Kenners weten waarom
Het is eens iets anders. In plaats van oorlogje voeren met soldaten trek je nu ten strijde met een bende dronken voetbalhooligans. Toen de plannen voor dit spel bekend werden gemaakt, werd er een stortvloed van kritiek op losgelaten. Maar dat hebben we al eens eerder gezien. Carmageddon was voor zijn tijd ook heel controversieel, maar uiteindelijk was het pure fun en heel verslavend. Spijtig genoeg geldt dit niet voor Hooligans...Op dinsdag 05 maart 2002 11:46 schreef rvdkieft het volgende:
Ik heb hooligans nieuw is het een leuk, mooi spel of niet?
De basics zijn heel simpel. Je bent aanvoerder van een groepje hooligans die heel Europa onveilig willen maken. Je arriveert meestal een beetje voor dat de wedstrijd aanvangt in het stadscentrum. Daar kan je een beetje relletjes beginnen stoken, luidkeels en stiepelzat beginnen te zingen met je makkers of ergens inbreken en met wat cash aan de haal gaan. Met die extra euros betaal je een aantal rondjes bier in de lokale pub en word je, jawel, allemaal nog zatter. Wat strategie betreft zijn de objectives gewoonweg lachwekkend. In het tweede level moet je bijvoorbeeld de spelersbus van je favoriete ploeg beschermen tegen rivaliserende hooligans. Het volstond blijkbaar om gewoon een beetje in de buurt van de actie te gaan staan en rustig af te wachten tot het politiekorps de tegenstanders bijeen veegde. De logica zit soms wel heel ver weg. Maar dat is niet het enige wat misloopt.
Je beschikt over verschillende personages binnen je supportersclubje. Zo heb je bijvoorbeeld een groepje bikers, een paar gabbers en meer van dat gespuis. In de lokale pub kan je nog meer relschoppers inhuren voor een prijsje. Hoe meer bier je ze voorschotelt, hoe leuker ze je gaan vinden. Maar na een tijdje worden ze zo dronken dat ze amper op hun benen kunnen staan en gewoon in het midden van de straat hun roes gaan uitslapen. Je kan ze ook oppeppen door je strijdliederen te beginnen zingen maar na 30 keer hetzelfde liedje keer op keer te moeten horen, heb ik het geluid al maar meteen afgezet. Iedere kleinere groep heeft zo ook zijn leider. Wanneer die door de politie wordt opgepakt of door andere hooligans een kopje kleiner wordt gemaakt, is het voor jou ook afgelopen. Verder kan je in de wapenshop wat upgrades gaan kopen zoals: een pistool, een knuppel, vuurwerk, messen, ...
Het hele spel wordt een beetje in een grappig sfeertje gestoken door een aantal sarcastische commentaren, maar dat komt helemaal niet tot zijn recht. Er is overigens ook aan een multiplayer optie gedacht. Je kan elkaar bekampen door met zn tweeën of meer de leiding te nemen over een troepje relschoppers. Maar ook dit biedt niet veel speelplezier om je lang bezig te houden.
De soundeffects van je hooligans zijn maar heel standaard en vallen na een tijdje veel te vaak in herhaling. Buiten de openingstune is er van muziek geen spoor te bekennen. De graphics zijn verouderd maar degelijk. De bewegingen van de personages kan je het best vergelijken met een troepje blinde gekkos. Ze scharrelen maar wat door mekaar en beginnen soms zonder reden van richting te veranderen. Hetzelfde geldt voor de politietroepen. Wanneer ze zich in beweging zetten gaan ze plotseling beginnen sprinten en knal op een blinde muur lopen. Zeer komisch.
Besluit
Een origineel idee, dat wel. Zeker met het oog op de komende wereldcup. Maar verder dan dat gaat het spijtig genoeg niet. De gameplay zit fout, de afwerking nog fouter. Deze Nederlandse productie laat al sinds 2000 op zich wachten, maar het wachten wordt niet beloond.
Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)
Maar het is wel een beetje vreemd dat je eerst een spel koopt/download en dan pas gaat vragen hoe het is
We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.
Leuke review!Op dinsdag 05 maart 2002 11:54 schreef Skeleton een lap tekst:
Elect a clown, expect a circus.
(ook maar 2 x gedaan)
Mario Kart FC 1590-4774-1019
Het idee is wel gaaf, maarjah de uitwerking is werkelijk om te janken!
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Verwijderd
Staat er al een aantal weken, maar ik was er nog niet over uit of dat spel mijn tijd waard was.
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
Verwijderd
om een beetje te weten wat ik bedoel moet je maar eens een paar meningnen bekijken over a2 racer
Verwijderd
ik
...
Verwijderd
Nee ik ben denk ik niet zo'n hooligan!
Verwijderd
tis echt een fukspel dat verzeker ik je. oud. geen flexibele gameplay. geen vernieuwende gameplay.