Linux instellen

Pagina: 1
Acties:

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 17:31
Hallo,

Ik heb momenteel een linux server op m'n werk staan die het af en toe doet en af en toe niet. Ik weet niks van linux ik weet alleen dat zoals hij nu is dat het een rotbak is. Toch is hij belangrijk. Ik denk dat ik hem opnieuw moet installeren.
Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan doen en welke distributie het beste is. De server wordt een webserver waar diverse grote applicaties op moeten gaan draaien voor klanten van ons voor voorraadbeheer enz.

Op de server moet dus een webserver draaien, een mysql database, er moet met scripts gemailed kunnen worden (dat werkt nu heeeeel langzaam), samba (of een andere oplossing om mysql dumps op een backupserver te zetten) en een ftp server moet er op komen te staan. Hoe kan ik dit het beste opzetten, op dit moment draait alles alleen mail gaat traag en ftp werkt af en toe voor geen meter.

Heeft iemand ervaring met deze componenten en kan mij dus vertellen wat ik moet doen. De server is nu een beetje hobbyistisch opgezet en dat kan niet voor deze machine.

Please help!

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Op dinsdag 05 maart 2002 09:57 schreef wustenveld het volgende:
Hallo,

Ik heb momenteel een linux server op m'n werk staan die het af en toe doet en af en toe niet. Ik weet niks van linux ik weet alleen dat zoals hij nu is dat het een rotbak is. Toch is hij belangrijk. Ik denk dat ik hem opnieuw moet installeren.
Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan doen en welke distributie het beste is. De server wordt een webserver waar diverse grote applicaties op moeten gaan draaien voor klanten van ons voor voorraadbeheer enz.

Op de server moet dus een webserver draaien, een mysql database, er moet met scripts gemailed kunnen worden (dat werkt nu heeeeel langzaam), samba (of een andere oplossing om mysql dumps op een backupserver te zetten) en een ftp server moet er op komen te staan. Hoe kan ik dit het beste opzetten, op dit moment draait alles alleen mail gaat traag en ftp werkt af en toe voor geen meter.

Heeft iemand ervaring met deze componenten en kan mij dus vertellen wat ik moet doen. De server is nu een beetje hobbyistisch opgezet en dat kan niet voor deze machine.

Please help!
Misschien is het slim als je puntgewijs je eisen plaatst (niet zo'n lap tekst), maar:
• MySQL Server
• Apache webserver
• Samba fileserver
• ...en zo verder...

Misschien moet je maar eens de logbestanden gaan uitspitten voor errors, en waarom die zoveel problemen geeft.

Ik zelf heb bij diverse bedrijven Linux-servers neergezet... ze hebben daar geen systeembeheerders(!!!) en na 1,5 jaar draait alles nog steeds perfect (8>

Gewoon stap-voor-stap in de betreffende documentatie duiken! 8-)

My weblog

Verwijderd

Verwijderd

Ik weet niks van linux ik weet alleen dat zoals hij nu is dat het een rotbak is
Dat is makkelijk schoppen dan. Vertel eerst maar eens wat er momenteel op geinstalleerd is. En ten tweede, ga jezelf er eerst eens wat in verdiepen.
Dan zal je zien dat het leuker is dan dat saaie voorgebakken MS.

• wustenveld
Op dinsdag 05 maart 2002 10:33 schreef CybErvee het volgende:

[..]

Dat is makkelijk schoppen dan. Vertel eerst maar eens wat er momenteel op geinstalleerd is. En ten tweede, ga jezelf er eerst eens wat in verdiepen.
Dan zal je zien dat het leuker is dan dat saaie voorgebakken MS.
Ik zeg niet dat linux slecht is, alleen op dit moment is hij slecht in combinatie met mij :)
Op dit moment staat alles erop wat ik genoemd heb
- Distributie: RedHat
- Apache (werkt goed)
- Samba (werkt ook goed)
- wuftp (werkt soms)
- sendmail (werkt traag)
- MySQL (werkt goed)

Ik ben mezelf erin aan het verdiepen maar er zijn best veel dingen waar je rekening mee moet houden. De huidige installatie is door een stagiaire gedaan die er ook niks vanaf wist en heel veel bugs erin heeft gelaten. Nu las ik ook dat RedHat een van de mindere distro's is. Het is nu aan mij om de server goed te krijgen want hij wordt dus al gebruikt voor klanten.

Verder is MS zeker saai, bugt nog erger dan m'n linux server :)

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
Op dinsdag 05 maart 2002 10:41 schreef wustenveld het volgende:
- Distributie: RedHat
- Apache (werkt goed)
- Samba (werkt ook goed)
- wuftp (werkt soms)
- sendmail (werkt traag)
- MySQL (werkt goed)
Welke versie van RedHat draait er op. Al ik jou was zou ik redhat 7.1 installeren die draait bij mij als een zonnetje 7.2 heeft nog wel eens wat probleempjes hier en daar.

Bij een goede installatie van RedHat is alles in 1 keer geinstalleerd en draait het ook goed. Alleen als sendmailnaar buiten moet mailen moet je een paar aanpassingen doen maar dat kun je ook hier op het forum vinden.

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

• wustenveld
Op dinsdag 05 maart 2002 11:28 schreef Rembrand20 het volgende:

[..]

Welke versie van RedHat draait er op. Al ik jou was zou ik redhat 7.1 installeren die draait bij mij als een zonnetje 7.2 heeft nog wel eens wat probleempjes hier en daar.

Bij een goede installatie van RedHat is alles in 1 keer geinstalleerd en draait het ook goed. Alleen als sendmailnaar buiten moet mailen moet je een paar aanpassingen doen maar dat kun je ook hier op het forum vinden.
Ik heb versie 7.1 draaien van RedHat alleen waar de problemen met ftp en mail ineens vandaan komen weet ik niet.
En hoe ik logs moet bekijken enzo is mij ook een raadsel. Is het misschien raadzaam om gewoon alles eraf te gooien en stap voor stap alles opnieuw erop te zetten?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

code:
1
2
3
4
less /var/log/syslog
less /var/log/messages
less /var/log/kern.log
etc....

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Hmm, Als ik jou was zou ik inderdaad verder gaan met wat er nu opstaat. Dit werkt, en waarschijnlijk staat er net wat in de configuratie niet helemaal lekker.

Je gebruikt wuftpd. Dat is niet echt een veilige ftp server. Er is net iets te vaak een root exploit op mogelijk.
Misschien dat je liever proftpd gebruikt?
Op www.proftpd.org is veel documentatie.

En je gebruikt sendmail.
Ook dat is een root exploit die wacht tot hij gebeurt.
Mijzelf bevalt exim wel als smtp daemon, lekker simpel en werkt gewoon goed.
Ook postfix wordt vaak aangeraden.

Vaak komt het trage werken van een daemon door de reverse nslookup.
Lees de faq in dit NOS gedeelte van het forum eens door.
Pagina: 1