieuwste OS) met bijvoorbeeld BasiliskII

PowerPC kan wel, maar verwacht niet dat het perfect is. Features zijn meestal verbeterde traagheid en extra crashes. Maar voor een paar kleine proggies zal het voldoende werken.

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:25
Ik bedoelde dus eigenlijk het echt emuleren, op de manier zoals Wine voor Windows onder Linux.

Maar als ik het goed begrijp is dat niet mogelijk, althans niet om mee te werken met een recent OS (9 of X) en de zwaardere programma's als QuarkXPress en Illustrator en zo.

Ik stelde de vraag in eerste instantie voor in Linux, want dat is meestal net iets verder dan Windows, maar is er in Windows meer mogelijk op dit gebied?

Nog even uitlegje waarom: dit is een vraag van iemand anders die een mac te langzaam/vervelend vindt, en een nieuwe mac te duur (pc is voor veel betere prestaties veel goedkoper).

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op dinsdag 05 maart 2002 19:37 schreef sjroorda het volgende:
Ik bedoelde dus eigenlijk het echt emuleren, op de manier zoals Wine voor Windows onder Linux.

Maar als ik het goed begrijp is dat niet mogelijk, althans niet om mee te werken met een recent OS (9 of X) en de zwaardere programma's als QuarkXPress en Illustrator en zo.
Het voordeel wat wine heeft is dat de programma's in weze geschreven zijn voor dezelfde computer. Dus de hardware hoeft niet ge-emuleerd te worden. Bij Apple->PC en omgekeerd moet een volledig werkstation nagemaakt worden in software. Dat kost veeeeeel meer moeite en is ook zeer ingewikkeld omdat je te maken hebt met fysieke componenten die nagemaakt moeten worden.
Ik stelde de vraag in eerste instantie voor in Linux, want dat is meestal net iets verder dan Windows, maar is er in Windows meer mogelijk op dit gebied?
Zoekt en gij zult vinden. Maar ik geef je voor zulke programma's niet veel hoop. Ze zullen niet bruikbaar zijn.
Nog even uitlegje waarom: dit is een vraag van iemand anders die een mac te langzaam/vervelend vindt, en een nieuwe mac te duur (pc is voor veel betere prestaties veel goedkoper).
Toch een nieuwe mac kopen. En voor zo'n onwijs gelikte iMAC met LCD heb je toch wel wat over? Als je progs hebt als Illustrator en Quark Xpress dan kun je ook wel een appletje betalen gok ik zo.
Afbeeldingslocatie: http://a1424.g.akamai.net/7/1424/51/b926358f23e275/www.apple.com/imac/images/indextop01072002.jpg

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Valium heeft wel een punt daar.

Als jij (of hij) straks voor duizenden guldens aan software wil gaan draaien, lijkt emulatie me niet bepaald een alternatief.

Een mooiere oplossing: neem een iMac (de nieuwe, G4, niet de oude G3) of een mooie G4 tower.

Zet er OS X op. Als hij echt 'moeite' heeft met de Aqua interface, dan kan je dat best themen, of zelfs geheel omzeilen door X11 te draaien. Krijg je zo'n prachtige :r 'linux look' met van die kazige vierkante buttons etc.

Je kan dan vrijwel ALLES draaien wat je wil. Daarbij is emulatie van windows op een mac aanzienlijk beter dan macos op een intel bak. En je kan nog alle *BSD apps draaien... wat wil je nog meer :?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
Draai je Linux op een Mac of op een Intel(achtig) systeem?

In het eerste geval kun je maconlinux proberen (www.maconlinux.org), of eventueel Executor (www.ardi.com). In het tweede geval kun je Executor proberen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 06 maart 2002 10:00 schreef chem het volgende:
Als hij echt 'moeite' heeft met de Aqua interface, dan kan je dat best themen, of zelfs geheel omzeilen door X11 te draaien. Krijg je zo'n prachtige :r 'linux look' met van die kazige vierkante buttons etc.
Zou je niet zo willen flamen aub? Ik vind de Mac OS X look niks, maar dat breng ik toch ook niet zo?

