Voor de mensen die zoeken naar een betere koeling zonder extra herrie de volgende tip:
Maak in de zijkant van je kast een gat precies op de plaats van je cpu. Maak dan een buis van de bovenkant van je cpu-koeler naar het gat in de kast.
Hiermee wordt de fan op je koeler meteen een intake-fan.
En de cpu-fan zuigt lucht aan van kamer-temperatuur, in plaats van de reeds verwarmde lucht in je kast.
En het belangrijkste: Er is GEEN extra fan nodig.
Bij mij leverde het een behoorlijke winst op.
Beginsituatie was een XP 1700+ met spire superrock (overigens behoorlijk stil voor zo'n goede koeler)
met een 80 mm intake, een 60 mm intake en een 40 mm fan op m'n harddisks, een kast-temp. van 33 en een cpu-temp van 44 graden.
Na de mod nog 1 fan op de cpu, andere fans allemaal uit, een kast-temp van 28 en een cpu-temp van 38 graden.
Vond ik een leuke winst voor een gaatje zagen en (voorlopig) een stukje karton.
PS. Helaas geen pics.
Maak in de zijkant van je kast een gat precies op de plaats van je cpu. Maak dan een buis van de bovenkant van je cpu-koeler naar het gat in de kast.
Hiermee wordt de fan op je koeler meteen een intake-fan.
En de cpu-fan zuigt lucht aan van kamer-temperatuur, in plaats van de reeds verwarmde lucht in je kast.
En het belangrijkste: Er is GEEN extra fan nodig.
Bij mij leverde het een behoorlijke winst op.
Beginsituatie was een XP 1700+ met spire superrock (overigens behoorlijk stil voor zo'n goede koeler)
met een 80 mm intake, een 60 mm intake en een 40 mm fan op m'n harddisks, een kast-temp. van 33 en een cpu-temp van 44 graden.
Na de mod nog 1 fan op de cpu, andere fans allemaal uit, een kast-temp van 28 en een cpu-temp van 38 graden.
Vond ik een leuke winst voor een gaatje zagen en (voorlopig) een stukje karton.
PS. Helaas geen pics.