[c++] delete in destructor

Pagina: 1
Acties:

• Baron
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 17:02
Wat doe ik fout in onderstaande code. Zo werkt ze niet. Als de delete xy weghaal werkt het wel, maar ik heb een memory leak. Ik weet dat het basis c++ is maar ik heb mijn boeken thuis liggen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
class xyvector  
{
public:
  int y;
  int x;
  xyvector();
  ~xyvector();  
};

class xyzvector  
{
public:
  xyzvector Equals(const xyzvector src);
  xyzvector();
  ~xyzvector();
  int z;
  xyvector* xy;
};

xyzvector::xyzvector()
{
  xy = new xyvector();
}

xyzvector::~xyzvector()
{
  delete xy;
}

xyzvector xyzvector::Equals(const xyzvector src)
{
  this->z = src.z;
  this->xy->x = src.xy->x;
  this->xy->y = src.xy->y;
  return *this;
}

void CTest_new_deleteDlg::OnButton1() 
{
  xyzvector a,b;
  CString tmp;
  a.xy->x = 1234;
  b.Equals(a);
  tmp.Format("%d", b.xy->x);
  AfxMessageBox(tmp);
}

Verwijderd

Volgens mij moet er [] achter delete staan, dus:
delete[] xy;

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 23:01
Volgens mij is met de new en delete nix mis. De Equals functie is echter wel gek:
code:
1
2
3
4
5
6
7
xyzvector& xyzvector::Equals(const xyzvector& src)
{
  this->z = src.z;
  this->xy->x = src.xy->x;
  this->xy->y = src.xy->y;
  return *this;
}

[edit]
Omdat je het ding by value doorgeeft wordt er een kopie gemaakt van die src. Je hebt geen copy constructor gemaakt, dus de compiler maakt er zelf een, die een binaire kopie maakt van src. De pointer nar xyvector wordt dus ook gekopieerd. Bij het verlaten van de functie wordt dit object weer gedelete, waarbij in de destructor de xyvector ook wordt gedelete.

Maw, na de equals functie bestaat je originele xyvector niet meer.

[edit2]

Normaal wordt een Equals functie gebruikt om te checken of twee objecten gelijk zijn (in Java anyway), en de operator= functie om twee objecten aan elkaar toe te wijzen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Tuurlijk moeten er blokhaken achter anders werkt het echt niet hoor. |:( |:( |:( |:( |:( (8>

• Baron
  • Laatst online: 21-06 17:02
stukje code vervangen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
xyzvector& xyzvector::operator=(const xyzvector& src)
{
  z = src.z;
  xy->x = src.xy->x;
  xy->y = src.xy->y;
  return *this;
}

en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
void CTest_new_deleteDlg::OnButton1() 
{
  xyzvector a,b;
  CString tmp;
  a.xy->x = 1234;
  b = a;
  tmp.Format("%d", b.xy->x);
  AfxMessageBox(tmp);
}

Die blokhaken moeten er helemaal niet staan.

Tanx farlane

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:38
Bug1: Je hebt wel een dtor, maar geen copy ctor
Bug2: en ook geen assignment operator
Bug3: Geheugen voor een vector van elementen
moet je met new[] alloceren
Bug 3b: en met delete[] dealloceren
Bug4: Je kopieert functionaliteit uit de standard
library
edit:
^W^W^W^W^W^W^W^W^W]^W^W^W^W^W^W^W^W^W |:(
Bug3: Je gebruikt een pointer waar je gewoon een object moet embedden. Dus geen new/delete, en dan hoef je instantaan ook geen dtor/copy ctor/assignment meer te schrijven. Al je members hebben dan een goede dtor/copy ctor/assignment, dan maakt de compiler er ook voor je object.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• farlane
Tanx farlane
np.

En voor de mensen die opeens over de array new/delete beginnen: Het is een andere vector waar we hier over praten. Lees eens wat beter zou ik zeggen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Bananeman
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 10:07 schreef avdriel het volgende:
Tuurlijk moeten er blokhaken achter anders werkt het echt niet hoor. |:( |:( |:( |:( |:( (8>
Zoals al aangegeven: nee, die haken horen hier niet te staan.

Die haken worden alleen gebruikt bij het deleten van een array.

Motor-forum.nl

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 08:26

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Waarom maak je sowieso een xyvector object aan met new? Lijkt me een beetje zonde als je m ook gewoon in de klasse zelf kunt instantieren. Ik bedoel dus zo:
code:
1
2
3
4
5
6
class xyzvector
{
public:
    ...
    xyvector xy;
};

nou hoef je m niet steeds weer te alloceren en vrij te geven. Bovendien kun je de hele Equals methode achterwege laten, omdat een byte-voor-byte kopie nu prima werkt :)

zo dus:
code:
1
2
3
xyzvector a, b;

a = b; // werkt uitstekend

nog veel mooier is natuurlijk als je van de xyzvector een subklasse maakt van xyvector:
code:
1
2
3
4
5
class xyzvector : public xyvector
{
public: 
    int z;
};

nu heeft xyzvector alle eigenschappen van xyvector, en ook nog een int z erbij :) De x en de y kun je gewoon aanspreken alsof het een xyvector is:
code:
1
2
3
4
5
xyzvector a;

int x = a.x;
int y = a.y;
int z = a.z;

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• farlane
Op dinsdag 05 maart 2002 14:27 had OiSyN een idee
Is het wiskundig gezien correct om te zeggen dat een xyz vector een soort xy vector is?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op dinsdag 05 maart 2002 16:37 schreef farlane het volgende:

[..]