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

MacOS op een Linux bak is supercorny.... Andersom is wel heel erg leuk. Ik draai nu Mandrake 8.2 PPC op mijn ImacDV 500... en ik haal 1000 bogomips :o
Het probleem is dat een Intel-compatible zoals AMD niet op Little-Endian kan werken, en de PowerPC die kan Little- en Big Endian..... Of andersom

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ehm, is het dan niet simpeler om een pc te kopen ?
Welke software bestaat dan voor Mac die niet voor pc bestaat ? PHSHP en Quark zijn te vinden voor Windhoos.
Ik heb echter nog nooit met mac gewerkt, presteren deze apps beter op mac ofzo ?

Verwijderd

Op woensdag 06 maart 2002 18:17 schreef XTerm89D het volgende:
Ehm, is het dan niet simpeler om een pc te kopen ?
Welke software bestaat dan voor Mac die niet voor pc bestaat ? PHSHP en Quark zijn te vinden voor Windhoos.
Ik heb echter nog nooit met mac gewerkt, presteren deze apps beter op mac ofzo ?
Idd, en dat niet alleen.. de pixels zijn nog steeds het scherpst op een Mac. Misschien dat je hetzelfde resultaat kan halen met een matrox videokaart en een beeldscherm van hoge kwaliteit. Maar mijn PC monitoren (beiden 17") icm met mijn Asus V7700TI / Diamond Viper V550 kunnen daar echt niet aankomen. Met het beeld van de PC monitoren zelf mankeert niks, dat is prima.. Maar als ik daarnaast het beeld van zo'n Mac bekijk dan zie ik gewoon dat alles veel scherper, helderder en duidelijker is.

Heel geschikt om te pixeln**k*n dus, denk daar nog even Mac OS X bij en je hebt een ideaal systeem. :)

edit: volgens mij bestaat er geen Diamond Viper V550 TI :+

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 06 maart 2002 18:17 schreef Cornholio2001 het volgende:
Ik draai nu Mandrake 8.2 PPC op mijn ImacDV 500... en ik haal 1000 bogomips :o
Bogomips zeggen niks ;) (hint: het 'bogo' in 'bogomips' komt van 'bogus' en bogus betekent zoiets als 'blaat-').
Op woensdag 06 maart 2002 18:36 schreef Beathoven het volgende:
Idd, en dat niet alleen.. de pixels zijn nog steeds het scherpst op een Mac. Misschien dat je hetzelfde resultaat kan halen met een matrox videokaart en een beeldscherm van hoge kwaliteit. Maar mijn PC monitoren (beiden 17") icm met mijn Asus V7700 / Diamond Viper V550TI kunnen daar echt niet aankomen. Met het beeld van de PC monitoren zelf mankeert niks, dat is prima.. Maar als ik daarnaast het beeld van zo'n Mac bekijk dan zie ik gewoon dat alles veel scherper, helderder en duidelijker is.
Dat ligt dan toch echt aan je hardware. Feit is gewoon dat de gemiddelde monitor en videokaart niet echt gericht zijn op zulke kwaliteit (meer op 3D geweld en prijs).
Apple spul is duurder dan het meeste PC spul, maar het is dan over het algemeen ook kwaliteitsspul, en dat merk je bij zoiets. Die kwaliteit is op een PC ook te bereiken hoor, maar dan ben je ook wat meer geld kwijt.

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
Quark Xpress draait vele malen sneller onder windows dan op de mac...(helaas)...

Integratie op de mac tussen de verschillende design apps is wel beter...Je hebt ook meer kans dat je drukwerk er beter uitkomt (omdat ontwerper en drukker zonder al teveel moeite dezelfde setup kunnen hebben).

[edit: onduidelijk opgeschreven]

Verwijderd

Op zaterdag 09 maart 2002 01:14 schreef Zakalwe het volgende:
Quark Xpress draait vele malen sneller onder windows dan op de mac...(helaas)...

Integratie tussen de verschillende design apps is wel beter...Je hebt ook meer kans dat je drukwerk er beter uitkomt (omdat ontwerper en drukker zonder al teveel moeite dezelfde setup kunnen hebben).
pass me even de resultaten van je onderzoek, want ik weet niet welke Mac config je met welke PC config vergelijkt. Meestal gebruiken ze bij de drukkerijen ook Macs (vaak Macs icm PC's), dus dat zit wel goed :)
Pagina: 1