Statische electriciteit Perplex schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Hi allemaal...

Ik ga ook maar eens een kast modden. Ik heb onderhand alles al gesloopt en gemod wat ik in huis heb, maar mijn pc is eigenlijk nog vrij standaard gebleven. Ik heb niet bepaald 2 linkerhanden, dus ik wil het gelijk maar groots aanpakken.

Ik wil een heleboel perspex gebruiken (of een ander transparant materiaal). Maar mijn vraag is eigenlijk of dat niet te statisch wordt. Het is wel de bedoeling dat de pc nog stabiel blijft draaien.

Ik heb een perspex-leverancier benadert. Die durft geen garanties te geven. Mijn hardware-leverancier geeft ook geen garanties. Ik zou toch graag iets meer zekerheid willen hebben voordat ik er echt aan ga beginnen.

Zijn er andere transparante materialen (behalve glas) welke niet (of in veel mindere mate) statisch zijn? En wie kan dat dan leveren? Of is er een manier om de hardware te beschermen zonder dat er veel van het visuele effect verloren gaat? Zelf dacht ik om het perspex op verschillende plekken te aarden. Schroefje erin, en draadje naar aarde van de voeding toe. Maar ik weet niet of de weerstand van het perspex te hoog is om alle statische electriciteit af te kunnen voeren.

Tot overmaat van ramp staat mijn kast (en daarmee ook het perspex) op tapijt. Dat lijkt me ook niet helemaal bevorderlijk. Is er iemand die mij verder kan helpen? Ik heb hele leuke ideeen (welke ik hier nog niet allemaal prijs ga geven ;) ).

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties!!!

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:01
is al een ander topic over geweest, gebruik de search ff.
En af en toe een enter geven kan ook geen kwaad.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Een opgebouwde statische lading is niet slecht voor je PC. Het ontladen van deze lading over een component / onderdeel wel. Zolang je niet met wollen doeken over de platen gaat wrijven is er naar mijn mening niets aan de hand, en anders moet je gewoon van die anti-statische spray gebruiken.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

En het is perspex, perplex is als je ergens verbaasd over bent... :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hardwareleverancier stond zeker wel perplex toen je hem dit voorlegde :+ (het is dus perspex, plexiglas, of acrylglas..en er zullen vast nog wel meer merknamen zijn).
Ik heb al een aantal computers met kasten van plexiglas op internet zien staan...die prima bleven draaien. Als het goed is, is al je hardware geaard via de voeding.

I reject your reality, and substitute my own.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op dinsdag 05 maart 2002 09:40 schreef _sNaRs_ het volgende:
Je hardwareleverancier stond zeker wel perplex toen je hem dit voorlegde :+ (het is dus perspex, plexiglas, of acrylglas..en er zullen vast nog wel meer merknamen zijn).
Ik heb al een aantal computers met kasten van plexiglas op internet zien staan...die prima bleven draaien. Als het goed is, is al je hardware geaard via de voeding.
Ja maar wat als je voeding niet geaard is (ongeaarde stopcontacten :()???

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Banzi
Hmm... stelletje grappemakers... ;-)

Okay, ik heb alles nu verandert in perspex ;-)

Ik zal toch maar mijn idee prijs gaan geven, zodat jullie weten waar het over gaat:

Ik wil een geheel transparante kast gaan maken. Dus ALLES wordt van perspex (of ander transparant materiaal). Voor de hd's / cdroms / voeding ben ik niet bang. Die zitten allemaal zelf in een metalen behuizing. Koeling moet ik natuurlijk wel goed verzorgen, omdat dat niet meer via de kast gaat.

Waar ik eigenlijk het meeste over inzit is mijn moederbord. Omdat die op een soort van drager gezet moet worden. Deze wil ik liever ook niet van metaal hebben, omdat ik ook graag de achterkant van mijn moederbord wil kunnen zien.

De kast wordt afgemaakt met transparante coolers en een microcontroller gestuurd systeem, welke alle ventilatoren aan de hand van de verschillende temperatuursensoren aanstuurt. De ventilatoren worden PWM gestuurd. Ook komt de hele kast onder de ledjes, welke ook weer door (dezelfde of een dedicated) microcontroller aangestuurd worden.

Het microcontroller gedeelte is geen probleem voor mij ;). Maar ik wil toch wat meer zekerheid dat mijn moederbord (ik wil er een athlon 1700+ of hoger in gaan zetten) geen last heeft van de statische electriciteit die aan de achterkant van het moederbord komt. Zou het een idee zijn om alle perspex platen te voorzien van een dun metaal gaas?

• Banzi
Op dinsdag 05 maart 2002 09:46 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Ja maar wat als je voeding niet geaard is (ongeaarde stopcontacten :()???
Das geen probleem. Computers zet ik ALTIJD op geaarde stopcontacten.

Verwijderd

Om te aarden kun je ook een draadje van je kast naar bijv de verwarming leggen.

Een waterleiding of gasleiding is ook goed , deze zijn ook geaard.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

mij lijkt dat als je er gewoon afstandsbusjes tussendoet, dat het dan wel moet lukken...

Verwijderd

Zoals je kunt zien in je eigen kast, staat je moederbord op soort van schroefjes die in zich een schroefdraad hebben en daar draai jij weer die schroefjes in om het mobo vast te zetten. Al doe je dat dan ook met dat plexiglas. Het ziet er wel cool uit denk ik dan.

• Banzi
Op dinsdag 05 maart 2002 10:22 schreef Niekosss het volgende:
Zoals je kunt zien in je eigen kast, staat je moederbord op soort van schroefjes die in zich een schroefdraad hebben en daar draai jij weer die schroefjes in om het mobo vast te zetten. Al doe je dat dan ook met dat plexiglas. Het ziet er wel cool uit denk ik dan.
Dat was ook de bedoeling. Ik wil een perspex kast gaan maken die net zo algemeen is als een normale kast. Dan kan ik tenminste ook mijn hardware upgraden als dat een keer nodig is. Maar de afstand tussen moederbord en perspex wordt op deze manier niet zo groot. 6mm maar ofzo. Ik weet niet of dat genoeg is.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt ook gewoon de motherboard-tray van je oude kast gebruiken

I reject your reality, and substitute my own.

Pagina: 1