Is het wiskundig gezien correct om te zeggen dat een xyz vector een soort xy vector is?
ik denk het niet maar het gaat om de convenience :)
hoewel, een xyz vector is natuurlijk wel een uitbreiding van een xy vector, namelijk 1 dimensie. Berekeningen die je in 2-space doet kun je natuurlijk ook prima in 3-space doen door er een extra component aan toe te voegen. Dus misschien is het wiskundig gezien ook niet eens verkeerd

maar je kunt het ook omdraaien: vind je zijn manier beter dan de mijne? (dit is geen flame richting topicstarter) :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 10:47 schreef MSalters het volgende:
Bug1: Je hebt wel een dtor, maar geen copy ctor
Is toch geen bug op zich.
Bug2: en ook geen assignment operator
Is ook geen bug op zich.
Bug4: Je kopieert functionaliteit uit de standard
library
Is geen bug. Misschien een design fout

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Op dinsdag 05 maart 2002 16:37 schreef farlane het volgende:
Hmmm lijkt me welzeker een soort extensie waarbij je de functionaliteit correct uitbreidt met letterlijk een extra dimensie... wiskundig wellicht niet correct maar wat inheritance betreft wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
class xvector
{
public:
  xvector(int p_X)  { m_X = p_X; }

inline int X() const  { return m_X; }  

protected:
  int     m_X;
};

class xyvector : public xvector
{
public:
  xyvector(int p_X, int p_Y) : xvector(p_X)
    { m_Y = p_Y; }

inline int Y() const  { return m_Y; }  

protected:
  int     m_Y;
};

{
public:
  xyzvector(int p_X, int p_Y, int p_Z) : xyvector(p_X, p_Y)
    { m_Z = p_Z; }

inline int Z() const  { return m_Z; }  

protected:
  int     m_Z;
};

Overigens zou ik dan eerder voor de generieke variant gaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template <typename p_DataType, int p_Axes> class SuperVector
{
public:
  SuperVector(p_DataType p_InitialValue = 0);
  SuperVector(const p_DataType &p_InitialValues[p_Axes]);

...

private:
  p_DataType        m_Values[p_Axes];
};

:P

Professionele website nodig?

• Bananeman
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 21:07 schreef curry684 het volgende:

[..]

Hmmm lijkt me welzeker een soort extensie waarbij je de functionaliteit correct uitbreidt met letterlijk een extra dimensie... wiskundig wellicht niet correct maar wat
Dat het functioneel correct is was al duidelijk, het ging om de wiskundige correctheid.

Maar toch bedankt. >:)

Motor-forum.nl

• curry684

curry684

Op dinsdag 05 maart 2002 21:11 schreef Bananeman2002 het volgende:
Dat het functioneel correct is was al duidelijk, het ging om de wiskundige correctheid.
On second thought is het wiskundig denk ik zelfs wel correct (een extra plane binneninheriten is een legitieme extensie, daar de xy-baseclass van een 3D-object dan juist de 2D-representatie zou voorstellen) maar zou je door het theoretisch eindeloze aantal dimensies eigenlijk juist niet de per definitie eindige inheritancemethode moeten gebruiken maar juist de template-constructie die ik suggereerde... dus wiskundig correct maar functioneel incorrect :P

Any voters? :Y)

• Bananeman
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 22:55 schreef curry684 het volgende:

[..]

On second thought is het wiskundig denk ik zelfs wel correct (een extra plane binneninheriten is een legitieme extensie, daar de xy-baseclass van een 3D-object
We hebben het over een vector, geen object.
dan juist de 2D-representatie zou voorstellen)
Het 2d (xy) gedeelte.
maar zou je door het theoretisch eindeloze aantal dimensies
Een vector voor 684 dimensies? :?
eigenlijk juist niet de per definitie eindige inheritancemethode
Als je maar genoeg RAM en tijd tot je beschikking hebt kun je blijven deriven tot je een ons weegt.
moeten gebruiken maar juist de template-constructie die ik suggereerde... dus wiskundig correct maar functioneel incorrect :P
Functioneel correct, want we wilden een 3d (xyz) vector hebben. Dat je niet alle mogelijkheden die deze planeet te bieden heeft afdekt, wil niet zeggen dat het niet functioneel correct is. Hooguit incompleet voor het doel dat je voor ogen staat, wat dat uiteindelijk ook moge zijn.

