Goeie airflow, hulp?!

Pagina: 1
Acties:

• chux
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik heb een vraagje..

Ik ben zelf beswel leek qua airflow enzo, maar aangezien ik een
redelijk volle kast heb, en merkte dat mijn hdd's best warm werden, dacht ik
dat ik daar toch maar eens wat mee moest doen.
Hoop dat iemand mij advies kan geven.

Het volgende heb ik:

Een bigtower, met bovenin twee hdd's in raid0, met onder elke hdd zo'n
plat dubbel fannetje, en nog wat ruimte tussen de hdd's. Daaronder heb
ik twee cdroms, een writer en daaronder mijn 3,5" floppy. Achter die
roms, zit de 400W voeding, die dus de lucht van de kant van die roms
zuigt naar buiten. Onder de voeding zit mijn processor, amd 1,0 ghz, met
een standaard fan tot 1,5 ghz. Aan de achterkant onder de voeding ook heb
ik een klein fannetje (5cm ofzo), die lucht van binnen naar buiten
blaast. En dan heb ik aan de voorkant een fan (8cm geloof ik) die de lucht
naar binnen blaast.
Die voeding zit dus opzich niet heel erg handig aangezien hij bijna
tegen mijn roms zit, en daarboven, heb ik in principe nog mogelijkheid om
twee fans te plaatsen (Zie foto).

Anyway, ik zou het heel erg op prijs stellen als iemand mij even wat
tips zou kunnen geven over hoe ik dit allemaal het beste kan aanpakken.
Ik heb overigens temperaturen enzo nog nooit gemeten (weet niet of men
dat doet?!), maar voel meestal wel ff waar het een beetje warm is ofzo.

thanx alvast...
peace, chuck

Afbeeldingslocatie: http://pong.hku.nl/~charles/pix/bigtower.jpg

Verwijderd

Mag je eerst wel eens je kabels opruimen dat scheelt ook al

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:50
Op dinsdag 05 maart 2002 13:16 schreef era.b het volgende:
Mag je eerst wel eens je kabels opruimen dat scheelt ook al
indedaad. Je hebt er een mooie rommel van! :)

Als je die nou eens netjes bij elkaar bind BOVEN inde kast!

Dat scheelt ook hoor!

Verwijderd

Kabels rounden en 2 fans bovenin je kast doen. Simpel en je hoeft niet te dremelen.

Verwijderd

hang je schijven onderin de kast, dan hebben ze geen last van de opstijgende warmte in de kast zelf!!.

tevens helpt het als je de beschermign voorin je case weghaalt di voor de fan zit, dat bevorderd ook je arflow naar binnen.

twee fans extra bovenin werkt niet echt zo omdat je PSU bijan alle warmte naar buiten blaast.

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Op dinsdag 05 maart 2002 14:30 schreef jorentref het volgende:
hang je schijven onderin de kast, dan hebben ze geen last van de opstijgende warmte in de kast zelf!!.

tevens helpt het als je de beschermign voorin je case weghaalt di voor de fan zit, dat bevorderd ook je arflow naar binnen.

twee fans extra bovenin werkt niet echt zo omdat je PSU bijan alle warmte naar buiten blaast.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. De PSU zelf geeft ook nog een beste hoop warmte af die hij niet door zijn eigen fan naar buiten blaast. Daarbij is de hoeveelheid lucht die die psu naar buiten blaast niet zo bijzonder veel, omdat de psu zelf bijna helemaal dicht is, met wat kleine sleufjes... hij trekt dus weinig warmte vanuit de kast door zichzelf heen naar buiten. Ik zou inderdaad boven de psu nog 2x 80mm outtake hangen.. En eventueel de psu buiten de kast (er bovenop ofzo)...

Maar das mijn mening :9

edit:
ik zag laatst trouwens iemand met zijn schijven vertikaal onderin zijn kast.. dus niet = maar || waardoor de warmte ertussen uit zichzelf al opstijgt er niet blijft hangen. Is misschien ook nog een idee...

Verwijderd

Dat heb ik ook in mn Lian Li allu kast, helemaal onderin vertikaal gezet, en dr blazen leuk 2 80mm fans langs, volgens mij heeft die HD t wel koud hoor :P

Maare, wat jouw systeem betreft, ik zou idd die kabels een opruimen en n grote 120mm fan kopen en die onderin aan de zijkant laten blazen en misschien n kleinere, of ook 120, op je deksel zetten om t eruit te halen.
Ik zou zeker zorgen voor wat meer intake, want je hebt nu 1 80mm die inblaast, ik denk dat dat wat weinig is.

• chux
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09-2024
Wow, hardstikke bedankt voor alle replies!!!

Ik heb nu wel een aantal ideeen. En jullie hebben wel gelijk inderdaad, het is best een rommeltje met die kabels. Ik had daar eigenlijk nog niet eens echt aan gedacht, omdat er zoveel van die kabels in hangen vond ik het zo moeilijk om ze er een beetje netjes in te hangen, maar daar ga ik inderdaad maar eens mee beginnen.
Die hdds vertikaal plaatsen is ook wel een goed idee, maar geez, dan moet ik echt flink gaan knutselen (hoe zou ik die vast moeten maken ook dan?), net als gaten in mijn kast maken met fans erin, dat wordt wel een hele onderneming, zou wel vet zijn.
Maar als ik voorlopig even een makkelijkere oplossing onderneem met de kast zoals ik hem nu heb. Stel ik zet bovenin die twee fans boven de PSU, en ik laat die ook naar buiten blazen, dan moet ik inderdaad nog wat meer hebben wat naar binnen blaast, want ik heb dan alleen die aan de voorkant onder, ik zou niet weten waar ik er daarvoor nog 1 kan plaatsen dan. En zou het helpen als ik die roms verwissel met die schijven, zodat die schijven dus wat lager hangen, hmm, maar dan zitten ze weer achter de PSU. Pff jeetje, als ik het goed begrijp, wordt het nog best lastig om het echt optimaal te maken met de kast zoals ik heb nu heb.
Ik heb in ieder geval wel een wat beter idee gekregen hoe ik het een beetje op zou kunnen lossen, al heb ik dus wel weer een paar kleine vraagjes nog.
Anywayz, nogmaals thanx voor jullie replies! :)
Pagina: 1