Motor-forum.nl

• MSalters
Op dinsdag 05 maart 2002 18:27 schreef OlafvdSpek het volgende:

[Over de bugs die ik zag]

Is toch geen bug op zich.
[..]
Is ook geen bug op zich.
[..]
Is geen bug. Misschien een design fout
Wat betreft de laatste heb je een punt. "Bug" in de strikte zin van het woord is een verschil tussen je input documenten en je output source, en in het bijzonder een verschil tussen je specificatie en je source.

Wat dat betreft zijn de ontbrekende operators dus wel bugs; je class moet gekopieerd kunnen worden ( afgeleid uit context van programma, waar het gebeurd ), zonder dat er een memory leak is ( klacht van poster ).

Op het project waar ik momenteel aan werk zijn alle drie "Faults"; we hebben een coding standard die alle drie expliciet verbiedt.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• MSalters
Op dinsdag 05 maart 2002 14:27 schreef OiSyN het volgende:

nog veel mooier is natuurlijk als je van de xyzvector een subklasse maakt van xyvector:
code:
1
2
3
4
5
{
public: 
    int z;
};

nu heeft xyzvector alle eigenschappen van xyvector, en ook nog een int z erbij :) De x en de y kun je gewoon aanspreken alsof het een xyvector is:
code:
1
2
3
4
5
xyzvector a;

int x = a.x;
int y = a.y;
int z = a.z;
's proberen:
code:
1
2
3
xyzvector a(1,1,1)
xyvector b(2,2)
a+b;

a wordt gesliced naar (1,1), resultaat is (3,3) dus 2D.

• MSalters
Op dinsdag 05 maart 2002 23:10 schreef Bananeman2002 het volgende:

Geen theoretische natuurkunde gaan studeren, als je daar moeite mee hebt. Dan heb je af en toe vectoren met een niet-aftelbaar oneindig aantal dimensies. [/OT]
>:)

• Bananeman
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 09:59 schreef MSalters het volgende:

[..]

Geen theoretische natuurkunde gaan studeren, als je daar moeite mee hebt. Dan heb je af en toe vectoren met een niet-aftelbaar oneindig aantal dimensies. [/OT]
>:)
:) Mwah, moeite, 't is meer zoiets van: en het nut van een software implementatie daarvoor is ... :? >:)

Motor-forum.nl

• curry684

curry684

Op dinsdag 05 maart 2002 23:10 schreef Bananeman2002 het volgende:
M'n broer zit in de theoretische natuurkunde en quantumfysica, en daar heb ik al een keer een programmaatje voor geschreven dat een 12-dimensionele hyperkubus moest doorrekenen of zoiets... :)
Als je maar genoeg RAM en tijd tot je beschikking hebt kun je blijven deriven tot je een ons weegt.
Terwijl de template generiek voor 1 tot x is.
Functioneel correct, want we wilden een 3d (xyz) vector hebben. Dat je niet alle mogelijkheden die deze planeet te bieden heeft afdekt, wil niet zeggen dat het niet functioneel correct is. Hooguit incompleet voor het doel dat je voor ogen staat, wat dat uiteindelijk ook moge zijn.
Twas maar een suggestie :P

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 06 maart 2002 09:57 schreef MSalters het volgende:

[..]

's proberen:
code:
1
2
3
xyzvector a(1,1,1)
xyvector b(2,2)
a+b;

a wordt gesliced naar (1,1), resultaat is (3,3) dus 2D.
wat probeer je hiermee nou te zeggen? De + operator is sowieso al niet gedefinieerd

• MSalters
Op woensdag 06 maart 2002 17:22 schreef OiSyN het volgende:

[..]

wat probeer je hiermee nou te zeggen? De + operator is sowieso al niet gedefinieerd
Nog niet. Alleen is dat waarschijnlijk opdracht 2.
Maar hetzelfde geldt voor alle functies die op
2D vectors werken.

Het punt is LSP, Liskov Substitution Principle, ook wel bekend als het IS-A pronciple. Een class Y mag deriven van X als alle Y'en gebruikt kunnen worden waar een X gebruikt kan worden: Y IS-A X

Een vergelijkbare benadering is 2D-vector IS-A 3D-vector met een component ==0. Dat werkt dus ook niet;

stel dat A,b,c en d 3d vectoren zijn, dan kan a=b+c+d.
Je kunt niet zomaar a een 2D vector maken ( of c, of... )

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je kunt wel een 3d vector doorgeven aan een functie die een 2d vector verwacht, en dan zal de z-component dus gewoon buiten beschouwing worden gelaten in berekeningen. Dat bedoel ik dus
Een vergelijkbare benadering is 2D-vector IS-A 3D-vector met een component ==0. Dat werkt dus ook niet
wel eens gehoord van homogene coordinaten? Dat is het principe dat een 2d vector een vector is op een vlak in 3-space

en een 3d vector kun je weer schrijven als coordinaten op een hypervlak in 4-space

Pagina: 1